"Man bliver aldrig en god rytter før......" {{forumTopicSubject}}
"Man bliver aldrig en god rytter før man er faldet af 100 gange"
Jeg må virkelig sige, jeg HADER den sætning....
Jeg har redet i 9 år ca og er ALDRIG faldet af en hest. Jeg har været ude for nogen vilde ting, og er alligevel blevet på. Det kan derfor irritere mig grusomt når folk kommer med den udtalelse. Vil det så sige, at selvom jeg har været ude for vilde ting og har redet i 9 år er jeg stadig ikke en god rytter? For mig lyder det næsten som spildt arbejde. Jeg vil da mere sige at hvis man er faldet af 100 gange, har man nok mere en dårlig balance, end man er dygtig. Selvfølgelig kan der ske nogle virkelig vilde ting, som gør at man slet ikke kan holde sig på, men alligevel......
En mand på min gamle rideskole fortalte også at han havde redet i 35-40 år ca, og han var aldrig faldet af - betyder det så at en mand med så meget erfaring heller ikke er en god rytter?
Hvad mener I HG? Er man ikke en god rytter hvis man ikke er faldet af hesten 100 gange eller er det noget bullshit?
apr 2008
Følger: 12 Følgere: 12 Heste: 1 Emner: 14 Svar: 259
Det er jo bare en dum 'joke' som så mange andre. Der er jo ikke nogen der seriøst ser en som dårlig eller andet, fordi man ikke har bidt i græsset 100 gange (:
okt 2006
Følger: 55 Følgere: 117 Heste: 5 Emner: 431 Svar: 3.419
sep 2009
Følger: 70 Følgere: 67 Heste: 3 Emner: 37 Svar: 399
maj 2007
Følger: 81 Følgere: 77 Heste: 10 Emner: 169 Svar: 2.153
At man ikke falder af betyder omvendt heller ikke bare at så er man sejere end dem der falder af...for der er jo stor forskel på hvad man rider på....
F.eks er et bukspring jo ikke bare et bukspring...vi har en lille shetter pony som nærmest kan slå en kolbøtte når den bukker fordi bagbenene kommer helt op i lodret stilling og så er det altså de færreste der kan blive siddende på....så har vi en anden lille pony som når den bukker vildest så ligner det blot et lille bitte spark bagud om børnene knap mærker når de rider på den ;O)
Så egentlig tror jeg mere det er et ordsprog for ligesom at sige at en ting er næsten 100% sikkert...når man rider så vil man på et eller andet tidspunkt falde af og det er okay (det er trods alt de færreste der aldrig nogensinde falder af ;O)
dec 2007
Følger: 205 Følgere: 193 Heste: 10 Emner: 421 Svar: 4.643
Det er ordsprog.. man fortæller det som en joke når folk falder af:
"Man bliver aldrig en god rytter før man er faldet af 100 gange"..
Det nok mere opmuntring, end sandt...
feb 2008
Følger: 53 Følgere: 48 Heste: 2 Emner: 85 Svar: 476
okt 2009
Følger: 66 Følgere: 65 Heste: 1 Emner: 177 Svar: 1.842
okt 2007
Følger: 114 Følgere: 112 Heste: 2 Emner: 177 Svar: 2.059
jun 2008
Følger: 8 Følgere: 10 Heste: 3 Emner: 25 Svar: 453
det er jo bare noget man siger til småpiger som er kede af at de er faldet af, for ligesom at få dem op på hesten igen
nogen der har tisset på din sukkermad her til morgen?
nov 2010
Følger: 10 Følgere: 9 Emner: 30 Svar: 177
nov 2010
okt 2004
Følger: 99 Følgere: 160 Heste: 5 Emner: 156 Svar: 9.701
Hvad med bare grin af det når du får den kommentar, det andet er da plat.
jul 2008
Følger: 74 Følgere: 65 Heste: 10 Emner: 529 Svar: 2.833
Det er en tale måde, og som der også bliver sagt, er det for at "trøste" hvis man falder af og fortælle det okay og er en del af ridningen..
Altså en tale måde
Dårlig balance? Undskyld men prøv at hoppe op på en unghest der pludselig vælger at den ikke vil have rytter på og derfor sætter i en bukserie ´rundt i ridehuset indtil du falder af, og så sig til personen "ej men du har også bare en dårlig balance" Tror ikk man bliver så populær.
Nogle folk rider jo heste der er lidt mere grønne end andre, og har en del større chance for at blive smidt af. Men det betyder ikke de har en dårlig balance
okt 2010
Følger: 14 Følgere: 16 Heste: 3 Emner: 64 Svar: 2.054
Jeg vil sige at oplevelsen lærte mig noget som mange års ridning ikke kunne - ydmyghed. Jeg har aldrig været typen der reklamerer med at jeg er en specielt god rytter (jeg kan ride, men der er mange der er bedre), men jeg fik da godt nok et hak i selvtilliden der. Og dét tror jeg faktisk helt oprigtigt på at man på sigt bliver bedre af (hvis man kan lægge frygten fra sig), for man har prøvet på egen krop hvad der sker hvis man ikke er opmærksom.
maj 2007
Følger: 81 Følgere: 77 Heste: 10 Emner: 169 Svar: 2.153
Jeg har en unghest som normalt er roligheden selv (se evt. mine videoer med hende) den er så rolig at min lille datter på 8 år (jeg skriver lille fordi hun er meget lille af sin alder) har den med til undervisning....
Men en tirsdag satte den sig altså pludselig for at den var en rodeotyr...og så kan man altså ikke holde sig på den når man er så lille at benene knap når under sadlen.....så Malou kom ud på en decideret flyvetur...og da var jeg da super lykkelig for at jeg netop har sagt til hende at man skal falde af rigtig mange gange....og at jeg kun kan love hende en ting ifm. ridning...nemlig at det ikke er sidste gang hun falder af....det betyder også at hun jo ved at hun skal op igen samme dag som er faldet af....så hos os bruger vi gerne det ordsprog...så tit som muligt...for vi er ikke i den situation at vi rider på undskyld mig ordvalget....kedelige rideskole ponyer som blot følger hinanden på sporet rundt....vores ponyer kræver man rider og ikke blot sidder og derfor falder mine piger også oftere af end så mange andre ;O) for selvom man er 7 og 8 og har redet i nogle år...så glemmer man jo sommetider det der med at de sommetider vil en anden vej og ikke bare følger flokken ;O) til gengæld så synes jeg også de er væsentlig længere end mange andre på deres hold...her tænker jeg ikke så meget på niveauforskel men mere på forståelsen for hesten, vores hjælpere og ikke mindst bidet i munden og hvad smerte det kan forvolde ;O)
Så altså...ja der er stor forskel på hvad man rider på og herhjemme har det bestemt ikke noget med balancen at gøre når de bliver smidt af...for dårlig balance...det er vist kun mig der lider af det ;O)
dec 2008
Følger: 74 Følgere: 248 Heste: 5 Emner: 852 Svar: 9.699
- Det er en joke - og det er ment til børn.
Jeg kan huske jeg ofte faldt af, og blev rigtig rigtig ked af det, indtil min mor sagde "Man er ikke en god rytter før man er faldet af 100 gange."
- Jeg ønskede at blive god, så efterfølgende gange jeg faldt af, var jeg glad. For nu var jeg ét fald tættere på at være en god rytter.
So take a chill kvinde!
jun 2008
Følger: 8 Følgere: 10 Heste: 3 Emner: 25 Svar: 453
Det kan da godt være at en pige på 16 har brug for lidt "back-up" når hun bliver kylet af hesten.
Og har man dårlig balance hvis man falder af? aaarh. Har nu altså også taget min mundfuld ridehusbund so far, og det er sgu ikke grundet dårlig balance.
Prøv at blive på en hest der sætter af med rodeobuk og jordetur når du er ved at fixe stigbøjler.
jul 2007
Følger: 107 Følgere: 117 Heste: 6 Emner: 9 Svar: 199
jul 2008
Følger: 85 Følgere: 169 Heste: 2 Emner: 402 Svar: 989
Enig!
Rolig nu, som sagt det er bare et ordsprog som gør når man falder af er det sjovt at sige
Troede godt folk selv kunne tænke det
aug 2009
Følger: 48 Følgere: 78 Heste: 4 Emner: 479 Svar: 4.404
men derfor syntes jeg da stadig den er lidt sjov, og joker da også med den
aug 2009
Følger: 48 Følgere: 78 Heste: 4 Emner: 479 Svar: 4.404
jul 2008
Så det du sidder og skriver i dette forum, er lige ud sat møg propokerende for os andre!
Og som alle andre nu siger, man bliver faktisk mundret lidt op med det!, et lille grin og en lille joke. Måske fungere det ikke sådan for dig, men derfor skal du ikke stå at "pralle" med kun at være faldet af en gang, for det intet at pralle med.
jul 2008
Så det du sidder og skriver i dette forum, er lige ud sat møg propokerende for os andre!
Og som alle andre nu siger, man bliver faktisk mundret lidt op med det!, et lille grin og en lille joke. Måske fungere det ikke sådan for dig, men derfor skal du ikke stå at "pralle" med ikke at være faldet af, for det intet at pralle med.
jul 2008
sep 2007
Følger: 89 Følgere: 89 Heste: 4 Emner: 609 Svar: 2.988
Det er et gammelt ordsprog - ligesom at hvis hesten har halm i halen, falder du af..
Det er brugt sådan at når specielt nybegyndere falder af - jamen op på hesten igen. Jeg har da også redet i 6 år nu, og er faldet af 4 gange eller noget i den dur (hvor den ene gang måtte jeg indlægges på sygehuset) Jeg er da total ligeglad med sætningen på trods af det - og joker da også selv med den, hvis jeg bider i græsset..
apr 2005
Følger: 40 Følgere: 41 Heste: 1 Emner: 78 Svar: 4.980
Så er jeg verdens bedste rytter!!!!
Jeg er faldet af de 100 gange, hvis ikke mere..
Faldt af hver ride time, mindst to gange på Pax, som hver gang den kom til C, drejede om sig selv og så røg jeg af H.. til, der var ikke meget støtte i sådan en ponypude
Alle de heste jeg har redet, hold nu op mand..
Kylet ind i barrien, kylet ind i spring, trampet på da jeg faldt ind under hesten (har stadig et flot ar på benet)..
Sadlen gled ned på siden så hesten løb og skræmte alle heste i ridehuset og til sidst røg jeg ski af, røg af på tur da STIGBØJLEN gik i stykker i fuld galop! Lige ind i læ hegn røg jeg... Faldt af på banen så min hofte knækkede....
Øøøh hvad mere.. Faldt af til opvarmning til stævne, hvor alle kiggede hestene sprang, men så ikke alligevel så røg jeg af i en flot bue, hvor alle kiggede og min t-shirt fløj op om hovedet (sådan føltes det ihvertfald) så jeg gav show til hele forsamlingen - haaalløøøj
Verdens bedste rytter Jeg rider ikke engang Grandprix
maj 2008
Følger: 20 Følgere: 24 Heste: 1 Emner: 203 Svar: 3.460
apr 2005
Følger: 40 Følgere: 41 Heste: 1 Emner: 78 Svar: 4.980
Og vil lige tilføje det var meget i mine "yngre dage",hvis man kan sige det når man er 27 he he
dec 2006
Følger: 114 Følgere: 111 Heste: 5 Emner: 149 Svar: 1.788
Jeg har redet i 19år og er sku nok røget af en million gange (lidt overdrevet) men i hvert fald rigtig mange gange, men jeg har også arbejdet på rigtig mange stutterier hvor jeg var førstegangs rytter, en sæk kartofler der skulle op for at venne hesten til at have noget på ryggen. Og sdan en unghest kan sku lave nogen sindsyge hop og så er der nogen gange hvor man ryger af, det har intet med balance at gøre. man kan også ryge af netop som en af de andre siger forid hesten misforstår en signaler eller omevendt. Det gjorder jeg fx forrige onsdag til spring træning.
Lad os bare sige du måske har været rigtig heldig ikke have været røget af... eller måske bare ikke har taget vilde chancer som kunne betyde du røg af..
feb 2004
Følger: 190 Følgere: 194 Heste: 14 Emner: 314 Svar: 2.557
Pyyh jeg burde blive sur så. Du er 16 år og virkelig gal over dette.
Jeg er 21 og min ridelære siger det stadig
Min veninde og jeg siger da også altid ordsproget til hinanden, hvis der er halm i halen ; "din hest har halm i halen, så du må ned i sandkassen." skal vi så ogaå stjerne ud over den ?
Personlig mener JEG at man skal prøve og falde af. Ellers er man ikke en perfekt rytter, da man ofte frygter, at falde af.
Jeg har undervist en pige der simpelthen var SÅ bange for at falde af. Det blev simpelthen så stort et problem, at hver gang hesten trak i tøjlerne eller hun tabte stignøjlerne, gik hun helt i panik og råbte, at hun Faldte af, osv.
Det var virkelig et stort problem, indtil den dag, hvor hun faktisk Faldt af.
Ponyen sprang før hun havde regnet med, så hun fik et ordentlig klask i røven og røg ud af sadlen.
Da hun landte brugte jeg faktisk sætningen. Pigen hoppede op igen og red videre.
Hun havde ellers været så panisk for at falde af. Jeg kunne stå og Diskutere med Hende i 10 minutter mens hun grædende Fortalte, at hun var bange for at falde af. Det har aldrig været noget siden.
Så jeg mener, at alle burde prøve en tur i græsset, så man finder ud af, at det ikke er så farligt som man tror, eller at heste er altså et dyr, der kan kyle dig af til en hver tid.
At du har oplevet vilde ting, er et vidt begreb. Der er stor forskel på, hvad du synes er vildt og hva andre synes.
Det kan være du synes vilde ting er et bukkespribg fordi den svare igen efter en i røven.
Vilde ting for mig, er da jeg væltede bagover med en meget stejlende hest.
At ride heste der ikke kunne finde på at løbe eller bukke, er simpelthen for kedelige til mig.. Men hver sin smag
Men det jeg læser imellem dine sætninger er, at du hentyder lidt til, at du må da være en god rytter, nu når su ikke er faldet af.
Igen, det kan jo diskuteres. Nu har jeg skrevet mit synspunkt.
dec 2006
Følger: 114 Følgere: 111 Heste: 5 Emner: 149 Svar: 1.788
dec 2007
Rideskoleheste er helt anderledes end privatheste.
Slap nu bare af, du skal nok falde af.
nov 2010
Jeg vil også lige sige, at jeg aldrig har sagt jeg er en god rytter. Og hvis jeg har fået det til at lyde sådan og det har virket som om jeg har pralet med at jeg aldrig er faldet af var det ikke meningen. Jeg synes ikke selv at jeg er en specielt god rytter. Men dette indlæg var også skrevet for at høre om folk synes ordsproget passede eller det var en gang fis.
Men synes bare vi skal lukke den her. Jeg har hørt jeres meninger og I har hørt min.
apr 2007
Følger: 99 Følgere: 100 Heste: 7 Emner: 130 Svar: 645
Der er jo ikke nogen der siger man er god bare fordi man kan blive på hesten..
maj 2007
Følger: 75 Følgere: 88 Heste: 10 Emner: 148 Svar: 1.984
altså er ski da heller ikke selv lige nået de 100.. eller de 20 for den sags skyld, men synes da ikke selv jeg er så dårlig en rytter.. self. kan man altid blive bedre men tror ikk lige det er antallet af knubs det kommer an på..
tilgengæld opnår man lidt mere respekt for sin sport når det så sker at man må kysse jorden..
men det er jo det samme som at sige man falder af hvis hesten har halm i halen, og det har jo ikke en ski med noget at gøre heller
dec 2010
Følger: 93 Følgere: 93 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 451
dec 2010
Følger: 93 Følgere: 93 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 451
sep 2009
Følger: 70 Følgere: 67 Heste: 3 Emner: 37 Svar: 399
Haha det gjorde mig og min veninde også, der gik nærmest sport i hvem der faldt af flest gange (uden det var med vilje) når vi var på tur, os to små tøser på et par shetlands hingste det var nu sjovt
dec 2007
Ha ha, det var tider
feb 2011
Følger: 44 Følgere: 40 Heste: 2 Svar: 1
altså jeg er faldet af mindst 20 gange.. og hver gang ligger jeg bare og griner og siger til mig selv jeg er ikke en god rytter før jeg er faldet af 100 gange.. :-))
jun 2006
Følger: 63 Følgere: 64 Heste: 9 Svar: 1.626
aug 2011
Følger: 2 Følgere: 63 Heste: 4 Emner: 293 Svar: 3.820
Hvis man nu ikke har en 100% rolig hest der bare gør som man siger, og man istedet for at bare at tulle rundt på banen også for prøvet noget nyt, men der så er risko for at falde af hvis hesten hopper/stopper/osv med en.
dec 2006
Følger: 77 Følgere: 107 Heste: 5 Emner: 202 Svar: 4.229
"Man bliver aldrig en god rytter før......"