{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
893 visninger | Oprettet:

Alternativ til rebgrime(under ridning) {{forumTopicSubject}}

Som dressur- og turrytter, hvad er så bedst, sidepull , hackamore eller noget helt andet ?
Lige nu rider jeg med sidepull - men hun er ret "døv" på sidepullen, så den tør jeg ikke ride tur i, og jeg tager derfor rebgrimen med et bid under - så jeg kan styre i rebgrimen. Men vil jo gerne kunne ride tur bidløs også - bare skridtture her i starten, dette må jeg ikke i rebgrime, og sidepullen kræver meget træning endnu - så har tænkt på et hackamore ? Men jeg kender ikke såeh meget til dette "styrtøj" - har jeg ret i, at den ligger presset på samme måde som rebgrimen ?

Eller et andet alternativ til rebgrime måkse ?

Okay, det ender vist med, at jeg bare spørger : "Hvilket bidløst hovedtøj mener du er bedst til en frisk hest, som gerne vil fremad og lytter utrolig godt på rebgrimen - men ryttere (mig) vil gerne have et "ordentligt" hovedtøj til tur, og ikke en rebgrime?"

Håber i kan forstå mit spørgsmål, og ikke behøver diskuterre hvorvidt der er noget galt med bidløs/bid smiley
Knus Frederikke


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Alternativ til rebgrime(under ridning)
  • #1   27. maj 2009 Jeg har en god sidepull som jeg ikke bruger da jeg kun rider i rebgrime eller cordeo, det kunne være det var noget?

    Den giver meget enkle og klare sinagler til hesten og kan tilpasses fra pony til fill. Den er brun.


  • #2   27. maj 2009 Jeg har sidepull - der er bare lang vej inden hun reagerer 110% på den smiley

  • #3   27. maj 2009 hvorfor må du dog ikke ride tur i rebgrimen? o.O

  • #4   27. maj 2009 hmm.. altså der er stor forskeld på dem, hvilken har du? smiley

  • #5   27. maj 2009 Amatør : Hun vil bare have, at vi rider i et "ordentligt" hovedtøj smiley
    Jeg føler mig heller ikke helt sikker, når det "bare" er et "tov" - knuden kunne gå op, og så har jeg ikke en chance smiley

    snub : Et fra jo-po.dk smiley


  • #6   27. maj 2009 Ok, altså det jeg har er i hvert fald "sikkert". Jeg kan tage nogle billeder hvis der er?

  • #7   27. maj 2009 Snub : ikke nødvendigt smiley
    Jeg er for snobbet til at købe brugt - og hvis "bare" jeg arbejder med det sidepull jeg har nu, kan det bruges - det er bare ikke sikkert endnu smiley


  • #8   27. maj 2009 nå for søren, det kan jeg godt se...

    well, en rebgrimes knude kan du stramme UTROLIG godt når det kommer til stykket. og ved et enkelt, kort ryk i 'tøjlen' burde hesten meget gerne stoppe - eller i det mindste sætte farten ned - da den ellers ikke reagerer korrekt på rebgrimen. grimen giver jo et ubehageligt tryk på hestens næse, og for at undgå det tryk trækker den jo hovedet væk hvilket også resulterer i at hesten sætter farten op.
    - sådan ser jeg på det, men kan godt forstå du er bange for at knuden går op. men hvis du strammer den ordentligt, burde det ikke være en mulighed, da man ellers ikke ville opfordre folk til at ride med dem smiley


  • #9   27. maj 2009 Amatør : Flicka stopper for sædet, hvis jeg rider med rebgrime - så den er jo i hvert fald sikker smiley !
    Er bare nervøs for knyderne og den sidder løst og ja.. Vil have et "ordentligt" hovedtøj til tur + min opstalder slækker ikke på regelerne. Jeg må ikke ride tur i rebgrime smiley


  • #10   27. maj 2009 hvis knuden ikke holder, binder du den forkert. På din profil kunne jeg lige se din sidepull, og hvis du har problemer med at stoppe hesten i den burde du nok træne den en smule mere inden du tager på tur. Du får ikke meget mere "ordenligt" hovedtøj end den. smiley

  • #11   27. maj 2009 synes nu altså det er en lidt underlig regel, ikke at må ride i rebgrime: hvis det er sådan man rider, jamen så rider man sådan, og regel burde da i stedet at være, at man skal respektere hinandens ridemåder.
    men kan sagtens forstå at du er nervøs for knuderne, det tror jeg mange er! din fordel er jo så at din hest stopper ved sæde smiley


  • #12   27. maj 2009 Snubi : Den går ikke op - men det <i>kunne</i> ske. smiley
    Flicka er ikke en nem hest - og specialt på tur kan hun tænde. Så føler jeg mig ikke sikker i en grime smiley


  • #13   27. maj 2009 Amatør : Jae - men regeler er regeler. Har fået rettet ret så meget på dem - måtte slet ikke rie uden bid, og det har jeg fået lov til. Vil ikke skabe mere ragnarok smiley

  • #14   27. maj 2009 synes stadig det er utroligt underligt at der overhovedet ikke er en regel der hedder at man respekterer hinandens ridemåde... men sådan er nogle desværre, men det er da rart at du har fået bøjet dem sådan! smiley

  • #15   27. maj 2009 Amatør : Jeg er enig - fuldstændig. Men moderne dressur styrer vores rideverden - jeg kan ikke gøre andet, end at være et godt eksempel og acceptere dem. Hvis jeg er forstående og venlig, vil de forhåbentlig også være mig imødekommende smiley

  • #16   27. maj 2009 hmm, jeg har faktisk ikke styr på hvordan en rebgrime lægger pres, da Silver ikke kan lide at man tager det mindste i rebgrimen når man sidder på ham, og rider derfor ikke med det smiley

    men efter havd jeg lige har regnet ud ved at kigge på hackamore, så lægger den jo tryk især på næseryggen og lidt under (hak ikke på mig hvis jeg tager fejl :D) og hvis man sætter den for langt nede stopper den for vejrtrækningen når man hiver i tøjlen

    så det er en meget stærk form for bidløs, og skal bruges med omtanke.
    Jeg har en, har dog kun brugt den til korte skridtture da jeg købte den imens Sílver var halt, og vi først lige er begyndt på genoptræning, men Silver reagerer rigtig godt på den, bedre end bid, og rider lige ved siden af en vej i blæsevejr hvor hesten er helt oppe og ringe smiley


  • #17   27. maj 2009 En hackamore lægger også pres på nakken.

    Læste for nylig på en eller anden side, at grunden til man ikke må stille op i dressur med hackamore, er fordi den ikke er beregnet til at stille hesten til siderne med, fordi metal-dimserne da vil have let ved at tippe skævt og presse den øverste kant ind mod hestens hovede smiley

    Jeg ville vælge en bidløs trense a'la sidepull eller med kryds under kæben (vel at mærke én af slagsen med rundsyede remme så den giver ordentligt efter).


Kommentér på:
Alternativ til rebgrime(under ridning)

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce