1.214 visninger
|
Oprettet:
Hesten stejler.. {{forumTopicSubject}}
Hej Alle
Er der nogle der har forstand på hvordan man kan lære sin hest at stejle på komando o.l. ?
dec 2008
Følger: 121 Følgere: 124 Heste: 6 Emner: 68 Svar: 553
dec 2009
Følger: 8 Følgere: 7 Heste: 2 Emner: 4 Svar: 226
jun 2011
Følger: 73 Følgere: 63 Heste: 7 Emner: 64 Svar: 308
okt 2011
Følger: 39 Følgere: 39 Heste: 2 Emner: 134 Svar: 1.187
okt 2009
Følger: 8 Følgere: 7 Heste: 1 Emner: 1 Svar: 2
dec 2009
hvis du og din hest skal lære at stejle, er dette måden. Ikke noget der bliver misbrugt eller midforstået
okt 2009
Følger: 8 Følgere: 7 Heste: 1 Emner: 1 Svar: 2
dec 2006
Følger: 46 Følgere: 64 Heste: 2 Emner: 499 Svar: 5.527
Men først og fremmest; Hvorfor vil du lære din hest det?
aug 2008
Følger: 54 Følgere: 64 Heste: 6 Emner: 124 Svar: 9.555
kan du ikke find epå et trick er mere sejt, feks at den lægger sig på et tæppe og trækker det over sig, det er altså federe og mindre farligt en stejle tricket
nov 2010
Følger: 69 Følgere: 69 Emner: 195 Svar: 2.553
Så pas på med at lære den at stejle, det KAN blive til en uvane, og den gør det, uden du beder den om det.
Hvis du virkelig, virkelig har tænkt over det, og er SIKKER på du vil lære den det, så er det meget vigtigt du gør det på en ordenlig måde, måske får lidt hjælp hvis du aldrig har trænet tricks før
dec 2009
dec 2006
Følger: 46 Følgere: 64 Heste: 2 Emner: 499 Svar: 5.527
Det er også farligt at lære hesten at neje, den kan få overbalance de første par gange, blive forskrækket osv, når de lære at kysse kan de brække ens næse, spanske skridt, så kan de ramme en. Men ved alle disse tricks tager man jo sine forholdsregler, så det gør man selvfølgelig også hvis man vil lære hesten at stejle.
Min kan stejle på kommando, og ja der opstår noget signalforvirring i starten, men det ved man jo. Men hvis man lære hesten det rigtigt, så er der jo forskel på, at hesten rejser sig i protest, eller at den rejser sig korrekt og med balance på bagparten. Min hest stejlede meget før hun lærete det, og det var primært derfor jeg valgte at lære hende det. Før var hun SLET ikke i balance når hun rejste sig, hvilket gjorde det farligt. Efter hun lærte det, er hun meget mere i balance - selv under rytter, og derfor virker det langt fra ligeså voldsomt når hun rejser sig. Desuden havde det den ønskede effekt; min hest stejler ikke længere uden at have fået besked på det (kun hvis der opstår signal forvrring)
HVIS du lære din hest det, så tænk først over det.
Har du planer om at sælge din hest en gang? Det kan skræmme eventuelle købere væk
Er din hest følsom? Din hest skal gerne kunne håndteres af andre, uden at reagere ved at stejle, fordi den har en kommando som andre ubevist kan komme til at bruge
Hvis din hest er let at stresse, skal du ikke bruge metoden ved at stille den op af en mur (som jeg generelt er imod), da den så vil føle sig fanget, og bruge stejlet til at flygte fra noget ubehageligt, og det er ikke det vi ønsker med tricket.
Forholdsregler;
Et langt tov
RIDEHJELM!!! (også når tricket øves fra jorden af)
Det kan desuden anbefales at lære den det fra jorden først, så den finder sit balance punkt, hvilket er langt sværere for hesten med rytter på
apr 2009
Følger: 87 Følgere: 86 Heste: 5 Emner: 286 Svar: 734
Jeg lærte ham det ved at sige han var dygtig hver gang han lagde vægt bagpå.
Han har aldrig misbrugt det, og han er trodsalt hingst. Men men jeg bruger os HMS og kan få ham til at jeg vil som sådan
Hesten stejler..