{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.041 visninger | Oprettet:

Uden vest vs. vest? {{forumTopicSubject}}

Hej HG'ere:)
For at gøre en lang historie kort, så er jeg faldt af heste mange gange uden vest, og har fået varige mén i ryggen af faldene og min ryg kan nok ikke holde til flere fald uden vest. Nå anyways.

Når jeg rider dressur, så "hæmmer" vesten mine bevægelser hvis man kan sige det sådan? jeg kan ikke være ligeså blød og følgende i kroppen som uden?

Så jeg har taget en snak med min mor, som egentlig er den der sagde nu var det nok med de fald uden vest og at jeg skulle begynde at ride med vest hvilket jeg har gjort meget længe. Nu har hun så skiftet mening, og siger at på dressurbane(blød bund) må jeg gerne ride uden vest men at jeg selvf. skal have den på, på tur osv.

Jeg er selv glad for at jeg har fået tilladelse til det!:) og i morgen til dressurundervisning rider jeg uden vest i laaaang tid smiley har redet uden vest før, men kun i skridt og trav, ikke i galop da det er i galop det er gået galt alle gangene, men nu har jeg bedre balance og rider min pony som ikke laver hurtige vendinger ud i den blå luft, så nu synes min mor godt jeg kan ride uden, på bane.

Som sagt er jeg rigtig glad for det da det jo vil give mig mere frihed i mine bevægelser, men jeg kan bare huske den smerte fra de gange jeg er faldt af uden vest, og derfor er jeg lidt...bange? ikke noget jeg ligger mærke til når jeg rider, men det er mere herhjemme når jeg sidder og tænker tilbage på mine fald.

Hvad synes i? skal jeg tage imod min mors tilladelse og begynde at ride uden vest på bane og derved gøre arbejdet nemmere for både mig og ponyen? eller skal jeg beholde vesten på?

Dette er IKKE en debat om hvad der er rigtigt og forkert, og jeg gider IKKE nogle lede, onde, dumme, negative kommentarer osv!

Det er blot for at høre jeres mening.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Uden vest vs. vest?
  • #1   4. dec 2011 jeg rider aldrig med vest, ejer ikke en vest, og jeg tror jeg vile føle mig fanget i en vest

• #2   4. dec 2011 Jeg føler mig ikke fanget i en vest, slet ikke, men det er klart det er mere behageligt uden:)

• #3   5. dec 2011 Jeg rider altid med vest når jeg springer, og rider altid med ridehjelm lige gyldig hvad jeg laver. Man kan sagtes få en vest så man ikke føler sig fanget, og stiv som et bræt

• #5   5. dec 2011 Hvis du føler at du ikke kan bevæge dig ordenligt i den, men samtidig, som du siger sidder og er lidt bange ved tanken, kan man få nogle der er virkelig bløde. Jeg havde en, da jeg sprang, og den priser jeg mig virkelig lykkelig for, fordi hesten sidste sommer styrtede og slog en koldbøtte over mig. Tør slet ikke tænke på hvad der var sket uden.
    En anden ting er at man kan købe de der "oppustelige" sikkerhedsveste, som jeg ved at flere og flere militaryryttere rider med. Den er helt tynd, og er clipset fast i sadlen med en snor. Så hvis rytteren falder af, bliver clipsen løsnet fra sadlen, og vesten puster sig op.
    Det kunne måske være en løsning ? smiley

• #6   5. dec 2011 Jeg har aldrig redet med vest, og de mere alvorlige ulykker jeg har haft i forbindelse med ridning, ville ikke være undgået med en vest. Men jeg synes du skal gøre det, du føler dig bedst tilpas med. Hvis du føler, du bare er lidt bange/usikker uden vesten, så tag den på - ellers får hverken du eller hesten noget ud af undervisningen.

• #7   5. dec 2011 ejer ik en vest. mewn havde jeg en ville jeg nok bruge den på tur og sådan. men aldrig i dressuren

• #8   5. dec 2011 Er enig med Tine Pilegaard: Køb en oppustelig vest, eller ønsk dig en i jule gave. De er dyre, men tilgængæld yder de sikkerhed samtidig med at din bevægelsesfrihed bevares.

http://www.stald-direkte.dk/shop/hit-air-sikkerhedsvest-1043p.html.

Linket er bare et eksempel :-).

Pas godt på din ryg.

• #10   5. dec 2011 Jeg rider faktisk næsten altid med vest, og har gjort det siden januar. Der er ikke rigtig nogen grund til det, er nemlig ikke faldet af de sidste 3 år.

Det tager lidt tid at vænne sig til vesten i dressur, men jeg synes ikke den er værre i dressur end i spring. Jeg rider kun uden, hvis jeg lige pludselig skal ud og ride uden det er planlagt (altså på en "fremmed" hest, hvor jeg nok burde have den på), eller nogle få hygge skridt ture på banen ind i mellem. Jeg er faktisk begyndt at føle mig lidt nøgen uden vesten når jeg rider. Det er specielt om vinteren jeg er tilhænger af vest, for den giver et ekstra varmelag smiley

• #11   5. dec 2011
    Har aldrig redet med en og kommer nok ikke til :o)
    Jeg rider altid på rolige heste der ikke laver badutspring i tide og utide, gjorde jeg ikke - ville det nok blive overvejet.

Dvs. du skal gøre det op mod hvor meget du tror på kræet ikke laver diverse spring.

• #12   5. dec 2011 som de andre skriver, gør det du føler dig bedst tilpas med, og når du nu har oplevet at du føler dig bange uden..så rid da med vest og overvej at købe en rigtig fed en der ikke hæmmer dig i dressuren..
    men når det så er sagt, så er det min mening at vesten yder beskyttelse hvis du falder end på noget..f eks i spring, på tur eller på jagt. (lander på et spring, el.lign) men at den kan give skader hvis du falder ned på f eks en blød ridehusbund eller græsbane..vesten kan nemt brække dine ribben, da den sidder/slutter lige der hvor ribbenene slutter, ligeledes er dine krageben udsatte..netop fordi vesten er så hård. Så den oppustelige ville jeg helt klart købe...den er ikke så stor og klodset at ride med, den beskytter men giver samtidig efter så dine ribben og krageben ikke er så udsatte..

• #13   5. dec 2011 Din mors tilladelse? Du er 18, så det bestemmer du selv.

Jeg har en, men bruger den kun hvis jeg skal tilride, samme som med hjelmen. Jeg hader at have vest på, og jeg fatter ikke folk der har dem på, medmindre de er ponyryttere, som springer.

• #14   5. dec 2011 Hvad med en airbak-vest? Den er jo ikke stiv på nogen måde, men tager en del af slaget.

• #15   5. dec 2011 Linette:... mht til at være 18 år.. så er der noget der hedder repekt for de forældre som sikkert har brugt mange penge på at man kan dyrke sin ridesport..som ikke er billig og almindelig hensyn til sine nærmeste... samt måske lytte til nogen der måske har lidt mere livserfaring end en selv smiley

• #16   5. dec 2011 Jeg siger heller ikke man ikke stadig skal respektere sine forældre, men tilladelse ligefrem?

Mht. livserfaring. Livserfaring har ikke noget at sige i forhold til heste og ridning. Min mor har måske en brøkdel så meget erfaring på det område som jeg har, så det kan ikke sammenlignes.

• #17   5. dec 2011 Man må ikke ride med den oppustelige uden en alm vest smiley
    Men jeg har sådan en vest som er meget behagelig at have på - Den bruger jeg når ejg skal ride vilde heste - når jeg springer og nu her når jeg skal begynde at ride igen. For mig er det vigtigste mig selv! Så hvis jeg skal ride med vest så gør jeg det! OGSÅ selvom det ser dumt ud! smiley
    Så synes du skal ride med vest indtil du er 100% sikker på du ikke er bange mere smiley

• #18   5. dec 2011 Tjaa.. Det er vel op til dig selv? smiley
    Altså personligt kunne jeg aldrig drømme om at ride med min i fx. dressur, på alm. tur osv, kun i spring, og det er kun fordi jeg er under 18 år.. Self. vil mine forældre gerne havde at jeg rider med den altid, men de kan også godt føgle mig i, at den bliver træls at ride med + der er ingen andre på rideskolen hvor jeg står, som altid rider med vest.
    Og selvom jeg er faldt af en del gange nu, og endda også har brækket nolge ting ved det, vil jeg stadig ikke ride med vest smiley Sååå..

Men at din mor ligefrem skal give dig tilladese? Ej undskyld Nadja, men det er altså lidt langt ude, du er trods alt voksen.
    Og jeg har massere respekt til mine forældre, også selvom jeg ikke rider med vest smiley
    Men det er da op til dig selv, hvis du har det bedst med, så rid da med. Men nu har jeg altså set mange af dine videoer af Fænrik, og han virker altså til at være en dejlig rolig pony, som jo heller ikke er helt ung mere hvis du forstår smiley

Og Kristina Fastrup & Columbija .
    Hun må gerne ride med air-bag'en derhjemme osv. uden en alm. vest? smiley

• #19   5. dec 2011 Kun du kan træffe beslutningen.

men tag i betragtning hvad der kunne ske hvis du red uden.. eftersom du har falder mange gange af, og har men i ryggen. Overvej det grundigt.

• #20   5. dec 2011 Tror jeg prøver uden vest og ser hvordan det går:)
    Når jeg rider på bane med mange, vil min mor gerne have at jeg ahr vesten på for hvis andre heste hidser sig op, så tager stemningen fat i Fænrik og så er han lidt svær at styrre - specielt i galoppen.

Men vil prøve uden:)

Linette: Ja jeg er 18, men stadig så kan jeg godt følge min mor som ikke har lyst til at skulle sende sin datter i en kørestol resten af livet hvis uheldet skulle være ude. Og som Gitte F siger, så er det min mor der betaler alt til mig og Fænrik så selvf. høre jeg da efter hende. Uden hende, havde jeg ikke haft hverken part på Lukas dengang, havde gået til ridning og heller ikke fået min egen pony.

» CBW : Det kan godt være at jeg er "voksen" men jeg bor stadig hjemme og jeg er ikke som mange andre teenager som ikke værdsætter deres forældre - ikke ondt ment, men jeg ahr mødt mange som sk*der på hvad deres forældre siger, og sådan er jeg ikke. Som sagt så havde jeg ikke Fænrik hvis det ikke var for min mor.

• #21   5. dec 2011 Det kan godt være at andre ikke værdsætter sine forældre, men jeg gør alligevel, selvom jeg selv kan bestemme sådanne ting, selvom jeg ikke er voksen.
    Og du siger ''voksen''? Du er da ligesom voksen, du er 18 år = voksen, så du bestemmer helt selv, også selvom du bor hjemme, du bestemmer måske ikke derhjemme, men du bestemmer over dig slev! smiley

• #22   5. dec 2011 rider med vest når jeg skal springe eller når jeg rider nye (dog altid til undervisning fordi. man aldrig ved om vi skal springe) i min vest føler mig sig ikke fanget heldigvis men nyder ogs at ride uden en gang i mellem smiley

prøv en gang uden og hvis det jo går galt kan du jo altid begynde at bruge den igen smiley

• #23   5. dec 2011 i min vest føler jeg mig*

• #24   5. dec 2011 CBW: Ja men jeg betragter mig ikke som voksen og derfor høre jeg efter hvad min mor siger(:

Kommentér på:
Uden vest vs. vest?

Annonce