{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.189 visninger | Oprettet:

Alternativ Dressur træning, nogen ideer?? (: {{forumTopicSubject}}

Min hyper pony, synes godt det kan være lidt kedeligt med det der dressur. Jeg forstår ham da også godt, men det hører altså med.
Jeg har længe tænk over nogle anderledes måder at træne dressur på, så han ikke kører træt i det, men kan ikke rigtig komme på noget...(:

Så vil høre om der er nogle der har nogle gode ideer?
Det skal helt ikke være noget med at sætte en hel bane op med lált muligt tingel tangel, men vi har bomme og kegler (:

Det kan både være udenfor, men også noget vi kan indenfor. da der nok snart kommer et bunke sne og dækker ridebanen ude ;p


Den har det problem at den stresser lidt i nedsidning når vi skal til at galopere. Han sætter hovedet i vejret og løber. Jeg er lidt begyndt at give ham lange tøjler, så slapper han mere af, og søger ned til bidet.
Men er der nogle der har en træningsmetode til at få det til at fungere?
Han er en MEGET sensitiv hest, og bliver let ked af det, og sætter stor pris på at blive rost.
Så ikke noget med at hive hesten i munden og sparke til den osv. det skal være på hestens præmisser (:


Derudeover vil jeg lige spørge om der er nogle der har erfaringer med Dressur sadlen Wintec Pro?
Er den god??

Jeg håber der er nogle der vil hjælpe (:
Tak på forhånd ;D

Hilsner fra Katrine


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Alternativ Dressur træning, nogen ideer?? (:
  • #1   29. okt 2011
    Rid dressur i naturen og udnyt hesten større energi smiley Det giver også træning i signalerne, man finder hurtigt ud af om de virker andre steder end på banen.

    Hvis hesten tager hovedet op i galop kan det jo tyde på at den måde ikke kan bære at gå i holdning eller har balance til galoppen?
    Samt at du evt. sidder for uroligt i nedsidning? Rider du med spore, hvis, ja, prøv uden? Evt. prøv nedsidning i 3-4 skridt af gange, i roligt og afslappet tempo, gerne under tempo. Så kan du langsomt øge farten og antal skridt du sidder ned.


  • #2   29. okt 2011 enig i det som ''krikken'' siger smiley og fortsæt med at arbejde posetivt også selv om det ikke går godt ;p Held og Lykke! smiley

    Det med wintec sadlen. Jeg har ALDRIG brudt mig om wintec, da jeg kender en del heste der har fået ondt i ryggen af dem eller også er sadlen meget hård, også er det kunst læder mange af dem.. (:



  • #3   29. okt 2011 ps.. kender også mange der er rigtig glade for deres wintec sadler og rider meget høje klasser osv smiley

  • #4   29. okt 2011
    Man skal huske med wintec sadler at de ikke passer alle heste - så ville få en sadelmager med inde over der også kunne rådgive om der skulle tilpasses diverse ting til smiley


  • #5   29. okt 2011 Mange tak begge (:
    Nej jeg rider hverken med pisk eller spore (:
    Det kan sagtens tænkes jeg ikke sidder fantastisk i nedsidning, men grunden til det er at han spænder op, når han ikke gør sidder man fantastisk på ham (:

    Vil prøve at ride lidt dressur på en mark så (:
    Men er der nogle bestemte øvelser i vil anbefale? (:


  • #6   29. okt 2011
    Ikke rigtigt - andet end at du måske lige den første gang eller to skal øve stopknap, for at sikre dig at den sidder der smiley


  • #7   29. okt 2011 Okay, tak for hjælpen (:

  • #8   29. okt 2011 Dressurtræning i naturen: du kan træne versader og schenkelvigninger på en grusvej, derudover er det faktisk svært for rigtig mange at ride ligeud- altså at holde hestens ryg oppe og den så lægger sig til på lige spor- det kan også trænes der udover i ridehallen.
    Trav over bomme/cavalettis er også super god træning for hestens ryg. Lad ham søge lidt frem og ned men hold kontakten til tøjlen så han har noget støtte- du skal ikke holde hårdt, bare have en blød kontakt.
    Træn dine galopanspring- hold kontakten med den udvendige tøjle og undlad at hive i den indvendige. På den måde frigør du den indvendige skulder så han kan anspringe. Træn evt anspring fra skridt en gang imellem også. Husk selv at slappe godt af inden du anspringer.
    Når du træner anspring, så lad ham galoppere max en halv volte før du sætter i trav igen. Lad ham så skiftevis trave enkelte skridt inden du anspringer og op til en halv volte så han skal vente på dine signaler og ikke selv styre hvornår der skal galopperes. Dette kan også trænes ude i naturen hvis du har en god grussti et sted eller en lille flad mark- men du kan også selv rent mentalt sige at dressur ikke er kedeligt- hvis du selv ændrer holdning opfatter hesten det også hen af vejen. Jo mere kedeligt man selv synes det er, jo mere kedeligt opfatter hesten det også som :o)
    Mht sadel vil jeg råde dig til at få en sadelmager ud- men jeg kan varmt anbefale Passier- de kan ændres væsentligt mere end de fleste andre sadler og man kan også finde dem brugt til rimelige penge.


  • #9   29. okt 2011 Janni: Mange tak for det fine svar (:
    Jeg vil prøve at træne det med anspring og noget af det andet (:
    Det skal lige siges at jeg ikke synes det er kedeligt ;p Men jeg forstår godt at han synes det, da han har meget krudt! (:

    Det var anspring - trav - anspring - trav osv. er helt klart noget jeg vil bruge, problemet er bare at jeg næsten ikke kan komme til at springe an på fordi han spænder op og løber.
    Nogen ideer til hvordan jeg kan få ham til at slappe mere af (:

    Men 1000 ´tak, jeg vil helt klart bruge noget af det (:


  • #10   29. okt 2011 Du kan evt prøve fra skridt- det er nogle gange nemmere. Men ellers, jo mere du øver og selv forbliver rolig og afslappet deroppe, jo hurtigere kommer han til at slappe af når du skal anspringe.
    Du kan evt også øve anspring i en longe- evt med kapsun i stedet for trense, så han skal anspringe på din stemme. Det kan du så overføre til ridningen så du ikke kommer til at trykke for hårdt når du skal lave anspringet- det kan jo også være derfor. Men ellers træn hans balance ved at ride bløde volter, halvparader og skift retning så han får noget at tænke over- dette gøres i trav men så kan du engang imellem når du lige har skiftet volten, anspringe stille og roligt, galloppere lidt, ned i trav, skift volten på et mindre 8-tal osv.
    Jeg håber det hjælper :o)


  • #11   29. okt 2011 Tak, det vil jeg helst sikkert prøve (:
    Når han stresser, mener du så jeg skal gå op i letridning(da han så slapper af) eller skal jeg fortsætte i nedsidning? (:

    Mange tak for hjælpen smiley


  • #12   29. okt 2011 Blive i nedsidning men tag ham ned i kort trav med det samme han begynder at spænde op og prøv så igen- husk at ros ham når han falder til ro :o)
    Der kan godt gå lidt tid men han skal nok fange den når bare du gør det samme hver gang.


  • #13   29. okt 2011 Okay, vil prøve...men er ikke sikker på jeg kan få ham ned i kort trav (:
    Men bliver ved med at prøve, så skal det nok komme (:

    Tak for hjælpen ;D


Kommentér på:
Alternativ Dressur træning, nogen ideer?? (:

Annonce