28. jul 2005 Følger: 49 Følgere: 58 Heste: 1 Emner: 655 Svar: 7.206
Debat: Når rytteren mister besindelsen {{forumTopicSubject}}
<b>Debat: Når rytteren misterbesindelsen</b>
De fleste ryttere kan blive vrede på deres heste. Når hesten så fx modarbejder hjælpen eller bliver ved med at lave den samme fejl? Jeg beder jer om at lade være med at skrive ting der ikke passer. Skriv, folkens, skriv jeres meninger om det! Lad være med at holde jer tilbage, synes det ville være fedt (selvom det ikke er et særligt rart emne) hvis vi kunne få "snakket" lidt om det.
Har selv prøvet at miste besindelsen på en hest. Selvfølgelig har jeg haft enorm skyldfølelse bagefter, og har, så snart jeg har opdaget hvad det er jeg er i gang med, tilgivet "synderen" og har taget det lidt roligt efter.
Sidste nummer af Equipage havde en artikel med det (har desværre ikke det blad), men købte det i denne måned, hvor mange folk åbenbart har skrevet deres meninger om det. Læste desuden også Maj-Britt M. Carters 12 gode råd (spørg mig ikke hvad en "wip wop" er) til det, som jeg har skrevet ned direkte fra bladet her:
1. Analyser, hvorfor du er blevet gal. Er det på grund af frustration, fortrængning, frygt, flovhed, uforenelighed eller stress?
2. Se problemet ærligt i øjnene.
3. Behandl det grundlæggende problem.
4. Lær at trække vejret korrekt ("ned i maven").
5. Lav en aftale med dig selv om at udelukke al form for vold.
6. Tænk på, hvordan du ville reagere, hvis dit temperament bliver sat på prøve. Se derefter dig selv reagere med værdighed.
7. At bevare besindelsen er ikke lig med svaghed. Du er mere effektiv, når du kan tænke klart.
8. Lad være med at arbejde med din hest, når du er så træt, stresset, sulten, ked af det eller travl, at du ikke kan være fair. Hvis du kan mærke, at du er ved at miste besindelsen, så stop. Giv dig selv tid til at falde til ro, så du kan bearbejde ting logisk.
9. Accepter, at folk faktisk vil se op til dig, hvis du kan bevare roen. Gentag de beundrende bemærkninger inden i dit hoved.
10. Lad være med at ride med pisk, brug i stedet en "wip wop". For at være effektiv er det nødvendigt at bruge den korrekt. Dette er en god disciplin for dig selv.
11. Vær rar ved din hest og dig selv. Sæt pris på jeres gode sider.
12. Lad være med at tage dig selv for alvorligt. Hvem tror du egentlig, du er?
Mvh Røsle
jul 2006
Følger: 48 Følgere: 71 Heste: 2 Emner: 433 Svar: 3.578
Fordi jeq ikke tror på miq selv
Oqså hvis jeq rider på en andens hest oq skal vise miq frem sammen med hesten foran ejer oq familie mm.
Det skal jeq nemliq her til August forhåbentliq.
Op at ride Tino ( Er herinde: Blanding a racer Tino ) foran ejer oq en masse andre så reqner med at blive rå nervøs, men det ønsker jeq jo ikke !
Har sommetider hidset miq op på Robin ( Er herinde: Traver Robin Roy Hedevanq ) når han bliver for hård i munden oq følqer sin eqen meninq, så kan jeq qodt blive irriteret på ham, men ikke direkte sådan at jeq kan finde på at slå ham eller noqet.
Håber ikke det bliver sådan med Princess som med Robin. Oq håber på at overvinde min nervøsitet ved at ride foran folk der ved mere end miq oq måske kan mere end miq. Oq få mere selvtillid. Det MANGLER i mit liv.
P.S Godt indlæq
maj 2005
Følger: 21 Følgere: 19 Heste: 5 Emner: 3 Svar: 101
for hvis skyld er det at Jackie ikke går som hun skal..... MIN.. og det er kun mig der kan lave om på det..
sys faktisk det er værst når jeg rider alene..
fordi så ved jeg at ingen kigger, og så kan jeg måske hidse mig lidt mere op... hader det bare..
men det er altid godt med noget hjælp...=)
Røsle: ret god ting at få snakket om og godt indlæg
dec 2005
Følger: 66 Følgere: 62 Heste: 2 Emner: 64 Svar: 637
Har selv det blad fra equipage der er faktisk rigtig mange nyttige ting skrevet i det
maj 2006
Følger: 76 Følgere: 82 Heste: 4 Emner: 283 Svar: 4.597
Nu har jeg fået en ny underviser der hjælper mig med at slappe af og tænke for jeg gør noget (:
jun 2006
Følger: 13 Følgere: 12 Heste: 2 Emner: 82 Svar: 883
Udfra det du beskriver, så mister du da ikke besindelsen
At miste besindelsen betyder, at man hidser sig op, og afreagerer på hesten
maj 2006
Følger: 21 Følgere: 24 Heste: 4 Emner: 139 Svar: 5.109
jun 2006
Følger: 22 Følgere: 21 Heste: 2 Emner: 39 Svar: 989
jan 2006
Følger: 94 Følgere: 97 Heste: 12 Emner: 81 Svar: 408
sep 2005
Følger: 91 Følgere: 93 Heste: 2 Emner: 387 Svar: 5.651
nov 2004
Følger: 36 Følgere: 34 Heste: 1 Emner: 41 Svar: 104
DET VAR FLOVT JEG HAR VÆRET SÅDAN
jul 2005
Følger: 49 Følgere: 58 Heste: 1 Emner: 655 Svar: 7.206
jul 2005
Følger: 49 Følgere: 58 Heste: 1 Emner: 655 Svar: 7.206
dec 2005
Følger: 171 Følgere: 203 Heste: 6 Emner: 156 Svar: 2.042
Men mister nu næsten aldrig besindelsen, jeg slutter før jeg mister besindelsen.!
Får det så skidt når folk pisker løs på deres heste, så mister man virkelig respekten for dem,.!
nov 2004
Følger: 36 Følgere: 34 Heste: 1 Emner: 41 Svar: 104
Debat: Når rytteren mister besindelsen