Genoptræning af tidl. urolig/stresset hest.. :O) {{forumTopicSubject}}
Hej alle sammen
Jeg har købt en Islænder vallak på 9 år, som skulle have været slagtet, men vi nåede at købe ham inden.
Vi får ham hjem d. første, eller lidt før vis vi kan nå det, og det bliver selvfølgelig rigtig spændene
MEN - Jeg skal jo nok til at genoptræne ham til ridehest igen, EFTER vi er begyndt at knytte et bånd. Jeg vil gerne have så lidt stress som muligt, vis det kan lade sig gøre, da Stormur(som hesten hedder) har været stukket af med sin tidl ejer for 2 år siden, og har stået på en mark siden da. Og derfor vil jeg ikke have at han skal stresse op som før, da han blev reddet på, og vil derfor starte fra bunden..
MIT spørgsmål er så, om det ville være en god idé at træne ham op med kapsun? Ikke en af de der billige, dårlige nylon kapsuner, men en rigtig læderkapsun, med mulighed for at spænde et bid på. Jeg vil helst ikke udfordre ham med biddet til at starte med, men bare tage det hele i hans tempo. Derfor har jeg lavet en lille plan, som jeg også gerne vil høre jeres mening om:
1 uge - Lade ham vænne sig til stedet, komme flere gange om dagen og snakke med ham på folden, lade ham vænne sig til min stemme, og at han er et nyt sted.
2. uge - Så småt begynde at træne med ham - BASIS ting, som stå, gå og bakke. Med trækketov. denne proces skal foregå hver dag, i 2 uger, med 2 fridage om ugen. (Torsdag & søndag).
4. uge - Indøve basis signalerne UDEN tov i grimen. Gå lange ture, præsentere ham for ting, som plastik osv.
5. uge - Så småt begynde at longere. Kun i skridt de første 4 dage, derefter små tølt & trav monumenter.
6. uge - Longere mere 'alvorligt'. Skridt 10 minutter, trav/tølt 7 minutter, skridt 3 minutter, trav/tølt 2 minutter, galop 5 minutter, skridt 15-20 minutter.
7. uge - Longere m. dobbelt longe - første uge kun skridt, med stå, gå og bakke øvelserne som skal signaleres gennem kapsunen.
8. uge - Longere m. dobbelt longe - samme program som normal longering. Begynde at putte flere ting på ham - Evt en sadel, og derefter gå en tur.
9. uge - longere m. sadel og kapsun - Spænde et bid på kapsunen, men stadig kun bruge ringene.
10. uge - FRI! *Hjerne 'Break'
11. uge - sætter mig op for første gang - får en til at trække mig i skridt, dagligt 5 minutter de første 4 dage, derefter bliver der lagt 3 minutter til pr dag.
13. uge - Selv styre rundt i skridt, begynde at trave i longen, med helt løse tøjler, derefter arbejde i skridt. Ride lange skridt-ture.
14. uge - Selv begynde at trave og tølte, begynde at lave strækøvelser i traven, lægge flere signaler på kapsunen.
15. uge - Begynde at gallopere. Stille og rolig i hestens tempo. Ride med bid & kapsun.
16. uge - Ride 'normalt'.
Går jeg for hurtigt frem, eller lyder det ret fornuftigt? Hesten er 9 år, og får beregnet en foderplan til ham, så han får det han skal have.. Evt kom med små indput i mit trænings program Hver dag, endten før eller efter ridning, laves der en smule jordtræning, for at styrke vores bånd :). Regner jo med at starte nogle SMÅ stævner, men først når han er klar til det!
Hvad syntes i?
- Louise & Stjarni.
feb 2008
Følger: 6 Følgere: 135 Heste: 17 Annoncer: 14 Emner: 138 Svar: 1.644
Hvis man skal har tillid hos en hest, så handler det om kontroleret dominans og IKKE diverse ride redskaber. Hvis du bruger andet end tillid/dominans, så vil du bare flytte problemet, så du får en uberegnelig hest.
Brug tiden på tillidsarbejde og når det er på plads, så tænker man på at komme i sadlen.
Du skal betragte din vallak, som en rå unghest, der dog skal "resettes" først, så gamle negative ting fjernes.
Hvis man vil tilride på hestens premisser, så foregår tilridning for 90% af arbejdet fra jorden. Når man så sætter sig i sadlen, så skal man kun forfine arbejdet - det er en sikker og afslappende måde for rytter og ikke mindst hest.
apr 2010
Følger: 58 Følgere: 49 Heste: 4 Emner: 150 Svar: 1.550
- MANGE tak for dit indlæg :O)
apr 2010
Og vis han ikke er klar, så begynder jeg selvfølgelig heller ikke med tingene. Det er for at skrive ting og forslag op
Jeg har ALDRIG oplevet nogle af de islændere jeg har trænet, er bange for dobbelt longen.. Og det er mange jeg har trænet
- Og som sagt, får hesten det den behøver, og inden jeg starter regner jeg med en dyrelæge undersøgelse, og så en massage 1 gang i ugen.. Vi skulle jo nødig have at han får smerter
feb 2008
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Hvor meget vil du longere? - det står som i at du kun vil longere i en hel uge, eller mere.
apr 2010
Krikken: 2 gange om ugen Det må du undskylde, kan da godt forstå det er lidt forvirrene så ... Men longere ca 2 gange i ugen, og derefter gå en tur osv
feb 2008
Brug i stedet Round Pen eller Picadero, så du kan får hesten afspændt og motioneret uden liner.
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Longe er en fin ting og ikke en kæmpe belastning HVIS det bliver brugt korrekt og ikke i kæmpe mængder, dvs. ikke hver dag og ikke i lang tid af gangen.
Det er det at gå rundt og rundt på volte der er belastende - derfor vil en round pen være lige så.
I longen har du bare risikoen for at du kan "trække" hesten skæv.
Så ville derfor max. longere 10-15min i træk og slet ikke så lang tid i starten.
apr 2010
apr 2010
feb 2008
En round pen er jo som navnet siger rund - en picadero er firkantet. Så vil man jo sige, at hesten løber rundt, men i picaderoen vil den kun skære hjørner af, så den bliver meget mere smidig - der veksles mellem lige løb og sving - ikke som i longe/round pen sving hele tiden.
En Picadero er også mindre 10,75x10,75meter og det er perfekt uanset hestens størrelse.
apr 2010
feb 2008
apr 2010
feb 2008
apr 2010
apr 2010
apr 2010
apr 2010
Genoptræning af tidl. urolig/stresset hest.. :O)