vurdere muskler {{forumTopicSubject}}
hejsa jeg er ikke særlig erfaren i dressurens verden, men er da begyndt at få min hest til at gå med ryggen oppe, noget af tiden.
hvordan vurderer man om der er (rigtige) muskler nok efter års (ride)pause, til det ene og det andet, forleden i en lettere hys tilstand kunne min hest pludselig gå i en kort galop 3-4 spring, det havde jeg ellers ikke regnet med, jeg har kun galoperet en håndfuld gange siden efteråret, for der er stadig u balance i trav, og slet ikke rigtig samling...
er der nogen med billeder, hvor man kan se de der eftertragtede muskler i ryggen?
kan man teste om hesten er klar til sværere opgaver, men egentlig mangler skoling, frem for muskler?
dec 2006
Følger: 46 Følgere: 64 Heste: 2 Emner: 499 Svar: 5.527
Finten ligger i at kræve de svære øvelser af sin hest i kort tid til at starte med - og tro mig, du kan mærke hvis den ikke har muskler til det. og så langsomt sætte kravene til udførslen op. F.eks. underviser jeg en rytter med en ung hest, hesten ligger lige nu et sted hvor den er parat til det sættes markant ned i tempo, samme tid med at den løfte ryggen og runder i halsen, men vi gør det maks en halv langside af gangen, for at bygge hesten op, og undgå ømhed osv. En gang i mellem kan vi så finde på at kræve en hel langside, men hvis hesten på den hele langside pludselig smider ryggen fordi det er for hårdt, går vi tilbage til noget den kan klare, så den hele tiden får gode oplevelser og ikke lader sig stresse af at blive presset let.
Håber du kunne bruge svaret
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 18 Heste: 3 Emner: 128 Svar: 1.551
så hvis både hest og rytter kan holde til at trave efter bedste evne i en halv times tid, med nogen skridt pauser, så er man måske ved at være godt på vej?
dec 2006
Følger: 46 Følgere: 64 Heste: 2 Emner: 499 Svar: 5.527
vurdere muskler