HJÆLP til træning {{forumTopicSubject}}
hej alle
Jeg købte for et år siden en dv vallak på 6 år. han havde været meget rundt til mange forskellige ejere, da ingen har kunnet styre ham. Jeg faldt pladask for ham, og tog ham derfor til mig. jeg sendte ham i prof ridning og det gik rigtig godt (dressur - LA).
I januar fik jeg rigtig travlt med min skole og jeg red ham derfor ikke hver dag. Han fik flere og flere fri dage og det er nu 2 måneder siden jeg sidst har redet ham (dressur) (han blev halt på venstre forben, grundet et spark på folden, dyrlægen gav ham medicin og bad mig longere ham, når behandlingen var slut.) Jeg har longeret ham i nogle uger, men har så igen måtte holde en pause grundet eksamen. Det er nu en måned siden han har været i brug.
Jeg skriver dette fordi han nu er begyndt at tage bagbene til sig når jeg renser hove på ham, han sparker også lidt ud efter mig, og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre for at få ham til at lade være?
Når jeg nusser ham, tager han stille hovedet ned til min fod og vil bide, hvad skal jeg gøre? Når han får aftensmad eller morgenmad tager han hovedet hurtigt ned i maden og tykker så meget at maden ryger ud igen. Om morgen vågner han kl 07 og begynder at trampe i jorden så der nu er kommet et hul i boksen, ved bokslågen. Jeg tror han mangler respekt og tillid til mig og vil derfor gerne vide hvordan jeg får det bygget op igen? Han er fuld af energi og jeg vil derfor også gerne have et træningsporgram jeg kan følge til ham.
Jeg håber der er nogle der kan hjælpe mig, med gode råd og vejledning.
jan 2009
Følger: 75 Følgere: 76 Heste: 8 Emner: 3 Svar: 37
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Mvh TT
jan 2009
mar 2007
Følger: 35 Følgere: 41 Heste: 2 Emner: 284 Svar: 6.338
mar 2011
Hvis han går ind i dig når du strigler Osv så begynd at hoppe og vifte med ærmerne og kom med underlige lyde. Når han går væk fra dig så stop og fortsætt hvor du slap. Gentag ved behov. Hvis han overtræder dine grænser så bak ham. Han skal kun komme med sit hovede og krop når han er inviteret. Hvis ikke skub hovedet væk.
Ift tillid så handler det om at du for det første er konsekvent. Så ved han hvor han har dig og det er trygt. Det er også vigtigt at I øver en masse "farlige" ting. Såsom presseninger (gå over, under, pakkes ind og være gemt sammen i den) en pisk med blafrende pose e.l. på som du kan svinge omkring ham i mens han står i ro. Blafrende plastik, bolde der hopper omkring ham, gå på mærkeligt underlag, vand, paraplyer Osv. Kun fantasien sætter grænser. Når han er tryg ved dette fra jorden så gør det i sadlen.
Mvh TT
jan 2009
skal jeg tage det mere som det kommer, altså starte med at gå med ham i en uge og så begynde at træne tillid ved hjælp af farlige ting. eller hvordan skal jeg planlægge træningen?
(tak for de gode råd!)
mar 2011
Mvh TT
jan 2009
hvordan gør jeg i al almindelighed., når jeg trækker ham ind fra fold og vil strigle har jeg et problem med hans baghove der er lidt læse, hvordan takler jeg det rigtigt ?
mar 2011
Jeg ville personligt losse til hesten hvis den sparkede ud efter mig, og rose når hove er i jorden selv om han er sur. Men det kommer helt an på hele situationen, hvorfor den sparker, dens fortid Osv. Jeg kan ikke give dig et helt korrekt svar uden at have set hest og situation.
Mvh TT
jun 2010
Følger: 31 Følgere: 51 Heste: 4 Emner: 86 Svar: 475
Jeg fik kiropraktor til hende og siden da har hun løftet sine hove rigtig fint, uden at gøre modstand
Som Team Tindur skriver, så skal du skabe mere respekt om dit private rum, jeg vil gøre som hun skriver, og blive ved med det, indtil at der er lidt mere respekt.
Derefter vil jeg longere og skridte ture, for at få hesten i gang, og så stille og roligt ligge trav ind osv
jan 2009
Når jeg tager hånden ned og han løfter sit ben så stiller jeg mig tæt og støtter ham, her er det han tager benet til sig og begynder små ryk (3 ryg) frem og tilbage, så trækker han benet op og når jeg rør hans ben begynder han at svinge det ud efter mig, og holder det oppe hvorefter han så kan finde på at svinge det igen. med smeden gør han ikke noget, der trækker han det til sig men det har han altid gjort. Det er bare nyt at han svinger benet ud, det er ikke en hurtig bevægelse men den er der og han har givet mig et blåt mærke på knæet.
mar 2011
Mvh TT
jan 2009
- hvad gør jeg med hans opførelse i boksen ?
mar 2011
Tænker han keder sig
Mvh TT
jan 2009
feb 2005
Følger: 57 Følgere: 80 Heste: 3 Svar: 3.489
Det med bagbenene, kan sagtens bare være en måde at teste dig på, hvorvidt du stadig er den leder, som du var inden den ikke lavede noget. Du har ikke været omkring den kontinuerligt længe, og den har derfor ikke haft en leder, så den har ligesom selv måtte tage over.
Jeg ville ikke gøre det helt store, bare ganske, almindelig god opdragelse og så ud og få den til at lave noget. Både i kroppen og i hovedet.
mar 2011
jan 2009
mar 2011
Mvh TT
jan 2009
mar 2011
Mvh TT