{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.143 visninger | Oprettet:

Hesten angriber! {{forumTopicSubject}}

I dag da jeg øvede tricks med min part dagfari gik det ikke som plnlagt..

Sagen er den at når han bliver presset/ ikke forstår hvad man forlanger af ham, virker han meget aggrasiv.. Han hæver hovedet, og lægger ørene tilbage, og ser meget gal ud... smiley
Jeg prøver at stå stille og "jage ham væk"
Og da han står for sig selv ligner han pludselig sit gamle glade jeg.. smiley
Dette gjorde han blandt andet når jeg gik om på siden af ham for at løfte hans forben, som starten på at lære ham at neje. Men når slet ikke at løfte hans ben, før han kaster hovedet op, bider ud efter mig, og vender front mod mig, og ja.. ser megte meget gal ud smiley
I alle de tricks vi øvede ville han hele tiden stå med front mod mig, og jeg blev nødt til at "jage ham på afstand" da han kom helt op i ansigtet på mig..

Grundet til at han ville være med front mod mig, var pgr. at jeg havde godbiderne i hånden, og så fulgte hans mund/front jo efter mig... VIRELIG irri. Så jeg lærte ham bare at kysse, og longerede lidt smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hesten angriber!
  • #1   19. okt 2011 Hov spørgsmål til HGér

Hvordan ville i takle det, ville i blive ved med at "presse" ham, altså prøve at få ham til at forstå øvelsen, selvom han angriber? smiley

Og kan godbiderne være skylden til han adfærd?

• #2   19. okt 2011
    Well.. Tænker at det at du jagter hesten gør at du virker agressiv og dominerende og det reagere hesten på?
    Hvis hesten ikke forstår hvad du vil, ville jeg nok finde en anden måde at indlære det på.

• #3   19. okt 2011 ikke får at skulle lyde klog eller noget!
    men er det noget han tit gør fx ved neje øvelsen?
    for så tænker jeg at den måske kan have ondt idet den skal lave øvelsen.
    men jeg ved det ikke bare en tanke smiley

• #4   19. okt 2011 Havde klappet ham en, hvis jeg havde slippet presset med det samme han gjorde bare én lille ting rigtigt, og stadig var gal ... Så hjælper "tålmodighed og stille og søde mig" altså naaada!

• #5   19. okt 2011 godbider med hånden er altså et NO-GO hvis man bare kigger på den almindelige horse-man-ship grundregel er godbider noget man giver i en spand/krybbe eller lign, aldrig med hænderne ! .... Det at du fodrer ham og jager ham væk er lidt et misforstået signal at give efter min mening og kan godt forstå hans "frusterstion" jeg ville også blive beklemt ved at få "godbider" og samtidig blive "jaget væk" Bare en tanke ????

• #6   19. okt 2011 Og self - hvis det var på "alle" område ... Foregårer du kun under "neje" - så er der altså mange hest der føler at den bliver "tvunget" ned for at komme ned i hiarkiet, selvom det ikke er meningen.

• #7   19. okt 2011 Min dreng på 2.5 reagere også "agesivt" lige så snart han har fået en godbid vis vi er ude at gå, så kan jeg ikke blive ladt i fred, han ligger ørene ned og bider nærmest efter mig, og hvis man så prøver at give ham en skal man sq passe på for man kan risikere at han bider i ens hånd, fordi han bare bide efter det man har i hånde, så det er jeg helt holdt op med... ellers er han så sød som dagen er lang. men en meget mad glad hest.
    men må indrømme at det er blevet bedre, og nu "bider" han ikke efter en men nermer skubber til en hvis han opfatter der er nogle godbider i nærheder...
    så kender problemet, derfor magter jeg ikke at lave tricks med min..

• #8   19. okt 2011 Jeg har ikke "klappet ham en" men svunget efter ham med pisken, og stampet i jorden.. Syntes faktisk at han bare istedet for at overgive sig, bliver mere aggrasiv når man bliver sur på ham.. Så prøver bare roligt at gene ham væk smiley

Kiekken: Jeg jagter hesten netop fordi han er aggrasiv.. Før han blev sur, prøvede jeg bare stille og roligt at snakke med ham, og bede ham løfte sit ben... Men det fandt han sig ikke i -.-

Julie: Har selv tænkt på det samme, men jeg nåede ikke at gøre andet end at løfte lidt i hans forben, ligesom hvis man renser hove.. Ja faktisk løftede han det kun et par cm. da vi lavede øvelsen smiley

• #9   19. okt 2011 Rosmear Aram og Camilla Munksgaard smiley .
    ::: MAN SLÅR IKKE EN HEST ! Det er ikke hestens skyld at vi mennesker ikke sender de ritige signaler, en hest er ikke lunefuld eller udspekuleret, den reagerer ud fra de signaler den får... !

• #10   19. okt 2011 Man slår ikke heste... også lærer man altid hesten manerer, hvis den skal have godbidder. lær hesten at kigge væk fx. eller træn ikke med godbidder.

• #11   19. okt 2011 Cecilie: Det er netop det jeg har forsøgt så grundigt når vi øvede:) Men det at løfte et forben i "hovrensnings - position" skal han da ikke roses for? Havde tænkt mig at give en godbid, såsnart hoven var løftet, og hovedet nede ved jorden . Men så langt kom vi ikke;)

Gypsies: Har også trænet med negativ fors. i laang tid ell. med rod som "godbid" Men han bliver også aggrasiv uden godbider, bare det at han ikke forstår hvad man vil have ham til, kan gøre ham gal. smiley

• #12   19. okt 2011 "OBS" har ikke slået ham, og ikke brugt vold mod ham som straf, blot viftet med pisken efter ham, for at få ham til at bakke væk fra mig, så han ikke kunne gøre alvor af sin trussel smiley

Equicanis E
    Hvis hesten først må få godbiden efter at havde kigget væk, skal man så først lære den det nye trick f.eks. at kysse, og så skal hesten kigge væk, og først efter den har kigget væk skal man rose og give en godbid?? Ved hesten så godt at tricket "at kysse" var det man roste for? :))

• #13   19. okt 2011 Cesilie: NEJ ville aldrig slå en hest som straf, da den jo alligevel ikke forstår hvad den bliver straffet for, og derfor ikke kan tage ved lære af det. Men jeg stod her og blev angrebet af en hest, med åbent gab, så det var IKKE som straf at jeg jagede ham væk, men som "sidste udvej" smiley håber du forstår..

• #14   19. okt 2011 Bakke ham og droppe godbidderne .

• #15   19. okt 2011 Ja tror jeg dropper godbiderne smiley Han kan tydeligvis ikke håndtere det, så må nåjes med nus istedet smiley

Tak for alle jeres råd!

• #16   19. okt 2011 The Gypsies - der er forskel på man lige klapper hesten en med hånden for at vise det bare ikke er tilladt, og på at SLÅ..

Skal jeg med min total dominerende hest (som IKKE har problemer) bare "rolig nu, det er helt ok, så dropper vi bare det, og laver noget andet små ting" og være sukkersød?

Skisme nej smiley Får jeg ikke vist Aram at det bare ikke er tilladt når han er omkring mennesker - jamen, så kan jeg på ingen måde lade børn være i nærheden af ham = jeg kan slet ikke have ham.

• #17   19. okt 2011 Som skrevet - er det også kun, hvis det er i alt, hver eneste gang hun vil have ham til at lave en lille ting.

Hvis det "kun" er ved neje øvelsen - jamen som skrevet - så er det nok fordi den ikke har tillid nok. Mange heste vil forsvare sig, når de føler de skal længere ned i hiarkiet, fordi de bliver "tvunget" ned smiley Så skulle hun måske øve tillidsøvelser med ham :-))

• #18   19. okt 2011 Og drop det kysseri...

Du invitere din hest langt ind i din/dit zone/rum- hvad du nu vil kalde det og give dermed signal til det er helt okay...

Det er også fint nok, hvis man har en rolig, godmodig hest der ved hvad der forgår, der gør din ikke smiley

Så vil jeg følge nogle af de andres råd, gem godbidderne i din lomme, men hav den åben, så du hurtig kan få fat på dem, når hesten er god, timing er alt i træning!!!

Så skal du have styr på dig selv, flakse du rundt som en høne uden hoved, det er korte præcise signaler, med afslappet men god holdning, altså ikke noget med at gå 10 skridt frem og tilbage og fise rundt, snakke, pludre, skrive sms osv...

Over øver du? Altså hvor længe træner du et trick og sørger du for lige at lave en lille breaker imellem tricks så hesten er klar over"hov nu sker der noget nyt", jeg går gerne lige en lille runde rundt om os selv, hvis han er helt rund forvirret eller også bliver han sendt ud på en galop eller trav tur..

Heste har også brug for frikvarter smiley

Så ville jeg måske læse lidt op omkring tricks træning smiley

• #19   19. okt 2011 Bare lige for at gøre opmærksom - jeg slår aldrig Aram. Jeg klapper til ham en sjælden gang imellem, hvis han bliver FOR dominerende, og det er stor chance for at han bryder ud og jeg kan eller andre eller han kan komme til skade. Så klapper jeg ham en med hånden(som når jeg klapper fluer væk) for at vise at når han er omkring mennesker - så er det ikke tilladt ;-))

Ellers skubber jeg ham da bare væk, og roser, når han gør noget "korrekt" efter det "ukorrekte" smiley

• #20   19. okt 2011 Altså om jeg har godbider i hånden ell. lommen er lige meget smiley bare jeg har dem på mig, vil han gerne havde fat i dem smiley Også derfor jeg dropper godbider, da han ikke koncentrere sig om selve øvelsen, men kun om at få fa i gufferne smiley

Jeg prøver at være rolig, og stå rank, trække vejret dybt osv.. for at det måske "smitter af på ham" men får self. kolde fødder, og tvivler på mig selv, når han fare hen i hovedet på mig, som en eller anden sulten hvidhaj smiley

Hvis en hest kan lide af ADHD gør ham her det;)

• #21   19. okt 2011 Melisa M. .

He he, ååh ha ja.. Lige der ville jeg så tage et skridt imod ham, hav gerne et træktov med og så gør du dig stor og får ham til at bakke, du skal ikke ramme ham, men bare få ham til at flytte sig væk fra dig, ikke noget med at råbe op eller noget..

Men tag det gerne i opløbet, når han lægger ører så er det fare signal nummer et "hallo mand - du er træls" han har sikkert givet dig nogle advarsler inden, som vi mennesker er for dumme til at se smiley det kan være en mule der vrænger, et næsebor der er trukket op eller noget helt andet, vi er ikke så gode til at læse kropssprog som de er..
    Men vær opmærksom på din hest, næste gang, hvad der sker inden, hvid hajen angriber, det er der du skal lave dit forbyggende arbejde smiley

Det med lommen synes jeg så ikke er ligemeget, jeg har altid mine i lommen, når det først er kørt ind, med at de skal opføre sig pænt, så er det ikke noget problem...

Og der sker aldrig noget ved at kigge på sig selv og se, hvad man kan gøre bedre, for det er næsten altid 99.99% altid der fejlen er også selvom hesten har ADHD smiley he he

• #22   19. okt 2011 jeg ville træne lederskabs øvelser først så den har helt styr på hvem der har kommandoen, så behøver den ik bruge krudt på at prøve at tage den.
    Så driver du den væk ved skulderen og ik ved røven, da det presser den unødvendigt og kan provokere en aggresiv adfærd

• #23   20. okt 2011 Jeg havde samme problem med Blanca en overgang, dog ikke at hun blev agressiv, men bare en 'pain in the ass', ville ikke høre efter eller noget som helst, der stod bare godbidder i hovedet på hende. Så jeg droppede simpelthen godbidderne i et godt stykke tid (1½-2 måneder), og så bare nussede hende, og massere af stemme ros. Jeg bruger stadig godbidder, som en del af den daglige træning, men i et MEGET begrænset omfang, og kun når hun er yderst dygtig. Og så har jeg ALDRIG godbidderne i hånden, men altid i en lomme. Somregl min arbejds jakke, hvor der er bryst lommer i, det har så resulteret i at hun nu har lært sig selv at lyne lommerne ned. xD Men det er jeg nu ikke så hys med, da det ikke er så tit hun gør det, og kun hvis hun VED der er godbidder der i. xD Og så synes jeg også det er lidt sødt. :]

Men jeg skal have anskaffet mig en bæltepung (er det ikke sådan de hedder?), hvor man så vender den "forkert", altså har pungen på ryggen, så den ikke er lige i synsfeltet. smiley

Og ang det at hesten bidder ud efter en (har jeg også været i gennem med Blanca, men det er en anden historie), ja, så lapper jeg ganske enkelt hesten en gevaldig en over mulen, hun skal bare vide at det er IKKE okay! Det samme med andre ting der kan være farligt for mig, hende selv, og ikke mindst for andre. Men til gengæld, når hun så gør noget godt/dygtigt, ja så bliver hun simpelthen rost hele vejen op til himlem og tilbage igen. smiley

• #24   20. okt 2011 hvis jeg var dig, ville jeg få en ud i horsmanship. det kan blive farligt for jer begge, når i misforstår hinanden som her. og det kan eskalere. jeg har haft utroligt meget glæde af ar få træner ud, og lærer om hestens signaler fra jorden.
    det næsten umuligt her at fortælle hvad du skal gøre, for måske hesten har ondt. måske den prøver dig af, og så må du jo absolut ikke give dig. og måske den bare er død forvirret og frustreret! man skal se hesten, og hvilke signaler du sender.

Heste må aldrig true dig, så den gal. den må sige fra, hvis den har ondt. men ikke true dig.
    Det er for farligt. heste er ikke en lille hund hjemme på sofaen. det er et kæmpe dyr med mange instinkter og de har behov for struktur. og rammer.
    Du skriver nej jeg har aldrig slået ham, for han ved jo ikke hvad han straffes for.
    Her siger du i min verden, du ikke kender så meget til hestesprog. for snakker du hestens sprog, ved du også ved at kigge på folden, at beder lederen af flokken en om at flytte eller nusse hvad det nu kan være. så falder straffen hvis den ikke gør dette. og det ikke et lille klask i bagdelen.

Det er ikke det at man skal banke hesten, overhoved ikke. Men der skal være konsekvens, ligeså vel som du giver en godbid når den gøre noget rigtigt. konsekvens er super vigtigt.

Vil sige få lidt hjælp, så du lige kommer på det rette spor. og i finder hinanden igen.
    God træning.

• #25   20. okt 2011 en god træner: Christina oppe fra nordjylland, hende får jeg selv kurser ved, hun er HMS dame som træner ud fra monty roberts priscipper, hvilket jeg godt kan lide, men der findes flere dygtige instruktører smiley

• #26   20. okt 2011 . MLC .

Prøver også at gøre mig stor, og løfte hænderne, og evt. svinge ud med pisken smiley han bakker også væk, og bliver sit glade jeg igen, men ligesåsnart jeg beder ham om det samme (løfte sit forben) går det galt igen... Men han bliver jo nødt til at slappe af, mens jeg beder ham om noget, og prøve at forstå hvad jeg mener istedet for at fare op og blive gal. Prøver på at udvikle dt han kan osv. så bliver jo nødt til i et aller andet omfang at presse ham, for at han kan lære nyt smiley

Tak for rådet vil prøve at være obs. på hans signaler, og stoppe når han føler sig utildfreds.. Så må vi jo bare tage træningen i MEGET små skridt, så han ikke når at blive fustreret smiley

• #27   20. okt 2011 Tina:

Hvis hesten bider, og man slår den EFTER den har bidt, forstår den ikke hvad den er blevet slået for, den vil bare ´huske at efter den bidder vil der komme et slag.. Så den vil stadig bide men efter at havde bidt vil den "undvige" det slag den ved der kommer smiley Man skal bare helt unddgå den uønskede adfærd, ved at "skælde" ud når man kan se at det den er ved at bide (; håber du forstår
    Og han er bare fustreret og forvirret, over det nye jeg prøver at lære ham smiley har hverken ondt ell. lign.

Heste kan godt forsvare sig, og som sidste løsning sparke igen hvis den bliver sparket, det gør jeg self. også hvis han fare på mig, og trænger mig op (altså truer) så skal jeg self. slå fra af sikker heds mæssigs årsager smiley

Spørger min underviser til råds, hun er meget inde i heste kropssprog smiley

• #28   20. okt 2011 Kan godt lidt følge dig, har nu hest der har haft store problemer med dette. altså bide. og hvis man skulle skælde ud hver gang han har uønskede adfær, som er han lægger op til at bide, ja kan vi lave andet. så din teknik virker ikke her. Men kommer han til at bide, så er der kontant afregning. man bider ikke. og ja når man ikke når den bider, kan man ikke 1 min efter afstraffe det vi helt enige om, så hesten kommet vider. også med godbidder, tingene skal ske med det samme gerne i samme sek. men så mener jeg nu det virker. for os ihvertfald.

Hvis hesten er frustreret så ja, skal den jo bare have mindre opgaver, og måske en lang pause, eller andre opgaver. simplere opgaver. eller du skal blive bedre til at forklarer den opgaverne.

God træning.

• #29   20. okt 2011 Melisa M. .

Det lyder godt og fornuftigt, for selvfølgelig skal men presse sin hest ellers når man jo ingen vegne, men det skal heller ikke være så meget at hesten bliver helt fortvivlet og ikke aner hvad der op og hvad der er ned smiley
    Så synes absolut det lyder fornuftigt med de små skridt smiley

• #30   20. okt 2011 Fededyret: Jep det er også planen smiley

MCL: Ja, så må vi håbe at små skridt er vejen (langsomt) frem smiley Ellers passer vores kemi måske bare ikke sammen..

tina C

Fint at det virker for dig og din hest!:) Jeg har erfaret at det har en negativ virkning på min, ( har prøvet én over mulen, for at gi ham et chok som straf, men han blev bare skræmt og usikker på sig selv)

Kommentér på:
Hesten angriber!

Annonce