HJÆLP! Hest døv for hjælperne! {{forumTopicSubject}}
Hej alle sammen, jeg har en næsten ung hoppe, hun reagere ikke specielt meget på schenklerne, pisk eller anden form. (ikke fordi jeg bruger pisk)
Men hun mangler meget energi og fremdrift og hun har det tid med at være ''bange'' for ting (hun går i en stor bue udenom) og kan ikke få hende ud på plads da hun ikke reagere på de tryk som jeg giver med schenklerne.
På tøjlen er hun meget blød da jeg rider med Meget bløde hænder. Bruger stemmen utrolig meget..
Hvis jeg bruger pisken reagere hun heller ik. Jo hun slår irriteret med halen, eller blokere!
- Jeg har en mistanke om at ham der hjalp med med at tilride hende har været meget hård ang. brug af pisk og schenkler.
Hvad kan jeg gøre for at både få mere energi men også få hende til at lytte til hjælperne?
Mange tak på forhånd for jeres hjælp!
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Er der forskel på energi i skoven og på banen? :o)
Hvis hesten ikke reagere, så er det at starte forfra med at indstallere signalerne.
jan 2008
Følger: 53 Følgere: 45 Heste: 4 Emner: 4 Svar: 16
Undskyld jeg spørger dumt, men hvordan?
sep 2007
Nogle heste fungere bedre i natur end på banen og kan ikke tage "glæden" med ind på banen.
At indstallere signalerne igen handler om at hvis hesten ikke reagere, så forstærkes presset. Dvs. du klemmer med schenklern, hesten reagere ikke så skal du max 2 sek efter lægge andet og større pres på fx. tjat med pisken.
Hvor hesten så skal reagere.
Den lære så at hvis den vil undgå at tjattes til, så skal den gå frem for ben.
jan 2008
Og jeg ved at det ikke er mig for jeg har svært ved at bruge pisken.
nov 2006
Følger: 4 Følgere: 3 Heste: 1 Emner: 22 Svar: 163
Du kan evt. bruge denne video som inspiraton(link fjernet)
sep 2007
Blokere - hvordan?
Jeg havde nok tjattet til, så meget så hesten reagerede
nov 2006
nov 2006
Hvis man ikke forstår russisk bliver det da ikke bedre af at der er en der råber på russisk til en?
jan 2008
Hun blokere ved at stoppe op, spænde helt op i kroppen og nogle gange lukke øjnene som om jeg ville slå hende..
sep 2007
Tanja G - Heste vil gøre alt for at slippe af med pres, derfor kan vi så let lære dem ting via negativ forstærkning.
Vi lægger et pres på hesten, flytter den så ikke/reagere ikke så gøres presset stærkere. Og her er det at tjatte til hesten.
Har ikke oplevet nogen heste hvor det ikke fiser ind meget hurtigt at for at undgå at blive tjattet til, så skal den reagere på benene. Og når signalet så sidder med schenklerne, så bliver det pres også mindre og mindre.
Det er fint at lære den pres fra jorden, men hvad så med komandoen til trav fx. ? Man kan lære den at vige til siden og evt. frem fra jorden.
Men man kan ikke "presse" hesten frem via. en finger i side til trav.
jan 2008
Men har i evt. nogle forslag til hvordan jeg kan få hesten mere energisk? Bestemt foder eller noget for hun er virkelig sløv.
sep 2007
Du kunne prøve med en blodprøve eller få kigget foderplanen om der var noget der manglede.
Måske hesten er uenergisk fordi den fælder eller har det varmt fordi det er varmt i forhold til vintervejret?
jan 2008
mar 2009
Følger: 40 Følgere: 831 Heste: 1 Emner: 14 Svar: 372
jan 2008
HJÆLP! Hest døv for hjælperne!