2.116 visninger
|
Oprettet:
slår med forben {{forumTopicSubject}}
hej min hoppe plag slår med hendes forben både i boks når hun ikke får opmærksomhed og når hun står på staldgang også når hun ikke får opmærksomhed indtil nu har jeg bare ignoreret det men så idag da hun blev trukket på fold skulle vi lige vente på en anden hest og så slog hun et par gange i jorden, jeg gik lidt frem med hende og i samme sekundt vi stod stille slog hun efter mig det har hun ikke gjordt før hvad gør jeg
apr 2008
Følger: 26 Følgere: 24 Heste: 3 Emner: 3 Svar: 225
dec 2008
Følger: 29 Følgere: 29 Heste: 2 Emner: 690 Svar: 2.978
Og ja, hun gør det mindre og mindre, men det kræver, man er konsekvent, og at man ikke bare råber, men siger ex. "nej" og meget gerne efterfulgt af et tryk, så den forstår det fysisk og linker det i hjernen.
Det værste er dem, der råber af dem, og når hesten så bliver ved, giver de op. Så går de først amok.
At ignorere det hjælper ikke på min, det skal følges op. Ex. begynder hun, mens jeg nærmer mig, stopper jeg op, og bakker væk. Så stopper hun, så går jeg hen igen. Og sådan gør jeg et par gange, så fatter hun det.
Hun tror i sin hjerne, at jeg kommer og måske endda hurtigere, FORDI hun har den uvane. Men når hun ser, der kommer det modsatte resultat, kigger hun undrende på mig og står helt stille.
jan 2005
Følger: 39 Følgere: 36 Heste: 2 Emner: 91 Svar: 2.105
dec 2003
Følger: 51 Følgere: 37 Heste: 10 Emner: 87 Svar: 537
jun 2008
Følger: 63 Følgere: 62 Heste: 7 Emner: 41 Svar: 341
sep 2007
Følger: 14 Følgere: 10 Heste: 3 Emner: 7 Svar: 83
Eksempel:
Du står og venter med din hest på staldgangen. Den bliver urolig og vil gerne frem. Du holder den tilbage. Den sparker ud med benet. Du giver den lov til at gå frem = hesten lærer at når den sparker ud med benet, så får den lov til at gå frem.
Ovenstående er et tænkt eksempel, men det er i sådanne situationer, man kan komme til at indlære dårlige vaner for hesten.
Jeg synes ikke at smerte eller skæld ud skal være motivation for hesten til at stoppe. De vil måske stoppe, men ønsker du en hest der samarbejder eller en hest der reagerer ud fra frygt?
Anitta
sep 2007
Følger: 14 Følgere: 10 Heste: 3 Emner: 7 Svar: 83
slår med forben