995 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 17 Svar

Hest stejler. Hest stejler.

Ak ja.. Nu må i love at komme med venlige svar, for det her er mig et meget ømt emne..

Hope stejler. I longe. I trækketov. uanset hvad snart.. '

I starten var det ude på volten i longe hvis der var noget hun ikke forstod.

Så pludselig vendte det sig til at hun vender sig mod mig, truer mig, og stejler nærmest op og ned af mig.Hun kommer nærmest trampende, med ørene vendt forkert vej, og så er sådan en 150 cm høj hest ikke nem at tage kontrol over, når man selv kun er 156..

Nu er hun også begyndt på det, når jeg trækker med hende.. Hun vender ørene ned, og stejler af mig, og truer. Jeg turde ikke trække hende hjem nærmest. Jeg gik med træktovet så udstrakt som muligt, for at komme væk fra hende. Hvis jeg forsøgte at gå med hende normalt, blev jeg truet og stejlet af.

Vær sød, hvad gør jeg forkert? Jeg har ikke haft problemer med at hun stejlede, før hun begyndte at bruge det mod mig.

En eller anden, fortæl mig hvad jeg skal gøre.. For jeg ønsker virkelig ikke at være bange for min hest. For bare en måned siden skridtede vi rundt - det her er kommet efter at hun blev flyttet hjem. Og ligenu kan jeg ikke forestille mig at sidde på hende igen, når jeg ikke engang kan håndtere hende fra jorden..

Hun er ligeglad med at jeg nærmest råber og skriger af hende, og sidste udvej er at jeg skal give hende sådan en med longen/trækketovet.. men det har jeg bare ikke lyst til, for jeg har i forvejen kæmpet én gang med at gøre hende glad for berøring, efter sygdom.. Men er det virkelig det jeg skal ud i?

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af altanafskærmning 1.000 kr.
  • Fjerne overskydende jord, så det er plan med græsset 500 kr.
  • Hjælp til montering af skab 205 kr.
  • Bortkørsel og bortskaffelse af jord 1.000 kr.
  • Tilkobling af opvasker, vask og armatur 1.500 kr.
  • Skrue reol/lampe ned fra væg 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hest stejler.
  • #1   16. mar 2016 Jeg ville få en træner ud hurtigst muligt - tænker en med godt styr på hestens adfærd.

Vi kan ikke sige herfra hvad det handler om. Det kan være stress ovenpå flytningen - smerter - utryghed - uhensigtsmæssige signaler fra rytteren - vane - eller 117 andre ting.

Men det er da en træls situation. Jeg ville få en underviser ud. Eller starte med dyrlægen - gerne en som også laver kiropraktik.

• #2   16. mar 2016 Min gjorde det samme.
    Hun truede mig i longen, det startede som med din.
    Fik det så stoppet, og jeg gav hende sådan en på lampen med pisken, fordi at det var alt for farligt når sådan en hest på 175 rejser sig, lodret.

Hun har ikke gjort det siden, og jeg slår normalt slet ikke heste!

Men det var farligt, og det var åbenbart fordi hun havde fundet ud af, at jeg blev bange når hun gjorde det, og så stoppede vi træningen, inden det gik galt.

• #3   16. mar 2016 F&F - Mange tak! hvilken slags underviser tænker du på? er ikke lige så stærk i det univers. smiley

Cecilie; Det er simpelthen også ligefør at jeg er derude, selvom jeg aldrig har pisk med. Jeg bliver simpelthen så bange for hende .Jeg turde næsten ikke trække hende i boks her efter den her tur, fordi jeg bare var totalt spændt op på den der "nu stejler hun."

Min søster er i gang med at lære mig om at longere hende og så få hende væk - det gik okay sidste gang. Dog med longegjord og så tøjler på - og det har jo ikke været nødvendigt før. Jeg har været vand til at træne min seje lille 3 års i grime, fordi jeg gerne vil have at vi samarbejder!. Min søster har meget nemmere ved ligesom at sige Hallo! her styrer jeg! fordi at hun er omkring 170-180. Jeg er kun 156, og når hun først rejser sig på bagben, bliver hun fandme stor. Og det er ikke bare lige hurtigt rejse sig - det er sådan noget med at hun rejser sig og rigtig flyvende forben, så det gælder bare om at komme væk.. smiley

• #4   16. mar 2016 Jeg tænker at en BBH-instruktør er er rigtig godt bud - dem kan du finde på www.blueberryhill.dk smiley (gå ind under "BBH instruktør" og så "find instruktør")

Ellers er der også www.letridning.dk som har ture i Jylland - er selv rigtig glad for Karin smiley

• #5   16. mar 2016 Mange tak F&F! Vil jeg helt sikkert kigge videre på!

• #6   16. mar 2016 Jeg har også kun pisk med for at vise vejen ud, fordi hun er ung, og stadig prøver grænser.

Men der skal meget til at jeg når ud, hvor jeg decideret slår en hest...
    Og normalt går jeg slet ikke ind for det.
    Men set på den anden side, så sætter de hinanden på plads med bid og spark, så mon ikke de kan holde til at blive sat på plads af os.

Men hellere det, end selv få en hov i hovedet af en truende hest.

• #7   16. mar 2016 Jeg går slet ikke ind for at slå dyr, men du må nok prøve at sætte hende lidt på plads. For enten en med træktorvet eller du kan komme til skade. Men jeg skal ikke gøre mig klog på det. Held og lykke smiley

• #8   16. mar 2016 Du skriver selv at det startede efter du flyttede hende hjem. Er der sket noget under flytningen? Har hun mistet trygheden evt ved at miste foldkammerater eller noget? Har du ændret noget ved dig selv?
    Det er jo kommet af en grund. Jeg tror måske hun har prøvet at fortælle dig noget med hendes stejl i starten, men fordi hun ikke er blevet forstået, er hun kun blevet mere frustreret = flere og voldsommere stejl.
    Kan andre gå med hende? Det ville jo fortælle en del hvis hun kun gør det når det er dig som håndterer hende.
    Jeg ville umiddelbart også få en underviser ud som har styr på adfærd og sådan smiley

• #9   16. mar 2016 Frida; Der er ikke rigtig sket noget. Hendes foldkammerat er flyttet med, de stod på min søsters arbejde, og nu er de så flyttet ud til os. Hvad jeg har ændret, er nok at jeg er mere derude.

Jeg longere på samme måde som før, jeg føler ikke rigtig der er ændret noget. Jo, nu kan hun "komme til" hendes foldkammerat i boksen ved siden af.

Jeg troede også i starten at det måske var grundet udstyr, da vi mest er vand til at gøre det uden udstyr - første gang hun stejlede var nemlig med udstyr på.
    Den dag hun vendte IND mod mig og gjorde det, der longerede jeg kun i grime..

Det skifter. Min søster fortæller at hun har stejlet med hende også, men det har jo aldrig været i arbejde el. noget. Hun har aldrig gjort noget når jeg har trukket med hende, før her i dag. Min søster er kun kommet med ind i træningen nu, fordi at jeg simpelthen ikke tør håndtere det selv, jeg kan ikke håndtere det.

Min søster ved jeg selvfølgelig ikke hvorfor hun gør det overfor, eller i hvilke situationer. Men nu har hun ikke de bedste oplevelser med min søster, da det var hende der var den "onde" da hun var syg, simpelthen for at Hope ikke skulle se på mig som den onde. Jeg har ikke været der i situationer hvor hun har stejlet af min søster. Men det har hun, så vidt jeg har fået fortalt, gjort det tidligere sted også. Hun er ikke begyndt at stejle af mig før nu.

Jeg kan godt se tanken om at det må være noget som hun vil fortælle mig. Men hvorfor gør hun det så også når vi går tur? det er den der går mig lidt på. Jeg bad hende ikke om noget, andet end at gå ved min side. Det gik fint o 5-10 minutter, så fik hun nok og begyndte på det nummer der. Hun blev ved indtil hun fik lov til at græsse i vejkanten, simpelthen fordi hun bevidst rykkede sig tættere på mig hvergang jeg flyttede mig fra hende, og gjorde det igen. smiley

Der kørte biler lige ved siden af, det gjorde ikke noget. Men hvis jeg ville gå med hende, nej uha, det måtte jeg ikke.. smiley

• #10   16. mar 2016 Jeg vil også anbefale dig det kraftigeste en BBH instruktør.

Der ud over er jeg heller ikke tilhænger af at være voldsom mod hestene, men ind i mellem må man altså bare indse at det kan være for farligt.
    Jeg går selv med en to års pt. som allerede er på den gode side af 170 cm. hun er også begyndt at stejle, hvilket hun ellers ikke har gjort før.
    Jeg sørger for at jeg har ridehjelm på når jeg håndterer hende, og så har jeg mit gode LANGE tov, så jeg både kan gå baglængs når hun stejler, samtidig med jeg kan "trække" hende ned, i det sekund hun lander bliver hun bakket tilbage.

• #11   16. mar 2016 Udfra det du fortæller, lyder det lidt som om hun prøver dig af og gerne vil bestemme. At hun ikke vil gå videre, men hellere vil græsse og at biler ikke gør noget. Sådan var min part også. Han begyndte at bukke, sparke, trippe og stejle når vi gik og jeg ikke lod ham græsse konstant.
    Nu er han jo en shetlænder, så det er selvfølgelig værre med en der er 50 cm højere end ham, men jeg holdt simpelthen bare fast i hans grime og duttede ham på måsen hver gang han lagde op til stejl og hev ham til siden og frem.

Jeg ville også anbefale en BBH instruktør og så er det altså tilladt og bruge en pisk engang. Hvis hun ligefrem løber frem mod dig truende i longen, ville jeg bruge en longepisk og drive hende tilbage igen, ligge pres på hende foran, så hun ikke kan nå dig. Og så husk et langt træktov, så du har mulighed for at komme væk uden at slippe hende.

• #12   16. mar 2016 Jeg får helt ondt i maven, når jeg læser dit indlæg ! Det din hest har gang i er livsfarligt for dig og du må virkelig virkelig passe på ! Der er ikke noget at sige til at du bliver bange for hende. Jeg ville slet ikke turde trækker sådan en hest, til trods for jeg er voksen og har haft omgang med heste siden jeg var barn.

Jeg er i mod at slå dyr, jeg går også ind for den tanke at der er en grund til at hun gør det, men uanset hvad, så MÅ HUN ALDRIG, ALDRIG gøre det hun gør. Jeg ville råbe og skrige og pande hende sådan en på lampen med pisken. Men jeg ville ikke lade dig gøre det, jeg ville lade en erfaren voksen tage "kampen" med hende.

• #13   16. mar 2016 Kan hun være i brunst ?

• #14   16. mar 2016 Har du et indtryk af at hun kunne finde at angribe dig i alvor ?? For det farlige i at sætte hende " på plads " er at hun pga hun ikke kan flygte, måske kunne finde på at angribe dig, da hun allerede er meget truende. Men samtidig er hendes adfærd så farlig, at der skal sættes drastisk ind lige med det samme.

• #15   17. mar 2016 Altså jeg tænker lidt at hun har fundet ud af at du trækker dig når hun stejler = hun får fred og kan gøre hvad hun vil.
    Det er ikke beregnende, det er en tillært adfærd fordi du stopper med at forlange noget af hende i det du føler dig utryg med situationen.

Jeg bebrejder dig dog ikke - jeg kan acceptere stort set al adfærd fra min hest, men stejler den, så får den altså en på lampen. Det er simpelthen for farligt med så stort et dyr ...

Vil helt klart også anbefale dig at få hjælp til hende - både for at du ikke skal stå med det alene og prøve at gætte hvad den rigtige respons til hendes adfærd er, men også for at se om der evt. er en underliggende grund der kommer udover tillært adfærd. Nogen gange er det også bare rart at få andre og mere erfarne øjne på ...

Men i hvert fald, få hjælp før det ender galt. Det er simpelthen for dumt at tage chancen med sådan noget!

• #16   17. mar 2016 Frejafin - Det er nemlig rigtig farligt det hun gør, og jeg føler slet ikke at jeg kan stole på hende lige nu.. Hun virker ikke til at være i brunst, sidste gang hun var det, var hun bare lidt mere "se mig" agtig. Ikke sådan noget her..

Jeg aner simpelthen ikke om hun vil kunne angribe mig. Hun er SÅ kærlig en hest, og har så godt et sind. Men det er som om at hun bestemmer sig for at nej, hun vil ikke mere, og så gør hun det der.. Hun kommer rigtig trampende med ørene vendt mod nakken, og jeg ved bare at hun stejler inden hun gør det, fordi hun decideret truer mig.

Aless; Det er nemlig det. Det er simpelthen for farligt, og derfor har jeg holdt mig fra at longere hende alene, fordi jeg opfattede at hun kun gjorde det i den situation fordi det fik hun jo noget ud af - jeg blev bange = hun fik fri.
    Derfor valgte jeg jo at gå tur med hende, men det var bare som om at hun ligepludselig ikke ville være med mere.. smiley

Men det er helt sikkert at hun har opfattet at ved at hun stejler, så får hun fri.
    Jeg havde ikke noget problem med det da hun gjorde det ude på volten el. andet - fordi det kan jo være noget hun har misforsået noget, el. andet. Så bad jeg hende bare fortsætte bagefter. Det var først den dag hun begyndte at vende ind mod mig, og gøre det, at jeg kunne mærke at jeg blev sådan... bange for hende.. og det er jo ikke meningen!

Lad os bare sige, jeg er lykkelig over at jeg altid har ridehjelm på når jeg er ude hos hende..

• #17   17. mar 2016 har svaret privat

Kommentér på:
Hest stejler.

Annonce