{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
767 visninger | Oprettet:

Genoptræning af tidl. urolig/stresset hest.. :O) {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen smiley

Jeg har købt en Islænder vallak på 9 år, som skulle have været slagtet, men vi nåede at købe ham inden.
Vi får ham hjem d. første, eller lidt før vis vi kan nå det, og det bliver selvfølgelig rigtig spændene smiley

MEN - Jeg skal jo nok til at genoptræne ham til ridehest igen, EFTER vi er begyndt at knytte et bånd. Jeg vil gerne have så lidt stress som muligt, vis det kan lade sig gøre, da Stormur(som hesten hedder) har været stukket af med sin tidl ejer for 2 år siden, og har stået på en mark siden da. Og derfor vil jeg ikke have at han skal stresse op som før, da han blev reddet på, og vil derfor starte fra bunden.. smiley

MIT spørgsmål er så, om det ville være en god idé at træne ham op med kapsun? Ikke en af de der billige, dårlige nylon kapsuner, men en rigtig læderkapsun, med mulighed for at spænde et bid på. Jeg vil helst ikke udfordre ham med biddet til at starte med, men bare tage det hele i hans tempo. Derfor har jeg lavet en lille plan, som jeg også gerne vil høre jeres mening om:

1 uge - Lade ham vænne sig til stedet, komme flere gange om dagen og snakke med ham på folden, lade ham vænne sig til min stemme, og at han er et nyt sted.

2. uge - Så småt begynde at træne med ham - BASIS ting, som stå, gå og bakke. Med trækketov. denne proces skal foregå hver dag, i 2 uger, med 2 fridage om ugen. (Torsdag & søndag).

4. uge - Indøve basis signalerne UDEN tov i grimen. Gå lange ture, præsentere ham for ting, som plastik osv.

5. uge - Så småt begynde at longere. Kun i skridt de første 4 dage, derefter små tølt & trav monumenter.

6. uge - Longere mere 'alvorligt'. Skridt 10 minutter, trav/tølt 7 minutter, skridt 3 minutter, trav/tølt 2 minutter, galop 5 minutter, skridt 15-20 minutter.

7. uge - Longere m. dobbelt longe - første uge kun skridt, med stå, gå og bakke øvelserne som skal signaleres gennem kapsunen.

8. uge - Longere m. dobbelt longe - samme program som normal longering. Begynde at putte flere ting på ham - Evt en sadel, og derefter gå en tur.

9. uge - longere m. sadel og kapsun - Spænde et bid på kapsunen, men stadig kun bruge ringene.

10. uge - FRI! *Hjerne 'Break'

11. uge - sætter mig op for første gang - får en til at trække mig i skridt, dagligt 5 minutter de første 4 dage, derefter bliver der lagt 3 minutter til pr dag.

13. uge - Selv styre rundt i skridt, begynde at trave i longen, med helt løse tøjler, derefter arbejde i skridt. Ride lange skridt-ture.

14. uge - Selv begynde at trave og tølte, begynde at lave strækøvelser i traven, lægge flere signaler på kapsunen.

15. uge - Begynde at gallopere. Stille og rolig i hestens tempo. Ride med bid & kapsun.

16. uge - Ride 'normalt'.

Går jeg for hurtigt frem, eller lyder det ret fornuftigt? Hesten er 9 år, og får beregnet en foderplan til ham, så han får det han skal have.. Evt kom med små indput i mit trænings program smiley Hver dag, endten før eller efter ridning, laves der en smule jordtræning, for at styrke vores bånd :). Regner jo med at starte nogle SMÅ stævner, men først når han er klar til det!

Hvad syntes i?

- Louise & Stjarni.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Genoptræning af tidl. urolig/stresset hest.. :O)
Kommentér på:
Genoptræning af tidl. urolig/stresset hest.. :O)

Annonce