1.210 visninger
|
Oprettet:
Hesten stejler :/ {{forumTopicSubject}}
heej alle:)
Jeg er nu begyndt at ride en rigtig dejlig knabstrupper hingst som jeg for nogle år siden var med til at tilride men stoppede med at ride den da den begynde og stejle og jeg var ikke så gammel så var lidt bange for det, +jeg fik min egen hest. siden da er den næsten ik blevet redet, men jeg skal nu igang med den igen. Og den stejler stadig. Har i en idé til hvordan jeg kan få den til at stoppe med det?
Tak, Maria
dec 2007
Følger: 33 Følgere: 134 Heste: 3 Emner: 475 Svar: 5.398
sep 2006
Følger: 89 Følgere: 87 Heste: 2 Emner: 56 Svar: 104
aug 2004
Følger: 106 Følgere: 114 Heste: 7 Emner: 250 Svar: 4.332
Er der intet at finde der, er det signalforvirring/en tillært adfærd. En hest stejler aldrig uden grund, det har de simpelthen ikke hjerne til.
jul 2005
Følger: 136 Følgere: 151 Heste: 2 Emner: 272 Svar: 4.248
sep 2006
feb 2010
Følger: 9 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 1 Svar: 15
Du drejer den skapt om til siden hvis den begynder at stejle ,så lander de fleste heste igen og når den finder ud af at den bare bliver hevet ned igen ,holder det lige så stille op igen. Medmindre krikken virkelig er umulig at stoppe,så ville jeg sende den til en beridder.
sep 2006
jun 2009
Følger: 63 Følgere: 49 Heste: 4 Emner: 8 Svar: 72
rigtig godt link til om hvordan man kommer over et stejle problem
sep 2006
okt 2009
Følger: 62 Følgere: 62 Heste: 4 Emner: 80 Svar: 3.131
Der er som oftest altid en fysisk el psykisk grund til det. Prøv evt. at læse lidt om hestes hjernefunktion.
Det er ganske rigtig at de husker godt og måsker hun han at der ikke var nogen konsekvens af at stejle - derfor har han ikke lært at dette er uønsket adfærd når man omgåes mennesker.
Det er ikke altid man selv kan se om hesten har smerter osv. så ville helt klart få dyrlæge, kiropraktor, massør, sadelmager el andet ud,for at udelukke fysiske årsager, herefter gå igang med om det kunne være psykiske grunde.
apr 2010
Følger: 24 Følgere: 23 Heste: 1 Emner: 1 Svar: 15
Men Jeg håber du finder frem til svaret og for løst problemet
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
En hest stejler ikke bare for sjov
Den kan stejle pga. diverse ting:
Smerte - Fra sadel, ryg ja - smerte i det hele taget.
Signalforvirring - du beder hesten om at gå frem og tilbage på samme tid, hesten forstår ikke og du giver egentligt signal om at den skal gå i vejret.
Flugt fra pres - Flugt fra at du presser med spore, schenkler eller flugt fra slag med fx. pisk
Dårlig vane - men dette kan kun komme, hvis hesten tidligere har haft tendens til at stejle på noget af det overnævnte, altså fx. hesten har før flygtet meget fra pres, nu har den så en tendens til at stejle i en hver given situation hvor den udsættes for pres.
Frygt - At hesten bliver bange og forsøger at slippe væk fra det den er bange for ( presset fra det ).
Men under alle omstændigheder ville jeg tjekke udstyr og ryg mm. for smerter - ville ikke have lyst ti lat sætte mig op på hesten ellers.
nov 2003
Følger: 22 Følgere: 177 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.393
Men en ting er sikkert der er en grund... heste stejler ikke for sjov..
jan 2010
Følger: 45 Følgere: 44 Heste: 3 Emner: 72 Svar: 1.759
God idé at læse artiklen, den er rigtig fin.. dog ville jeg stadig få tjekket alt på hesten - husk tænderne.
apr 2008
Følger: 29 Følgere: 28 Heste: 5 Emner: 81 Svar: 227
nov 2003
Desuden er det gammel overtro at den tror den slår hoved.. har haft en der stejlede når den skulle have ordnet et grimt sår, den slog faktisk hoved i loftet flere gange og det fik den ikke til at stoppe..
Nogle heste kan nok skræmmes til at stoppe med at stejle, men da den stejlede af en grund vil dette bare vise sig igen på en anden måde..
apr 2008
Følger: 29 Følgere: 28 Heste: 5 Emner: 81 Svar: 227
jeg har selv prøvet "tricket" det skal siges hesten var blevet tjekket på kryds og tværs sadel var blevet tjekket og hovedtøj alt var blevet tjekket. jeg prøvede det med pisken lige siden den dag har hesten ikke stejlet.
jeg har aldrig sagt at der ikke kan være andet noget andet galt med hendes hest. jeg er selv enig i at hun skal få den tjekket om den evt har ondt nogle steder.
det med ægget har en af mine veninder prøvet på hendes pony da den stejlede når ikk sad på den og den har heller ikke stejlet siden.
det er ikke sikkert dette hjælper på alle heste, og det gør det sikkert ikke. hvis hun har fået hendes hest tjekket over alt kan hun jo måske selv prøve det det er jo helt op til hende selv.
okt 2009
Følger: 62 Følgere: 62 Heste: 4 Emner: 80 Svar: 3.131
Jeg ville ikke turde gøre dette.
Hellere stille hesten lidt til modsat side af hvor den selv vil dreje hen - rose den når den er nede og ride frem.
apr 2008
Følger: 34 Følgere: 36 Heste: 1 Emner: 7 Svar: 33
Derfor var der kun 1 vej frem, arbejde arbejde arbejde, hele tiden aktivere hesten så den tænker på noget andet end at lave ballade. Derudover kunne jeg efterhånden nå at reagere inden den stejlede og kunne nå at dreje den rundt så den ikke kunne stejle. Nåede den det alligevel så rid frem fem frem, det er svært, men den kan ved at gå frem ikke nå at stejle igen (min kunne finde på at stejle 3-5 gange i træk).
Det tog mig 4 måneder at få fuldt styr på min hest, det var hårdt og kostede blod, sved og tårer, men det er det hele værd, har den dejligste hest nu :o)
apr 2008
Følger: 34 Følgere: 36 Heste: 1 Emner: 7 Svar: 33
nov 2003
Viktor ¤ KLUBMESTER SPRING 2009 ¤: Som du selv skriver var der jo en grund.. og det ville jo ikke være fair at slå hesten fordi den var utryg ved de andre heste vel ?? lyder som en fornuftig løsning med at aktivere og arbejde i din situation hvor det var grunden
apr 2010
Følger: 8 Følgere: 7 Heste: 1 Svar: 3
Min gamle konkurrence pony gjorde det en gang fordi han blev stædig, og der fik han et lille slag mellem ørene så han kunne mærke det og vidste det var forkert.. han har ikke gjort det siden..
nov 2003
Hesten stejler :/