1.127 visninger
|
Oprettet:
Bidløse rytter SE HER! {{forumTopicSubject}}
Hej Alle
Jeg har sat mig for at undersøge lidt om udstyr til bidløs ridning, så vil meget gerne have jeres svar på følgende:
1) Hvilken type udstyr bruger du? (hackamore, sidepull osv) og hvorfor
2) er der andre bidløse muligheder end hackamore, sidepull og cordeo?
3) Er der nogle foretrukne mærker og hvorfor? (kvalitet osv)
4) Synes i at rideudstyrsbutikkerne har et ordentligt udvalg? - hvis nej, hvad mangler de så?
sep 2006
Følger: 25 Følgere: 200 Heste: 7 Emner: 1.490 Svar: 12.060
hackamore, fordi jeg også bruger den til springning..
Ja blandt andet rebgrime
nix
4) Synes i at rideudstyrsbutikkerne har et ordentligt udvalg? - hvis nej, hvad mangler de så?
nej det synes jeg ikke... måtte i 3 forskellige butikker for at få fat i en hackamore ed læder, som ikke kostede en brækket arm..
feb 2009
Følger: 551 Følgere: 595 Heste: 9 Emner: 81 Svar: 1.589
Alt muligt, meget forskelligt.
Ja da.
Hackamore, sidepull, bitless, rebgrime, bosal, LG, dually, cordeo, kapsun og hackkapsun. Jeg har sikkert glemt noget
Ikke rigtig
Nej, men det har de jo aldrig rigtig til ridestile som ikke er de mest udbredte.
apr 2007
Følger: 96 Følgere: 110 Heste: 4 Emner: 443 Svar: 8.280
Hackamore og sidepull. Primært sidepull, kunne dog godt tænke mig en kapsun også.
Bruger sidepull, da jeg gerne vil ride for blide hjælpere og min (nu gamle) part går bedst med det.
<b>2) er der andre bidløse muligheder end hackamore, sidepull og cordeo?</b>
Ja, bitless og bosal. Ellers findes der utallige varianter af de forskellige slags - ligesom der findes uendeligt mange former for fx 3-delte bid.
<b>3) Er der nogle foretrukne mærker og hvorfor? (kvalitet osv)</b>
Nej, jeg går bare efter det billigste.
<b>4) Synes i at rideudstyrsbutikkerne har et ordentligt udvalg? - hvis nej, hvad mangler de så?</b>
Nej, men det er dog blevet mere udbredt henover årene. Der er ikke mange kapsuner uden spænder med detaljer (jeg vil bare have normale spænder) og mange sidepulls har et western-look (hvilket egentligt også er logisk nok, men jeg vil have engelsk udstyr)
sep 2004
Følger: 28 Følgere: 30 Heste: 3 Emner: 57 Svar: 614
1) Hvilken type udstyr bruger du? (hackamore, sidepull osv) og hvorfor:
Jeg bruger sidepull. Jeg syntes signalerne til hesten er klarer med denne type hovedtøj, og har samtidig hørt at det skulle være blidere end fx. hackmore.
Ja. Jeg mener at det hedder et "bidløst hovedtøj" hvor ens tøjler nærmest er krydset under hestens kæbe. Der er helt sikkert mange flere muligheder, som fx. rebgrime, men jeg er ikke sat så meget ind i dét, da sidepull'en virker perfekt til mine behov.
Nej det har jeg ikke Mit er fra riders company, og det er ganske udemærket.
Der er jo rideudstyrsbutikker der stort set KUN forhandler den slags... Så må man jo handle i dem. Generelt har de mere alm. butikker ikke så stort et udvalg, men de er da ved at være godt på vej.
nov 2007
Følger: 71 Følgere: 71 Heste: 2 Emner: 41 Svar: 124
2)....det samme som de andre siger....
3) næh egentlig ikke
4) nej.. kunne godt tange mig noget mere dressur betonet .. synes det er svært at undgå frynser og andre western ting
jul 2009
Følger: 268 Følgere: 2169 Heste: 5 Emner: 138 Svar: 1.543
Jeg bruger mest sidepull, fordi min hest reagerer bedst i den. Sommetider rider vi også i cordeo og rebgrime.
Ja, der findes en del. Bl.a. Bitless, kapsun, hackapsun osv.
Nej.
Ja det synes jeg.
jan 2010
Følger: 59 Følgere: 56 Heste: 3 Svar: 89
Jeg bruger en hjemmelavet "sidepull" sat sammen af div. trense dele.
Ellers har jeg en rebgrime, men leder med lys og lygte efter EN BRUN SIDEPULL, så skriv meget gerne hvis i ved hvor jeg kan få en!!!
Der er fx. rebgrimen.
Jeg har ikke noget favorit mærke.
Nej det synes jeg ikke, og hvis de endelig har, er det sådan overklassepriser.
feb 2006
Følger: 22 Følgere: 21 Heste: 2 Emner: 56 Svar: 1.388
1) Hvilken type udstyr bruger du? (hackamore, sidepull osv) og hvorfor
Kapsun (den med kæde i næsebåndet)
Ja, Cordeo, Bosal, og en masse andre.
Nej, jeg har haft den samme kapsun i 5 år, og den holder fint, aner ikke hvad mærket er, men den er fra Heri.
Nej, de har som regel kun rebgrimer og sidepulls, og et meget begrænset udvalg.
feb 2006
Følger: 22 Følgere: 21 Heste: 2 Emner: 56 Svar: 1.388
jan 2011
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 11 Svar: 90
nov 2008
Følger: 20 Følgere: 19 Heste: 4 Emner: 28 Svar: 432
Jeg bruger sidepull eller rebgrime. Rebgrimen ejede jeg da jeg blev bidløs, og det fungerede. Senere har jeg købt min sidepull fordi at jeg gerne ville have noget der sad bedre på hovedet. Burger den fordi den opfylder de få krav jeg har.
Som nævnt rebgrime. Der er også nogen hvor der løber noget snore under hovedet som man så strammer når man trækker i tøjlen. Ved ikke om de har et bestemt navn; det fungerede i hvert fald ikke for mig. Ellers hører jeg også om mange der ridder i kapsun, hvilket jeg også har overvejet.
Nej, jeg køber det jeg synes ser ud til at være godt i forhold til prisen.
Jeg køber generelt mit fra nettet. Har kun ridersport i området, og synes ikke udvalget er noget at råbe hurra for. Men når det lige så nemt kan købes over nettet ser jeg ingen problemer
Bidløse rytter SE HER!