Jeg ved snart ikke hvad jeg skal gøre .. {{forumTopicSubject}}
Hej alle hestekyndige mennesker.
Jeg har simpelthen brug for at fortælle hele min historie, da det er noget der går mig på hver dag, og jeg er så træt af det hele efterhånden.. I er selvfølgelig velkomne til at give mig råd eller fortælle om I har oplevet noget lignende..
Jeg skulle have min første hest nogensinde. Den skulle være rolig, stabil og kærlig. Det var mine vigtigste krav.
Jeg var ude og se på et par stykker, men det var ikke nogle jeg bare følte at jeg passede sammen med..
Men jeg skulle så ud og se denne pinto, og det var næsten kærlighed ved første blik. Fantastisk rolig hest. Kunne stå udenfor og blive sadlet op uden han var i tov eller noget. Stod bare så pænt og slappede af. Først red pigen på ham, det så fint og hyggeligt ud. Så prøvede jeg ham, og selvom jeg var lidt usikker og nervøs (det var jo en ukendt hest), gik det udemærket..
Jeg bestemte mig for det skulle være ham her. Han var bare perfekt.
Jeg fik ham hjem og det gik fint, selvom han var lidt stresset over flytningen.. Efter en uge ville jeg ride på ham, bare skridte en tur i hallen, men det kom jeg ikke til.. Da jeg satte mig op på ham blev han helt vild, løb rundt om sig selv og kunne ikke standses, og jeg mistede tilsidst balancen og faldt af.. Min ridelærer var chokeret over det.. Den næste uges tid hjalp hun mig med at longerer ham først, og derefter kunne jeg ride lidt på ham.. Det gik udemærket.. Den næste måned gik det hele fint og der var ikke så meget..
Efter denne måned begyndte han pludselig at ville dreje helt uventet, hvilket resulterede i, at jeg var ved at ride ind i folk, han var blevet hård i munden, ville ikke stoppe, lyttede overhovedet ikke og drønede bare derudaf.. Jeg tænkte at det bare var en dårlig periode, og jeg red ham selv i en måneds tid så godt jeg kunne.. Men det var stadigvæk det samme.
Jeg bestemte mig for at betale min ridelærer for at ride ham i en måned, for at se om det ville hjælpe.. Det hjalp ikke.. Det blev nærmest værre, og han begynde også at småstejle og lave endnu mere ballade. Nogle dage var han fin og sød, andre dage var han strid og fuldstændig som en vildhest...
Han kom herefter hjem på sommergræs, hvor han nu har stået stille, uden rytter, i en måneds tid, hvor jeg bare har trænet med ham fra jorden. Han var også blevet ustyrlig i longen på rideskolen, så jeg ville arbejde med dette. Jeg har nu lært ham at blive longeret i grime bare, inde på vores træningsbane Jeg ville så her forleden dag prøve at træne ham ude på folden, hvilket gik fuldstændig galt.. Han kunne se/høre de andre heste, men derfor skal han selvfølgelig lystre lige så fint som på træningsbanen.. Men han løb i longen, stejlede og til sidst gik tovet i stykker... Var utroligt ulykkelig, for intet af min træning har hjulpet så...
Han har det med at gå i krydsgalop på den ene side, og er usædvanlig stiv på den ene volte, hvilket min ridelærer også synes var ret mystisk.. Så jeg har bestilt kiropraktor til ham, som kommer her på torsdag for at se ham igennem. Det er Rikke Andersen.
Jeg er så fortvivlet. Nogle siger han bare er uopdragen og vil bestemme, andre siger han kan have ondt. Men .. Hvorfor kan jeg træne med ham i longen på træningsbanen uden noget, og andre steder er han fuldstændig ustyrlig?
Og hvordan kan det være han skifter sådan?! Jeg ved snart ikke hvad jeg skal gøre..
Forrige ejere er næsten umulige at snakke med om det, og nægter bare at han har været sådan før, nogensinde..
Jeg er så fortvivlet..
sep 2004
Følger: 53 Følgere: 68 Heste: 2 Emner: 107 Svar: 926
nov 2010
Følger: 69 Følgere: 69 Emner: 195 Svar: 2.553
jul 2008
Følger: 90 Følgere: 81 Heste: 4 Emner: 501 Svar: 7.252
mar 2006
Følger: 35 Følgere: 30 Heste: 5 Emner: 101 Svar: 1.263
men det svært og sig om det på grund af smærter eller ej men kan det måske godt være når det er stiv men håber du finder evt orsag og ikk minst en løsning men trist at folk nu om dage ikk kan være ærlig om den hest de sælger og skal ødelægge ens drømme om den hest man trode det var
nov 2010
Og hvad skal jeg gøre, hvis det ikke har noget med at gøre, at han har ondt? Hvad skal jeg så stille op?
mar 2006
nov 2010
Jeg tvivler på man kan finde det i blodet på ham nu..
Jeg har skrevet til tidligere ejer, at der kommer kiropraktor på ham på torsdag, og at jeg derefter vil ringe til hende.
Min mor har fundet frem til igennem en advokat, at man kan stævne hende og det vil så dække min mors forsikring, hvis det hele er umuligt...
Så vi må se hvad der sker... Jeg holder bare også af ham, og jeg ville blive ulykkelig over han skulle tilbage til hende
mar 2006
nov 2010
nov 2010
mar 2006
nov 2010
mar 2006
mar 2006
nov 2010
okt 2009
Følger: 62 Følgere: 62 Heste: 4 Emner: 80 Svar: 3.131
Afvent kiropraktor og er der noget galt med hesten - så må de give afslag el. tage hesten tilbage. Du har ¨jo købt den som ridehest og ovenikøbet som den første, så dette er en for stor mundfuld vil jeg sige. Med mindre en evt. skade kan udbedres.
Men derfor er det ikke hvad du købte og du er i din gode ret til at reklamere det overfor sælger. Sende hende/ham evt. et anbefalet bre, så der er dokumentation for at du har reklameret skaden og de intet vil gøre.
Så står du bedre i evt. retsag.
De flestes forsikringer har det der hedder retshjælp så man bare betaler selvrisiko af omkostningerne.
okt 2009
Følger: 62 Følgere: 62 Heste: 4 Emner: 80 Svar: 3.131
jul 2006
Følger: 48 Følgere: 71 Heste: 2 Emner: 433 Svar: 3.578
Håber I finder ud af det. Lad os se hvad kiropraktoren siger :O)
Sørger du for at variere din træning? Jeg havde en tinkerhoppe som kunne gå mig fuldstændig imod hvis jeg ikke varierede min træning. Jeg lærte også at omgivelserne betød rigtig meget for hende. Et sted jeg havde hende ville hun absolut ikke på tur. Hun spassede fuldstændig af som jeg aldrig har oplevet det før, rejste sig i de små og trippede sidelæns. Sådan havde hun aldrig gjort før. Samme sted ændrede hun sig fra at være den sødeste skovturspony til at være agressiv og direkte farlig for mennesker simpelthen fordi hun ikke kunne lide at være der. Så omgivelserne betyder en hel del.
jul 2007
Følger: 76 Følgere: 76 Heste: 2 Emner: 254 Svar: 4.676
mar 2009
Følger: 26 Følgere: 24 Heste: 3 Emner: 59 Svar: 835
maj 2008
Følger: 44 Følgere: 43 Heste: 10 Emner: 105 Svar: 810
men er enig med de andre vent på undersøgelsen, og se hvad den siger..
kan være mange ting, måske har hesten fjollet for meget rundt på folden, blevet sparket eller væltet..
det kan også være omgivelserne som en skriver, nogle heste er mere følsomme hvad det angår.. vi har en hoppe stående som absolut ikke trives store steder.. men hos os er der intet med hende..
hvordan stod den opstaldet før? har fold tiden ændret sig? har hesten fundet en makker i den nye flok? hvordan er ride måden nu i forhold til før?
der er mange ting at kigge på.. håber i finder rytmen
jul 2005
Følger: 136 Følgere: 151 Heste: 2 Emner: 272 Svar: 4.248
jeg købte selv en gang en hest, ja faktisk en pinto.
Sød og rolig da jeg prøvede hende, men da jeg fik hende hjem og efter noget tid, begyndte hun at blive fræk. Jeg sendte hende 2 måneder i ridning, og det hjalp lige indtil hun kom hjem igen. Så kom det hele tilbage.
Jeg valgte og sælge hende, og det blev til en springrytter (Jeg rider dressur) Hun har aldrig haft problemer med hende, de rider sågar S klasser i spring nu.
Hun har simpelhen kedet sig noget så gevaldigt når jeg har redet dressur. Så nu blev hun spring hest, og lyset stråler ud af øjnene på hende.
Jeg nåde at have hende i 6 måneder, da jeg indså at hun ikke ville nyde at komme til at gå dressur på højt plan. Så hun blev fræk, med hensyn til at bukke, løbe og stejle simpelhen fordi hun kedet sig.
Og hun var tjekker over alt af dyrlægen, har været i røngten, massør, kiopraktor, ja alt
apr 2007
Følger: 96 Følgere: 110 Heste: 4 Emner: 443 Svar: 8.280
Min veninde havde den her lille søde hest, som man altid bare kunne tulle rundt med uden problemer. Hesten blev solgt og den nye ejer klagede over at hesten kastede sig rundt, stejlede og flippede ud hele tiden. Jeg ved så ikke hvad de har gjort ved hesten, siden den reagerede sådan, men det <i>er</i> muligt at heste vender 180 grader med en ny rytter et nyt sted.
jul 2008
Følger: 27 Følgere: 26 Heste: 2 Emner: 4 Svar: 217
Ellers kunne det være tegn på at han ikke respektere dig som leder, og det i kombination med at han måske har ondt gør alt værre, jeg har stadig problemer med min og det er et år siden jeg fik hende, men jeg har fundet ud af at takle dem nu, og så går det hele meget lettere, nogle heste er bare meget meget utrykke hvis de ikke er helt sikre på hven der har lederskabet, og det kan tage meget lang tid før de falder til og føler sig trykke, det er problemet med min, og hvis jeg ikke har været ude hos hende i bare 2 dage, er hun helt umulig at have med at gøre, da hun "tror" jeg har forladt hende igen. Hun er så goså blevet handlet 5 gange på 3 år så der skal ikke så meget til før hun bliver usikker.
mar 2006
mar 2006
Hvem siger ikk at hesten evt har en ryg skade og der har været en dyrlæge som har givet den en ryg plokade for at den ikk har ondt imens ryggen bliver iorden igen og tidliger ejer har taget det som en chance at komme af med hesten fordi den er smerte fri i den periode
men det finder du jo ud af når den har haft kiropraktor på om der er nået med ryggen osv
sep 2006
Følger: 70 Følgere: 64 Heste: 1 Emner: 11 Svar: 92
Så vil jeg også tilslutte mig Simone.. måske er han bare møgtræt af ridehuset.. mine ville dø, hvis de skulle nøjes med ridehus ridning.. Måske skal han bare ud i naturen på tur.. det er også god tillids træning..
Held og lykke med ham..
apr 2010
Følger: 100 Følgere: 93 Heste: 6 Emner: 80 Svar: 2.004
Den pony jeg har nu er noget af det skønneste, men inden ham nåede jeg at have en pony på prøve som opførte sig helt skørt da jeg fik hende hjem.
Min mor turde slet ikke beholde hende, og selvom jeg var ked af det længe efter at hun blev sendt retur, så kan jeg jo se idag at det var det eneste rigtige.
Det skal ikke være en kamp at have en hest, men en fornøjelse.
håber kiropraktor kan hjælpe dig, men ellers tror jeg du skulle kigge efter en ny hest som kan blive din bedste ven, og til daglig glæde
nov 2010
Jeg afventer og ser hvad kiropraktoren siger til ham. Jeg vil også vise hende den adfærd han har på træningsbanen, og derefter tage ham et andet sted hen, så hun kan se forskellen..
Jeg er rigtig ulykkelig over situationen, det er noget møg.. Jeg købte jo bare en hest jeg kunne ride stille og rolige ture på, hvilket ikke er situationen :[
nov 2008
Følger: 26 Følgere: 23 Heste: 5 Emner: 13 Svar: 232
nov 2010
jun 2008
Følger: 12 Følgere: 14 Heste: 1 Emner: 18 Svar: 582
Tror ikke på den med, at den skulle være dopet. Rigtig mange heste ændrer radikalt adfærd ved at blive flyttet.
nov 2008
Følger: 26 Følgere: 23 Heste: 5 Emner: 13 Svar: 232
aug 2007
Følger: 24 Følgere: 24 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 447
jun 2008
Mange heste ændre først adfærd efter 1-2 måneder efter den er flyttet, så det kan sagtens være det, der har gjort udslaget.
- nu spurgte jeg også mere ind til sadlen....tror mere på smerter end noget andet.
feb 2007
Følger: 34 Følgere: 32 Heste: 4 Emner: 1 Svar: 3
nov 2010
Hun fandt ud af at Chagall går på hele sin ene side pga. skævhed der kommer af hans ryg ikke fungerer optimalt, han har MEGET ondt i ryggen pga. tidligere sadel, så alle hans muskler er sat forkert i ryggen..
Desuden er hans ene knæ løst fordi han er gået så skævt.
Hun sagde også, at han har nogle adfærdsproblemer, der kommer af han er blevet behandlet forkert. Han har vist små tegn på smerte, men der er bare blevet lagt mere og mere pres, og til sidst har han undgået det ved at gøre som han gør. Derfor sidder det i ham, og det skal tages af ham igen. Hun 'prøvede' ham lidt af, og hun sagde han var ganske fornuftig, så det er mennesket der har behandlet ham forkert. Han kender heller ikke hans rum i forhold til mennesket. Så nu bliver han kun ridehest igen, hvis jeg genoptræner ham igennem måneder, med masser af jordtræning, bomtræning, 'genopbygning' af hans ryg, med professionel hjælp... Og INGEN sadel.
jun 2008
Held og lykke fremover.
Jeg ved snart ikke hvad jeg skal gøre ..