14. sep 2011 Følger: 394 Følgere: 1103 Heste: 3 Emner: 390 Svar: 2.555
Uden vest vs. vest? {{forumTopicSubject}}
Hej HG'ere:)
For at gøre en lang historie kort, så er jeg faldt af heste mange gange uden vest, og har fået varige mén i ryggen af faldene og min ryg kan nok ikke holde til flere fald uden vest. Nå anyways.
Når jeg rider dressur, så "hæmmer" vesten mine bevægelser hvis man kan sige det sådan? jeg kan ikke være ligeså blød og følgende i kroppen som uden?
Så jeg har taget en snak med min mor, som egentlig er den der sagde nu var det nok med de fald uden vest og at jeg skulle begynde at ride med vest hvilket jeg har gjort meget længe. Nu har hun så skiftet mening, og siger at på dressurbane(blød bund) må jeg gerne ride uden vest men at jeg selvf. skal have den på, på tur osv.
Jeg er selv glad for at jeg har fået tilladelse til det!:) og i morgen til dressurundervisning rider jeg uden vest i laaaang tid har redet uden vest før, men kun i skridt og trav, ikke i galop da det er i galop det er gået galt alle gangene, men nu har jeg bedre balance og rider min pony som ikke laver hurtige vendinger ud i den blå luft, så nu synes min mor godt jeg kan ride uden, på bane.
Som sagt er jeg rigtig glad for det da det jo vil give mig mere frihed i mine bevægelser, men jeg kan bare huske den smerte fra de gange jeg er faldt af uden vest, og derfor er jeg lidt...bange? ikke noget jeg ligger mærke til når jeg rider, men det er mere herhjemme når jeg sidder og tænker tilbage på mine fald.
Hvad synes i? skal jeg tage imod min mors tilladelse og begynde at ride uden vest på bane og derved gøre arbejdet nemmere for både mig og ponyen? eller skal jeg beholde vesten på?
Dette er IKKE en debat om hvad der er rigtigt og forkert, og jeg gider IKKE nogle lede, onde, dumme, negative kommentarer osv!
Det er blot for at høre jeres mening.
aug 2008
Følger: 54 Følgere: 64 Heste: 6 Emner: 124 Svar: 9.555
sep 2011
Følger: 394 Følgere: 1103 Heste: 3 Emner: 390 Svar: 2.555
sep 2006
Følger: 54 Følgere: 50 Heste: 2 Emner: 941 Svar: 2.262
apr 2011
Følger: 16 Følgere: 15 Heste: 3 Emner: 26 Svar: 330
En anden ting er at man kan købe de der "oppustelige" sikkerhedsveste, som jeg ved at flere og flere militaryryttere rider med. Den er helt tynd, og er clipset fast i sadlen med en snor. Så hvis rytteren falder af, bliver clipsen løsnet fra sadlen, og vesten puster sig op.
Det kunne måske være en løsning ?
sep 2007
Følger: 14 Følgere: 18 Heste: 4 Emner: 9 Svar: 2.599
feb 2007
Følger: 34 Følgere: 49 Heste: 2 Emner: 205 Svar: 2.428
apr 2010
Følger: 100 Følgere: 93 Heste: 6 Emner: 80 Svar: 2.004
http://www.stald-direkte.dk/shop/hit-air-sikkerhedsvest-1043p.html.
Linket er bare et eksempel :-).
Pas godt på din ryg.
maj 2008
Følger: 20 Følgere: 24 Heste: 1 Emner: 203 Svar: 3.460
Det tager lidt tid at vænne sig til vesten i dressur, men jeg synes ikke den er værre i dressur end i spring. Jeg rider kun uden, hvis jeg lige pludselig skal ud og ride uden det er planlagt (altså på en "fremmed" hest, hvor jeg nok burde have den på), eller nogle få hygge skridt ture på banen ind i mellem. Jeg er faktisk begyndt at føle mig lidt nøgen uden vesten når jeg rider. Det er specielt om vinteren jeg er tilhænger af vest, for den giver et ekstra varmelag
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Har aldrig redet med en og kommer nok ikke til :o)
Jeg rider altid på rolige heste der ikke laver badutspring i tide og utide, gjorde jeg ikke - ville det nok blive overvejet.
Dvs. du skal gøre det op mod hvor meget du tror på kræet ikke laver diverse spring.
mar 2009
Følger: 43 Følgere: 40 Heste: 8 Emner: 37 Svar: 1.141
men når det så er sagt, så er det min mening at vesten yder beskyttelse hvis du falder end på noget..f eks i spring, på tur eller på jagt. (lander på et spring, el.lign) men at den kan give skader hvis du falder ned på f eks en blød ridehusbund eller græsbane..vesten kan nemt brække dine ribben, da den sidder/slutter lige der hvor ribbenene slutter, ligeledes er dine krageben udsatte..netop fordi vesten er så hård. Så den oppustelige ville jeg helt klart købe...den er ikke så stor og klodset at ride med, den beskytter men giver samtidig efter så dine ribben og krageben ikke er så udsatte..
feb 2009
Følger: 551 Følgere: 595 Heste: 9 Emner: 81 Svar: 1.589
Jeg har en, men bruger den kun hvis jeg skal tilride, samme som med hjelmen. Jeg hader at have vest på, og jeg fatter ikke folk der har dem på, medmindre de er ponyryttere, som springer.
okt 2004
Følger: 99 Følgere: 160 Heste: 5 Emner: 156 Svar: 9.701
mar 2009
Følger: 43 Følgere: 40 Heste: 8 Emner: 37 Svar: 1.141
feb 2009
Følger: 551 Følgere: 595 Heste: 9 Emner: 81 Svar: 1.589
Mht. livserfaring. Livserfaring har ikke noget at sige i forhold til heste og ridning. Min mor har måske en brøkdel så meget erfaring på det område som jeg har, så det kan ikke sammenlignes.
okt 2004
Følger: 166 Følgere: 164 Heste: 6 Emner: 157 Svar: 2.169
Men jeg har sådan en vest som er meget behagelig at have på - Den bruger jeg når ejg skal ride vilde heste - når jeg springer og nu her når jeg skal begynde at ride igen. For mig er det vigtigste mig selv! Så hvis jeg skal ride med vest så gør jeg det! OGSÅ selvom det ser dumt ud!
Så synes du skal ride med vest indtil du er 100% sikker på du ikke er bange mere
mar 2009
Følger: 1729 Følgere: 533 Heste: 8 Emner: 201 Svar: 3.021
Altså personligt kunne jeg aldrig drømme om at ride med min i fx. dressur, på alm. tur osv, kun i spring, og det er kun fordi jeg er under 18 år.. Self. vil mine forældre gerne havde at jeg rider med den altid, men de kan også godt føgle mig i, at den bliver træls at ride med + der er ingen andre på rideskolen hvor jeg står, som altid rider med vest.
Og selvom jeg er faldt af en del gange nu, og endda også har brækket nolge ting ved det, vil jeg stadig ikke ride med vest Sååå..
Men at din mor ligefrem skal give dig tilladese? Ej undskyld Nadja, men det er altså lidt langt ude, du er trods alt voksen.
Og jeg har massere respekt til mine forældre, også selvom jeg ikke rider med vest
Men det er da op til dig selv, hvis du har det bedst med, så rid da med. Men nu har jeg altså set mange af dine videoer af Fænrik, og han virker altså til at være en dejlig rolig pony, som jo heller ikke er helt ung mere hvis du forstår
Og Kristina Fastrup & Columbija .
Hun må gerne ride med air-bag'en derhjemme osv. uden en alm. vest?
jun 2008
Følger: 26 Følgere: 24 Heste: 2 Emner: 53 Svar: 978
men tag i betragtning hvad der kunne ske hvis du red uden.. eftersom du har falder mange gange af, og har men i ryggen. Overvej det grundigt.
sep 2011
Når jeg rider på bane med mange, vil min mor gerne have at jeg ahr vesten på for hvis andre heste hidser sig op, så tager stemningen fat i Fænrik og så er han lidt svær at styrre - specielt i galoppen.
Men vil prøve uden:)
Linette: Ja jeg er 18, men stadig så kan jeg godt følge min mor som ikke har lyst til at skulle sende sin datter i en kørestol resten af livet hvis uheldet skulle være ude. Og som Gitte F siger, så er det min mor der betaler alt til mig og Fænrik så selvf. høre jeg da efter hende. Uden hende, havde jeg ikke haft hverken part på Lukas dengang, havde gået til ridning og heller ikke fået min egen pony.
» CBW : Det kan godt være at jeg er "voksen" men jeg bor stadig hjemme og jeg er ikke som mange andre teenager som ikke værdsætter deres forældre - ikke ondt ment, men jeg ahr mødt mange som sk*der på hvad deres forældre siger, og sådan er jeg ikke. Som sagt så havde jeg ikke Fænrik hvis det ikke var for min mor.
mar 2009
Følger: 1729 Følgere: 533 Heste: 8 Emner: 201 Svar: 3.021
Og du siger ''voksen''? Du er da ligesom voksen, du er 18 år = voksen, så du bestemmer helt selv, også selvom du bor hjemme, du bestemmer måske ikke derhjemme, men du bestemmer over dig slev!
feb 2008
Følger: 36 Følgere: 36 Heste: 1 Emner: 2 Svar: 535
prøv en gang uden og hvis det jo går galt kan du jo altid begynde at bruge den igen
feb 2008
Følger: 36 Følgere: 36 Heste: 1 Emner: 2 Svar: 535
sep 2011
Uden vest vs. vest?