{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
747 visninger | Oprettet:

Hjælp til træning af muskler :) {{forumTopicSubject}}

Hej HG
Jeg har lige fået en ny part, som ikke har så mange muskler. Jeg har ikke den helt store erfaring af at bygge muskler op og ville derfor spørger jer/dig om hvordan man gør det rigtig og hvor lang tid det vil tage før det kan ses smiley ... og lige en anden ting, som ikke rigtig hører til det andet, men kan man egentlig godt få en sadelmager ud til en hest, som så kan vurdere hvad str hesten ca skal have i en sadel uden brug af en sadel? Håber det sidste gav mening smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp til træning af muskler :)
  • #1   15. aug 2015
    Ja, det kan du helt sikkert - og det er også det mange bruger en sadelmager til, hvor efter sadelmageren så kommer ud og tilpasser den man har købt der kan tilpasses hesten :o)

Muskler vil hesten altid få - men det er ridningen/træning der afgør hvor de sidder og hvordan de udvikler sig.

• #2   15. aug 2015 Ved ikke så meget om det, men har hørt at gå med hesten op og ned af bakker skulle være godt, og at ride over bomme smiley

• #3   16. aug 2015 At ride op ad bakke er rigtig god træning for bagparts muskulaturen.
    At ride den frem og ned og over bomme er utrolig vigtigt og godt for at opbygge rygmuskler (som skal bruges til at bære dig) smiley ligeledes er det at ride i ujævnt terræn smiley
    Og ja man bruger en sadelmager/fitter for at finde ud af hvilke sadler ens hest kan passe da bomfacon, Bommens bredde og sadelens længde skal passe hesten for at ikke give skader.

Mvh TT smiley

• #5   16. aug 2015 Lock Horses: Det du kalder Pignot Jog er det noget jeg kan gøre imens hesten bliver longeret? Lige nu har jeg bare tænkt mig at gå en masse turer med hesten da der en del stier vi kan bruge:)

• #7   17. aug 2015 ok det må jeg prøve en dag smiley tak for hjælpen

• #8   17. aug 2015 Femur er lårbensknoglen- den knogle der går fra bækken og til knæ. At den skulle rotere mere eller mindre fordi hesten går frem og ned har jeg meget svært ved at forestille mig -faktisk tvært imod. Da femur jo sidder på bagbenet, ja så er belastningen af denne jo faktisk mindre ved frem og ned.
    Det er korrekt, at frem og ned naturligt vil give øget vægt på forparten, men det er ikke korrekt at dette ødelægger ryggens funktion. Tvært i mod så er frem og ned en af de bedste måder at hæve og ikke mindst løsne og frigøre ryggen og hvirvelsøjlen i det hele taget, da hvirvelsøjlen her strækkes og derved bevæger sig meget frit- frem for når hesten rides i en højere holdning. Du kan forestille dig at hvirvlerne er som perler på en elastiksnor, når snores strækkes, bliver der mere plads imellem perlerne og de kan derfor lettere bevæge sig. Tingene har forskellige formål, hver ting til sin tid smiley

Men det er ikke alle heste der har behov for helt frem og ned. Mht bomarbejde, oplever jeg dog at mange heste gerne vil have lov at strække sig ned- og så skal de have lov til det.

Men jeg er enig i at en langsom trav- ala det vi westernryttere kalder jog og med en halsholdning i mankehøjde eller ganske lidt over, er et fint udgangspunkt. Her strækkes ryggen også tilstrækkeligt til at arbejde frit.
    Rikke: held og lykke med projektet smiley

• #9   17. aug 2015 Mange tak smiley har faktisk et spørgsmål mere og det er at jeg har læst lidt forskellige steder at hesten skal have en hviledag hver anden dag for at kunne bygge muskler. Er det rigtig?

• #10   17. aug 2015 Det kommer helt an på hvor hårdt du træner og hvordan du træner. For jo du har ret, hestens muskler har bedst af at restituere. Men man kan sagtens træne hver dag, hvis man blot variere træningen, så hvis du laver bomtræningen en dag så kan du sagtens fx. ride dressur dagen efter eller ride en tur ud, for så er det nogle andre muskler der bruges.
    Desuden så hvis man bare sørger for, at hvis man har en hård træning en dag, så skal træningen dagen efter være af lettere karakter smiley
    I starten er det dog en god ide, synes jeg, at træne hver anden dag eller fx. 2 dage i træk og så en dag fri og så efter et par måneder, kan man i princippet træne hverdag, hvis blot der er afveksling smiley

• #11   17. aug 2015 ok smiley så ved jeg da lidt hvad jeg skal nu. Har ikke helt lyst til at sidde mig op på hesten endnu da den ikke rigtig har nogle ryg muskler så det bliver en masse træning fra jorden det næste stykke tid men det giver jo også mulighed for at lære hesten rigtig at kende smiley

• #13   18. aug 2015
    Lisette
    Er der egentligt andre der beskriver de ting du nævner, end Jean Luc? :o) Har kun set artikler fra ham om emnet.

• #15   18. aug 2015
    Nogen du kan linke til?

• #17   18. aug 2015
    Hvis det er artikler, undersøgelser mm. så ja.

• #18   18. aug 2015 Underligt at Gerd Heuchmann fraråder trav over bomme for min tidligere underviser har uddannet sig bla under ham og hun ville have os til at trave over bomme.. smiley

Mvh TT

• #21   18. aug 2015 Lock - jeg troede at du sagde at han frarådet rotation af femur..? Det gør han ikke eller hvad? smiley måske jeg misforstår noget her smiley

Mvh TT

• #23   18. aug 2015 Nå okay.. Min fejl smiley

Mvh TT

Kommentér på:
Hjælp til træning af muskler :)

Annonce