Hest stejler fra jorden - hjælp og råd søges! {{forumTopicSubject}}
Hej,
min veninde har fået en lækker 5-årig hannoveraner for en måned siden.
de første to uger var der ikke noget, og hun gik først igang med at ride efter en uges tid. Hun begyndte at stejle efter første gang vi løssprang hende på banen, hvor vi knap nok "pressede" hende, men det virkede som ren leg. Dog bliver hesten stor når den står foran en, og i forvejen er 164 i stang.
Hun går alene på fold, og har gjort det i en måned, da flokken ikke ville acceptere hende. Dog kommer der en ny hest til hende i juleferien.
hun begyndte lidt efter at gøre det til og fra fold, og begyndte også at stikke af. Her i går gjorde hun det endnu engang, da jeg selv skulle træne jordtræning med hende. Jeg bad hende bakke, og hun stejlede op mod mig og stak af, dog denne gang på banen.
I dag var hun igen alene på banen og gjorde det uden provokation fra menneske.
Nogle råd? Vi er lidt i krise!
Mvh
Isabel
maj 2008
Følger: 41 Følgere: 53 Heste: 1 Emner: 213 Svar: 1.844
dec 2006
Følger: 46 Følgere: 64 Heste: 2 Emner: 499 Svar: 5.519
Eller også har den måske tidligere lært det på kommando, som i nu ved uheld giver den i større eller mindre grad.
Til sidst kan det være ren signalforvirring.
jan 2009
Følger: 196 Følgere: 183 Heste: 4 Emner: 227 Svar: 2.598
og tror du har ret i dit første bud. men hvad ville du gøre ved det?:)
dec 2006
Følger: 46 Følgere: 64 Heste: 2 Emner: 499 Svar: 5.519
apr 2008
Følger: 14 Følgere: 15 Heste: 3 Emner: 33 Svar: 319
Den har lært nu at når den stejler kommer den væk fra det i beder den om/det som gør den utryg eller forvirret. Da den gang på gang får revet sig løs fra jer, bliver den forstærket i dette. Det er derfor vigtigt at i ikke "acceptere" denne adfærd, men holder presset, indtil den stopper med at stejle eller står stille.
Dette er korrekt håndtering af denne adfærd men uanset hvad, ville jeg få hesten tjekket af dyrlæge/kiropraktor for at udelukke fysiske skader
dec 2005
Følger: 51 Følgere: 48 Heste: 7 Emner: 45 Svar: 509
jun 2010
Følger: 79 Følgere: 71 Heste: 3 Emner: 111 Svar: 427
feb 2004
Følger: 69 Følgere: 65 Heste: 2 Emner: 69 Svar: 699
men tilslutter mig nu også den forstilling om at hesten er frustreret og keder sig bravt.
dec 2008
Følger: 29 Følgere: 29 Heste: 2 Emner: 690 Svar: 2.972
Jeg var bare konsekvent og lavede vibrationer i tovet. Du må ikke bare trække i det, så reagerer den voldsommere, det er vigtigt, der er pauser, men vibrationerne må gerne blive hurtigere. Læs evt. noget af Mcleans forskning om, hvordan hestes hjerner fungerer.
Det gik mega hurtigt. Tror efter max. 3-5 gange gjorde hun det aldrig mere. Og havde ellers overvejet salg/aflivning etc., da hun faktisk var ret strid en overgang.
Hun var så også EKSTREMT stresset , og kunne absolut ikke lide den stald, hun var i. Ligeså snart vi flyttede stald, faldt hun til ro igen, som hun plejer at være.
jan 2009
Følger: 196 Følgere: 183 Heste: 4 Emner: 227 Svar: 2.598
Rebgrime er afprøvet og forvirre hende meget. Trense ville da flække hendes gane hvis man river ned.
Tror i har ret vdr. Foldkammerater
apr 2008
Følger: 14 Følgere: 15 Heste: 3 Emner: 33 Svar: 319
Hestens instinkt gør at den altid vil gøre det der er bedst for den. Det betyder at man skal sørge for at det vi gerne vil have den til, er det der bedst kan svare sig. Det gøres med positiv eller negativ forstærkning. Enten ved at fjerne ubehag (fx pres i grimen) eller tilføre noget den gerne vil have (fx mad) når den viser den adfærd vi gerne vil have.
Hvis den løber, så hav altid en longe på den, så er der større chance for at få den stoppet og ungå den bliver forstærket i at løbe væk.
Jeg ville derudover heller ikke lade en hest gå alene, det er så langt fra deres natur og skaber for det meste stor frustration.
Hvis du ikke mener i vil "tage kampen op" så synes jeg bestemt i skal finde en som kan træne hesten som er mere erfaren. Min hest havde lært det fine trick beskrevet tidligere og det tog et år før hun var helt ovre det! Det er en hård kamp hvis man først kommer dertil. 10 gange skal i stoppe hende i at løbe/stejle mod 1 gang hun slipper afsted med det for at udligne...
Hest stejler fra jorden - hjælp og råd søges!