{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.069 visninger | Oprettet:

Få hesten til at slappe af {{forumTopicSubject}}

Et par uger efter jeg havde købt min hest, red vi en tur på Vilhelmsborg og fik strukket ud på deres galopbane. Her havde jeg en fantastisk rolig hest, som var nem at styrer, kunne både tage en langsom galop, almindelig galop, men kunne sørme også tonse afsted. Han var super nem at stoppe!

Da vi var færdige valgte jeg at trave af med lange tøjler - ja, total dumt! Pludselig kommer der en fasan flyvende ud af skoven, som forskrækker min hest så meget at han sætter i en ustyrlig galop, jeg når ikke at stoppe ham, og ender på siden af ham. Da det var allerførste gang vi var på Borgen, var jeg ikke sikker på at han kunne vejen hjem, så dum som jeg er tænker jeg "hold fat i tøjlen, så stopper han!" . Hvilket resultere i at jeg lander under hesten, bliver trådt på hovedet, armen og ryggen, slæbt 25-30 meter før jeg slipper. Han fortsætter i fuld galop og væk er han. (Han løb heldigvis direkte hjem) .

Men efter den episode er han blevet umulig på tur - altså i galop. Skridt og trav et intet problem, men galop på tur er udelukket!
Efter jeg faldt af, droppede jeg helt tur, og har kun valgt at skridte ned af vejen og tilbage igen.

Her ½ år senere, var jeg med en kammarat på ridetur, hvor vi tog vores første galop. Han styrtede fremad, men heldigvis var min kammarat foran os med sin hest, så da hans hest stoppede, kunne jeg efter lidt af en kamp, få min i trav.

Jeg har trænet på bane, på lukket fold, og alt hvad jeg overhovedet kunne komme i tanke om! Hvis jeg rider ham på dressur banen, og sætter ham i galop er han selvfølgelig ivrig, men han stopper med det samme jer be'r ham om det. Hvis jeg tager en galop på en lukket fold, er han også til at stoppe igen.

Han har været lånt ud til en pige, som prøvede en galop på ham - på en stor springbane. Her stak han af med hende, og hun fik ham kun stoppet ved at dreje ham ind på en meget lille volte.

Jeg tænker nu, hvordan jeg kan få ham trænet til at slappe mere af i galop. For jeg har fuldstændig opgivet at sætte ham i galop på tur, for er bange for at jeg ikke kan få ham stoppet igen - og jeg gider heller ikke sidde og flå ham i munden, for at få ham stoppet.

Jeg elsker at tage en tur i det fri, og især en galop tur, hvor hesten også kan få strukket godt ud. Men jeg tør ikke "sætte mit liv på spil" for det. Hvilket jeg er rigtig ked af.

Nogle der kunne hjælpe til, hvordan vi kunne træne ham til at slappe af i galoppen på tur - for det er KUN på tur han "stikker af" .

Vi har desuden overvejet at prøve at begynde noget military, og der er det jo selvfølelig meget "åbent", så er også bange for at det bare bliver en drøm, for hvis han tonser sådan rundt i galop, er det total uforsvarligt at bede ham springe også....

Så ja, har brug for alle de råd jeg overhovedet kan få! smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Få hesten til at slappe af
  • #1   18. apr 2012 -Det blev lidt langt, beklager.

• #2   18. apr 2012 Hvis det var mig.
    Ville jeg ride tur i skoven den næste måned hver dag smiley
    Med en masse intervaller, så han lærer at han altså også skal stoppe for ben og sæde i naturen. Han skulle meget gerne reagere for de samme signaler i det fri som på banen.
    Han skal vel bare lære at når man sætter ham i galop i det fri, skal han ikke tonse af, det har han nok fundet ud af at han kan nu hvor han gør det hver gang i sætter i galop smiley

En masse terræn træning ville jeg lave, så han lære at slappe af i naturen smiley

• Syrpa
    Syrpa Tilmeldt:
    mar 2008

Følger: 18 Følgere: 32 Svar: 788
    #3   18. apr 2012 Min havde et lign problem for år tilbage, vi løste det ved at ride på banen en hel uge, øve overgange og stop. tror hun havde fået lov til at bestemme fart og tempo lige lovlig meget.

i naturen øvede vi stop blive stående 10 sek gik hun frem var det tilbage og 10 sek forfra.
    Nogen gange kan jeg mærke det kommer op i hende igen, men jeg er opmærksom og siger nej lige inden det går galt.
    Og så bliver det helt klart bedre jo mere vi fik redet, så hun blev rigtig træt ind imellem

• #4   18. apr 2012 Det er vigtigt at se på "sagen" fra både din og hestens side:
    Set fra din side: Du har naturligt nok fået et chok, og det sidder temmelig sikkert i dig endnu. Det påvirker både dig og din hest.
    Set fra hestens side: Den blev forskrækket over fasanen fløj op - og også over at du gled rundt, og fik hevet den voldsomt i munden. Hesten forbinder nu galop med forskrækkelse og det at blive hevet i munden. Det er en naturlig reaktion, at den så stikker af, når den bliver sat i galop.
    Hvis det var mig, ville jeg ride en masse ture UDEN at galopere. Når I begge føler jeg sikre, så prøv en galop et sted, hvor hesten ikke har mulighed for at stikke af - f.eks i et ridehus.

• #5   18. apr 2012 Når man tænker på den grimme oplevelse i begge har i bagagen, og som stadig sidder dybt i jer begge så synes jeg du skal sætte hesten en måned i ridning, hvem siger man kun vil betale sig til god fremmed ridning hvis det gælder oplæring i dressur eller spring?
    Jeg ville finde en berider/god frygtløs rytter der hvor hesten står opstaldet og betale for at hesten blev redet tur med galop hver eneste dag.
    Hvis du sidder i sadlen og er bare det mindste nervøs når i har galoperet går det lige ned i hesten og styrker dens flugt indstinkt endnu mere.
    Jeg har selv lige oplevet det med at nervøsitet smitter omgående fra rytter til hest, jeg har købt en idiot sikker hest - nej den er så bare ikke idiot sikker med mig på ryggen, i går da jeg red undervisning begyndte den at reagere på en baby som larmede fra tilskuer pladserne, da jeg havde redet forbi baby 2 gang hvor hesten viste nervøsitet blev jeg også nervøs, da vi paserede 3 gang løb hesten afsted med mig, derefer red min ridelærer den forbi baby, de første gang reagerede den ved igen at spænde op og vige til siden men fordi hun ikke var nervøs eskalerede det ikke og den endte med at gå ok afslappet forbi.
    Min ridelærer siger ´´bare det du måske sidder og spænder i feks. over shenklen pga nervøsitet er nok til det forplanter sig vidrere ned i hesten´´

Kommentér på:
Få hesten til at slappe af

Annonce