{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
886 visninger | Oprettet:

16 årig springhest. {{forumTopicSubject}}

Hej HG.

Jeg har lige fået min nye hest hjem. Hun er en 16årig springhest på 160. Hun har stået stille i 2 år og er derfor meget ude af form.Jeg har jo i sinde at bruge hende til spring da hun sprang 120 da hendes ganle ejer stoppede med at ride. Jeg vil ikke skade hende ved at komme til at gøre noget forkert under træningen. Jeg ved godt at jeg skal starte med langsomt op med hende så jeg skåner hendes ben. Vil bare hører om der er nogle der har nogle gode råd? Evt nogle ideer til noget udstyr der kunne hjælpe hende?
Håber i skriver.

Hilsen Laura og Lotus.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  16 årig springhest.
  • #1   15. sep 2011 Skridte varm og af, i længere tid end normalt og en masse løsgørende arbejde. smiley Held og lykke smiley

• #2   15. sep 2011 Jeg har sprunget på en hest der er 16 år som absolut ikke er springhest og vi kunne finde ud af det smiley Men husk en ordenlig opvarmning

• #3   15. sep 2011 Den bedste måde at træne hende op på er at starte med lange ture i skridt. Sætte små travintevaller på efterhånden, og langsomt øge med mere trav. når hun stille er kommet i gang, og er i form igen, kan du sætte galloppen på.

Evt longere hende 10-15 min 1-2 gange om ugen når du har skridtet hende i en periode.

Bom arbejde i longen er godt, får hende til at kigge på jorden og løfte ryggen.

Op ad bakke ridning i naturen, styrker muskler og giver stærk ryg og balance.

• #4   17. sep 2011 Tak for alle rådende. Det er ikke fordi jeg synes hun er for gammel til at springe men det er fordi jeg har hørt at springheste som har stået stille i mere en en månedstid skal trænes langsomt for at undgå skader da deres ben er mere sarte. Men jeg vil forsøge mig med de gode råd. smiley

• #5   17. sep 2011 Jeg har også haft en springhest der var 15 da jeg fik hende, og hende red jeg landsstævne på, da hun var 18. Så seksten år er ikke døden nær smiley

Bare husk at skridt en MASSE. Godt varm, og lang tid af (Jeg havde som hovedregel min 15. min hver gang). Og måske en skridtdag i ugen. så kan de sagtens holde smiley

• #6   17. sep 2011 dagen hun skulle ankomme blev udskudt da det viste sig at hun havde en smule mug i det ene bagben. Det er bekempet og hun kommer nu den 27 september. Vi er meldt til et stævne den 9 oktober og den 26 oktober. Tror i godt jeg kan stille op med hende den 9. eller ville det være bedst at lade hende vente ? Jeg er ikke i tvivl om at hun sagtens ville kunne ride banen men spørgsmålet er bare om det villevære uansvarligt at lade hende gøre det?

• #7   17. sep 2011 hvor højt er springene ?

• #8   17. sep 2011 jeg er jo ikke begyndt at springe på hende endnu men da hendes tidligere ejer holdt op med at ride var hun oppe og springe 130 cm. Hvorfor?

• #9   18. sep 2011 Hvad skal du så starte til stævne den 9. oktober ?

• #10   18. sep 2011 hvis hun har stået stille 2 år, skal du sætte omkring 4-6 mdr af ttil genoptræning, hvis du vil gøre det skånsomt for hesten.

Så nej, du kan ikke ride stævne efter 2 uger.

• #11   18. sep 2011 Jette A: Det er en bare en runde med 7 spring på 60 cm. Det er en runde på tid men jeg havde godt overvejet at melde hende fra igen. Jeg har lige i dag sagt tll klubben at vi ikke skal springe den 26 alligevel og fik det så lavet om til en dressur klasse. Det ved jeg hun sagtens kan klare.

Renee: Hvis springene er 60 cm og banen er på 7 spring ? Du har sikkert ret men hun er en hest der keder sig hvis hun bare står hjemme og mugger.. Da jeg var ude og ride hende første gang havde hun jo som sagt stået stille i to år og hun var helt ustyrlig.. Tidligere ejer havde hende til stævne næsten hver weekend..

• #12   18. sep 2011 Men hvis hesten ikke er blevet redet i 2 år, tager genoptræning 4-6 mdr, og du skal ikke begynde at springe før genoptræning er færdig.
    Bestemt når hesten er 16 år, er det vigtigt at du bruger god tid på genoptræningen.

Hvis du begynder at springe med det samme, risikere du at stå med en hest der er færdig i ben og ryg efter ganske kort tid.

Kommentér på:
16 årig springhest.

Annonce