1.905 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 158 Svar

Hvorfor vil man ikke??? Hvorfor vil man ikke???

jeg har efterhånde læst og deltaget i mange diskussioner og der overrasker mig gentagende gang, hvor bange mange er for at prøve noget nyt.

Man tænker i gamle vaner med kraftigere bid, spore og pisk samt alle mulige andre magtmidler.

Man må endelig ikke begynde at påpege, at magtmidler kan være pinefulde for hesten, da det strakt bringer folk i forsvarsposition. De er aldrig hårde ved deres heste og bidet er ikke hårdere end hånden, der holder det osv.

Men hvis man er så dygtig, som man påstår, hvorfor skal man så bruge disse magtmidler?

Jeg har da ingen glæde ved at opnå et træningsresultat, som kun kommer på grund af tvang og/eller smerte. Glæden kommer da netop, når hesten forstå, hvad du ønsker den skal gøre og den gøre det uden tvang og/eller smerte.

Det er utroligt frustrerende, at læse indlæg, hvor det ekstremt tydeligt fremgår, at hesten mangler respekt for rytteren. En respekt kommer nemlig ikke på grund af tvang og/eller smerte, der kommer kun frygt og ulydighed.

I mange indlæg kommer så et utal af forslag til lidelser hos hesten, der kan udløse diverse handlinger. Hvilket igen ofte er en undskyldning for forsat mangelfuld træning. Der er jo ikke mange ryttere, der ønsker at fejlen er hos dem. Desværre er det stortset altid rytterens fejl - manglende/forkert træning, manglende evner hos rytteren, for store krav til hestens træningstilstand osv.

Der er så få, der forsøger at se problemet fra hestens side, hvilket ofte ville kunne løse problemet og ikke mindst forebygge nye problemer.

Har man kun hest for et opnå egne ambitioner, hvilket kunne undskylde nogle herinde eller er grund at undervisningen af vores unge piger og drenge bare alt for dårlig?

Er det kun mig, der kan se denne tendens eller har jeg lidt sympatisører herinde??

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af spejl,vægreol og knagerække 1.096 kr.
  • Opsætning af lampe 250 kr.
  • Fjernelse af rødder fra buske. 1.000 kr.
  • Tjekke rør og skifte en pakning - fra have ind i hus 2.000 kr.
  • Vandhane Blinker røde 1.500 kr.
  • Opsætning af lampe 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvorfor vil man ikke???
  • #1   20. jan 2012 jeg kan til dels følge dig, dog ikke helt.
    Jeg syntes at mange er for pylret. Som du selv er inde på, gør din hest modstand er det fordi den har undt, ikke fordi den tager r.... på dig.
    Tror også at mange af de unge bliver smask forvirret over alle de "gode" forslag til hvad de kan gøre. Man høre mere efter hvad en "klog" siger end at lytte til sig selv og sin hest.

• #2   20. jan 2012 Jeg vil give dig ret smiley

Vi har jo allesammen hest på forskellige måder. Nogle har høje ambitioner for sig selv og ikke mindst hesten. Ofte synes jeg dog at ens egne ambitioner er højere end hestens, og derved ser man oftere og oftere skader på hestens ben. m.m.

Jeg pylre måske også meget om min hest og er alt for påpasselig, som du også er inde på. Men jeg ville sparke mig selv rigtig hårdt i r.... hvis jeg overbelaster hende, og hun så som måske 10 års skal være fold bums. Derfor mener jeg også at det er vigtigt vi passer på vores dyr, de kan ikke råbe STOP jeg har krampe i benet, eller STOP det her er for hårdt, man skal aflæse hesten signaler. smiley

Hvis vi til gymnastik er total forpustet og har krampe, og kan mærke vi ikke kan mere, så siger vi stop, det kan hesten jo ikke, den bliver ofte bedt om at lave ENDNU mere, fordi rytteren så tænken hesten måske er dum i dag?

ALLE fejl ligger hos rytteren. Det er jeg fuldstændig enig i

• #3   20. jan 2012 Nogle hjælpe midler, kan også gavne, til fordel for at man hiver hesten i munden osv. Dem har jeg nu heller intet imod, så længe man ved hvad man gør, og at man f.eks. slipper glidetøjlerne når hesten STRAKS giver efter. Selv benytter jeg dem ikke smiley , Men ville da aldrig forarge mig over folk der gør smiley

• #4   20. jan 2012 Day dreamer: Det er jeg enig i, spore er jo ikke et magt middel, men et hjælpe middel. Jeg bruger dem ikke selv, da min pony simpelthen er så frisk. Haha. De hjælper jo også til at " forstærke " signalerne man giver smiley Har nu INTET imod spore, red selv med dem på min gamle ponz smiley

• #5   20. jan 2012 Du har helt ret i det teoretiske. Det er aldrig svaret, at optrappe midlerne i stedet for at stoppe op og tænke over, om problemet er med en selv i stedet for med hesten.
    Dog synes jeg, du er lidt forsinket, når du udpeger denne her tendens. Der har været en tendens til dette, men heldigvis udvikler breddens teoretiske viden om ridning og hestehold sig hele tiden. Og min oplevelse er, at folk i højere grad prøver at ride med bløde midler og forstå deres hest i stedet for at sparke og rykke hårdere.

Respekt er ikke noget hesten forstår overfor mennesker. Heste har respekt over for heste, men anser ikke mennesket som en hesteleder. Dette er støttet op af mange undersøgelser. Heste har stor interesse for at gøre det nemmeste og det rareste. Og det er så rytterens fornemste opgave at kommunikere på mest forståelige måde. Som en berider udtalte til er blad:" Før i tiden tænkte jeg, hvorfor gider den ikke gøre, hvad beder den om. Nu tænker jeg, hvordan kan jeg gøre, så den bedre forstår mig."

• #6   20. jan 2012 Desuden synes jeg ofte, det bliver fremlagt, også af dig, Henrik, at folk gør disse ting fordi de på en eller anden måde vil tvinge deres hest, men i bund og grund er vi alle sammen i den her sport pga kærlighed til heste og ridning. Ingen vil deres hest ondt, men man kan have en dårlig/hård underviser, der igen har haft en dårlig underviser.

• #7   20. jan 2012 Day dreamer: Er det ikke træls, at være altvidende allerede som 17. årig?
    Jeg har ellers lært, at det der gøre en god træner er, at man aldrig bliver udlært og altid er åben for nye ting samt ikke mindst, at man kan læse/aflæse hesten.
    Den måde du vælger at løse problemet er netop den egosime, som jeg har omtalt tidligere. Man skal hurtigst mulig har gang i hesten uanset metoder og midler.
    Med hensyn til spore, så hvis man kan ride uden, hvorfor så bruge dem?? Men det kræver jo, at man kan uden.

• #8   20. jan 2012 Henrik: Hvad har det med hendes alder at gøre? Hun kan da have en mening ligeså vel som alle andre kan? Jeg har tit været i debatter med hende, og hun er faktisk en rigtig klog ung pige. Det synes jeg nu er lidt latterligt smiley

Jeg kan sagtens ride uden spore og bruger dem nu heller ikke på min nuværende hest. Men i nogle klasser skal man altså bruge spore, så det er lidt svært at undgå..

• #9   20. jan 2012 Anna H:
    Når man som 17. årig skriver, at det bliver der ikke lavet om på, så er man altvidende og det ser jeg netop som et kæmpe problem, da man så ikke er åben for nyt ideer.

med hensyn til spore, så er der regler i nogle klasse, men i disse regler står ikke, hvor korte dine spore må være, så man kan faktisk nøjes med ringen, der holder fast på støvlen - altså tingen knop, hjul eller andet.

• #10   20. jan 2012 Henrik H er enig, undre mig over de ryttere der smækker et 3-ringsbid eller et pelham i munden på deres hest/pony, uden at ha sat sig ind i hvad de gør, og hvor meget smerte de faktisk kan give. Hvis de vidste det, havde de nok ikke brugt det, i stedet havde de nok redet noget mere grundridning i deres hest eller pony.. Men er dybt uenig i dit syn på sporene, her bliver de hvertfald ikke brugt som et magtmiddel..

• #11   20. jan 2012 Henrik H
    Hvad ang spore.
    Jeg red altid med spore på min gamle military hest, hvorfor ?
    Jo jeg er 152 høj og jeg kunne simpelt hen ikke nå "ned" om ham.
    Når jeg red jagt red jeg altid med pesoa bid med 2 sæt tøjler. Et til at styre og et med rødt tape på, som var til nødbremsen, hvis han kogte over.
    Han kunne normalt rides med lillefinger, men kunne altså blive for "glad" under jagt eller terræn spring.

• #12   20. jan 2012 day dreamer: Signaler blive nemmere med spore? For hvem???????
    Det bliver bestemt ikke rarere for din hest, så der mangler jo nok lidt træning, så den forstår de små signaler.

Med hensyn til din syge hest, så kunne man jo vente indtil hesten er klar.

• #13   20. jan 2012 Holder med Day Dreamer, hvis min dyrlæge havde sagt det skulle gøres på den måde, var der ingen andre der kunne lave om på det.. dyrlægen burde da at vide mere end "tilfældige folk" man spørger til råds..

• #14   20. jan 2012 Altså som hesteejer og heste menneske, så vil jeg da sige at man næsten hver dag lære noget nyt. Om det så er erfaringer man får fra andre menneskers heste, eller ens egen. smiley Selv den aller dygtigste rytter får undervisning.

Jeg skubbede nu mine spore helt nedad, så de ikke ramte hesten i de klasser, da en hest hurtigt kan bliver overrasket over sporene, hvis den ikke er vant til det. Men i princippet så burde spore da ikke være en ond ting, hvis man mestre at bruge dem korrekt? smiley ikke?

• #15   20. jan 2012 Anna H:
    hvordan kan spore være anden end ekstremt ubehageligt?? Har du prøvet at prikke lidt til dig selv? Jeg vil ikke ha sådan en metalting ind mellem mine ribben.
    Og når alle(har endnu ikke mødt en, der ikke kan ride med spore) kan ride perfekt med spore, hvorfor ser man så stadig mærker efter spore?
    Nej, om I kan li det eller ej, så er pisk, bid og spore et magtmiddel, der skal bruges meget varsomt og undlades hvis muligt.

• #16   20. jan 2012 Day Dreamer, jeg hentød mest til små ponyryttere, der ikke kan styre sin pony, og derfor bruger det, de skulle prøve med noget mere grundridning.. smiley

• #17   20. jan 2012 Hm.. Jeg må nu os indrømme at jeg er ved at være DØD træt af, at høre på folk der mener at folk med almindelige bid, spore, kandar, sadel, folk der rider stævner, folk der springer, rider mounted games. osv. tror jeg kunne blive ved 20 sider endnu. At de folk vil deres heste det ondt. Alle de debatter om folk der havde ryttere der bruger bid/kandar. Osv. Mit hoved eksplodere snart!

Selvfølgelig mener jeg det er fint at have en god og sund debat, omkring forskellige meninger, råd osv. Men jeg er da ved at være træt af at høre om at jeg mishandler min hest, fordi jeg bruger bid, eller nu også fordi jeg engang har brugt spore?????

Sikke da en gang muder kastning. Vi har hest på forskellige måder, fred være med det, hvorfor have så travlt med hvad andre gør? Jeg har helt ærligt andre ting at gå op i :))))))))))

• #18   20. jan 2012 ØØØH? En pisk??? En pisk er en ekstra schenkel, man kan LIGGE på hestens lår, for at støtte den og rette den ind!

At folk så bruger den til at slå med, og har misforstået princippet med en pisk, er da ikke de mennesker som bruger den korrekts skyld?

• #19   20. jan 2012 Anna H, samme mening som dig smiley undre mig over hvorfor det altid er de bidløse der får de mindre flip på dem der ridder med bid? hvorfor kan de ikke bare sige noget positivt til deres andre bidløse venner. i stedet for altid at være negative på dem der har valgt at ride med bid?

• #20   20. jan 2012 Jeg hviler i mig selv, og den måde jeg har hest på. Derfor føler jeg IKKE en trang til at beskylde andre folk, fordi de f.eks. bruger kandar, pisk, spore eller glidetøjler. Jeg forsvare dem derimod ofte, da jeg synes det der bidløst, ride uden udstyr mærkelige ridning er en smugle " hippie " agtigt. - Undskyld, vil ikke træde på nogen. Men jeg synes disse mennesker hele tiden føler de skal forsvare et eller andet. Hvad? - Det har jeg aldrig fundet ud af smiley , derfor agumentere jeg oftes imod dem.

Dem der rider højt dressur/spring, og bruger bid, pisk og spore, laver da aldrig debatter om folk der rider uden bid og skriver de er uansvarlige eller andet.

Synes det her emne efterhånden er kørt af sporet for de " bidløse " og andre der har behov for at nedgøre dygtige rytter. Måske der er en strejf af misundelse et eller andet sted.. jeg ved det ikke

• #21   20. jan 2012 Helle: er så enig! Jeg får snart nok smiley Oftes agumentere jeg imod dem, kun fordi deres agumenter og hån mod dygtige ryttere hænger mig langt ud af halsen smiley , hvis de passede dem selv og deres alternative måder at have hest på, så havde jeg da respekteret dem. Synes da også det er kanon flot at de kan ride deres heste rundt uden udstyr, det imponere mig da helt vildt!

Men eftersom de hele tiden skal stikke til de dygtige rytter, og os der rider med bid, så har jeg ikke en skid til overs for dem smiley Desværre.

• #22   20. jan 2012 day dreamer.
    hart du høre om at ride en hest lang og dyb. Det må da være det perfekte til netop din hest.

Jeg er ikke western rytter. Jeg rider også med western sadel, men det gør vel ikke en til western rytter.
    I øjeblikket har vi heste, der kan bruges til spring, dressur og formentlig også western og distance, så vi spænder lidt bredt.
    Når jeg arbejder med vores avlshingst, så foregår det uden bid, pisk og spore. Og det dejlige er, at han gør hvad han bliver bedt om.

• #23   20. jan 2012 jeg har fuld respekt for det du gør, men synes på ingen måde måden jeg selv rider på er forkert, jeg tænker på min hest og elsker stadig min hest selvom jeg rider med bid:)

• #24   20. jan 2012 Lara: jeg siger ikke, at man kun dur uden bid, men man skal huske at det er et magtmiddel. Og alle magtmidler skal bruges med omtanke og kun hvis de er nødvendige.

• #25   20. jan 2012 Lara: hvorfor det? jeg rider på samme måde med og uden bid.

• #26   20. jan 2012 Tjo, alle de redskaber vi bruger omkring hesten kan man vel betragte som magt midler... Så længe man bruger dem "rigtigt" og med omtanke kan jeg ikke se noget problem i det smiley

• #27   20. jan 2012 Jeg må sige (efter at have læst alle indlægende) at jeg er enig med Henrik.

Jeg tror at den uvidenhed der er kommet, med brugen af stærkere bid, pisk og sporre (jeg rider dog med alle ting) kommer af uvidende trænerer. Ryttere der ikke har nok fokus på hestens biokemi og bevægelsesmønste. Hvis man har behov for at forstærke sit hjælemiddel, så er man gået for hurtig i grundtræningen.

Jeg rider udelukkende med S-kandar der er et rigtig blidt bid, hvis man rider rigtig med det. - Jeg har en helt løs tøjle 98% af tiden. Jeg rider med pisk, da jeg skal kunne bruge den når jeg skal op i de højere klasser, og skal starte med de halve trin. Og sporene er for at kunne bøje ham uden det påvirker mit sæde. Jeg bruger IKKE mine ben til at få ham frem med, da det er et tvetydigt signal, hvis det både betyder frem og bøj.

Jeg er helt enig i Henrik i alt det han siger.

• #28   20. jan 2012 når alt kommer til alt, så er det jo et magt middel i samme øjeblik vi ligger grimen på føllebas.
    Magt er mange ting, men det er jo os der skal have "magten" på den ene eller anden måde, hvis vi skal tumle de store dyr.
    Den magt skal vi så bruge rigtigt i forhold til hvilken hest vi har med at gøre.
    Ingen af de heste jeg har haft i tiden er redet ens eller ens opdraget.
    Nogle har været næsten født velopdraget og andre har været nogle lømler.

• #29   20. jan 2012 Henrik H (trådstarter9 har du prøvet at grive dig selv en grime på? har du prøvet at stå i en boks og spise halm og spise mad af det underlag du står og skider på???

Du skriver længere op og spørger om man selv har prøvet at prikke sig selv i siden med et par spore for det er ikke særlig rart. Nej det er det ikke, det kan vi godt blive enige om, men når det kommer til heste, så har vi (mennesket) ødelagt hestens natur. Om så du rider bidløs, uden sadel, med sadel, med pisk, spore, western sadel eller hvad du gør, så er der INTET af det, der ligger hesten naturlig. Derfor en endeløs diskusion om hvor vidt dem der rider med sporer, pisk osv gør hesten "ondt" og strider i mod dens natur. det strider også i mod hestens natur at have dækken på, at stå i en stald, at gå på en fold som er indhegnet. Det er fakta. Og selvom du rider bidløs og uden sadel og påstår at det er tættere på hestens natur, så er svaret NEJ. Det ligger nemlig slet ikke til hestens natur at der sidder en på ryggen af den.
    Så uanset hvad man rider med eller hvordan man rider, så handler det hele i bund og grund om at man bruger midlerne med respekt for hesten.

• #30   20. jan 2012
    Du har ret i det "store" hele - at folk er meget snævrtsynede. Det man har gjort, det gør man altid. Man lukker sig inde, ens underviser er gud og man modtager IKKE kritik, man vil kun klappes på ryggen og have råd, i den "stil" som man selv kører.

Men på den anden side, så holder du jo selv fat i en holdning og har sat den op på en pedistal om at den kun er rigtig og det er det eneste rigtige der er og gøre.
    Du lukker alt andet ude og holder fast i din mening, istedet for at lytte til de agumenter der er og acceptere andres meninger.

Sådan KAN jeg virke ind imellem og sådan er jeg også, hvis man ikke kommer med gode agumenter.
    Dvs. hvis man siger... " jamen krikken er bare dum og skal have en i røven fordi så kan den lære det " så er det ikke noget jeg vil tage imod, da jeg ved det er fakta, hvordan hestens hjerne er indrettet.
    Men har jeg et problem og der fx. bliver foreslået noget med godbidder til at indlære det med og jeg ikke havde tænkt på det - jamen hvorfor ikke prøve det?

Anyways, husk at se dig selv i tråden smiley Læs din egen tekst, den er ikke neutral, den er angribende og sætter starks nærmest 95% af hesteejere i et dårligt lys og fortæller at de tvinger deres heste og ikke lytter til dem.

• #31   20. jan 2012 mathilde H.
    Jeg har ikke skrevet et sted, at det handler om at komme tættere på naturen - ikke et. Det handler om at behandle heste, så man kan se sig selv i spejlet og der må være nogle, der har er ret beskidt spejl.
    Hvis man vil sætte sig lidt ind i hestens natur og dermed også lære lidt om, hvordan heste kommunikere, så gør man det nemmere at være hest.
    Hvis man derimod forventer at hesten skal lære vores kommunikation, skiftende humørsvingninger, mærklige redskaber og lignende, så bliver det svært at være hest.
    Jeg mener, at man har et ansvar, når man vil har et levende dyr og derfor er forpligtet til at behandle det bedst muligt. Og med bedst muligt mener jeg med så lidt ubehag og smerte, som muligt.

• #32   20. jan 2012 og godbidder er jo også et magtmiddel der kan bruges forkert.

• #33   20. jan 2012 der er jo ikke nogen der har hest for hestens skyld, men for vores egen så alle hestefolk ejer jo en slags egoisme, kunne hesten vælge mellem os eller dens flok og fri liv, er der nok ikke nogen der er i tvivl om hvad den vælger..

jeg tror ikke nogen med vilje er onde ved deres hest , men dårlig viden omkring hestens anatomi og psykologi, og så ser man jo desværre måden nye rytter læres op på med pisk og ryk i munden på rideskolerne.
    heste reagere med buk,spark, bid af en årsag langt de fleste går med volsomme spændniger i muskler og skæve skelleter, det behøver ikke kun at være rytters skyld helt alene, da nogen jo har haft problemer længe inden tilridning, men forværes under rytter, der er det så rytters fornemmeste opgave at reagere hurtigt hvis hesten unviger, ikke vil bøje, smider af eller andet.
    er der noget galt? sadel, tænder, skelet, muskler eller er grundridningen iorden har man været for hurtig ude med at bøje hesten, springe andet i forhold til hvor klar hestens muskulatur er til at udføre deværse riidekunster? hesten får sku ondt af at blive redet, kørt eller andet lige meget hvordan i bære jer ad, hesten er ikke bygget til vores brug af den..

• #34   20. jan 2012 Men det er jo netop også ubehag for en hest at have en grime på. Men det noget vi giver dem på fra de er helt små, derfor noget de vænner sig til helt fra små af. Men det er jo netop også ubehag.
    Og hvis vi skulle sætte os ind i hestens natur og måden de kommunikere på, så skulle vi jo kun have en fold til alle hestene det sted man står. Også selvom nogle af dem slås, men det jo deres måde at kommunikere på og sætte hinanden ind i rangordenen.
    Så det hænger bare ikke sammen. Jeg synes fx personligt, at det er lige så synd for hesten at putte en 20 kg tung westernsadel på ryggen af den, som det er at ride med sporer.

• #35   20. jan 2012 Jeg kunne ikke være mere enig med Henrik!!
    Hvor er jeg glad for du skriver så godt et indlæg -det mangler vi!

Matilde H:
    Vi kan komme så tæt på hestens naturlige måde at leve på, det gør man ikke ved at "tvinge" dem til at gøre hvad vi vil ha` dem til, med magtmidler som f.eks. sporer...

Den måde jeg altid har arbejdet på, er ved nærmest at spørge hesten om lov, den skal ikke frygte mig -den skulle gerne blive min ven! En der stoler på mig.
    På den måde kan man få hesten til at gøre næsten alt -på en meget naturlig måde! Ved at snakke hestens sprog... Så ser den mig pludeselig som en del af flokken og jeg må være med smiley

Folk har bare for travlt med sin egen præstation ved f.eks. et stævne, og glemmer helt og spørge hesten hvad den synes om det. Jeg er sikker på der findes heste der gerne vil ride stævner. Men jeg tror størstedelen gerne vil være foruden spore, pisk og hårde bid!

• #36   20. jan 2012 Men det ligger slet ikke tæt på hestens natur overhovedet at have mennesker i nærheden, og det er slet ikke hestens natur at have mennesket som ven.
    Det er en ide fra vores side, at ´hesten kan kigge på os og se os som dens ven og som en del af flokken. Igen en ting vi mennesket har pålagt hesten. uanset om vi spørger den om lov eller ej.

Vi tvinger hesten under vores magt uanset hvordan vi omgås dem. Også selvom vi kun omgås dem nede fra jorden og spørger dem om lom og bliver "inviteret" ind af hesten. Derfor et dårligt argument at påstå at nogle metoder ligger tættere på hesens natur frem for andre.

Westernsadel, bidløs, standgbid, alm bid, sporer, pisk, grime, folk, boks, halm, foder, avl, transort af hesten osv. Kunne blive ved, men det er alt sammen ikke noget der ligge hesten naturligt eller ligger "tæt" på hestens naturlige omgivelser.

• #37   20. jan 2012 Det med den tunge western sadel kan der være noget om, men er det så ikke også synd at sætte sig op på en hest hvis man er overvægtig...??

Desuden vil jeg helst ride uden sadel....

• #38   20. jan 2012 Det må da være meget mere behageligt for hesten at blive snakket med, end og blive tvunget til at ride fin dessur med sporer og pisk!!

• #39   20. jan 2012 men selv ridning uden sadel er unaturligt for hesten. For hesten er slet ikke skabt til at have nogen siddende på ryggen af den.
    Og vi kan jo tage den videre endnu og sige, er det ikke også synd for hundende at vi har dem som kæledyr? At de skal gå i snor, være hegnet ind i haver, bo alene med mennesker uden for deres naturlige omgivelser hvor de er i flok osv?

Er det ikke også synd for undulaten i sit bur?

For katten som skal bruge en kattebakke som sit toilet fordi den ikke kan være ude når den har lyst?

Så med den her diskusion ender vi jo ud på at vi faktisk slet ikke skulle have nogle dyr. uanset hvordan vi holder dem og hvilke metoder vi bruger. Intet af det er jo naturligt for hesten, hunden, katten fuglen osv.

• #40   20. jan 2012 Kristina R
    Det er da netop ikke "fin" dressur hvis man rider efter din kommentar? smiley

• #41   20. jan 2012 *...rider som du skriver i din kommentar smiley

• #42   20. jan 2012 Vi har valgt at leve med dyrene -dyrene har ikke valgt os!
    Så jo det kan der være noget om...

Men dyrene kan jo godt lide vores selskab, så længe vi ikke skader dem, så jeg kan ikke helt se problemet

Jo det er synd for undulaten i sit bur -vil ikke ha fugl!
    Jo det synd for de katte der ikke kan gå ud og ind som de vil, har selv 5 katte og de for lov selv at bestemme.

Synes dog du overdriver lidt, for som sagt kan dyrene jo lide vores selskab rigtig meget, blot vi behandler dem ordenligt!

• #43   20. jan 2012 Det hele handler jo om at man vælger den metode man synes passer/virker bedst for sig selv og sin hest udfra en selv og udfra hvordan ens hest er. Og det handler om at man alle de midler man bruger (sadel, bid uden bis, pisk osv) at man bruger alle de midler med respekt for hesten.

Vi kan ikke give vores elskede heste deres natur tilbage, heller ikke selvom nogle mener at alt hvad de foretager sig med hesten er tættere på dens natur end så meget andet. For det er det ikke. Det er slet ikke hestens natur at være her hos os.

Derfor bør vi i stedet lytte til hestens behov. Går den fint med sporer så rid med sporer. Virker det til at sporerne gør ondt på den/genere hesten så lad være med at rid med sporer. kan hesten gå med bid så rid med det, kan den ikke så lad være.

Vi kan vidst alle blive enige om at det handler om at man ikke jager sporerne ind i siden på hesten eller flår den i munden. Men man bruger det med respekt.

• #44   20. jan 2012 Jeg ridder bestemt IKKE fin dressur, arbejder på den måde jeg har beskrevet smiley

• #45   20. jan 2012 Dyrerne kan lide vores selskab (tror vi) De har ikke den flok de ellers ville ha i deres natur, og har ikke prøvet andet end at være omgivet af heste. Derfor kan de lide vores selskab.

Husk på det er dyr. Selv den roligste hest på 25 år som aldrig har gjort noget, kan pludselig en dag smide en rytter af fordi en bestemt ting har fået dens natur frem. Heste er et frygt dyr. Dvs de flygter når de bliver bange. Det ligger i alle heste, det bare et spørgsmål om hvor lang det er gemt væk og hvad der skal til før at det kommer frem.

Vores heste elsker os hvis vi sørger for mad og god behandling. Det er det de kan lide ved vores selskab. Det er fordi vi er blevet den ting der opfylder deres krav.

• #46   20. jan 2012 Hov... Tror du misforstod min kommentar (hvis det var til mig) :b Jeg mener bare at det jo ikke er fin/god/rigtig dressur og tvinge hesten til diverse ting ved at man hakker sporer i hesten, rykker den i munden og pisker den smiley

• #47   20. jan 2012 Mathilde H: Din viden omkring vilde heste er lidt mangelfuld.
    Hvorfor du kommer med en stribe mærklige sammenligninger kan vel kun skyldes, at du mangler argumenter.
    Der er mange ting, der ikke er naturligt for en hest og heraf er nogle ting også smertefulde - derfor bør man undgå disse - jeg kan vist ikke forklare det tydeligere.

vedr. western sadel, så har den et dækningsområde på hesten, der er op mod 21/2 gang større end engelsk sadler, så hvad er trykket så pr cm2 i forhold? Mindre eller hvad? det afhænger selvfølgelig af vægten på rytteren også. Og så vide jeg ved, så er vægten på westernfolk ikke større end engelsk ryttere, så det må udløse et væsentlig større tryk pr. cm2.

Fordi man holder dyr i fangeskab må man godt behandle dem ordentlig eller mener du at så kan man bare forsætte, da de lider alligevel.

• #48   20. jan 2012 Forstår du slet ikke at man kan snakke med hesten, og opfylde dens behov udover og give den mad?

• #49   20. jan 2012 mathilde H. Du forsætter dit skriveri omkring unaturligt og naturligt, men hvad viden har du om det? Det er en masse gætteri uden hold i virkeligheden.

• #50   20. jan 2012 Henrik: Tak for hjælpen! Det er fuldstændig rigtigt!!

Trioen: Nej det er rigtigt smiley

• #51   20. jan 2012
    Du hoppede pænt og elegant mig over x)

• #52   20. jan 2012 Henrik H: Jeg vil bede dig om at ligge din beskyldninger om min viden væk i denne diskussion. Jeg beskylder ikke dig for at være uviden omkring heste eller dyr generellt og vil derfor bede dig være så venlig om ikke at udtale dig om min viden på heste eller dyr da du ikke kender mig og jeg ikke kender dig.

Så har vi fået den lille misforståelse på plads og kan nu diskutere videre om emnet i stedet for at angribe hinandens intelligenskvotient.

Der er vidst ikke noget sted jeg har skrevet at man kan behandle dyr lige som man vil, så synes lige du skal læse det igennem igen inden du besylder mig for det. Min pointe er at hvad enten du rider bidløs, med western sadel, almindeligt bid, sporer, pisk osv så er ingen af tingene en del af hestens natur. Så derfor er min pointe at du ikke er "sødere" ved hesten hvis du rider uden sadel end hvis du rider med sadel.

Og som jeg har skrevet i to indlæg og som jeg tror du lige skal læse efter din beskylding så har jeg skrevet at det handler om at lige meget hvilke hjælpemidler man bruger, så skal man bruge dem med respekt for hesten og ikke jage sporerene i siden på hesten eller tvinge en tung sadel ned over den.

Og min pointe med westernsadlen er at hvis den ikke ligger korrekt (gælder også for alle sadler, men en western sadel vejer ofte omkring de 20-25 kg) hvis den ikke ligger korrekt så er det smertefuldt for hesten. Hvis du ikke rider med sporrene korrekt er det smertefuldt for hesten.

Hvilket leder mig tilbage til det jeg allerede har skrevet et par gange men nu gentager jeg det for at der ikke skal opstå yderligere misforståelser, så handler det om at man bruger tingene med respekt for hesten.

• #53   20. jan 2012 Mathilde H:
    Så forklar mig lige, hvorfor man skal bruge noget, som ikke er nødvendigt og som alle debatører påstår, de kan ride uden - altså spore.
    Hvorfor påføre hesten unødvendig smerte?

• #54   20. jan 2012 Men der har vi den så igen, du skriver: den unødvendige smerte -
    Og min pointe er, at hesten bryder sig sgu heller ikke om at få en sadel på, eller en grime på. Det er smerte på en hest at have en sadel på hvis den ligger forkert. Ligesom det er smerte for en hest at have en rytter siddende med sporere som bruger dem forkert.

• #55   20. jan 2012 Du må da indrømme at der er noget der er værre end andet...??

• #56   20. jan 2012 Det gør jo ikke ondt på hesten at få grime på, men det gør ondt at blive hakket med sporer....!

• #57   20. jan 2012 hvis grimen ikke sidder rigtigt gør de sgu også ondt. Det er der jeg vil hen. At det hele kan gøre ondt på hesten hvis det ikke passer. Og det samme med sporer, hvis man jager dem ind i siden på hesten så bruger man dem forkert og resultatet er en hest der har smerter. Hvis grimen sidder og strammer på hesten og giver den slid sår så gøre det sgu også ondt og hesten har smerter. Men sidder grimen korrekt er der ikke noget problem.

Tingene skal bruges i harmoni med hesten, hvad enten det er en grime elelr et par sporer.

• #58   20. jan 2012 mathilde H: Du ævler stadig hvis og hvis. Men svar nu på spørgsmålet: Hvorfor bruge noget, der ikke er nødvendigt og samtidigt smertefuldt.

• #59   20. jan 2012 Men det er jo ikke nødvendigt med sporer, grimen kan være god i tilfælde af at hesten skulle løbe væk, sidde fast et sted o.s.v Sporerne gør da intet godt, og er helt unødvendige hvis man forstår at snakke med sin hest!

Desuden skal man da være komplet idiot for at lægge en grime forkert på...

• #60   20. jan 2012 Uha.. Minder mig om den gang ved jer, hvor Marianne sagde at jeg jo ikke skulle bruge mine hænder, men sæde og ben, hvor jeg dertil stiller spørgsmålet: "Jamen hvorfor skal biddet så være der, når det ikke skal bruges?".. smiley

Tjaaaa... De går nok i forsvar, fordi det er et "ordsprog" og ved at biddet er hårdere end hånden der styrer det.. smiley hvis jeg forstod emnet korrekt..

• #61   20. jan 2012 Kristina R - Nu er der altså rigtig mange der bruger sporer der ikke hakker i hesten, det er jo ikke meningen med dem og ikke det de i langt de fleste tilfælde bliver brugt til..

• #62   20. jan 2012 De burde bare slet ikke bruges overhovedet.... smiley

• #63   20. jan 2012 ang sporer; hvis man kan bruge dem blidt, så er jeg altså for dem.. Det er vel tusind gange mere behagligt for hesten der kommer et lille tryk, som er blidt, men som er der fremfor støvler med en ubehaglig skarp hæl, som altså skal "sparke" ret meget for at kunne føle kræften til at det rammer hesten.

• #64   20. jan 2012 Jamen for søren da!! Man skal hverken sparke eller bruge sporer!

• #65   20. jan 2012 Pisk er jeg også tilhænger af - den kan altså også bruges fremfor sporer, eller hvis hesten skal have en form for støtte. Disse ting hører med til brug af ben. 2 forskellige metoder til at få hesten op og ned i gear eller gøre de forskellige ting.

Du skal jo ikke bruge tøjlerne - det er sjældent du skal, og det burde du altså sagtens kunne gøre uden biddet.

Selfølgelig skal man også kunne uden sporer eller pisk og diverse, men det kræver altså at rytter lærer hest og sig selv, hvordan støtten skal være, hvor den kommer fra, og hvilke signaler der skal gives for at det betyder op eller ned i gear. Jeg ville rigtig gerne kunne ride uden sporer(hvilket jeg gør, men skal snart have fat på nogen, når jeg påbegynder ridning igen..), men jeg har altså ikke kræfter eller lign. til at vide hvornår min støvler "rammer" hesten, til at det giver en signal.. smiley

• #66   20. jan 2012 Kristina, det er de færreste der gider og bruge stemmer for at få hesten op eller ned i gear. som sagt, så er jeg tilhænger af sporer, hvis man kan finde ud af at det kun betyder "op eller ned" og ikke skal prikke med dem konstant eller hårdt. smiley

• #67   20. jan 2012 Og når du nu siger at en 17 årig stadig skal samle efaringer, og for at være en god træner, skal man være åben m.m.

Skulle du kaldes for en god træner? Næppe - du er jo ikke åben over for at prøve et par gange hvordan det virker med sporer. Sporer er jo ikke ens betydning med du skal plante dem i hesten og bare blive ved til ridetimen er overstået...!

• #68   20. jan 2012 Henrik H: Næste gang du skriver jeg ÆVLER eller jeg uvidende eller noget i den dur så tager jeg det som et personligt angreb og vil melde det til administatorerene. Jeg har ikke på noget tidspunkt hverken hentydet eller direkte skrevet at du ævler eller er uvidende eller du har en mangel på hesteviden.

Det er et virkelig dårligt og meget umodent argument at bruge i en debat der ellers kører fint med holdninger fra begge sider. Jeg kan derfor ikke se meningen med at bruge sådanne argumenter? Eftersom jeg tidligre har bedt dig om ikke at tale ned til mig på denne måde.

Så tilbage til spørgsmål eftersom jeg åbenbart ÆVLER og er UVIDENDE og har en MANGEL på viden omkring heste.

Jeg synes ikke jeg ÆVLER, men vi kan jo nemt begynde på noget mudderkastning herinde og beskylde hinanden for at den ene ikke svarer og den anden ævler. Jeg tror ikke du forstår hvad jeg skriver og fider derfor ikke bruge mere tid på at forklare dig det, du har din holdning og jeg har min holding. Du mener sporer er unødvendige, det mener jeg ikke hvis du bruger dem korrekt. Jeg mener de er lige så unødvendige som en grime i princippet er, for hvorfor skulle hesten løbe væk hvis den kan li ens selskab og ikke skal tvinges til noget den ikke vil??

• #69   20. jan 2012 BTW: super fedt du så driver Trine ind under at hun hellere ej kan ride uden sporer. Da jeg var hos jer, red hun da helt fint - UDEN sporer... Hmmm!!

• #70   20. jan 2012 Hvis ikke man "gider"?! Hvis ikke man gider at bruge stemmen, så har man da et problem med at forstå hesten...

• #71   20. jan 2012 Det er en sjov argumentation. At det er bedre med et prik fra spore end et spark fra en støvlehæl.
    Har I aldrig tænkt på et lille prik fra en støvlehæl uden spore??? Når en hest kan mærke en flue lande, mon så ikke også den vil kunne mærke, hvis man klemmer lidt?

mangler stadig svar fra de mange, der godt kan uden spore, men som ikke vil: Hvorfor bruger I noget unødvendigt og smertefuldt? For det kunne vel ikke være fordi I ikke kan uden?

• #72   20. jan 2012 Jeg synes nu at det er imponerende, alt det vi kan få de smukke heste til. Om man så rider uden noget, eller med det hele smiley , Heste har jo i flere årtier været " brugs dyr. " Om det så var cowboys, indianer, eller nogle der hjalp med at så, eller transpotere ting. For det andet så kender en hest der har været i mennesker hænder ikke livet anderledes, end med grime, stald, fold osv. Så hvorfor skulle den savne noget den ikke kender? Igen giver vi mennesker, heste menneske følelser mm.

At sige at heste ejere er onde ved deres heste fordi de giver dem sadel osv. på, bruger bid, spore og piske, er simpelthen latterligt i min verden. JA, der findes folk som pisker deres heste, og JA der findes folk der rykker hestene i munden osv. Men i min verden tænker jeg aldrig over det, fordi jeg aldrig gør disse ting i mod min hest. Hvis alt dette ikke findes i din verden, hvorfor bekymre du dig så over det? Hvorfor har du så travlt med hvad andre gør, hvorfor koncentrere du dig ikke bare om dine egne heste????

En anden skriver længere oppe i indlægget, at vedkommende synes du skulle læse dit eget igennem, for det er mindst ligeså fordomsfyldt og snæversynet som du synes vi andre er. Det synes jeg er en god ide, læs det lige igennem igen.

• #73   20. jan 2012 Altså for at være ærlig, så bruger jeg kun stemme til stop og frem/bak. Alt andet foregår altså ved at jeg lægger min pisk på hestens bagdel og trykker med den, som betyder op.

Det kræver rigtig meget tid at lære en hest en stemmekommando, om hvor meget den skal øge, og hvornår den så skal ned. Det er sindsyg mange stemmekommandoer som hesten skal lære og holde styr på - og det tager sagtsusme lang tid!!

• #74   20. jan 2012 Igen Henrik, i nogle klasser SKAL man bruge spore, og er det ikke bedre at vende hesten til det under træningen end pludselig at tage spore på og den så bliver forskrækket?

• #75   20. jan 2012 Helt enig med Henrik, andet har jeg vist ikke at sige smiley

• #76   20. jan 2012 Mathilde H: Klag du bare, da du nu igen har tydeliggjort hvorfor det må omtales som ævl. man skal jo huske at i en diskussion, der kan man blive draget til ansvar for sine opstande og dine opstande omkring vildtlevende heste kontra tamheste ved jeg er fuldstændig uden hold i virkeligheden.

Når jeg omtaler din viden omkring vilde heste som mangelfuld, så kan det jo let dokumenteres. Du skal jo bare svare på, hvilken erfaring du har med disse heste og deres levevis. Det vil jo være en dejlig diskussion vi kunne få det, når jeg jo netop arbejder med Mustangs (amerikansk ord for vilde heste).

• #77   20. jan 2012 Anna H: Ja, der er nogle gamle regler omkring brug af pisk og spore, men har du læst dem?? der står nemlig intet omkring hvor korte dine spore må være, så man kan nøjes med ringen omkring hælen.
    Smart ikke? altså hvis man kan ride uden spore.

• #78   20. jan 2012 Henrik: Men bare fordi du arbejder på en " speciel måde " med dine Mustangs, så betyder det desværre ikke at det er den rigtige smiley

• #79   20. jan 2012 Henrik - hvorfor pokker bruger du bid?! Undskyld mig - men hold da pokker du skyder dig selv i foden x100..

- Jeg rider uden sporer, og har kun gjort det et par gange(redet med), men jeg kan da tydeligt mærke, langt mere hvornår det er jeg rammer hesten. Det kan jeg simpelhen ikke med mine støvler. Det er dårlig følelseevner jeg har når jeg ikke har "hjælp" på mine ankler, da jeg er ret "følelsesløs" dernede, og har svært ved at mærke 100% hvornår jeg faktisk rammer noget.

Jeg vil hellere end gerne kunne bruge bare støvler - men det kan jeg ikke, og de heste jeg har prøvet sporer på reagerer altså langt bedre med sporer, og jeg kan mærke meget bedre når jeg rammer noget.. smiley

Hvorfor pokker bruger du bid.. "Jeg vil nødig have et stykke metal i min mund.. Føj føj.."?

At du vil kalde sporer unødvendig og smertefuld er det samme som at jeg synes det er en totalt lam måde at tæmme mustang hestene på(like dengang jeg så videoen med Stormy.. Det er da bare slet ikke smertefuldt eller hammer stressende, at hesten pludselig bliver sat i tov og trukket i, og hesten intet kender til det - vælger at stejle gentagende gange og falde bagover, hårdt - SLAM. Vi kan aldrig blive enige os mennesker på denne klode. Og heldigvis for det da. Selvom jeg synes mange rigtig hellige folk er til at fylde munden med ubehaglighed, jamen så synes jeg alligevel det er dejligt der er så mange forskellige meninger, og så mange forskellige folk.

Jeg husker tydeligt da jeg var totalt "bidless is best, wuhu, peace!" - men jeg prøvede noget nyt. Jeg synes da klart man skal undlade biddet, og kun bruge det nogle få dage op til stævner, og så til stævner når der nu er krav på det - men altså, så hellig er jeg altså hellere ikke igen. Hvis man er klar over hestens mund er det følsomste sted, og man kan finde ud af at have en let hånd, og holder øje med hestens mund el .lign, så er det altså mere end fint for mig at folk rider med bid :-))

• #80   20. jan 2012 Anna H: Igen, de skal slet ikke bruges, på noget tidspunkt!

Rosmear Aram: Hvis du ikke oker og lære din hest lidt stemme kommandoer, så har du da vist ikke ret meget forståelse og tålmodighed...

• #81   20. jan 2012 Ja selvfølgelig smiley jeg har jo heller ikke sagt at sporene skal være lange, eller korte, eller andet smiley Jeg bruger dem heller ikke selv-

Jeg mener bare ikke spore er så forfærdelige, som du siger smiley ,

En spore (Hvis man bruger den korrekt) Er jo lige som et kort og konkret svar for hesten. Ligesom hvis du spørger mig om noget, og jeg kort og konkret svarer ja eller nej.

På den anden sige kan jeg godt se det du mener med at hesten burde kunne disse øvelser og signaler uden spore, hvilket jeg er helt enig i smiley , men der er desværre mange heste som er blevet døve for schenklerne fordi mange sparker hestene for hårdt i siden smiley

Taler af erfaring, har selv redet på rideskole ponyer som barn, hold kæft de er døve for schenklerne, fordi alle små børn sparker og slår med benene osv.

• #82   20. jan 2012 Henrik H: Du får det på din måde. Lad os begynde på mudderkastningen da det tydligvis er sådan du er vant til at konvesere med mennesker på.

Her er min mening om "din" metode: Jeg synes det er noget at det mes latterligste der findes. Du vil ikke ride med sporer men smider gerne en 25 kg tung sadel på en hest. Du forstår ikke at jeg påpeger at i teorien er alt synd for hesten ad intet ad det er dens natur.

Der er ikke noget af det jeg skriver om den vilde hest som ikke er sandt, det er fakta og det gør åbenbart ondt på dig at høre da det jo på en måde "hænger" dine metoder lidt op og sætter dem ved siden af den metode jeg og andre bruger. At det hele er i strid mod hestens natur hvad enten du vil indse det eller ej.

Men du lever i troen om at du opfylder hestens naturlige behov (hvor i naturen render hesten rundt med en 25 kg tung sadel og en grime?) Ja det gør den nok i "din" verden men det gør den sgu ikke i min.

Og en hver kan komme som du og påstå de har forstand og erfaringer med heste fordi du arbejde med den vilde hest, men jeg kan sku også skrive herinde at fordi jeg redet to heste til så er jeg professionel. hmmm nej vel? Så selvom du arbejder med Mustang heste (hvilke jeg til din orientering godt ved hvad betyder) så er det ikke ensbetydet at du har hverken ret eller at dine erfaringer nødvendigvis er gode. For du sidder bag skærmen og påstår du har masser af erfaringer med disse heste og de er gode og at du åbenbart er altvidende hvad angår vilde heste. Men du har i mine øjne ikke noget at ha det i, da jeg ikke har set dig arbejde med disse heste og du ikke har set mig arbejde med mine heste.

• #83   20. jan 2012 Du forstod vist ikke hvad jeg skrev. Eller rettere, læste. Jeg skriver at jeg har lært min hest bak, frem og stop kommandoer. Han er "kun" hyggehest - men hvis han var ride hest - det ville altså bare tage rigtig lang tid, for mange heste at forstå hvilke kommandoer der passer til en bestemt øgning m.m...........!! Man kan, ja. Men igen(nu kunne jeg godt på Aram, eftersom han er min lille hyggehest, så jeg har masser af tid til ham) så er det altså langt de fleste som vil bruge måske 1 år på at hesten bare skal lære NOGEN af kommandoerne.. For heste der har svært ved at "lære" på stemmekommandoer og holde styr på dem, dem der drømmer om at ride Grandprix, skal altså lære 117 kommandoer, for piaff, traversade m.m Det vil altså tage flere år.

• #84   20. jan 2012
    Kristina A - nu bruger de fleste det der hedder klem med ben = frem smiley
    Mangler man så forståelse og tålmodighed, hvis hesten reagere for et bette let pres eller bare ved man ligger benene til?

• #85   20. jan 2012 Henrik, forresten undrer det mig at du er så meget imod pisk, men du lod mig bruge pisk som en støtte/hjælp på Mary Lou da jeg trænede pressening m.m med hende.

• #86   20. jan 2012 Men derfor, har jeg stadigvæk ingen fordomme for spore eller andet udstyr. Selvom jeg ikke selv bruger det smiley

• #87   20. jan 2012 Camilla: Har du læst mine indlæg her?? Ellers kik dem lige igennem.

Du har en sjov holdning. hvis en hest en gang har prøvet noget smertefuldt, så kan man bare forsætte - det er en gang fis for mig.

Det må også være rart for en hest, at få banket spore i siden fordi du mangler følelse i benene.

Omkring Stormy, så har jeg ikke tæmmet ham, så jeg har lidt svært ved at forsvare eller angribe en person, som ikke er med i denne diskussion.

Når du har fundet min tidligere omtale omkring bid, så skriv lige igen.
    PS. Stormy rides stadig uden bid, pisk og spore

• #88   20. jan 2012 Altzå krikken - det er sgu da også forkert at klemme med benene igå! Altså når nu hesten kan mærke når en flue lander på den, såååååååå... smiley man er jo totalt utålmodig, hvis man ikke vil bruge nogle år på at lære en hest grandprix øvelser, som den altså skal kunne på stemmekommandoer. Everything is so wrong.. Peace in tha world girl smiley

• #89   20. jan 2012 Men eftersom du havde købt ham - ventede på at han skulle over til dig, så havde du vel retten til at vælge hvordan de skulle tæmme ham? Hvor lang tid han kunne så derover, mod betaling?!

- Og hvad så med Brandy? Emmy Lou? Jeg håber du har skilt dig af med alle bid i har i stalden, når du nu er så meget imod metalting(sporer). Bid er jo også metal - også enda i munden.. Eller er det okay hvis der er gummibid med smag på??

• #90   20. jan 2012 Camilla: Nej, du brugte ikke en pisk, men det omtales som flag, da der er et stort stykke plastikpose i enden.

• #91   20. jan 2012 Jeg brugte såmænd også en ganske almindelig pisk på et tidspunkt smiley Det var kort, men den var stadig i brug. Hvorfor dog have sådan noget liggende når man ikke er for det? Det giver altså på ingen måde nogen mening i mit hovede smiley

• #92   20. jan 2012 En pisk er da heller aldrig blevet lavet til det fomål at man skal slå med den smiley , den har da alle dage været en "ekstra " schenkel. hvis folk aldrig nogensinde var begyndt at bruge den som straf, så havde der aldrig været noget i vejen med en pisk i dag smiley

• #93   20. jan 2012 mathilde H:
    Nu ævler du igen om hvad der ernaturlig og ikke. Det er din egen diskussion, da jeg kun nævner det ligesom nu.

Jeg forsøger at få dig til at forstå, at man ikke skal udsætte en hest for unødvendig smerte, hvilket du har utrolig svært ved at forstå.

og hvad en western sadel har gjort dig siden den skal ind i debatten gentagende gange ved jeg ikke, men prøv at lave beregningen omkring tryk pr. cm2, når man sammenligner med en engelsk sadel.

• #94   20. jan 2012 noget helt andet er, at du virkelig har nogle smukke heste smiley undskyld ot smiley

• #95   20. jan 2012 Camilla: Læs nu de indlæg. Det er lidt pinligt for dig at forsætte med den bid snak, når du ikke læser alle mine indlæg.

• #96   20. jan 2012
    Jeg har stadig ikke fået svar smiley
    Hvordan ved du at du har ret? Du ophøjer dig selv, gør dig selv perfekt - hvor du siger man altid skal være åben og lære nye ting.

Du har din mening omkring hvordan ting skal gøres, men det gør det ikke = den eneste rigtige måde. Ja, spore, pisk mm. kan bruges dumt - det kan en grime, træktov og bidløse trenser også.
    Det er bare din mening, ikke = den endegyldige løsning på alting.

• #97   20. jan 2012 Fededyrets Mor:
    jeg ved ikke hvordor du blander Mustangs ind i dette.

med hensyn til heste, så er de avlet forskellige - ja af udseende og temperament, men hjernens udvikling går så langsomt at vi formentlig skal 50.000 år frem før, der er sket mærkbar ændring hos hestene.
    Derfor kan de trænes med deres eget "sprog" uanset race, alder, størrelse, farve eller hvad man nu yderligere kan nævne.
    Det kræver bare at træneren vil lære at kommunikere med hestene.

• #98   20. jan 2012 Krikken: du manglerm svar - fra mig og på hvad?

• #99   20. jan 2012 Anna H - og de er også super søde.. Hvis du nogensinde kommer på mustang-kiggeri, så hold øje med Mary Lou.. Hun er altså bare en for sig selv.. Super skøn dame .. smiley

Jamen Henrik, det jeg forsøger at pointere er at bid også består af metal. Så hvorfor bruge bid, om det så er den ene eller anden hest, når det også består af METAL som sporer. Pointer her er; BEGGE TING ER AF METAL, OG TOTALT UNØDVENDIG, MEN VERDEN ER IKKE LYSERØD, OG BLIVER DET ALDRIG. smiley

• #100   20. jan 2012 Jeg tror formålet med det hele er at få jer til at forstå, at alle de magtmidler er fuldstændig unødvendig... Hvis man blot har tålmodighed til at forstå og snakke med sin hest...

• #101   20. jan 2012 Henrik H: nej du ævler sku om dine mustang heste og at du tror du har forstand på heste. Jeg synes det er unødvendig smerte for hesten at proppe en sadel på 25 kg på ryggen af den.

Western har ikke gjort mig noget, men kan se at du rider med western sadel og ikke har noget i mod det, men du har noget i mod sporer for det synes du er unødvendig smerte.

Westernsadel= unødvendig smerte hvis den ligger forkert
    Sporer= unødvendig smerte hvis de bruges forkert.

Hvis du stadig ikke har forstået det så tror jeg du lever i en forskruet verden hvor du har udvalgt nogle ting spom du synes er det bedste i verden og nogle ting du ikke kan li, måske fordi du ikke kan finde ud af at bruge dem korrekt? tja det får vi vidst aldrig svar på. det virker som om du er enormt dobbeltmoralsk herinde smiley

• #102   20. jan 2012 Kristina - og det tror jeg at vi nok alle ved, at alle disse ting er unødvendige, hvis man kan finde ud af det, hvilket man jo kan - men det tager tid - men verden er altså ikke sådan, at fordi man forstår det - så gør man det. Der er ting jeg forstår - men derfor gør jeg det altså ikke. Jeg forstår f.eks godt at mobning kan øge ens selvtillid. Man føler man har magt m.m. Jeg forstår at det nogle gange er eneste udvej når man er langt nede at mobberi er vejen frem. Men det er jo ikke ens betydning med at alle begynder at mobbe for at øge deres selvtillid, hvis det er det man kalder det. Sorry OT. Det var lige som et eksempel på at man ikke gør det, fordi man forstår det smiley

• #103   20. jan 2012 Camilla:
    Jeg kopiere lige mit indlæg ind igen, så du kan læse det:

Lara: jeg siger ikke, at man kun dur uden bid, men man skal huske at det er et magtmiddel. Og alle magtmidler skal bruges med omtanke og kun hvis de er nødvendige.

• #104   20. jan 2012 Matilde H:
    Finder man den rigtige western sadel, kan man hænge sig i den uden at spænde gjorden!

• #105   20. jan 2012 puuh, det er blevet til noget af en debat.
    Hvis båndet mellem hesten og rytteren er stærkt nok, og hesten har det rigitge temperament, til at gå uden grime, bare med et tov om halsen. Er en grime så også et for voldsomt tvangsmiddel?
    for så er det vel bare et spørgsmål om træning tillidsøvelser nok og slå de heste ned der ikke er kolde nok i hovedet?, så kan vi alle ride uden nogen form for udstyr.. Har set mage galopere uden sadel, hovedtøj, gemacher og ridehjelm, men bare fordi nogen gør det, behøver vi alle ikke at gøre det smiley

Henrik: vi har bare forskellige mål inden for ridningen, prøv dog at accepter det, i stedet for at stemple andre folk som mindrevidende og dårligt argumenterene ud fra en enkelt tråd. Det kan man jo ikke?.
    Vi rider alle på forskellige måder, du har sikkert ikke i dine tanker at du vil ud at starte M klasser i dressur på dine mustangs. Så ville jeg hvertfald personligt ha valgt en anden race. Ikke fordi jeg ikke tror de kan, men hvis det var i dine planer, kan man finde mange andre heste der måske klarer sig lidt bedre smiley
    Det udstyr og de midler du bruger til dine heste, er sikkert det bedste for dem. Ligesom det jeg bruger til mine heste nok også er det bedste for dem .. hvis man bruger bid, pisk og spore med omtanke, sker der ikke noget, det er kun hjælpere og til forstærke signalerne til hesten for at undgå misforståelser. Hvis jeg lærer min hest at "et lille prik med hælen" betydder galop. Kan jeg aldig komme til at ride andet end galop (der er godt nok en del fuldblod i ham, men det var ikke det jeg købte ham til) smiley Jeg sidder ikke med mine ben som man gør i western. jeg rider med mine ben ind til hesten, og derfor kan de små prik ikke undgåes.. jeg kan sagtens ride uden spore, og gør det også, men kan sagtens finde på at ride med..

• #106   20. jan 2012 Kristina R: det er jeg fuldstændig enig i. Mit problem er bare, hvorfor gå og koncentrere sig om hvad andre gør, istedet for at koncentrere sig om sig selv. Hvis alt går så fint med den måde han træner på, hvorfor bebrejde andre for deres? Vi gør allesammen tingene på forskellige måder. Heldigvis! Hold kæft en kedelig verden vi ellers ville leve i..

Jeg har respekt for den måde Henrik træner på og synes det er imponerende. Men derfor træner jeg ikke selv på den måde. Men jeg respektere stadig Henrik smiley Jeg synes det her indlæg virker lidt snæversynet.. og lidt sådan: Det jeg gør er rigtigt, alt det i andre gør er forkert smiley Hvis du kan følge mig? smiley

• #107   20. jan 2012 Og hvis man kan finde ud af at bruge sine sporer/pisk korrekt påfører man ikke smerte på hesten! smiley

• #108   20. jan 2012 Jeg synes det er en rigtig god debat, der her er sat gang i. Jeg er langt hen ad vejen MEGET enig med dig Henrik. Der er ALT for mange hesteejere, der ikke formår at læse hesten, og når det så (ofte desværre) går galt, så er der noget HELT galt med hesten. Jeg er en af "de gamle ryttere", der i tidernes morgen på rideskolen fik at vide, at hesten skulle have "sådan en i røven" hvis den ikke gjorde, som jeg ville :o( Den slags "undervisere" findes dog desværre stadigvæk. Med årene blev jeg heldigvis klogere, og at have redet et utal af forskellige hest, har givet utrolig meget erfaring. Nogen heste er "nemme", og gør hvad man beder dem om, mens andre heste virklig skal læses hele tiden, ellers går det galt. Vores (hesteejeres) fornemste opgave må være at sætte os grundigt ind i hesten måde at være og agere på.

• #109   20. jan 2012 Henrik - for så at pointere det igen, hvorfor må vi så ikke bruge sporer?

Du kalder sporer unødvendige, smertefulde fordi det er af metal. Det samme er bid altså også - og også unødvendigt.

• #110   20. jan 2012 heste er vidt forskellige smiley
    Der vil være heste som man bare ikke kan ride bidløst og andre som vil fungere bedre uden bid.
    Henrik du siger at en heste hjerne er ens, men det passer altså ikke helt.
    Nogle heste er mere stædige og knap så lære nemme. Nogle er varme og har flugt instinktet uden på pelsen. Nogle er mere teoritale end andre osv osv, og derfor vil man aldrig kunne ride alle heste ens.
    Hvis vi ser ud fra vildhesten er ALT hvad vi pådutter vores heste et tvangs middel, så er det jo op til os at bruge det med omtange for hesten og for hvad vi vil bruge hesten til

• #111   20. jan 2012 mathilde H:
    jeg nævnte Mustangs i forbindelse med vilde og "naturlige" heste eller ikke, så kald du bare det ævl.

Nu igen omkring den berømte westernsadel, så skriver du jo selv svaret.
    "hvis den ligger forkert" og gør den da det???

• #112   20. jan 2012
    Henrik H - Fra mit aller først skønne indlæg i denne tråd smiley

Kristina R - Dine ben er også bare unødvendige magtmidler der kan gøre stor skade, skal vi ikke bare skære dem af? smiley

• #113   20. jan 2012 hvis man tager og måler belastningen i benene er de højere med en tung westernsadel.. bare fordi ryggen muligvis bliver skånet, betydder det ikke at HESTEN gør.. smiley jeg kender flere heste med benproblemer, end med rygproblemer..

• #114   20. jan 2012 Krikken - neeej da, fordi hun har altså meget tålmodighed og forståelse og snakker med heste via stemmekommandoer.. Hvorfor skulle hun dog bruge ben.. smiley *GG*

• #115   20. jan 2012 Nå, men jeg skal ind og se x-faktor smiley

For lige at få mit på det rene, så har jeg en velfungernde sød og rar unghest som vrinsker når jeg kommer, og som elsker en ridetur i skoven, med sadel og bid, og en frisk gallop :O) Hun lider i hvertfald ingen nød smiley

• #116   20. jan 2012 Anna H: Det kan der være noget om... Det er så tit at man synes at det man selv gør er det rigtige. Forstår andre ikke det bliver man nemt frustreret...
    Men jeg holder fast i mine holdninger smiley

• #117   20. jan 2012 Jeg skal også se x-factor smiley

• #118   20. jan 2012 Det forstår jeg godt smiley Det var helt sikkert også derfor jeg kommenterede indlægget smiley .

Når alt kommer til alt, prøver vi allesammen at gøre vores bedste for vores heste smiley ((andet eksistere i hvertfald ikke i min verden ))

• #119   20. jan 2012 Fededyrets Mor:
    Ja, der er eller rettere kan være 2 remme på en westernsadel. Den bagerste er til at forhindre sadlen i at kippe, hvis man skal stoppe en kalv med lasso og sadlens horn. Den bagerste rem må aldrig være stram, så der røg dig argument desværre.

hvorfor skulle jeg koncentrere mig omkring rodeo heste mere end dig? Det er ikke min afdeling, hvilket du kan se i tidligere indlæg i denne debat.

• #120   20. jan 2012 fededyrets Mor:
    har lige en kopi af indlæg:

day dreamer.
    hart du høre om at ride en hest lang og dyb. Det må da være det perfekte til netop din hest.

Jeg er ikke western rytter. Jeg rider også med western sadel, men det gør vel ikke en til western rytter.
    I øjeblikket har vi heste, der kan bruges til spring, dressur og formentlig også western og distance, så vi spænder lidt bredt.
    Når jeg arbejder med vores avlshingst, så foregår det uden bid, pisk og spore. Og det dejlige er, at han gør hvad han bliver bedt om.

• #121   20. jan 2012 Krikken: Nej det er vel ikke nødvendigt, men vi undlader at montere yderligere redskaber, der kan forværre situationen.

• #122   20. jan 2012
    Rosmear Aram og Camilla Munksgaard - Glædelig - Buuuuh! :b
    Folk der mener man bare skal bruge sine søde lille stemme til alt burde møde uenergiske heste/heste der er svære at motivere x)

• #123   20. jan 2012 Henrik
    Hvis man bruger sine sporer rigtigt så gør det jo heller ikke ondt på hesten...
    At der så er mange som ikke bruger dem rigtigt eller bruger dem unødvendigt vil jeg godt give dig ret i smiley

• #124   20. jan 2012 Smider det lige ind igen:
    Du har ret i det "store" hele - at folk er meget snævrtsynede. Det man har gjort, det gør man altid. Man lukker sig inde, ens underviser er gud og man modtager IKKE kritik, man vil kun klappes på ryggen og have råd, i den "stil" som man selv kører.

Men på den anden side, så holder du jo selv fat i en holdning og har sat den op på en pedistal om at den kun er rigtig og det er det eneste rigtige der er og gøre.
    Du lukker alt andet ude og holder fast i din mening, istedet for at lytte til de agumenter der er og acceptere andres meninger.

Sådan KAN jeg virke ind imellem og sådan er jeg også, hvis man ikke kommer med gode agumenter.
    Dvs. hvis man siger... " jamen krikken er bare dum og skal have en i røven fordi så kan den lære det " så er det ikke noget jeg vil tage imod, da jeg ved det er fakta, hvordan hestens hjerne er indrettet.
    Men har jeg et problem og der fx. bliver foreslået noget med godbidder til at indlære det med og jeg ikke havde tænkt på det - jamen hvorfor ikke prøve det?

Anyways, husk at se dig selv i tråden smiley Læs din egen tekst, den er ikke neutral, den er angribende og sætter starks nærmest 95% af hesteejere i et dårligt lys og fortæller at de tvinger deres heste og ikke lytter til dem.

• #125   20. jan 2012 Jamen halloo manner.......... altså man skal ligesom gerne have nogle år til at lære de der 117 kommandoer .. om det så er 10 år på en hest der er energisk....ik ååågs.. Haha.. Aram bliver forvirret over alle tegn jeg har som kommandoer, og fungerer bedre med stemme.. Der er jo nogen som er omvendt, og fatter knap nok et hak af stemmekommandoer.. Hihihihi..

• #126   20. jan 2012
    Hov Henrik, du valgte at springe pænt over denne kommentar fra fededyrets mor:

" Som Krikken siger -Hvad er det liiige der får dig til at tro at DU ved alt, og at ALLE andre er totalt uvidende ??. "

• #127   20. jan 2012 Hahahaha.
    Synes det er fedt at se at jeg ikke er den eneste som ABSOLUT ikke kan trænge igennem til Henrik.

Kan lige så godt forberede jer: I får ham ikke til at se tingene fra en anden synsvinkel!
    Hvis ikke i gør alt på samme måde som ham, så elsker i ikke jeres heste, og har dem kun for konkurrencer, og synes det er fedt at påføre dem smerte.

Og så synes jeg også det er sjovt at han fuldstændig undlader at svare på Krikkens ellers ret kompetente indlæg. smiley

Fortsat god aften allesammen. smiley

• #128   20. jan 2012 Krikken og Camilla søe
    Elsker jeres indlæg xD

• #129   20. jan 2012 Henrik H: Den kan ligge lige så forkert på en hest som en rytter kan bruge sine sporer forkert smiley

• #130   20. jan 2012 jeg syntes egentlig slet ikke at Henrik har svaret på så meget.
    Kun at spore pisk og bid er magt midler, ja men hvad med alt det andet.

• #131   20. jan 2012 Du har ret, Lene.
    Men som nogle af jer andre også skriver, så er grime, træktov, sadel (inkl. westernsadler), alle former for bidløse trenser, og alt hvad vi ellers putter på vores heste vel også magtmidler. Og ja, det er det vel i bund og grund, for ellers havde vi ikke mulighed for at holde heste som husdyr?!

• #132   20. jan 2012 Henrik

af alle de mennesker du taler om, er du så selv inkluderet ?? smiley

"Det er utroligt frustrerende, at læse indlæg, hvor det ekstremt tydeligt fremgår, at hesten mangler respekt for rytteren. En respekt kommer nemlig ikke på grund af tvang og/eller smerte, der kommer kun frygt og ulydighed."

Hvad med os der mener "respekt for rytteren" er en gang gylle ? jeg mener, vi har debatteret om hvordan man træner hesten før, og hvordan jeg var uenig i din teori om JOIN UP - det synes jeg er en ting der sætter hesten under lidelse, og ikke er behøvet, men du synes jo den er fin, så er du også en af de mennesker der foreslår noget åndssvagt og ikke er lige så dygtig som du fremstår.

Så prøv en anden gang at feje foran din egen dør først, før du beskylder hg for at sætte deres heste under smerte, ubehag og lidelse og ikke ved en dyt om heste, vi har alle heste, og vi tror alle vi sidder med guldæggene og lad os gøre det - det hedder selvudvikling smiley og det er ret menneskeligt..

For at være helt klar, er jeg ikke benytter af de hårdere midler du hentyder til, men dem der bruger dem korrekt har jo også noget at skulle have sagt. smiley Min cordeo tvinger min hest på daglig basis til at gå på gruset på vejen, og ikke i vejkanten i det bløde græs. Jeg tvinger endda min hest til at blive på folden med hegn - det er meget selvisk og min hest har da i den grad brug for mere respekt for mig så den kan blive tæt på huset uden hegn. ALLE hjælpemidler kan misbruges smiley Men hvor mange heste på daglig basis ser du falde døde om grundet et bid?

• #133   20. jan 2012 Ej seriøst henrik XD hele din debat igennem angriber du bare folk, hvorfor starter du overhovedet et indlæg hvis du ikke gider tage imod andre folks mening XD

• #134   20. jan 2012 Equicanis E - nogen gange mangler jeg en "syntes godt om" knap!! smiley

• #135   20. jan 2012 Lige præcis Helle! smiley

• #136   20. jan 2012 Altså jeg rider kun med bid men det er fordi at jeg ellers er bange for at jeg ikke kan holde hende;)

• #137   20. jan 2012 daydreamer,

nu er det ikke det jeg mener at henrik er ond ved hans heste fordi han gør det, han skal bare huske på at det vis ser som værende unfair for hesten, gør han, og det han ser som unfair for hesten gør "vi" åbenbart. Og han er fandeme en voksen mand, han burde edderdælme kunne styre en debat bedre end det han gang på gang gør smiley

Det er lidt ligesom beskylde andre for hvad man selv gør. Vi er vel ALLE uenige med hinanden om et eller andet vi mener ikke er rigtig godt for hestene smiley sådan er det bare, men det er da intet vi behøver skændes om - tit. smiley

• #138   20. jan 2012 prøøøcis smiley

• #139   21. jan 2012 Årh, Fleur... smiley

• #140   21. jan 2012 God formiddag.
    I har nok brugt tiden på skriveri.
    Måske skulle I læse, hvad jeg skriver og ikke kun viderefortolke på andres fortolkning. Det forvrænger jo sagen en del.

Vi starter fra en enden af og hvis jeg ikke får det hele med, så skriv endelig(det gør I jo nok alligevel)

1. Nu beskyldes jeg for "Join up", som jeg bestemt ikke har lært noget af under den betegenelse.
    2. Psykisk vold og terror, ja, hvis det en førerhoppe udsætter en artsfælde for er psykisk vold, så må jeg indrømme, at der er jeg skyldig.
    Men for at kunne dømme her, skal man så ikke har set mig arbejde og kunne samme "sprog", så man forstår hvad der ønskes af hesten?
    3. Omkring at være bedrevidende, så er jeres holdning sjov. Jeg har påpeget nogle ting og stillet spørgsmål omkring det og straks, så er man bedre vidende. Stort set alle i denne debat rider perfekt med spore, pisk og alle andre hjælpemidler, men..... Hvorfor H..... ser man så ikke denne perfekte verden ude på alle Danmarks ridecentre??? Det kunne ikke tænkes, at der måske var "enkelte" der ikke kan.
    Prøv for eks. at gå gennem staldgang på et ridecenter og tjek hestene for sporemærker, for der skulle vel ikke være mærker, hvis man rider korrekt og når spore ikke giver smerte - vel. Prøv det nu.
    4.Om man kalder noget respekt, magt, frygt eller noget andet, så skal der et eller andet til for at arbejde med heste. Jeg foretrækker ordet respekt, da jeg træner udfra en ide om, at hesten skal udsættes for så lidt ubehag, som muligt, når den skal gøre noget for mig.
    Det sjove er, at den træningsform virker også når andre overtager hesten, modsat f.eks glidetøjler, der som oftes er uden virkning, når de ikke er på. Så kan man jo tænke lidt over, hvad hesten mon har forstået.

Det var lige hvad jeg kunne huske af spørgsmål, så skriveriet forsætter vel.

• #141   21. jan 2012 i det store hele hvad handler denne tråd så om fra trådstarters side? for kan ikke lige gennemskue det ..

• #142   21. jan 2012 Cecilia F. Og hvad er du så selv nu???

hvorfor skal man altid beskyldes for alt muligt, når man påpeger ting, som tilsyneladende ikke er særlig rare for visse personer??

• #143   21. jan 2012
    Hvis du ikke er bedrevidne, så ville du kunne se tingene fra andre synspunker, acceptere andres meninger og ikke bare mene de skød genvej og brugte magtmidler og ærlig talt ikke skulle have hest.

Så ville du kunne se at tingene også kan gøre på andre måder end din. At man godt kan ride med et bid uden at sidde og save i hesten, ride med spore uden at hakke til hesten konstant eller ride med pisk uden at tæve hesten.
    Bruge tingene som en hjælp, ikke som et middel til vold og nemme løsninger.

For dig er det måske nemme løsninger, men så må du også acceptere at der er andre måder er gøre tingene på - og at man ikke nødvendigvis er totalt skudt i knolden, selvom man bruger de ting, du mener er magtmidler.

• #144   21. jan 2012 krikken:
    hvis du så har brugt lidt tid på at læse mine indlæg, så kunne du læse bla.:

"Lara: jeg siger ikke, at man kun dur uden bid, men man skal huske at det er et magtmiddel. Og alle magtmidler skal bruges med omtanke og kun hvis de er nødvendige."

Og hvorfor er der så ingen, der vil forklare mig, hvorfor man udsætter en hest for ting, der ikke er nødvendige eller hvorfor man ser heste, der er rykket i stykker i munden efter tilridning eller alm. ridning eller mærker efter spore eller heste, der kommer i vandspiltov inden ejeren skal se hesten efter tilridning hos berider osv. osv......
    Det er måske Jer, der lukker øjene for en masse ting, som kunne gøres anderledes og ikke mindst bedre for hestene.
    Jeg kikker sjovt nok på resultatet af menneskers omgang med heste og da hestene ikke selv kan deltage i diskussionen, så tager jeg de tæsk hesten normalt får.

• #145   21. jan 2012 Okay, nu har jeg læst mere end det første indlæg xD
    Jeg er stadig enig med dig i, at gå need gennem staldgangen på et almindeligt ridecenter, eller endnu værre gå ind i ridehuset, sjældent er en kønt syn.

Jeg ser det selv hver gang jeg træner i ridehus. Og der har det flere gange været så slemt det jeg så, at jeg måtte ytre min mening. Hvor efter jeg blev grinet af... hmm og så måtte jeg forlade ridehuset, da jeg ikke kunne holde ud at se på det.. Og det er desværre sket tit.

Men join up, er ligeså uacceptabelt som glidetøjler, osv. så ja du burde nok starte med at se dig selv i spejlet.

Dog mener jeg godt at man må påpege andre fejl, selvom man ikke er perfekt selv. For sjovt nok, så er ingen perfekte.
    Mine heste går også bag et hegn, når jeg ikke er der smiley

• #146   21. jan 2012
    det er udtalelser som denne som sætter mig lidt i et spørgsmålstegn til hvad du vil med indlægget :

Man må endelig ikke begynde at påpege, at magtmidler kan være pinefulde for hesten, da det strakt bringer folk i forsvarsposition. De er aldrig hårde ved deres heste og bidet er ikke hårdere end hånden, der holder det osv.

Men hvis man er så dygtig, som man påstår, hvorfor skal man så bruge disse magtmidler?

med den udtalelse forventer jeg da lidt at gå ind på en profil hvor der rides bidløst? men der er jo flest billeder af heste med bid og i bruger pisk i tilridningen? med det samme argument for at bruge den som andre har? så hvad er forskellen på dig og andre?
    at der så er nogen der misforstår brugen af hjælpemidlerne det så noget helt andet . positiv og negativ forstærkning kan vi ikke komme uden om i omgang med heste. men vi kan lade den negative forstærkning blive mindre jo mere hesten forstår.

og hvis du vil have folk skal forstå hvor du vil hen må du nok begynde med en anden tone. det lidt ligesom dem der prøver at rette på ens børn og komme med input om hvordan de mener man skal opdrage dem. det skal gøres (under linien) og varsomt.
    du har på et inbdlæg præsteret at få både biløs og dressurryttere ect imod dig ..det ret flot klaret smiley

• #147   21. jan 2012 Henrik "Og hvorfor er der så ingen, der vil forklare mig, hvorfor man udsætter en hest for ting, der ikke er nødvendige "

Den er jo lidt svært, det er heller ikke nødvendigt for hesten at vi sidder på den, det er heller ikke nødvendigt for at vi lærer dem at lægge sig ned, trave, bakke, stå på palle, osv.

• #148   21. jan 2012 Henrik, hvis du ikke vil udsætte hestene for ting der ikke er nødvendigt, hvorfor lukker du så ikke dine heste ud igen? det er da unødvendigt at dine heste er inde på en lille fold.. dine heste har jo ligesom bevist at de kan klare sig uden mennesker?.

• #149   21. jan 2012
    Det må du spørge DE folk som gør det, om hvorfor de gør som de gør - istedet for at skrive en sådan tråd her, en tråd der fra start er meget nedladende og ikke opmuntre til debat men egentligt bare til at din metode er den eneste rigtige.

De gør hvad de har lært og tror og mener derfor det er det rigtige, nøjagtig ligesom du selv mener at hvad du gør er det rigtige.

For ja, der er folk der misbruger bid, der er folk der misbruger alt! Træktov, grimer, hackamore, sidepull osv. og hvad kan man gøre ved det? Spørge hvorfor de gør som de gør, forklare hvorfor det ikke er hensigtsmæssigt - men hvis man ligger den tone for dagen, som du gør i start indlægget så er der ingen der lytter.

Snak da med folk istedet for, de folk der gør det - du får ikke noget ud af den her tråd, andet end samme nedladende og dumme tone, som du starter ud med.
    Kom ud på stævnepladserne og sig noget til folk, bliv dommer i dressur så du kan gøre en forskel, TD'er, kom i bestyrelsen i en rideklub osv.

• #150   21. jan 2012 Jeg synes, at noget at jeres argumentation er lidt underlig.

"Den er jo lidt svært, det er heller ikke nødvendigt for hesten at vi sidder på den, det er heller ikke nødvendigt for at vi lærer dem at lægge sig ned, trave, bakke, stå på palle, osv. "

hvis det skal overholdes, så kan man altså fordi man laver en ting med hesten bare forsætte - først sidder vi på hesten, så står vi på hesten, så hopper vi på hesten, så sparker vi på hesten - skruen uden ende.
    Skulle I ikke tænke på, hvorfor man har hest? Og så behandle den/dem så godt som muligt og nu er vi tilbage ved spørgsmålet....... Som alle undgår.

• #151   21. jan 2012 vi udsætter jo alle vores heste for ting der er Unødvendige for heste, men Nødvendige for os, for at have kontrollen.
    I det virkelige liv er det næppe muligt som med i film. At finde en sulten våd hingst på 5 år og efter et halv år er den din bedste ven og løber gennem ild og vand for dig.
    Vi kan nok godt alle blive enige om at magt midler kan misbruges, men vi skal jo også tænke på, hvad vi vil med vores heste.
    Skal de bare gå hygge, eller lidt stævner, eller vil vi gerne derop hvor der er mulighed for gevinst smiley

• #152   21. jan 2012 nu er vi tilbage ved spørgsmålet....... Som alle undgår.

altså jeg vil gerne besvare det ....hvilken en af dem hvil du have besvaret......

• #153   21. jan 2012
    Henrik H - Alle behandler deres heste som guldklumper, men det er bare ikke alle, hvis metoder du er enig i eller mener er hensigtsmæssige.
    Istedet for at skælde hele HG udover det, så henvend dig til de personer du mener og som sagt: KOM UD.
    Gør en forskel via. at blive dressur dommer, TD'er, bestyresle i en klub osv

.

• #154   21. jan 2012 Henrik: Som sagt før er jeg er jeg enig med meget af det du siger, men hvornår er ting unødvendige? Generelt er både mod bid, sporer, pisk, osv. Jeg benytter dog selv pisk i min træning, men aldrig til at piske med.

Jeg synes den er lidt svær, jeg er dygtig nok til ikke at bruge pisk, men den gør det lettere, og om jeg prikker med min finger eller pisk er mine heste ligeglade med, og med pisken kan jeg nå længere.

Men f.eks. brugen af glidetøjle kan ikke bruges på samme måde, da den kuun kan bruges som tvangsmiddel og ikke som hjælpemiddel.. Hmm ved ikke om det gav mening smiley

• #155   21. jan 2012 eller tag ud og bli ridelære på en rideskole, og lær eleverne hvordan man skal ride, de selvkloge, stædige, sure ponyer, som skal gå med 8 forskellige børn

• #156   21. jan 2012 Åh hvor er det sjovt at se hvor snæversynede enkelte personer kan være igen og igen og igen! smiley

Nu tilbage til den endelige debat; spørgsmålet om hvorfor folk ikke vil lære noget nyt indenfor ridesporten.....tjo hvis man kigger lidt nærmere rundt i det danske land (ud over sit eget synsfelt), så vil man faktisk tydeligt kunne se den udvikling der har været i form af hms eller bedre forståelse for hesten og nye "blidere" træningsmetoder. For 20-30 år siden var det jo nærmest kun Monty Roberts der "udøvede" HMS, join up osv. Noget man på daværende tidspunkt kun så på tv. Folk ER jo netop begyndt at interessere sig langt mere for hestens velfærd. Se hvor mange bidløse der efterhånden er herinde. Folk træner i højere grad fra jorden, rider uden bid, rider med en speciel tilpasset sadel, lære at forstå hvorfor hesten udviser en bestemt adfærd i en given situation, heste får massage, ordnet tænder så ubehag vedbåde ridning og spisning fjernes, får kiopraktor, akupunktur hvis den har rygsmerter ect. Hvis det ikke er at behandle hesten godt så ved jeg da ikke hvad det er.
    Selvfølgelig er der mennesker der ikke behandler deres hest ordentligt, men det kan lige så vel være den internationale dressurrytter som "Majken med lille Lotte, der kun rider skovture".
    Man skal passe lidt på med at tillægge andre en adfærd som de egentlig ikke besidder.
    Som sagt er udviklingen da godt på vej selvom den ikke er nået helt tilvejs ende endnu.....

• #157   21. jan 2012 Henrik,

du kan jo ikke beskylde alle for at have deres egen mening XD det er jo det du gør " jeres argumentation er lidt underlig." "hvorfor skal man altid beskyldes for alt muligt, når man påpeger ting, som tilsyneladende ikke er særlig rare for visse personer??" Jamen, du beskylder jo netop folk for at påpege noget de synes kunne være til hjælp XD

det nytter altså ikke en dyt at gøre som du gør, og beskylde "alle de andre" for at være idioter. Du kunne ligeså vel tage fejl - men det nægter du jo.

" You can always tell a horseman, but you can never tell a horseman anything".

Oversat: " Man kan altid kende en rytter, men man kan aldrig fortælle en rytter noget".

Og sådan vil det nok altid være. Det største man kan være er åben. Men du kan ikke stoppe folk fra at komme med råd og tips de synes er gode.

• #158   21. jan 2012 Der ikke noget pænere end andet mht til udstyr, det er hvordan man bruger det - for det meste.

Vi behandler alle ( størstedelen vel) vores heste godt, det forventer man jo, og siden du rider med hackamore kjeld, rider du ikke bidløst, da det rent faktisk kategoriserer som et bid. Men det kan jo så netop være ligegyligt hvad der bliver reddet med..

Kommentér på:
Hvorfor vil man ikke???

Annonce