{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.337 visninger | Oprettet:

Hun bukker og stejler {{forumTopicSubject}}

Jeg er nået der til at jeg er ved at opgive min hest.

Hun er super dejlig det er slet ikke det, men når vi forlader stalden (evt. for at hyggegræsse) så mens det går bedst så pluselig snurre hun rundt og sparker bagud.... (ARRH) i går ramte hun så, og har givet et seriøst blåt mærke.
De gange det ikke lykkedes at sparke os så rejser hun sig. tager vi så hårde fat i hende så rejser hun sig helt op, skælder vi ud så snurre hun rundt igen og sparker endnu en gang bagud.

Hun har ikke ondt nogle steder.
Der har både været massør, kiopraktor og dyrlæge på.

Jeg er sikker på det er unoder, men jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre ved det....

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hun bukker og stejler
  • #1   15. jan 2012 Nu får jeg helt sikkert huk, men havde det været min hest, så havde den (allerede allerførste gang den gjorde det), fået sådan et "los i røven", at den sendt vil glemme det..

• #2   15. jan 2012
    Er det kun i forbindelse med at hun er alene? Det sker ikke hvis hun græsser sammen med en anden hest?

• #3   15. jan 2012 Hmmm gør den det på nogle bestemte tidspunkter? altså er det når i er på vej væk fra "hjem"/de andre heste? eller gør den det også når den bare skal trækkes på fold?

Er det det samme lige meget hvem der trækker den? smiley

• #4   15. jan 2012 Jeg ville også ha givet den et ordenlig los hvis det havde været min.

Prøv at giv den hingstkæde på og så hiv fat og skæld den ud næste gang

• #5   15. jan 2012 Hvis det er fjordhesten på din profil er den jo kun stadig ung, så jeg ville lige umiddelbart mene at det er respekt samt tillid mellem hest og rytter der mangler. Jeg ville lave noget jordtræning/ tillidstræning med den, så den både på bane, men også i naturen har ikke mindst respekt men også tilliden til dig. Den skal simpelthen lære at det er dig der skal styre situationen så der ikke opstår de der farlige situationer.

• #6   15. jan 2012 Jeg synes snart jeg har prøvet alt. jeg har også haft en pisk med hvor jeg en enkelt gang har klappet hende på bringen, det virkede et godt stykke tid, så begyndte hun igen hvor jeg tog pisken med igen, men denne gang virkede det ikke.

Kan årstiden have indvirkning på hendes opførsel?

• #7   15. jan 2012 Du er nødt til at sætte dig ordenlig i respekt overfor den.. og det gør du ikke ved at være overbærende ind i mellem.. det gør du ved at have klare linjer for hvad den må og ikke må.. på den måde så bliver hesten heller ikke forvirret og "tror" at det nogen gange går..

• #8   15. jan 2012 Dog vil jeg også give nogle af df andre ret i at den simpelthen ikke skal have lov til at gøre som den gør og må derfor sættes på plads en gang for alle.

• #9   15. jan 2012 Altså uanset hvad grunden er, så er det virkelig vigtigt at fortælle konsekvent, at det må den simpelthen ikke gøre! Det er så farligt hvis en hest sparker eller stejler op ad en, så uanset grunden, så er det ikke iorden.

• #10   15. jan 2012 Krikken : Det er når vi går med hende i tovet (vi står/går 20-30 meter fra flokken, hun kan se dem hele tiden.)

Signus: Nej, det er som om hun pluselig kommer i tanke om at nu skal vi ikke være der mere også eksplodere hun, hun trækkes desværre ikke på fold, da fold og stald er forbundet. Hestene går derfor selv til og fra fold (hvilket jeg også lidt giver skylen)

Ida : Jeg kan af gode grunde ikke lave ret meget ud over tillidsøvelser. Hun er som du har set meget ung smiley Jeg har hende tit løs på banen, på det tidspungt er der INTET med hende smiley hvilket er dejligt nok, og når hun har fræset af så er der heller intet med hende smiley

Er der noget man kan gøre for at vise hende at det ikke er i orden? for jeg har ikke lyst til at blive ved med at skulle 'slå' til hende. det bryder jeg mig virkelig ikke om.

• #11   15. jan 2012 Nej forstår udemærket godt at du ikke vil slå.
    Jeg har skrivekramper, så kommer med mine ideer i morgen, hvis jeg da kan huske dem til den tid smiley

• #12   15. jan 2012 Ballonfisk: bare i orden. jeg minder dig om det smiley

• #13   15. jan 2012 Er hun meget hoppet i forvejen? smiley

• #14   15. jan 2012 Hvad hvis du rider alene, væk fra de andre? Gør hun noget der?

Det lyder som seperationsangst.

• #15   15. jan 2012 CTS: nu er hun jo ikke så gammel så man kan ride på den smiley

• #16   16. jan 2012 Enten er det manglende respekt for mennesket eller også er det seperationsangst.
    Prøv at læse lidt om klikkertræning, vil mene du kan bruge det i denne sammenhæng. Når hun står stille og er rolig, så klik hende og giv en godbid.
    Når hun snurrer rundt, så følg med hende, rundt, og sving evt. træktovet ind foran hovedet på hende, for at gøre hende opmærksom på det hun har gang i ikke er okay, hun skal koncentrere sig om at stå stille. Når hun så står stille og pænt, klikker du igen og giver godbid.

• #17   16. jan 2012 Vil forresten råde dig til IKKE at bruge vold mod hende. Så mister hun bare endnu mere respekt for mennesket i længden!!! Især når hun er så ung!
    Bare rolig. En omgang tålmodighed og træning skal nok klare det. smiley Ingen heste er perfekte og har altid en eller anden særhed.
    Hun skal nok blive fin smiley

• #18   16. jan 2012 Nu skal man altså huske på ikke at blive for forsigtig med vores heste. At vi mennesker sætter vires heste på plads kan gøres på samme måde som heste sætter hinanden på plads. Hesten mister altså ikke respekt eller tillid til mennesket i længden.

Du skal se det lidt som at du skal vise at du er førerhoppen når i er ude og gå og derfor bliver du nød til at vise at det er dig der bestemmer og har kontrol over de situationer i står i. Tror helt klart at du kunne gøre god brug af horsemannship og på den måde udvise at du skal føre og bestemme og ikke hende.

• #20   16. jan 2012 Signus - Det var jo ikke til at vide, vel? smiley

• #21   16. jan 2012 Charlotte A : Hun er ikke hoppet, som sådan. hun har sin egen mening ind imellem tror jeg.

CTS: hun har ingen problemer med at blive ladt alene, vi har lige fra dag 1 kunne fjerne hende fra flokken i flere timer uden det har rørt hende, men de sidste par uger har hun været på den måde så snart vi kan se banen, også selv om vi ikke går mod banen.

Sofie : Vi kan slet ikke nå at smide snoren ind foran hende før hun er på vej rundt om sig selv. det virker på mange måder som om hun vil lege...
    Som jeg skrev tideligere vil jeg helst ikke slå hende, men er det nødvendigt så slår jeg til hende. Men som nævnt først hvis det virkelig bliver farligt.
    Og jeg vil ikke have en chance for at følge med hende rundt i den fart hun har på, jeg er lettere handikappet.

Ida: Jeg bruger helst horsemanship, men jeg er virkelig kommet ud på dybt vand her...

Lisette K: Det starter enlig så snart vi er ude af stalden hvor hun så småt tænder op og vil trave og har mere fart på. De første 2-3 gange kan jeg få kontakt til hende igen. Men så taber vi kontakten så snart hun kan se ridebanen.
    Pluselig siger det klik og hun rejser sig, hvis jeg slipper hende (hvilket kun sker hvis jeg mister balancen) så galoppere hun rundt et par omgange og drøner op på banen.
    har jeg ikke sluppet hende så snurre hun rundt, hun sparker ikke nødvendigvis hver gang, men når hun gør så slår hun til.

Jeg fortæller hende ved at hæve stemmen et øjeblik, så snart der er ro på så slapper vi af igen og er nede i den faste rolige tone.
    Men alligevel er det forfra næste gang vi går på banen. smiley

• #22   16. jan 2012 A det kan jeg godt forstå. Tænker bare at du kan benytte noget når du er i naturen. Og ikke kun øve på bane men prøve at sige at naturen er din "bane".

• #23   16. jan 2012 Det kan jo være svært at hjælpe dig med problemet, da der jo som regel er flere aspekter af sagen. Umiddelbart ville man jo bare sige, at hesten er uopdragen, og sådan er det også i mange tilfælde. Hesten ved simpelthen ikke, hvor skabet skal stå. Husk, at når hesten opfører sig sådan, så er det i virkeligheden fordi den skriger på, at blive "sat på plads" og få vist den rigtige vej. En uopdragen hest, er en forvirret hest - ikke en hverken ond eller stædig hest. Den ved bare ikke, hvordan den skal opføre sig.

Det er vigtigt, at du vælger en metode, og så holder dig til den, så du er konsekvent HVER GANG. Det er jo rigtig farligt, hvis hun bare pludselig vender rundt, men hvis det er fordi du ikke kan holde hende, må du jo bruge en rebgrime, evt. putte en kæde på hende. Hvis du kan tvinge hendes forpart til at blive ved dig, så kan hun jo ikke sparke dig. Den måde jeg selv synes er mest effektiv, er at få hesten til at bakke væk fra dig, når den gør noget den ikke må. Men det er ikke bare en kommando; Du skal vise med hele din krop, at hesten skal holde afstand: DEN SKAL RESPEKTERE DIT PERSONLIGE RUM. Og den må ALDRIG overskride dette personlige rum i opdragelsesfasen - heller ikke selvom det bare er for at nusse. "nåååh, skal du aes lidt?" Den går simpelthen ikke. Det personlige rum skal altid respekteres, og det er dig der bestemmer størrelsen af det personlige rum. Læs evt. Klaus Hempflings bog "at danse med heste." Her har han en god metode til føringsteknik fra jorden.

Når det så er sagt... så kan der jo spille en masse andre ting ind over: Smerte, hestens trivsel, hestens aktivitetsniveau, foder, kontaktformer... der er så meget. Men opdragelse er som sådan rimelig simpelt at gå til: Det kræver bare, at vi gennemfører det, vi beslutter os for.

• #24   16. jan 2012 Der er kun en ting, der hjælper - træning.
    At slå den vil kun flytte problemet til senere og hesten vil være en tikkende bombe.
    Hesten skal tilbage i hirakiet, så den falder til ro. Så kan man udnytte makkerskabet til noget fornuftigt. Glem alt om at slå/tæve hesten på plads, da det er en kamp man ikke kan vinde. Folk dør faktisk af disse kampe og heste bliver aflivet på grund af dem, så vælg den rigtige og sikre løsning - træning.

• #25   16. jan 2012 Men en hest kommer aldrig til at se et menneske som leder, aldrig. Den ved godt vi ikke er af samme art. Den er ikke dum hvad det angår. En hest prøver jo ligesom heller ikke at parre et menneske? Derfor prøver den heller ikke at bestemme - det er usikkerhed eller seperationsangst.

• #26   16. jan 2012 Sofie. Her er vi vist fuldstændig uden viden.
    Når du arbejder med en hest, så vil du dominere den. hvis den ikke har respekt for dig, vil den ikke arbejde for dig.
    heste vil altid følge flokken og flokken styres af én hest - førerhoppen. Alt hvad førerhoppen forlanger af flokken bliver udført, da hestene ikke kan overleve på egen hånd. Hvis du har vundet den respekt fra din hest, så kan du få den til stortset alt. Det kan godt være, at den tror, at den er ved at dø, men den gør det for dig.

• #27   16. jan 2012 Respekt betyder ikke være det samme som dominans eller en lederstilling - det kan også være et venskab, en ''du kan stole på mig''-respekt, og det tror jeg personligt mere på end dominans.
    Når jeg har prøvet at dominere sensitive heste, er det tit gået helt helt galt. Hvis jeg derimod sørger for at holde hestens koncentration, vise den at ting er i orden, ikke farlige og den kan stole på mig, vil den slappe af.
    Hvis jeg udfordrer den ligesom de gør i en flok, vil den ikke se det som en udfordring, blot en trussel, da vi IKKE er heste.
    Jeg siger, ''du kan stole på mig, og det er i orden at du viser du er nervøs eller bange, men jeg skal nok hjælpe dig så''.
    Det der med man skal være lederhest... Det er noget værre vås.
    Og jo, jeg har masser af viden, læser meget omkring hesteadfærd og får undervisning heri.

• #28   16. jan 2012 ..Og en hel anden ting er: jeg ved godt heste har en førerhoppe i naturen - men tamheste er ikke helt magen til vildheste adfærsmæssigt. Vildheste vrinsker f.eks. aldrig, og hvis en vild mustang kommer til en stald, vil den i starten gå i panik når de andre heste vrinsker, da det i naturen vil tiltrække rovdyr. De vrinsker kun i nød.

- Og min hest er leder i den flok han går i ligenu, og han er altså vallak og 7 år gammel. Og han går også med ældre hopper, så i vores miljø er det nødvendigvis ikke hoppen der fører.

• #29   17. jan 2012 Sofie: Sikke en gang ævl. Du snakker om noget, som du ingen viden har omkring.
    Har du prøvet at arbejde med vilde heste(mustangs), har du set dem i naturen, tæmmet dem??? Det er blot noget gætteri, som ikke har hold i virkeligheden, som du kommer med.
    Hvis der er noget en hest forstå, så er det netop hestens gamle ur-instinkter og du vil altid kunne kontrollere og træne en hest, hvis du snakker hestens "sprog" -ALTID - uanset om det er 48. generation af en tamhest, så er det så dybt forankret i hesten.
    Heste forstår IKKE venskab, da venskab er en følelse og dyr har ikke følelser. Alt efter hvilken form for dominans, du træner din hest efter, vil du op nå enten respekt, frygt og/eller manglende selvtillid. Her foretrækker jeg respekten, da frygt og manglende selvtillid ikke kan bruges til noget i min verden.
    Der er selvfølgelig også dem, der ikke forstår at træne deres hest og de opnår kun forvirring og kamp/problemer.

Hvad får dig til at tro, at din vallak er førerhesten? Du må ha set et eller andet.

• #30   17. jan 2012 Henrik H: SÅ enig :o)

• #31   17. jan 2012 Henrik: vi er helt enige i at vi skal have hestens respekt og vise den på rette vej, men leder, nej, det bliver vi aldrig. Men hver sin mening smiley

Jeg ved han er leder i flokken fordi han altid spiser først, holder nye heste på afstand, beskytter hopperne og skal helst have "overblikket" over dem alle.

• #32   17. jan 2012 Sofie: det gør jo netop ikke ham til flokleder, men han forsøger at være flokkens hingst, som har en anden funktion.
    Som jeg skrev tidligere, så er flokkens leder altid en hoppe.

Hvad er forskellen på at lede og dominere?

• #33   17. jan 2012 Henrik: helt enig.

Sofie: de ting han gør gør ham ikke til leder af flokken. Men vil blot dominere de andre. Flokkens leder kan sagtens se på og være passiv, da hun ikke føler sig truet af din hest på nogen måder. Den gør blot arbejdet for hende.

• #34   17. jan 2012 I en flok er der flere funktioner.
    Blandt andet er der soldater. det er en hoppe, der er placeret i den nederste havldel af hirakiet. For at få accept, vil hun blive brugt som soldat for lederhoppen. Er der andre heste i flokken, som ikke reagere hurtigt nok på lederhoppens signaler, så vil soldaten komme buldrende og tage kampen for lederhoppen. Den funktion sikre, at lederhoppen undgår skader. Skader der kan være fatale for flokken.
    Jo, højere en hest er placeret i hirakiet, jo mindre vil den slås og lederhoppen slås stortset aldrig.

• #35   17. jan 2012 Hej Mette.
    Nu syntes du sikkert jeg er underlig. Jeg syntes at det er godt at du er til horsemanship det er jeg.Du skulle købe en dually holter fra monty roberts som er en arbejds grime, det er de bedste penge jeg har givet ud til. sæt longeringlinen på så du altid har en længere træktøjle. Foran på grimen sidder der reb over næseryggen med to ringe i . Når hun så begynder og stejle holder du bare i tøjlen hesten vil automatisk få et træk over næsen , når hun så står stille løsner du trækket og roser hende ved at nusse hende på panden, Jeg kan kun anbefale dig at se dvd`en med monty roberts hvor han viser hvordan man skal bruge den . Husk man må aldrig bruge grimen til at spænde hesten op med på staldgangen
    eller have den på når den er på fold. I jylland bor maj-britt carter hun sælger monty roberts ting. Og man kan altid spørge om råd, Slå hende op på nettet. Jeg ved det var en ordentlig smøre, Giv ikke op . Pøj Pøj .
    Hilsen Winnie

• #36   18. jan 2012 Undskyld jeg siger det, men en sådan grime er kun udtryk for, at man ikke forstår heste! Nu kan man jo tage hele diskussionen omkring Monty´s pengemaskine, man lad os undlade den.
    Grimen er yderst ubehagelig og kan være smertefuld for hestene, så jeg ville træne i stedet.

• #37   18. jan 2012 Vi har vist alle se Monty træne, men der er jo stor forskel på hans salgsvideos og dem, der er optaget uden hans kendskab.....
    Jeg kan i enkelte tilfælde acceptere rebgrimer, men den anden type - nej tak, lad mig få noget træning i stedet.

• #38   6. mar 2012 Vil uden den mindste tvivl anbefalde dig, at kontakte Winnie Stubkjær Lauersen!!! Jeg har selv brugt hende til begge mine heste (læs om dette på deres profiler i min profil) og den 3/3 2012 talte hun med min afdøde kat Mirakel og alle de gange jeg har brugt hende har hun sagt ting, som KUN kunne komme fra mine dyr smiley Hun er fantastisk og et herligt menneske jeg ikke ville undvære i tvivl og problemer med mine dyr smiley Hendes hjemmeside: www.winn-healing.dk Lykke til smiley læs anbefalingerne på hendes hjemmeside smiley

Hun vil helt sikkert kunne hjælpe dig smiley Vold løser INTET for dyr er ALDRIG onde, medmindre vi mennesker har givet dem grund til det! Hvor længe har du selv haft hesten?

• #39   6. mar 2012 Henrik og Sofie i har begge ret i mange ting smiley Jeg selv er uddannet i Monty Roberts principper. Jeg vil dog til henrik tilføje at JO heste HAR følelser præcis som vi selv har følelser og JO heste forstår om nogen værdien af venskaber! Da jeg i 2010 mistede min ene hest, var den anden SØNDERKNUST i flere måneder! Så meget at jeg overvejde om han skulle med den anden til de evige græsmarker. Han hang på marken og den eneste glæde var når han kom med mig ind! Jeg har ALDRIG benyttet dominans eller vold i min omgang med heste og sjovt nok så har jeg kunnet håndtere heste, som andre havde opgivet. Min egen følger mig uden reb og grime om jeg er ude eller inde! Jeg lejer ofte fangeleg med ham også. Ridder i grime og uden sadel og aldrig har jeg slået ham eller domineret ham.

Jeg siger det igen JO heste HAR følelser og forstår venskab!

• #40   7. mar 2012 Unaõur Hestar: Jeg havde en ude hos min hest for 4-5 uger siden, og hun har enlig kun rejst sig én gang siden (omkring 40cm. ) allerede kun én gang, synes jeg selv er flot eftersom det før i tiden var 5-8 gange (eller flere) bare i den tid vi brugte på at gå forbi møddingen. det er ca. 20 meter.
    Jeg har haft den siden 28 maj 11. kl. 15.34 smiley

• #41   7. mar 2012 Unaður Hestar - Hestens hjerne forhindrer hesten i at have følelser som sådan. For at en hest har tillid til en anden, skal den kunne tænke over HVORFOR, og det kan den ikke, ligesom den heller ikke kan være fræk fx.

Men heste er vanedyr, og de knytter sig til hinaden, fordi de også er flokdyr. Hvis dens partner gennem mange år dør, og den ikke får en ny, er det klart den reagerer på det. Samtidig kunne den sikkert mærke din sindsstemning, og reagerer også på det.

• #42   7. mar 2012 CTS: Dejlig kort og korrekt. Det er så underligt, som nogle forsøger at menneskeliggøre deres dyr. Selvfølgelig reagere en hest på udefrakommende påvirkning, men det har intet med følelser at gøre.

• #43   7. mar 2012 Henrik - Ja, det undrer også mig meget. smiley
    Ganske vist er heste følsomme dyr, der reagerer meget på omverdenen, og de mennesker/dyr de færdes med, men nej, det har intet med følelser at gøre. smiley
    Det må da være logik for perlehøns. smiley

Kommentér på:
Hun bukker og stejler

Annonce