{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.320 visninger | Oprettet:

Korrekt ridning?! En hyggelig debat ;) {{forumTopicSubject}}

Hvad er korrekt ridning.. Det er der lige så mange meninger om som der er hestefolk!
Jeg selv er af dem der ser det som meget forkert at tvinge hesten i holdning. Mener også det er meget forkert at kræve mere af hesten end den er klar til.
Ser rigtig mange der rider hesten for meget på forparten, glemmer at hesten har en bagpart, så den kommer slaskende en halv km bagefter.
Jeg underviser selv engang imellem og bruger meget det at rytteren skal ride for så let tøjle som overhovedet muligt. Der er ingen grund til at give og slide i hesten for at få den til at "gå korrekt" før resten af kroppen er med.

Hvad ser du som korrekt ridning?
Bruger du hjælpemidler?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Korrekt ridning?! En hyggelig debat ;)
  • #1   3. nov 2011 For mig er rigtig ridning, en hest der går let på tøjlen, og bruger sin ryg rigtig, og arbejder korrekt i bagparten. Hesten går i en let utvungen holdning, og som er redet med sædet og ikke med tøjlerne. At hesten er samarbejdsvillig og at den ikke ser ytryg og viser ubehag ved ridning eller øvelsernes udførsel.
    Rytterne er en rolig rytter med en stille og blød hånd og med rolige schenkler som giver den nødvendige hjælp, og ikke mere end det.
    De eneste hjælpemidler jeg bruger, er sporer, da det jo er et krav til dressur stævner :o)

• #2   3. nov 2011 Korrekt ridning smiley Ordet "dressur" kommer af ordet "at dressere" - slår man ordet op så betyder det at træne sådan at "dressur" altså skulle fremme ens forudsætninger for at bevæge sig, om det er hund, menneske eller hest.

Så jeg er vel enig med hvad du skriver smiley

Jeg tror at alle bruger hjælpemidler, dem er vi nød til at have for at kunne dressere hesten. Jeg har kapsunen som er et vidunderligt værktøj, dertil longetovet og pisk. Grimen er også et hjælpemiddel

• #3   3. nov 2011 Tanja:

I din video med undervisning er hesten da tvunget i holdning? Jeg ser ihvertfald ikke en eftergivende hånd

• #4   3. nov 2011 Nemlig :o)
    Hver diciplin kræver sine hjælpemidler, om man er bidløs, distance spring eller dressur rytter smiley

• #5   3. nov 2011
    Korrekt ridning for mig, kortet ned i få ord;
    En hest der selv søger ned som resultat af en afslappet hest der har bagparten med - dvs. en rytter der ikke nykker, piller, arbejder med tøjlen, tager og giver osv. Hesten kan selv.
    En hest der er foran lod - mere eller mindre afhængigt af halsen og uddannelsesgraden.
    En hest der bære sit eget hovedet - det du har i hænderne mangler du bag til.

• #6   3. nov 2011 Der findes også positive hjælpemidler, heldigvis. smiley

De hjælpemidler som jeg tager afstand fra er chambon, glidetøjle og lign.

• #7   3. nov 2011 Både min hest og jeg, har tendens til at spænde op, og jeg gør det specielt i mine håndled, og derfor gør det det svært for mig at altid have en eftergivende og blød hånd. Men det arbejder vi hårdt på ;o)

Jeg arbejder hårdt hen imod at opfylde mine egne krav til korrekt ridning, jeg har lang vej endnu, men vi er på vej smiley

• #8   3. nov 2011 Jeg har samme mening som Krikken.
    Jeg kan dog godt være ærlig at sige, at jeg nogle gange alligevel kommer til at pille lidt i tøjlen. Det er stadigvæk nyt for mig, at lade hesten gå samlet og i naturlig holdning, uden tøjlehjælp, da jeg før i tiden red efter at hesten skulle til biddet, og det sagde min daværende ridelærer at man gjorde ved at tage, først i den ene tøjle, så i den anden. smiley Nu ved jeg heldigvis bedre, men jeg skal stadigvæk koncentrere mig super meget, for at holde mig til (i mine øjne) den rigtige ridemetode, hvor hesten rides frem og ned for benene.

• #9   3. nov 2011 Det er altid en start at vide hvad korrekt ridning er, for så er man i hvert fald på rette vej og ved hvad det kræves.. Så skal man bare finde underviseren der kan hjælpe en på vej smiley

• #10   3. nov 2011 jeg er meget enig med Krikken: når mener jeg godt man må gøre lidt for at hjælpe hesten på vej ned med hovedet ikke ved at save eller nykke. men jeg har brugt sådan at jeg har arbejdet med tøjlen som om jeg trykker i en svamp og så snart han giver efter gør jeg intet mere. Så nu går han med hovedet ned hele tiden.
    og ja der er mange folk der klager over de for ondt i armene af at ride, når de for det er der noget der går i den forkerte retning (:
    hesten skal gå selv og bære sit hoved selv. den skal reagere på små signaler. Ridningen skal jo ikke ligne en kamp (;

• #11   3. nov 2011 Nu har jeg engang været remonterytter (med Mclean ind under + HMS). Bruger altid HMS fra jorden, men rider som jeg nu rider smiley
    Jeg mener ikke der er nogen facitliste på ridning - jeg forsøger så vidt muligt at få hesten til at gå samlet. Min nuværende hest er tilredet ved Blue Hors, har gået brudekørsel i KBH - og jeg ved godt jeg kunne vælge at tage remonte-vejen igen, men har ganske enkelt valgt at lade være; i bund og grund fordi Anja bliver redet som hun altid har været redet.

Jeg bruger ingen form for hjælpemidler.

• #12   3. nov 2011
    Selvom man kun bruger tøjlen som svamp - så er det stadig negativ forstærkning som hvis man tager og giver, piller, nykker osv. smiley

Så bukker hesten nakken fordi man ligger pres i munden, det pres forsvinder når den bukker nakken = ikke fordi måsen er med men for at slippe for pres i munden. smiley

• #13   3. nov 2011 Jeg piller bestemt ikke - men sådan er hun som sagt redet.

Men alle har ret til hver deres mening smiley

• #14   3. nov 2011 nej men når du har en hest som rigitg gerne kigger skyer og ikke kommer ned af sig selv, er måsen heller ikke med (;
    når han først er nede slipper jeg tøjlen helt så han strækker næsen og halsen fremad og ikke indad. hvis du forstår (:

• #15   3. nov 2011 Jeg forstår det såmænd godt smiley Har jo selv redet sådan engang. Men det er bare min definition af korrekt ridning.

• #16   3. nov 2011 Efter min mening skal tøjlen kunne hænge løst, indtil man har fået styr på hestens krop som helhed. Når man så er kommet så langt, hvilket ikke er noget der kommer fra den ene dag til den anden, kan man gradvist begynde at bruge tøjlen.. men der er ingen grund til at ride med stram tøjle da det bare genere hesten mere end det gør den godt.

• #17   3. nov 2011 Krikken

Hvordan vil du opnå "korrekt ridning" uden overhovedet at pille? smiley

• #18   3. nov 2011 Charlotte - det er jo din mening smiley Men vi er bare andre der har en anden mening - jeg skriver ikke for at overbevise dig om min ridning (og igen - har selv redet på den måde som du gør, og det fik hverken hesten eller jeg noget ud af, foruden en ødelagt ryg på mig)

Angelika - det gøres for sædet; lange tøjler, så hesten kan strække ud i ryggen og genopbygge longisimus dorsi, og netop på den måde bærer sig selv i ryggen smiley Dermed kan du opnå en hest der hverken går bag lod eller foran lod, men en hest der bærer sig selv, uden at skal "bukke" nakken smiley

• #19   3. nov 2011
    Angelika C - Lade være med at pille? Lade hesten søge ned selv? Kan den udemærket selv? smiley Nogle racer har svære ved det fx. frieser og araber pga. hvordan de er sammensat - meeen det kan lade sig gøre.

Og styre samlingen via. tempovekslinger, overgange og halve parader for sædet smiley Det syntes jeg går glimerende.

• #20   3. nov 2011 Roamer ~Stald Elmegård~ .
    Lige præcis. Som jeg skriver øverst er der lige så mange meninger om ridning som vi er hestefolk.
    Der er selvfølgelig forskel på hvordan forskellige heste skal rides. Nogle egner sig bedre til "min" type ridning end andre gør smiley

• #22   3. nov 2011 Charlotte - det er også helt fair smiley Og giver dig helt ret i at heste skal rides forskelligt - jeg rider bare efter logik, vil kategoriserer min ridning på nogen måde - jo, "en-sæk-kartofler-style" smiley

• #23   3. nov 2011 Roamer ~Stald Elmegård~ .
    Den dygtige rytter ved også hvordan hendes egen hest skal rides. Så selvom der måske er nogen der mener at den måde du rider på ikke er den rigtige, er det den rigtige for netop din hest.

Derfor jeg synes korrekt ridning er svær at definere. Man kan godt have et billede af hvordan det skal være, men det er så individuelt fra hest til hest hvordan man når derhen smiley

• #24   3. nov 2011 Charlotte - netop, kunne ikke være mere enig! smiley Men ja - det er svært, primært fordi der er så mange forskellige ryttere, med lige så mange meninger; og det er det der gør det svært.

• #25   3. nov 2011
    Roamer ~Stald Elmegård~ . Må lige spørge, for bliver i tvivl om hvad du mener. Du rider vel ikke remonte hele tiden - flere måneder/år?

• #26   3. nov 2011 Krikken

For at hesten bliver stillet i ganachen så skal der på en eller anden måde pilles. og hvis hesten leger giraf, så må der noget "pilleri" til for at den søger frem og ned.

Og hvorfor skulle man ikke kunne "styre samlingen via. tempovekslinger, overgange og halve parader for sædet" hvis man "piller" når hesten leger giraf? smiley

Du er enormt fordømmende og generaliserer alt alt for meget.

(link fjernet) og som jeg kan se på dit billede der så piller du selv, du forsøger at holde hestens skulder vha. udvendige tøjle, hvilket betyder at der absolut IKKE rides for sædet smiley

bom bom

• #27   3. nov 2011 Jeg har ikke redet remonte i et års tid - men har brugt det på 3 heste smiley

• #28   3. nov 2011 Angelika C - hmm, er faktisk lidt enig i det du siger; der er ikke så meget løs tøjle over billedet.

• #29   3. nov 2011 Krikken

(link fjernet)

(link fjernet)
    http://hestegalleri.dk/alb_vis.aspx?AlbumId=338547
    (link fjernet)
    (link fjernet)

Stop nu med at spille hellig ikke? smiley der bliver dælme pillet til den store guldmedalje - du får hevet tøjlen helt til din mave.
    Hvis det ikke er at pille, åååh såååe ...

• #30   3. nov 2011
    Angelika C - At pille definere jeg som at " tage og give " til hesten giver sig. Det sker ikke på billedet. Det der sker er et fesent forsøg på en versade hvor jeg bruger tøjlen til at vejlde/styre med.
    Ikke tage og give i tøjlen med det mål at få hesten ned med hovedet.

Nej - der er ikke løs tølje over billedet, har ingen steder sagt at kontakt er forbudt.

Hvorfor behøves man pille for at stille hesten? Med stille mener du så bøje lidt eller samling?
    Hvis du mener bøje, så piller jeg ikke - tager og giver ikke, leder med tøjlen og bruger indvendige ben til at holde hesten og skulderen på palds.

• #31   3. nov 2011
    Igen - på billederne bliver der ikke pillet - jeg tager og giver ikke.
    Jeg leder/stiller - det er en anden sag smiley

At min tøjleføring til tider kan være spastisk, det beklager jeg, jeg har også fejl.

• #32   3. nov 2011 Krikken ( nu som fuldendt hippie ) .

Skrevet: 03-11-2011 20:38:31

En hest der selv søger ned som resultat af en afslappet hest der har bagparten med - dvs. en rytter der ikke nykker, piller, arbejder med tøjlen, tager og giver osv. Hesten kan selv.
    En hest der er foran lod - mere eller mindre afhængigt af halsen og uddannelsesgraden.

Jo, det har du skrevet. Desuden - hvis du rider for sædet, så burde du også kunne lave versader uden brug af tøjler smiley

• #33   3. nov 2011 Krikken

Hvorfor ser du "pille" som et negativt ladet ord? Du får det til at lyde somom at hvis man "piller" ved tøjlen så må man absolut dyrke hyperflexion, helt ærlig smiley hvis der sidder en person ved siden af dig og du "piller" ved personens trøje så river du jo heller ikke hele ærmet af gør du? det er en blid, lille, kilde, PILLE agtig bevægelse du laver med fingrene.

Og hvis du styrer vha. tøjlen så rider du dælme ikke for sædet, det er da lige én ting vi er nød til at slå fast smiley og da slet ikke hvis du bruger dit BEN til at holde SKULDEREN på plads i versade? O__O hestens skulder holder du på plads og leder/styrer med DIN skulder - ellers vil jeg da gerne lige se manualen til din hest.

Med "stille" mener jeg at stille. Som du vel meget gerne skulle vide: stillingen foregår i ganachen, bøjning foregår i hele kroppen. Hesten kan ikke bøjes KORREKT uden at være stillet.

Samling har ikke en dyt med stillingen at gøre.

• #34   3. nov 2011 Angelika - Enig!

• #35   3. nov 2011
    Du har misforstået mig smiley - ved ikke hvor du læser at jeg skriver " undlad at bruge tøjlen til noget som helst "
    Har ingen steder skrevet at jeg ikke mener tøjlen skal holdes helt stille og løs. Bruger skam tøjlen og kan have kontakt.
    Bruger tøjlen til at lede i schenkelvigning, versade, hvis hesten ikke lytter til drej for ben, som panik stop mm. smiley

Er ikke tøjleforskrækket - det eneste jeg har skrevet er; jeg bruger den ikke og mener ikke den skal bruges til at sidde og tage og give i ind til hesten bukker nakken. smiley

• #36   3. nov 2011 Roamer: en hest skal jo også lige lære hvad den skal ? du kan jo ikke bare sætte dig op på en ung eller ny hest og ride uden tøjler (;

• #37   3. nov 2011 Krikken - det er der vel ingen her i debatten der mener; jeg "rykker" ikke i tøjlen, men forsøger at få hesten til at gå samlet - at det så ikke er særlig pænt at se mig ride, er jo irrelevant.

Men du får det bare på et eller andet plan til at lyde som om at alle der får hesten til at "bukke" nakken, er dyreplagere.

• #38   3. nov 2011 LAMA-Team Taberpony xD E - det er jeg så sandelig også klar over, så forstår ikke lige helt hvad du mener?

• #39   3. nov 2011
    Angelika C - Overfortolkning smiley
    Det LYDER som om, det er ikke noget jeg har skrevet - så du overfortolker og propper ord i munden på mig.
    Det er intet jeg har sagt.

Igen - hvor skriver jeg at jeg styre 100% for benene? Hvor står der at jeg ikke bruger tøjlen? Ingen steder. Jeg bruger tøjlent til at lede og stille hvis jeg vudere at det duer i den situtation.
    Beklager jeg evt. er elendig til at forklare mig og at vi evt. rider forskelligt.

Når jeg spørger ind til stilling så er det fordi folk opfatter ord forskelligt - så derfor, bliver nødt til at spørge for at vide om vi snakker om det samme.

• #40   3. nov 2011 Krikken

"dvs. en rytter der ikke nykker, piller, arbejder med tøjlen, tager og giver osv. Hesten kan selv."

"Selvom man kun bruger tøjlen som svamp - så er det stadig negativ forstærkning som hvis man tager og giver, piller, nykker osv. :)"
    hvorefter du skriver i et senere indlæg:

"Bruger skam tøjlen og kan have kontakt.
    Bruger tøjlen til at lede i schenkelvigning, versade, hvis hesten ikke lytter til drej for ben, som panik stop mm. :)"

Aha så du benytter dig altså selv af at "arbejde" med tøjlen og derfor bruge negativ forstærkning? Men var det nu ikke det du hentydede til var meget forkert at gøre når man var "alle os andre"?

Dette er også mærkværdigt:
    "Så bukker hesten nakken fordi man ligger pres i munden, det pres forsvinder når den bukker nakken = ikke fordi måsen er med men for at slippe for pres i munden. :)"
    Tror du at hestens mås er med hvis DU skal HOLDE hestens skulder med dit ben i versaden.. neeej. Havde hesten måsen med så gik den perfekt på en lige strækning, stillet og bøjet til versaden, UDEN at blive holdt af benet fordi dens mås klarede det selv.

• #41   3. nov 2011
    Roamer ~Stald Elmegård~ . - Igen, får det til at lyde som - altså noget jeg ikke har sagt. Så lad være med at gå ud fra jeg mener det før jeg præcist har skrevet det ;D

Har ikke sagt folk er dyreplagere af den grund, har bare udtalt mig om jeg ikke mener det er korrekt,at det er negativ forstærkning og at det ikke er noget jeg ville gøre smiley

• #42   3. nov 2011 Krikken

Nej men du skrev:
    "...styre samlingen via. tempovekslinger, overgange og halve parader for sædet smiley Det syntes jeg går glimerende."

Men du rider jo netop ikke for sædet hvis du ikke kan lave en versade uden at bruge dit ben til at "støtte" hestens skulder, og det samme mht. at "lede" med tøjlen

• #43   3. nov 2011 Krikken: og hvad er der så forkert i at lede hesten frem og ned med tøjlen?

• #44   3. nov 2011
    Angelika C - Tror vi går galt af hinanden.
    Gentager igen; når jeg siger pille, nykke, arbejde tage og give - så er det noget man gør ind til hesten giver sig, for få den ned med hovedet.

Når jeg leder/stiller med tøjlen så tager og giver jeg ikke i den for at få hestens hoved ned. Ja, det er negativ forstærkning - men det er ikke for at få hestens hoved ned, til bidet, samling, holdning - hvad man vil kalde det.
    Det er for at lede den til højre eller venstre fx.

Ang. versaden så; det var mislykket og bare noget vi leger med.
    Så vil slet ikke sige det er perfekt og udtale mig mere om det smiley

• #45   3. nov 2011 Krikken - jeg kan udmærket godt huske dig fra en anden debat om en lettere overvægtig pige, hvor du netop også mellem linjerne skrev at hun var for fed til at ride; og i dine andre debatter får du det virkelig til at lyde som om at alle der ikke rider som dig, er bare dumme mennesker der "ikke har set lyset" endnu (IKKE citeret fra dig).

Du må simpelthen bare indse at alle folk ikke er som dig - vi er nogle der rider anderledes, og det bliver aldrig lavet om på. Der skal være plads til alle. Og et eller andet sted, så føler jeg at du prøver at "prakke" os på den "rigtige" ridning.

Vi respekterer din mening, men så må du s*tme også respekterer vores.

• #46   3. nov 2011
    LAMA-Team Taberpony xD E - Nu du spørger;
    At hesten bukker nakken pga. negativ forstærkning, den bukker nakken for at slippe for at blive pillet i munden.
    Istedet for at søge ned som en bonus af, et resultat af at den er afslappet og måsen er med :).

Ikke sagt at negativ forstærkning er forkert - det er en genial ting. Men at jeg ikke er af den overbevisng at det passer ind i den situation når hesten selv kan søge ned :o)

• #47   3. nov 2011 Desuden - hvis du virkelig gik helt ind for remonteridning med løse tøjler osv., så ville du også dreje hesten (i starten), som en unghest - ellers er det også en negativ forstærkning af tøjlen.

• #48   3. nov 2011 Krikken

Tøjlen har altså andre veje end NED. og andre funktioner end at få hovedet ned? hvorfor antager du at hvis man piller i tøjlen så vil man opnå at hestens hoved kommer ned?
    Hesten kan jo godt give sig så den bliver stillet?

Det du skriver har absolut ingen logik med sig.

Jeg piller, i stor stil, for at få hesten til at give efter. Når jeg "piller" i indvendig for at stille hesten, så giver hesten efter for presset i eks. kapsun og er derefter stillet.

Det mener du ikke man må udfra det du har skrevet, men du gør det jo selv?
    Du modsiger virkelig dig selv gang på gang

• #49   3. nov 2011 "Negativ" er et dårligt ord i sig selv - så den forstår jeg ikke.

• #50   3. nov 2011 ja men han bukker ikke engang altid nakken han strækker helt simpelt hovedet og halsem frem og ned?
    (:

• #51   3. nov 2011 LAMA-Team Taberpony xD E - og det er netop den rigtige måde at gøre det på, hvis det er den vej man vil gå; jo længere tid du træner for lange tøjler, vil hesten bygge de rigtige muskler, og have styrken til at bære sig selv, og selv stille hovedet smiley

• #52   3. nov 2011 Krikken

på dine billeder i albummet bruger du selv negativ forstærkning til at få hesten til at søge ned, og endnu værre: få den til at dreje. Men det er måske okay når negativ forstærkning bruges til når hesten skal drejes?
    Hvis man er nødsaget til at bruge tøjlen når der skal drejes så er hesten for det første ikke under hjælperne, og ja derfor har den overhovedet heller ikke måsen med sig.

• #53   3. nov 2011
    Roamer ~Stald Elmegård~ . - Og folk overfortolker, som du gør nu.
    Det med at læse mellem linjerne og fortolke selv skal man simpelthen lade være med - det kommer der sjældent noget godt ud af smiley

Igen - jeg har ikke skrevet jeg ikke respektere andre, at folk ikke må ride på andre måder osv.
    Der bliver spurgt, jeg svare og uddyber gerne.
    Så hvis du føler dig ramt, my bad - men forsøger ikke at prakke dig noget på, så havde jeg kommet med en salgstale istedet og henvendt mig anderledes.
    Hvor prakker jeg på? For jeg svare egentligt bare på tråden - for derefter at uddybe hvorfor jeg ikke vil bruge en metode.
    Skriver ikke at du rider forkert, at du er dyremishandler osv.

Folk rider forskelligt - fred være med det.
    JEG ville bare ikke gøre sådan - betyder ikke at jeg ikke respktere andre smiley

• #54   3. nov 2011 Roamer: ja han har det desværre med at putte sig o tage hovedet bag lod så snart jeg tar lidt i tøjlen (: men det bliver bedre (:
    lige et eksempel: (link fjernet)
    og har fået ham derned ved at pille med tøjlem og så slippe når han tar hovedet ned, ikke når han bøjer nakken (;

• #55   3. nov 2011
    Angelika C - Nej, bruger ikke negativ forstærkning til at få hesten til at søge ned. Det er netop derfor tøjlerne er løse i starten - han slapper af og søger ned selv.
    Ja, der er kontakt - kontakt er ikke farligt.

Ja, signalerne kan kikse ind imellem så jeg bliver nød til at lede med tøjlen - igen har ikke udtalt at jeg er perfekt og alting lige fungere som det burde.
    Måsen kan sagtens være med selvom man styre hesten med tøjle, istedet for ben. Om bagparten er med, afhænger jo ikke af hvordan man styre den.

Når, jeg ville meget gerne diskutere mere, men vil ligge mig i sofaen og hygge med min kæreste, ham skal der også være tid til smiley

• #56   3. nov 2011 Krikken ( nu som fuldendt hippie ) .

Skrevet: 19-10-2011 18:41:21

Beklager, men det er min mening.
    Der findes alt for mange heste der har en rytter der fylder for meget i sadelen - rytteren er om muligt tilpas i sadelen, men sandheden er af bagdelen fylder på bagsvidselen.

Fx. her vil jeg sige at sadelen er for lille og rytteren vejer nok mindre end dig:
    (link fjernet)
    (link fjernet)

Hun kan sagtens sidde i sadlen, men popoen passer ikke til.

Overvægt er desværre et tabu emne, men bør ikke være det. Man må gerne på pege når folk er for tynde men når det er modsat, så fy fy.
    Men jeg kan ikke holde min mund når det kommer til at man indblander et dyr.
    Som overvægtig har man også sværere ved at indvirke på hesten og når man taber sig, sidder man pludselig bedre ( sagt af folk der har tabt sig drastisk )

Hvor i dette indlæg skriver du noget positivt? Og dette handler om en pige der har taget på pga. piller mod depression!

Krikken ( nu som fuldendt hippie ) .

Skrevet: 03-11-2011 20:38:31

Her skriver du mellem linjerne at den måde vi rider på ikke er korrekt.

• #57   3. nov 2011 Krikken

Igen synes jeg du kommer dig selv på en trone, med en krone på endda

"Selvom man kun bruger tøjlen som svamp - så er det stadig negativ forstærkning som hvis man tager og giver, piller, nykker osv. smiley

Så bukker hesten nakken fordi man ligger pres i munden, det pres forsvinder når den bukker nakken = ikke fordi måsen er med men for at slippe for pres i munden. :)"

det var dit svar til at stald roamer skrev at hun brugte tøjlekontakten som en svamp, hvorefter du overfortolker og får det til at lyde somom hun tvinger hesten ind i en holdning?

"Angelika C - Lade være med at pille? Lade hesten søge ned selv? Kan den udemærket selv? smiley Nogle racer har svære ved det fx. frieser og araber pga. hvordan de er sammensat - meeen det kan lade sig gøre."

Her overfortolker du IGEN at når jeg piller, så hives der med bodybuilder kraft. Du overfortolker i din stil, også at jeg åbenbart ikke lader min hest søge frem og ned af sig selv smiley

• #58   3. nov 2011 Krikken

Hvis hesten har måsen med så bruger men HVERKEN ben ELLER tøjle.
    Så bruger man kun SÆDET. Du ved: sædeknoglerne.

SÅ enkelt er det. Og det du i virkeligheden kalder at "lede" med tøjlen er det som vi andre kalder at tage og give smiley hvis man leder med tøjlen så ender ens albue IKKE bag ens ryg som den gør op til flere gange i dine billeder.

Vær sød at kravle af den trone tak.

• #59   3. nov 2011
    Hvor overfortolker jeg? Har ikke skrevet at pille er = kejetræk med meget styrke. Har skrevet at det er negativ forstærkning at pille - ikke andet.

• #60   3. nov 2011
    Angelika C - Jeg tror at vi i bund og grund misforstår hinanden gevaldigt fordi vi ligger forskellige ting i diverse begreber og derfor går forbi hinanden.

Sætter mig ikke på en trone. Gjorde jeg, så ville jeg konstatere at alle andre folk var dumme, red grimt, ikke kunne finde ud af det.
    Det eneste jeg har gjort er at konstatere at pille= negativ forstærkning og det vil jeg íkke bruge.

Og igen uuuuundskyld for dævlan at jeg ikke har en perfekt opstilling og mine hænder og diverse ting kan være uheldige smiley

Vær sød at forstå, vi ser forskelligt på tingene - du syntes jeg ingen logik giver, helt iorden, respektere det.
    Og at jeg ikke forsøger at sætte mig på en trone - forsøger at uddybe når der bliver svaret, ikke andet.

Når, det var den kæreste.

• #61   3. nov 2011 Krikken

Jamen for ......... da du piller jo selv!

• #62   3. nov 2011 Enig med trådstarter..

• #63   4. nov 2011
    Igen; Jeg definere pille ved at tage og give, tage og give, tage og give, pille, nykke, arbejde med osv. ind til dyret bukker nakken.

Det er ikke noget jeg bruger, muligt du syntes det ud fra mine billeder eller beskrivelse men vil bare kort konstatere; at nej, det gør jeg ikke smiley

Vi kan så godt begynde at diskutere om jeg pille når jeg leder/stiller - men det er bare ikke min defination af at pille.
    Det er negativ forstærkning ja - men ikke med det mål at få hesten til at give efter.

• #64   4. nov 2011 Krikken

Hesten giver efter når den stille sig, når den flytter bagben/forben osv.
    Det kaldes: at give efter for tryk - det er det du bruger dit indvendige ben til i versaden...

• #65   4. nov 2011
    Du ligger noget andet i ordet stille end jeg gør :o)
    Stille er for mig at hesten kigger lidt indad, at hesten er stillet imod højre i en schenkelvigning o.l - og her er den eftergiven i forvejen, den søger frem og ned.

Tager og giver ikke for at stille/bøje hesten - tager tøjlen ud til højre fx. for at lede hesten til højre.

Vi definere ordene forskelligt - måske fordi du er over i aka/klassisk og jeg er... ja, kan jeg vist ikke sætte et mærke på, men noget andet smiley

• #66   4. nov 2011
    (link fjernet)
    Her er hesten stillet i mod højre ( set fra rytteren ) - den søger hånden/bidet, er fremme og nede og eftergiven. smiley

• #67   4. nov 2011 Krikken

Vil du være sød at vælge det rigtige sprog.

At STILLE er et BEGREB, på lige fod med GALOP.
    Stille kan ikke betyde 100 forskellige ting, det betyder at hesten bliver stillet i ganachen, altså mellem hestens kranie og første nakke hvirvel.

Du må have det svært ved at læse og forstå dressurprogrammer og rideteorier.
    Det har absolut intet med ridestile at gøre, at STILLE betyder det samme uanset og du rider klassisk, traditionel, spring, western eller WE, det er det samme. Galop er heller ikke en ny gangart fordi man rider en islænder.

Og iøvrigt er klassisk/akademisk det samme som traditionel. Forskellen ligger nok i opfattelsen af hvorfor hesten skal rides. I vores moderne samfund idag har ydre motivationer større værdi end indre, da andre mennesker ikke ser og forstår ens indre motivationer. Så dressuren idag er præget af ydre motivationer (traditionel) hvorimod klassisk/akademisk forsat er drevet af indre motivationer.
    Dressurfordringerne som vi kender dem idag er skrevet af Gustav Steinbrecht og steinbrechts teorier fylder nok ca 90% af det akademiske/klassiske.

En schenkelvigning er jo heller ikke hvor hesten går baglæns

• #68   4. nov 2011
    Beklager at jeg har lært tingene anderledes end dig smiley
    Har hørt om den slags stille du mener, men har fortrinsvis hørt og lært om den stille jeg nævner.

Derfor er især dressur så svært - fordi vi ligger forskellige ting i diverse begreber. Så folk kan let misforstå hinanden.
    Ligesom det at ride lang og dyb - nogle mener det er = LDR andre mener at det er alla frem og ned og ingen næse bag lod overhovedet.

Og det er fair nok - derfor har jeg også lært at spørge ind til begreber, så jeg ved hvad folk mener om det og misforståelser ikke opstår.

Og helt iorden at du mener at der kun er 1 løsning på hvad begreber hedder - men ude i rideverdenen er der ikke, der er 117 meninger om hvad begreber betyder og indebære.
    Derfra også de 117 måder at ride på.
    Og det er så men helt iorden med mig - så længe jeg forstår og ved hvad folk ligger i begreberne, så kan jeg ikke se noget problem i at de bruger et ord for noget, hvor jeg bruger et andet eller ligger en anden betydning i end jeg gør.

smiley

• #69   4. nov 2011 Krikken:
    For mig søger hesten på billedet hver ned eller frem, den går og ''tuller'' foran lod, og bruger ikke sin ryg korrekt smiley

• #70   4. nov 2011
    Tanja - igen, dressur er kringlet, det jeg mener er en hest der går glimerende fremme og lige tilpas foran lod er noget som nogle vil beskrive som oven ud og ikke samlet.

Hesten der kunne sagtens søge mere frem og ned - men på dens stadie vil jeg ikke kræve mere samling i schenkelvigningen :o)

Foran lod skal heste iøvrigt være i følge DRF's fordringer og hvad der står på alle program beskrivelser. Nogle heste mere - bla. fjordheste med tyk hals.

• #71   4. nov 2011 det er meget kringlet ja ;o)
    men det er igen, hvordan man ser på tingene.
    For mig ligner det lidt bare ''tulle'' ridning, men så meget kan jeg ikke bedømme ud fra et enkelt billede. Men ja self skal hesten ikke samles og rides op i nakken når den ikke er ret gammel, men efter min mening kan det sagtens, selvom den har et stor tyk hals, gå noget dybere og og få lov til at strække halsen, og når den går dernede, kan man også sagtens lave schenkelvigning :o)

• #72   4. nov 2011
    Det er ret svært at definere ridning ud fra et billed - så at udtale det er tulle ridning ud fra det, det vil jeg sige måske er at skyde over mål smiley

• #73   4. nov 2011 Fik vidst ikke skrevet at det ikke ville være fair af mig at bedømme det ud fra et enkelt billede ;o)

• #75   5. nov 2011 Vi kan vel alle blive enige om at resultatet gerne skulle ende ud i en hest som er blød fortil, stort gående med "op ad bakke" effekt og med god aktivitet ved bagparten. Det er i hvert fald det min pony-lignende hest og jeg stiler efter.

Metoder til at nå det resultat vel det som karakteriserer ridemåde. Jeg er en almindelig dressurrytter, som godt kan lide en hest som bliver redet frem så den ikke kommer bag lod og som har gode aktive bagben. Den skal være let for hjælperne, som for mig også er tøjler (ergo har jeg signaler liggende i tøjlerne, som jeg ikke kan se noget problem i).
    Jeg har nogle gange en pisk med, men det er egentlig bare til pynt og fordi jeg godt kan lide at ride med den.
    Hjælpemidler i form af glidetøjle og andre hjælpemidlier i samme kategori, tager jeg afstand fra.

Lige en lille konklusion (tror det blev lidt rodet og magter ikke at læse det igennem)
    Korrekt ridning er for mig: En hest i lod, aktive bagben (også = aktiv ryg), og med lange skridt (stort gående).

Kommentér på:
Korrekt ridning?! En hyggelig debat ;)

Annonce