mere fremdrift på meget stor hest {{forumTopicSubject}}
Hej HG
jeg er så heldig, at have fået part på den sødeste kæmpe vallak. Han går som voltigehest på meget højt plan, og er derfor reeet stiv på venstre volte, samt meget god til at gå i meget lavt tempo. han har en meget stor og taktfast gang, men den er frygtelig langsom. og jeg føler man konstant skal sidde og sparke til ham og drive frem, for at holde ham bare lidt igang, især i skridt og trav, men også i galoppen da den generelt er langsom (og stor).
problemet er, at han er ikke schenkeldøv, han er heller ikke døv for pisken som sådan MEN, istedet for at gå FREMAD når man lægger det til ham, så tager han bare et meget større skridt med indvendig bagben - og han kan altså tage op til 5-6 hovlængder over sig selv i skridten
det ændrer jo desværre ikke ret meget på det problem, at han ikke svarer frem og får mere "drive", han forlænger kun sine skridt. Så hvordan kan jeg få mere "gang" i ham, hvor han får lidt mere tempo på? Han er nemmere at arbejde med når han er lidt oppe i tempo, fremfor når han kommer ned i den der luntetrav hvor man kæmper for at holde ham igang.
håber på nogle gode indputs Han er som sagt en stor herre på 182, og meget langbenet, men vil da mene at han stadig burde kunne få lidt mere tempo på det ville være en hjælp i dressuren i hvert fald
Blogger
Følger: 5 Følgere: 125 Heste: 2 Annoncer: 2 Emner: 4 Svar: 55
https://www.youtube.com/watch?v=Ha9Wfp_Zs5k
maj 2008
Følger: 41 Følgere: 53 Heste: 1 Emner: 213 Svar: 1.845
jul 2015
Følger: 10 Følgere: 124 Heste: 2 Emner: 76 Svar: 1.764
For som du beskriver det. Lyder det som om hesten er trænet til at bevæge sig helt hensigtsmæssigt i forholds til voltigeringen. Og skulle det ske at hesten pludselig under voltigering begynder at tilbyde den adfærd du har lært den i stedet for hvad der ønskes. Så kan det godt være ejer bliver pænt træt af det
maj 2008
maj 2008
jul 2008
Følger: 46 Følgere: 67 Heste: 2 Emner: 38 Svar: 298
Evt. lad vær med at samle den for meget, og fokuser i stedet på tempoet. Og så giv den et par "pony-spark", hvor du giver den 2-3 "spark" med schenklen, og så gør du det samme igen, når den mister fremaddriften. Du kan også skifte mellem at bruge højre og venstre schenkel for hvert skridt, da det godt kan komme som en overraskelse på hesten, og derved får den fremad.
Håber ikke at nogen bliver fornærmede over min opfordring til at sparke med schenklen, men jeg mener, at det er bedre og forstærke sine hjælpere, og så i stedet bruge dem mindre, end at sidde med sporene i siden på hesten under hele turen, for det er lige præcis sådan, at man ender med en schenkeldøv hest
maj 2008
Men jeg forsøger det du beskriver der, med at drive fremad fra starten af, men igen, der langt størstedelen af gangene, forlænger han bare skridtet voldsomt meget istedet for at øge tempoet en smule. så skal jeg holde presset med sporen et par sek før end at han ligesom kommer "op og frem". men det synes jeg også bare føles forkert. Og jeg kan ikke gøre det uden sporerne, der er han nemlig ligeglad så
jul 2015
Følger: 10 Følgere: 124 Heste: 2 Emner: 76 Svar: 1.764
Sammen med dine ben kan du så tilføje pisken.
Du ligger den let i hånden så den kan bevæge sig forholdsvis frit - (ellers kan du ikke skifte nok fra skulder til bagpart med din pisk hvis ikke den kan bevæge sig i din hånd)
og så tapper du på henholdsvis skulder og bagpart på skift indtil hesten øger farten.
maj 2008
mere fremdrift på meget stor hest