Hvornår slipper du presset? {{forumTopicSubject}}
Hej alle
Jeg talte med min træner i dag om hvornår man egentligt skal slippe presset, når man udfører en øvelse.
Jeg er opvokset med engelsk dressur og vi lærte at holde presset i de "sværere" øvelser (altså alle øvelser undtagen frem, drej og stop). Vi gav altså ikke efter før øvelsen var slut. Fx schenkelvigning, der lærte vi at stille med tøjlen og presse med schenklen og det gjorde vi altså indtil øvelsen var slut.
I det sidste år har jeg beskæftiget mig med akademisk/klassisk dressur i stedet. Og min nuværende træner siger, at i den ideelle verden, skal man give hesten signal til en øvelse og når hesten går i gang med at udføre den skal man slippe presset. Hesten skal altså, når man har givet hjælperne, starte en øvelse og så ikke stoppe med den før man giver signal til noget nyt, selvom man har "sluppet hjælperne". I stil med at jeg stille min hest, presser med schenklen og så skal min hest fortsætte med at gå mod langsiden, selvom jeg har givet slip på hjælperne indtil jeg beder ham om at lave noget nyt (eller han rammer væggen hehe).
Så jeg er lidt nysgerrig, hvornår slipper i presset i en øvelse?
Og tror I overhovedet det kan lade sig gøre at træne en hest til at fortsætte med enhver øvelse selvom man har sluppet presset?
Her taler jeg self lidt sværere øvelser og altså ikke bare overgang fra skridt til trav eller lignende.
nov 2008
Følger: 31 Følgere: 32 Heste: 1 Emner: 437 Svar: 3.968
Annesus: Hmm jamen humlen med positiv/negativ forstærkning er vel at man netop skal slippe presset, når hesten har påbegyndt øvelsen, som en "belønning". Man gør det jo i de nemme øvelser. Fx laver jeg temposkift med min hest, så skulle han da meget gerne fortsætte i det tempo jeg har sat ham i, selvom jeg har sluppet presset..
jan 2007
Følger: 68 Følgere: 62 Heste: 2 Emner: 450 Svar: 3.847
Hun sammenligner det med en brandvarm kogeplade. Man skal give signalet lige så hurtigt, som man ville røre ved en kogeplade, og så gentage det.
Grunden til at hun gør det er for at undgå at det bliver statisk. For gør det, det kan hesten finde på og gå imod hjælperen. Og det er jo ikke meningen. Og det virker for mig og min hest.
aug 2008
Følger: 84 Følgere: 86 Heste: 3 Emner: 123 Svar: 4.075
Som min underviser siger 'hellere 10 korrektioner end at holde presset hele øvelsen igennem'
nov 2008
Jeg øver mig stadig i at slippe. Har redet engelsk dressur i 15 år og akademisk i 1. Det tager sin tid at få omskolet en gammel hund som mig
Dermed ikke sagt at engelsk dressur = at holde presset. Der må da være nogle engelsk dressurryttere, som har en holdning til dette??
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Egentligt sjovt du nævner det...
Jeg rider vel efter konstant pres - men sjov tanke og sjovt med noget anderledes.
På de velredne og fintfølene heste jeg har redet har man bare skulle ligge benet til, ikke rigtigt presse men bare have benet der også gik hesten der ud af - men det er vel også en slags pres?
På mindre følsomme heste som Maja - der holdes det hele tiden.
Men kom til at tænke på - man giver jo ikke kun signalet med benet, man sidder jo også på en bestemt måde i kroppen, ser et bestemt sted hen mm. afhængigt af hvilken øvelse. Det er vel også en slags pres - eller er det for nørdet?
Og derfor vil den fintfølene hest lære at reagere på det istedet.
jan 2007
Følger: 68 Følgere: 62 Heste: 2 Emner: 450 Svar: 3.847
Det er jo selvfølgelig meningen, at det skal blive mindre og mindre. Meeeen vi skal jo lige lære det
jun 2005
Følger: 188 Følgere: 239 Heste: 22 Emner: 178 Svar: 3.801
jun 2008
Følger: 12 Følgere: 14 Heste: 1 Emner: 18 Svar: 582
(rider efter Phillip Karl)
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.151
Jeg rider osse "alm moderne dressur" (ikke så inspireret af nogen bestemt retning).
Og jeg har nu altid lært at der skal gives efter når hesten reagerer. Dvs at man f.eks. ikke holder trykket fra schenklen konstant, ligesom man ikke hiver fat i tøjlen og holder trækket/trykket i lang tid.
Ved f.eks. schenkelvigning har jeg altså lært halv parade, tryk med schenklen, straks der er reaktion, slippes trykket/trækket indtil det igen bliver nødvendigt (altså hvis hesten stopper med at gå sidelæns, gives hjælpen igen -eller måske rettere lige FØR hesten stopper med "opgaven")
Der er jo nok ligeså mange meninger om hvad der er korrekt som der er ryttere i verden. Men det er altså ikke kun AK/klassis-dressurfolk der benytter sig af IKKE at have et konstant træk/tryk i munden af hesten
nov 2007
Og mig bekendt rider hun "almindelig dressur" ;o)
jun 2008
Følger: 12 Følgere: 14 Heste: 1 Emner: 18 Svar: 582
Mine pres er tøjle på halsen og schenkel
nov 2008
Og jeg skriver jo netop også, at jeg ikke siger at engelsk dressur = holde presset. Jeg siger, at sådan lærte jeg engelsk dressur og jeg har haft fire forskellige trænere i engelsk dressur og de lærte mig alle at holde presset.. derfor det kræver en del tilvænning for mig at slippe presset hele tiden.
Kyra er god og hun var yderst populær, da jeg var teenager (startede som 4 årig og har holdt nogle pauser hist og her). . Men jeg kan faktisk ikke komme i tanke om en eneste rytter på det ridecenter, hvor jeg havde hest, der red efter hendes principper dengang. Hun var jo lidt revolutionær dengang og det tager jo tid før principper ændres.
aug 2011
Følger: 4 Følgere: 3 Heste: 4 Emner: 4 Svar: 172
Mine heste kan godt få besked på at lave en øvelse og så laver de den indtil de bliver bedt om at stoppe med den eller bliver bedt om at lave noget andet.
Det kræver selvfølgelig en hel del træning at nå dertil, men hvis vi nu tager schenkelvigningen som et eksempel ville jeg lære min hest at den får signal med ben og tøjle i starten af øvelsen og så rider man udelukkende på sædet resten af vejen. Når man når ud til barrieren eller man vil afslutte øvelsen ville jeg lægge et pres på udvendig og rette den op igen, hvorefter hesten vil gå lige ud.
"Bryder" hesten øvelsen ville jeg rette den og fortsætte. I starten vil det kræve at man retter den mange gange, men for at hesten ikke bliver irriteret på hjælperne, ville jeg holde hjælpen et stykke tid til hesten er på rette spor og så slippe gradvist.
Det samme kan gøres fx med at gå til biddet, hvor man "placerer" hesten i den ønskede holdning og gradvist slipper i tøjlen og udelukkende hjælper den med sæde og ben.
I min verden burde man ikke slippe hjælperne helt (dvs. sæde og ben), da det må betyde at hesten skal stoppe med alt den har gang i. Man bør blot lette på hjælperne, så man ikke ligger og "presser" hesten konstant i træningen, da det godt kan give spændinger og irritationer fra hestens side (:
jan 2005
Følger: 39 Følgere: 36 Heste: 2 Emner: 91 Svar: 2.105
nov 2008
nov 2007
Hun brugte dengang stort set de samme principper som Kyra, og det var hende der i sin tid anbefalede bogen (som jeg skyndte mig ud at købe self -ponypiger hører self på underviseren;o))
Jeg har pløjet mig igennem den mange gange siden, og selv man jo næppe nogensinde bliver 100% enig med EN bestemt teori/metode, så synes jeg hun har fat i RIGTIG meget af det rigtige.
Meget af det hun skrev i sin bog dengang (og fortalte/viste i sine videoer -de kan altså osse anbefales at købe/låne og se), er jo det samme som i dag præsenteres som noget nyt. Nogen tjener godt på at genopfinde den dybe tallerken.
Jeg har altid syntes hun var en sympatisk og dygtig rytter, osse selvom jeg ikke er enig i ALT hvad hun gør/siger.
Jeg er osse rendt i undervisere der mere eller mindre gik ind for at hive godt fat i tøjlerne 90% af den tid der blev redet, men det er jo op til en selv om man vil gøre brug af deres råd, eller om man vil finde en anden underviser.
For mit eget vedkommende er valget ikke svært -jeg hverken vil eller kan bruge så mange kræfter på at ride.
Jeg har gigt i flere led, heriblandt skuldre og hænder, så hvis ridning bliver til tovtrækkeri, så er jeg altså nødt til at stoppe med at ride;o)
Jeg har så siden den førnævnte underviser, osse redet nogen år i tyskland (arbejdede med springheste), stiftet nærmere bekendtskab med både LDR og mere "moderne tysk inspireret dressur", og sidenhen (her i DK på egen hest) osse med andre retninger af "moderne dressur" -som altså sagtens kan harmonere med let hånd og ingen tovtrækkeri (det kan LDR og "tysk dressur" i øvrigt osse)
Så har været lidt omkring, og i sidste ende tror jeg mest det handler om hvad men er til (i forhold til teorier og metoder) og hvem man rider hos. Og dermed altså at finde et match mellem ens egne og underviserens overbevisninger:o)
maj 2011
Følger: 24 Følgere: 28 Heste: 3 Emner: 101 Svar: 991
Jeg forstår ikke ideen med at sidde og prikke til hesten konstant, og det gør hesten sikkert heller ikke. Der kommer samme signal igen og igen, men det betyder bare at den skal gå fremad i samme tempo og pludselig skal den ændre tempoet, men signalet er det samme... synes det må være forvirrende for hesten.
mar 2010
Følgere: 18 Heste: 1 Emner: 68 Svar: 2.375
Hesten går meget mere af sig selv så men kræver jo så også at man er klar til at støtte den, hvis den blir usikker..
maj 2008
Følger: 20 Følgere: 24 Heste: 1 Emner: 203 Svar: 3.460
Men jeg vil gerne indrømme at det ikke lykkes for mig at gøre det. Slet ikke lige for tiden hvor min ridning generelt stinker. Det er ligefør jeg synes at det er synd for den stakkels hest, men jeg skal jo lige igang igen.
nov 2005
Følger: 48 Følgere: 46 Heste: 4 Emner: 6 Svar: 88
Fint indlæg.
nov 2003
Følger: 22 Følgere: 177 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.393
jun 2010
Følger: 52 Følgere: 54 Heste: 3 Emner: 32 Svar: 373
Nu rider jeg en 3-års som kun kan det gængse. Men de skal jo generelt hjælpes mere en rutinerede heste.
Nu har jeg virkelig fået noget at tænke over - for jeg må nok indrømme at jeg ikke altid slipper presset når øvelsen ER startet (som når vi laver en øgning fx). Det er kun i visse situationer at presset starter med det samme (om at samle og ride i holdning fx), hvilket jo er en fejl af mig. Det skal der arbejdes på !
Tak for indlægget !
Hvornår slipper du presset?