Slog med hovedet? {{forumTopicSubject}}
godaften alle HG'ere!
Idag var jeg nede hos min dejlige gamle haflinger på 23 år.
Sidst jeg var nede ved ham faldt jeg af, ude på en tur, og jeg havde en del smerter efter det, og måtte ligge hjemme og slappe af, men idag havde jeg det helt fint igen.
Men jeg bestemte mig dog for at blive på gården og ride lidt dressur.
Da han er en meget bestemt herre, er han ikke bare sådan lige at bestemme over, så han var ikke heeeelt så villig til at ride på bane, som jeg var, og det blev lidt af en kamp bare at få ham op i trav, eller bare en smule mere energisk skridt.
Da jeg havde bestemt mig for at det kunne være nok med den endeløse 'kamp', bestemte jeg mig alligevel for at gå en tur, da jeg ved at han ikke kunne finde på at smide mig af med vilje. (Da han smed mig af sidst, var det et uheld. ikke noget specielt)
Men på tur ville han heller ikke. Han stoppede op ved ca. hvert 2. skridt, og kiggede bagud mod gården. og når han endelig gik, slog han ud med hovedet som en gal.
Har I nogle idéer til hvorfor det kan være sådan?
Kan det være tågen? altså at han var utryg over at han ikke kunne se hvor han var?
eller er han bare stædig og vil ikke ud at gå tur?
Jeg steg af efter ½ km. og trak ham, og der var der ingen problemer med ham.
mar 2011
Følger: 15 Følgere: 13 Heste: 1 Emner: 18 Svar: 211
Jeg snakker også til Tony konstant (:
Det mærkelige er jo også bare at han går fint når jeg stiger af og går foran ham. Det er som om, at han skal have én ved ham, som han ligesom kan 'støtte' sig op af.
Luftede idéen for nogen af dem nede på gården,
men de sagde at sådan kunne det ikke være. "Han er bare gammel og durkdreven", tror jeg, jeg fik fortalt..
Blogger
Følger: 23 Følgere: 2126 Heste: 7 Emner: 339 Svar: 11.515
Hvis ikke du slutter en ridetur på ham af med en sejr, vil det højst sandsynligt kun blive værre og værre.. Især hvis han har været sådan i noget tid..
mar 2011
Det er jeg ret godt klar over, men jeg bliver bare så blød om hjertet omkring ham. Jeg har dårligt nok tid til ham pga. lange skoledage og sådan noget, og når jeg endelig har tid, vil jeg bare gerne have at vi skal bruge den tid vi har sammen, på noget han godt kan lide.. (:
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Hesten prøver ikke at vinde over dig - den ved godt du ikke er en hest og ser dig ikke som en leder
Men - hvis hesten fatter bjælle af hvad du siger, hvis dens instinkter siger den at her er farligt osv. så lytter den ikke - det er klart.
Hvad er problemerne på ridebanen? Beskriv nærmere
At hesten stoppede på tur, det kan sagtens være pga. tågen - flokinstinktet træder mere op i den pga. det dårlige vejr der gør at hesten som byttedyr er mere udsat.
Så han har simpelthen ment, at det her ikke duede fordi han er alene og ikke kan se noget = farlig situationen.
mar 2011
Der er ikke så meget at gøre. Jeg kan hamre et par sporer ind i siden og skampiske ham, uden at det vil gøre den helt store forskel. Han går frem i et par sekunder, og sætter derefter tempoet mere og mere ned.
Som jeg skrev tidligere, vil jeg gøre alt for at han skal have det hyggeligt med mig og synes at det vi laver er sjovt,
men det er virkelig svært, når det ikke virker som om at han gider noget som helst så længe jeg sidder på ryggen af ham.
Han kan sagtens når jeg går ved siden af ham
mar 2011
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Nogle heste syntes bare ikke ridebanen er særligt spændende og det skal man acceptere. Har selv redet en af slagsen - umulig at få frem på banen, i det sekund man red uden for, frisk som en havørn.
Hvordan ser du han ikke "gider" noget - heller ikke på tur - går han langsomt eller hvordan ?
mar 2011
og så er han typen der kan finde på at gå baglæns hvis det ikke helt passer ham
Slog med hovedet?