{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.128 visninger | Oprettet:

Hvornår slipper du presset? {{forumTopicSubject}}

Hej alle

Jeg talte med min træner i dag om hvornår man egentligt skal slippe presset, når man udfører en øvelse.

Jeg er opvokset med engelsk dressur og vi lærte at holde presset i de "sværere" øvelser (altså alle øvelser undtagen frem, drej og stop). Vi gav altså ikke efter før øvelsen var slut. Fx schenkelvigning, der lærte vi at stille med tøjlen og presse med schenklen og det gjorde vi altså indtil øvelsen var slut.

I det sidste år har jeg beskæftiget mig med akademisk/klassisk dressur i stedet. Og min nuværende træner siger, at i den ideelle verden, skal man give hesten signal til en øvelse og når hesten går i gang med at udføre den skal man slippe presset. Hesten skal altså, når man har givet hjælperne, starte en øvelse og så ikke stoppe med den før man giver signal til noget nyt, selvom man har "sluppet hjælperne". I stil med at jeg stille min hest, presser med schenklen og så skal min hest fortsætte med at gå mod langsiden, selvom jeg har givet slip på hjælperne indtil jeg beder ham om at lave noget nyt (eller han rammer væggen hehe).

Så jeg er lidt nysgerrig, hvornår slipper i presset i en øvelse?
Og tror I overhovedet det kan lade sig gøre at træne en hest til at fortsætte med enhver øvelse selvom man har sluppet presset?
Her taler jeg self lidt sværere øvelser og altså ikke bare overgang fra skridt til trav eller lignende.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvornår slipper du presset?
  • #2   23. aug 2011 Hvis jeg lige skal opsummere min lange tekst haha, slipper du presset, når hesten er færdig med en øvelse, eller når hesten påbegynder øvelsen.

Annesus: Hmm jamen humlen med positiv/negativ forstærkning er vel at man netop skal slippe presset, når hesten har påbegyndt øvelsen, som en "belønning". Man gør det jo i de nemme øvelser. Fx laver jeg temposkift med min hest, så skulle han da meget gerne fortsætte i det tempo jeg har sat ham i, selvom jeg har sluppet presset..

• #3   23. aug 2011 Min underviser, som er akademisk dressurtræner, vil også have at man hele tiden slipper presset. Impuls kalder hun det.

Hun sammenligner det med en brandvarm kogeplade. Man skal give signalet lige så hurtigt, som man ville røre ved en kogeplade, og så gentage det.
    Grunden til at hun gør det er for at undgå at det bliver statisk. For gør det, det kan hesten finde på og gå imod hjælperen. Og det er jo ikke meningen. Og det virker for mig og min hest.

• #4   23. aug 2011 Jeg gør som din underviser siger (jeg rider også akademisk) og giver altså et signal fx 'gå på en volte' og slipper så indvendige tøjle igen, samtidig med at hesten så skal fortsætte rundt på en volte til jeg rider ned af langsiden eller andet.
    Som min underviser siger 'hellere 10 korrektioner end at holde presset hele øvelsen igennem'

• #6   23. aug 2011 Annesus: Troede du mente, at du gør, som jeg gjorde tidligere i engelsk dressur. Altså slipper presset, når øvelsen var slut.

Jeg øver mig stadig i at slippe. Har redet engelsk dressur i 15 år og akademisk i 1. smiley Det tager sin tid at få omskolet en gammel hund som mig smiley
    Dermed ikke sagt at engelsk dressur = at holde presset. Der må da være nogle engelsk dressurryttere, som har en holdning til dette??

• #7   23. aug 2011
    Egentligt sjovt du nævner det...

Jeg rider vel efter konstant pres - men sjov tanke og sjovt med noget anderledes.
    På de velredne og fintfølene heste jeg har redet har man bare skulle ligge benet til, ikke rigtigt presse men bare have benet der også gik hesten der ud af - men det er vel også en slags pres?

På mindre følsomme heste som Maja - der holdes det hele tiden.

Men kom til at tænke på - man giver jo ikke kun signalet med benet, man sidder jo også på en bestemt måde i kroppen, ser et bestemt sted hen mm. afhængigt af hvilken øvelse. Det er vel også en slags pres - eller er det for nørdet?
    Og derfor vil den fintfølene hest lære at reagere på det istedet.

• #8   23. aug 2011 Krikken: Du har ret. Det er lidt nørdet, men rigtigt. Men så kan man jo også sige, at det jeg gør - med impulspresset, er konstant pres (i princippet). Dog forsvinder det kort, men det kommer igen, lige så hurtigt.
    Det er jo selvfølgelig meningen, at det skal blive mindre og mindre. Meeeen vi skal jo lige lære det smiley

• #9   23. aug 2011 jeg følger lige med, rigtig spændende smiley

• #10   23. aug 2011 Slipper "presset" når hesten går i gang med øvelsen - altså slipper når den går i gang med versade eller lignende og han fortsætter indtil han får en ny besked.

(rider efter Phillip Karl)

• #11   23. aug 2011 Om det er engelsk dressur har ikke så meget med tøjlepresset at gøre -det er vidst mere afhængig af hvem underviseren er/hvilke teorier man rider efter.

Jeg rider osse "alm moderne dressur" (ikke så inspireret af nogen bestemt retning).
    Og jeg har nu altid lært at der skal gives efter når hesten reagerer. Dvs at man f.eks. ikke holder trykket fra schenklen konstant, ligesom man ikke hiver fat i tøjlen og holder trækket/trykket i lang tid.
    Ved f.eks. schenkelvigning har jeg altså lært halv parade, tryk med schenklen, straks der er reaktion, slippes trykket/trækket indtil det igen bliver nødvendigt (altså hvis hesten stopper med at gå sidelæns, gives hjælpen igen -eller måske rettere lige FØR hesten stopper med "opgaven")

Der er jo nok ligeså mange meninger om hvad der er korrekt som der er ryttere i verden. Men det er altså ikke kun AK/klassis-dressurfolk der benytter sig af IKKE at have et konstant træk/tryk i munden af hesten

• #12   23. aug 2011 Du kan i øvrigt prøve at læse Kyra Kyrklunds bog om dressur. Hun beskriver jo lige netop det med at give signal - slippe - hesten fortsætter øvelsen. Nyt signal gives kun såfremt hesten stopper med at udføre det den blev sat igang med.

Og mig bekendt rider hun "almindelig dressur" ;o)

• #13   23. aug 2011 Må lige skrive: når jeg skriver "presset" er det ikke i munden - for det bruger jeg ikke.

Mine pres er tøjle på halsen og schenkel

• #14   23. aug 2011 Michelle: Jeg har den stående på bogreolen smiley Men har ikke læst i den i mange mange mange år må jeg indrømme.

Og jeg skriver jo netop også, at jeg ikke siger at engelsk dressur = holde presset. Jeg siger, at sådan lærte jeg engelsk dressur og jeg har haft fire forskellige trænere i engelsk dressur og de lærte mig alle at holde presset.. derfor det kræver en del tilvænning for mig at slippe presset hele tiden.
    Kyra er god og hun var yderst populær, da jeg var teenager (startede som 4 årig og har holdt nogle pauser hist og her). . Men jeg kan faktisk ikke komme i tanke om en eneste rytter på det ridecenter, hvor jeg havde hest, der red efter hendes principper dengang. Hun var jo lidt revolutionær dengang og det tager jo tid før principper ændres.

• #15   23. aug 2011 Nu rider jeg selv western og jeg rider efter princippet at jeg beder hesten lave en bestemt øvelse, dvs. 1 signal. Så kan hesten vælge at følge det eller ej. Hvis den ikke gør det viser jeg den det igen med tydeligere signaler og holder det lidt længere indtil hesten påbegynder den øvelse jeg ønker, og så slipper jeg den, men hjælper den videre med min vægt og min krop (kig den vej du vil, ikke lægge vægten så den "låser" for øvelsen osv)

Mine heste kan godt få besked på at lave en øvelse og så laver de den indtil de bliver bedt om at stoppe med den eller bliver bedt om at lave noget andet.

Det kræver selvfølgelig en hel del træning at nå dertil, men hvis vi nu tager schenkelvigningen som et eksempel ville jeg lære min hest at den får signal med ben og tøjle i starten af øvelsen og så rider man udelukkende på sædet resten af vejen. Når man når ud til barrieren eller man vil afslutte øvelsen ville jeg lægge et pres på udvendig og rette den op igen, hvorefter hesten vil gå lige ud.
    "Bryder" hesten øvelsen ville jeg rette den og fortsætte. I starten vil det kræve at man retter den mange gange, men for at hesten ikke bliver irriteret på hjælperne, ville jeg holde hjælpen et stykke tid til hesten er på rette spor og så slippe gradvist.

Det samme kan gøres fx med at gå til biddet, hvor man "placerer" hesten i den ønskede holdning og gradvist slipper i tøjlen og udelukkende hjælper den med sæde og ben.

I min verden burde man ikke slippe hjælperne helt (dvs. sæde og ben), da det må betyde at hesten skal stoppe med alt den har gang i. Man bør blot lette på hjælperne, så man ikke ligger og "presser" hesten konstant i træningen, da det godt kan give spændinger og irritationer fra hestens side (:

• #16   23. aug 2011 Jeg giver efter med det samme hesten gør hvad jeg beder den om. Nej, ejg gør det næsten så snart hesten bare TÆNKER på at gøre det jeg beder den om. Hvis hesten så ikke fortsætter med øvelsen, giver jeg signalet igen. Jeg holder aldrig et pres hvis hesten gør hvad den skal, ellers kan man jo ikke bruge negativ forstærkning til noget. Hvis man bare holder presset, er det jo ingen fordel for hesten at lave den øvelse man vil ha' den til.

• #17   23. aug 2011 Og med hensyn til at slippe presset, så mener jeg også at det er pres, dem der sidder og sparker til hesten hele tiden. Tager man fx en video af ja jeg ved ikke om man må nævne navne herinde, men fx denne http://www.youtube.com/watch?v=zKQgTiqhPbw, så synes jeg tendenser er at hesten bliver prikket til konstant. Det er i virkeligheden ikke særligt elegant at se på (min helt egen personlige holdning). Mange ryttere presser måske ikke konstant, men i stedet prikker de konstant, hvis I forstår smiley

• #18   23. aug 2011 Signe -jeg skal faktisk starte undervisning på tirsdag ved en "ny gammel" underviser, som jeg red hos for 12-14 år siden.

Hun brugte dengang stort set de samme principper som Kyra, og det var hende der i sin tid anbefalede bogen (som jeg skyndte mig ud at købe self -ponypiger hører self på underviseren;o))
    Jeg har pløjet mig igennem den mange gange siden, og selv man jo næppe nogensinde bliver 100% enig med EN bestemt teori/metode, så synes jeg hun har fat i RIGTIG meget af det rigtige.

Meget af det hun skrev i sin bog dengang (og fortalte/viste i sine videoer -de kan altså osse anbefales at købe/låne og se), er jo det samme som i dag præsenteres som noget nyt. Nogen tjener godt på at genopfinde den dybe tallerken.

Jeg har altid syntes hun var en sympatisk og dygtig rytter, osse selvom jeg ikke er enig i ALT hvad hun gør/siger.

Jeg er osse rendt i undervisere der mere eller mindre gik ind for at hive godt fat i tøjlerne 90% af den tid der blev redet, men det er jo op til en selv om man vil gøre brug af deres råd, eller om man vil finde en anden underviser.

For mit eget vedkommende er valget ikke svært -jeg hverken vil eller kan bruge så mange kræfter på at ride.
    Jeg har gigt i flere led, heriblandt skuldre og hænder, så hvis ridning bliver til tovtrækkeri, så er jeg altså nødt til at stoppe med at ride;o)

Jeg har så siden den førnævnte underviser, osse redet nogen år i tyskland (arbejdede med springheste), stiftet nærmere bekendtskab med både LDR og mere "moderne tysk inspireret dressur", og sidenhen (her i DK på egen hest) osse med andre retninger af "moderne dressur" -som altså sagtens kan harmonere med let hånd og ingen tovtrækkeri (det kan LDR og "tysk dressur" i øvrigt osse)

Så har været lidt omkring, og i sidste ende tror jeg mest det handler om hvad men er til (i forhold til teorier og metoder) og hvem man rider hos. Og dermed altså at finde et match mellem ens egne og underviserens overbevisninger:o)

• #19   23. aug 2011 Jeg slipper presset så snart hesten reagerer på det. Jo bedre man er til det jo finere hjælper kan du bruge, når det er indlært.
    Jeg forstår ikke ideen med at sidde og prikke til hesten konstant, og det gør hesten sikkert heller ikke. Der kommer samme signal igen og igen, men det betyder bare at den skal gå fremad i samme tempo og pludselig skal den ændre tempoet, men signalet er det samme... synes det må være forvirrende for hesten.

• #20   23. aug 2011 Når jeg skal lave schenkelvigning fx, så giver jeg signal til øvelsen og så slipper jeg igen.. hvis hesten så i lærings fasen, stopper på et tidspunkt, så giver jeg signal igen og slipper..
    Hesten går meget mere af sig selv så smiley men kræver jo så også at man er klar til at støtte den, hvis den blir usikker..

• #21   23. aug 2011 Lige med ridning er det optimale jo negativ forstærkning. Og det er også det jeg forsøger at ride efter. Altså når hesten gør noget korrekt slipper jeg presset om så øvelsen er færdig eller ej. holder hesten så op med at gøre det korrekte, sætter jeg pres på igen.
    Men jeg vil gerne indrømme at det ikke lykkes for mig at gøre det. Slet ikke lige for tiden hvor min ridning generelt stinker. Det er ligefør jeg synes at det er synd for den stakkels hest, men jeg skal jo lige igang igen.

• #22   24. aug 2011 Jeg rider efter Anky's princip, hvor man ligger pres, og i det hesten reagere positivt, slipper man pres, og hvis den holder op, ligger jeg pres igen.. For at få hesten til at arbejde selvstændigt, så jeg ikke behøver at holde presse mere en højst nødvendigt, og dermed bliver hesten mere opmærksom smiley

Fint indlæg.

• #23   26. aug 2011 Jeg slipper også så snart hesten reagere korrekt ( i starten så snart den "antyder").. da hesten jo netop lærer når presset fjernes..

• #24   28. aug 2011 Fedt indlæg ! Det giver noget at reflektere over.

Nu rider jeg en 3-års som kun kan det gængse. Men de skal jo generelt hjælpes mere en rutinerede heste.
    Nu har jeg virkelig fået noget at tænke over - for jeg må nok indrømme at jeg ikke altid slipper presset når øvelsen ER startet (som når vi laver en øgning fx). Det er kun i visse situationer at presset starter med det samme (om at samle og ride i holdning fx), hvilket jo er en fejl af mig. Det skal der arbejdes på !

Tak for indlægget !

Kommentér på:
Hvornår slipper du presset?

Annonce