{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.009 visninger | Oprettet:

Jeg opgiver snart.. {{forumTopicSubject}}

.. Jeg har snart brugt al min energi og lang tid på min pony, Flogging Molly, og jeg orker snart ikke mere.

Jeg har ikk RIGTIGT redet i i et halvt år, og synes bare ikke jeg kommer videre med hende. Jeg har prøvet ALT - skiftet sadel, arbejdet med hende fra jorden, brugt både McLean og lidt HMS, og intet virker.

Hun hader mig - når jeg longerer hende, løber hun ind mod midten for at ramme mig, når hun er løs i hallen, prøver hun også på at rende mig ned - når jeg rider hende, prøver hun konstant på at få mig af; hun bukker, stejler, render afsted med mig. Selv i longen bukker hun og stejler! For et par dage siden sparkede hun ud efter mit hoved.

Jeg aner ikke mine levende råd, og er tæt på at sætte hende til salg - jeg orker bare ikke mere, jeg skulle bare have en hest, jeg kunne sætte mig op på og ride. Og må desværre indrømme, at jeg er ved at være hunderæd for hende, har det skidt med at skridte på hende.

Nogle folk siger det er hormoner, andre folk siger det er fordi hun har meget krudt. Men når man rider hende, gider hun intet. Har prøvet at få sat mig i respekt, men heller ikke dette virker.

I går longerede jeg hende, så prøvede hun at galoppere OPAD barrieren, pludselig drejede væk, og fik mig slæbt et stykke, og ellers vender hun bare ind mod mig, og ligner en der vil slå mig i hjel.

Hvad skal jeg gøre? Jeg elsker denne pony, men er bare efterhånden ved at være så bange for hende, at jeg snart har mistet modet til noget som helst. Og gør intet rigtigt.

Det skal lige siges, at jeg arbejder i butik, så har nok ikke den fornødne tid til hende, men prøver så godt jeg kan!

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Jeg opgiver snart..
  • #1   18. jan 2009 Hvad gør hun hvis at du sætter en anden op på hende? Det er jo ikke sikkert at det kun er dig hun ikke kan li' men det kan vel også bare generalt være mennesker...

• #2   18. jan 2009 Nu lyder jeg måske irreterende. men har du fået hende tjekket??

• #3   18. jan 2009 Tænker det samme som Trine.....

Kan hun ha ondt et eller andet sted.....

• #5   18. jan 2009 Hun er tjekket, hun har lige gennemgået et dyrelægetjek til forsikring, så hun 100% ok.

Hun gør det også med andre, men ikke i samme grad som hun gør med mig. Hun render heller ikke andre ned, end mig. Havde hun været en hund, havde hun knurret og vist tænder af mig.

• #6   18. jan 2009 Ja der kan være mange muligheder for hvad der er der gør din hest reagere sådan. Som jeg tolker det er det fordi din hest ikke mener du har lov til og spørge om de ting du gør - såsom ridning, longerine osv. Dette bunder i som jeg ser det, at den ser sig selv som leder, og en meget dominerene en af slagsen.
    Hvis jeg var dig og jeg havde prøvet alt ville jeg kontakte en prof, hvis du da er villig til og smide de penge og tid i hesten.

Måske Monty Roberts er noget ?

• #7   18. jan 2009 Hendrika - Hun har altid gjort det, også selv dengang jeg lige havde fået hende, og der var jeg på ingen måder bange for hende. Det gik først op for mig, da hun sparkede ud efter mit hoved, helt umotiveret. Jeg gik og nussede lidt om hende i ridehallen, så sparkede hun bare.

Fra jorden af, er det det samme. Og der er jeg ikke bange, der bestemmer jeg (tror jeg da selv). Men hun respekterer mig bare ikke, og når andre rider hende, prøver hun også på at rende mig ned.

• #8   18. jan 2009 Du kan jo evt. prøve af bestille et kursus/en enetime hos Susanne Berg.. ved godt du har prøvet HMS men det plejer altså virkelig af hjælpe af komme på kursus/få en enetime der .. du kan finde adresse tlf. nr. osv. på www.horsemanshipcenter.dk
    mvh frederikke

• #9   18. jan 2009 L. Moltzen - jeg har overvejet at sende hende ud til en der hedder Betinna - det er noget HMS og sådan noget.

Jeg er bare ved at være så langt ude, at jeg ikke aner mine levende råd - det nytter jo heller ikke noget, at have en pony man er bange for.

• #11   18. jan 2009 Jeg havde en hest.
    Hun var super sød fra jorden ganske vist, men på ryggen var hun sindssyg.
    Hun blev ærklæret sindssyg og livsfarlig.

• #13   18. jan 2009 Hendrika - nej, jeg købte hende igennem en hestehandler (desværre).

Taz - Hun har jo gjort det hele tiden, har aldrig kunnet rigtigt styre hende, og begyndte først at blive bange for en uges tid siden. Jeg har vitterligt prøvet alt - tusindvis af øvelser fra jorden, masser af tålmodighed, prøvet at ride hende op igen.

Og jeg HAR sat hende på plads dag efter dag efter dag efter dag.
    Hun har aldrig rigtigt fået rendt helt ind i mig, for gør hun det i longen, så svipser jeg med pisken, så render hun ud igen. Og hvis det er mens der sidder en på hende, så får de hende væk.

Det er det underlige - sommetider bakker hun enormt let, andre gange skal man nærmest stå i bøjlerne.

• #14   18. jan 2009 Hendrika - jeg synes bare jeg har prøvet sætte mig selv som leder hver dag, men er bare så træt af det.. Jeg er løbet tør for idéer, har dog en veninde som kun har haft problemheste, hun vil hjælpe mig med at sætte hende på plads IGEN..

Min søster, hendes veninde og mine egne veninder har også prøvet alt nu..

• #15   18. jan 2009 ork jeg kender det godt. Har haft en hest på præcis samme måde, jeg begyndt bare at 'ignorerer' hende lidt i noget tid, altså ikke nusse med hende, bare longere hende og ride hende stille og roligt. Jeg klappede hende ikke engang, så efter noget tid begyndte jeg at have en godbid med hver gang jeg så hende. Så blev hun glad for at se mig, og så begyndte jeg langsomt at starte op med at klappe hende når hun kom. Så gik det meget bedre smiley håber det kan hjælpe lidt.

• #16   18. jan 2009 Pony Gården - får en professionel ud her på næste søndag, men jo - sommetider tænker jeg på, om det måske ikke ville være bedst for Molly, at blive solgt til en der har tiden. Når der er børn på hende, er hun bare det rareste - hun er også super rar, når man sadler op og gør klar - der kan man rende mellem benene på hende og gå, og hun bliver stadig stående.

Flogging Molly er nemlig også mit yndlingsband smiley ..

• #17   18. jan 2009 Fanøe - Hmm, den måde har jeg ikke lige prøvet at gå før; det kunne måske hjælpe lidt, hvis hun har så meget storhedsvanvid smiley ..

• #18   18. jan 2009 Man er da nødt til at være realistisk.
    Og når den kommer fra en hestehandler kan man ikke vide hvad der er sket , eller hvor mange gange den er solgt.

Donna blev psykisk syg pga de skiftende ejere hun havde. Og til sidst (hvor min veninde ved en tilfældighed købte hende) var det så galt at hun måtte aflives. Hun kunne sagtens være sød, men ligeså sød hun kunne være lige åndssag kunne hun være.
    Det var især slemt når hun red fra de andre heste.

• #19   18. jan 2009 Pony Gården - hun var da en køn en smiley

Ellá - jeg ved bare hun har været rideskolehest i et ½ år, så har hun ellers bare tullet rundt hos nogle gamle mennesker, indtil jeg købte hende.

• #20   18. jan 2009 Du kan måske prøve det smiley i hvert fald held og lykke med hende, håber du finder ud af en vej at trænge ind til hende smiley sådan noget er bare træls

• #21   18. jan 2009 Fanøe - ja - for vil ikke af med hende, selvfølgelig elsker jeg hende. Men lige nu, ville det bare være det nemmeste.

• #22   18. jan 2009 du flytter dig når hun gør sådan noget (selvfølgelig gør man det), men så finder hun ud af at hun kan bestemme, hun skal bare være aggressiv.

hun har brug for vildt meget jordtræning og respekt øvelser før hun bliver god at ride på
    og du skal overhoved ikke tænke på at ride hende, før du kan omgås med hende på jorden, det er kun farligere.

det kunne godt lyde lidt som min hoppe når andre prøver at få hende til noget.. så bliver hun også aggressiv.. jeg har set og prøvet noget ligende før (selvom din virker noget mere ekstrem) og det eneste der virker er at sætte sig i respekt på en klar og kontant måde men uden straf, for det hjælper ikke en skid!!!

lige nogle sprøgsmål:
    - kan du rører hende over det hele uden nogle problemer? (for hvis du ikke kan, kan der være noget mentalt i vejen med hende som vi bare ikke kan se)
    - kan andre mennesker håndtere hende?
    - kan du trække hende?
    - kan du bakke hende?

• #23   18. jan 2009 Kristina F

Kan godt forstå dig. Jeg ville ikke bare sende heste afsted. Du skal hvis du sender den afsted selv være med til træningen, så du kan lære det også. Det hjælper ikke at hvem end du sender den ud til måske kan styre hesten, da det er dig der har med den og gøre i dagligdagen. Men tænk godt over det. Kender muligvis nogen der kan hjælpe dig, skal jeg forhøre mig ad ? Kender nemlig flere der træner HMS og lignende og som underviser i det også, og her i Jylland =)

• #24   18. jan 2009 Jeg skal til og hjem nu, er ude ved mine heste, men skriv gerne en PB hvis du føler at jeg kan hjælpe dig med noget. Logger på senere i aften =) Hvis ikke så held og lykke med hende =)

• #25   18. jan 2009 Pony Gården - det er da dejligt hun har dte godt smiley

Camilla - Øh, nej - hun skal så ikke aflives, bare fordi jeg ikke kan styre hende! Så beholder jeg hende. Hun fejler jo ikke noget, som sådan. Og hvad er en Shane?

L. Moltzen - jeg prøver nogle af de ting af, som i har fortalt mig, her i aften smiley

• #26   18. jan 2009 Pony Gården - jeg aner slet ikke hvad Shane er smiley .. Men det lyder som noget der går imod mine principper, så det skal det i hvert fald ikke være.

Jeg er mere McLean/HMS typen smiley Går ikke ind for hjælpemidler

• #27   18. jan 2009 Vil i hvert fald ikke have at Molly skal føle sig jagtet. Som Xenophon engang sagde: „Your horse should be a trusted friend to you, not a slave.“

• #28   18. jan 2009 Camilla - øh, hun har været solgt to gange? Kender da flere heste, som er solgt flere gange.

Synes måske det er lige lovligt forhastet, at tale om aflivning, når hun jo har det godt. Hvis det viser sig hun ikke kan rides på, skal hun have lov til at gå og græsse indtil hun falder død om.

• #29   18. jan 2009 Pony Gården - kan godt se hvad du mener; og det skal Molly ikke udsættes for. Så hellere en dygtig rytter som Susan Kærgaard eller selveste Andrew McLean smiley Eller en prof. HMS rytter

• #30   18. jan 2009 Pony Gården - føj da; kan også se han bruger 3-bens metoden efter western

• #31   18. jan 2009 Så lige de videoer og seriøst forstår slet ikk man gør det på den måde...

• #32   18. jan 2009 Vil lige sige at det ikke er sådan vi har gjort... og jeg har haft meget med western at gøre...

• #33   18. jan 2009 video
    øhh er han fuldstændig lam i hoved
    sådan tilrider man fandeme ikke en hest

• #34   18. jan 2009 føj da; kan også se han bruger 3-bens metoden efter western

Hvad er det??? 3-bens metoden??

• #35   18. jan 2009 Synes også det er en meget hårdhændet behandling, også selvom det er problemheste.

Ved heller ikke lige hvorfor jeg skrev at man brugt det der med de 3 ben i western - det må du altså undskylde smiley

Men kan hurtigt konstatere at Shanes metode er hul i hovedet

• #36   18. jan 2009 Trine C - det var ikke lige western jeg skulle sammenligne det med smiley

Men f.eks. i Hedstehviskeren, hvor Robert Redford binder Pilgrimms ene ben op, så skal den kunne gå på 3 ben

• #37   18. jan 2009 Trine C - det var ikke lige western jeg skulle sammenligne det med smiley

Men f.eks. i Hedstehviskeren, hvor Robert Redford binder Pilgrimms ene ben op, så skal den kunne gå på 3 ben

• #38   18. jan 2009 ok.. Ville bare høre om det var noget jeg var gået glip af.

Shanes metode hul i hovedet.. måske.
    Men så kan jeg fortælle om ligeså mange andre mennesker og metoder der er hul i hovedet. Og meget mere farligt.

Han gør 1 ting. og andre bruger en anden ting. så kan man vælge det eller noget der passer en mere og bedre. heldigvis lever vi i en fri verden.

• #39   18. jan 2009 Lyder som om hun har brug for konsekventhed og kærlighed :-))

• #40   18. jan 2009 Trine C - det var mere til Molly at den ville være hul i hovedet smiley .. Jeg bruger McLeans metoder (på hesten præmisser, men ejeren er lederen) og nogle ting fra HMS; jeg bruger f.eks. hverken pisk eller sporer (det er bare efter mine principper :)) - men når jeg longere, bruger jeg naturligvis longepisken. Jeg har også en pisk til at ligge, men Molly går grasat når man har den med. Er langsomt begyndt at vænne hende til den, kan røre hende med den på hele kroppen, også i hovedet.

Men nu tager jeg ud og prøver nogle af tingene af, skriver hvordan det gik smiley Prøver at få min kæreste til at filme det, så i kan se hvad jeg mener.

• #41   18. jan 2009 Røsle - hun får i hver fald kærlighed i store mængder, og prøver at være konsekvent med hende smiley

• #42   18. jan 2009 Det lyder som om du griber hende rigtig an. og bruger det du kan stå inde for. så held og lykke med hende. den med ingen kærtegn som blev beskrevet længer oppe lød god.

• #43   18. jan 2009 Kristina:
    enig med Trine C, det lyder som om du griber hende rigtigt an. Men mon ikke du har brug for en hvilken som helst anden, hestekyndig, person - en som kan se jer med nye øjne?

• #44   18. jan 2009 jeg har lige læst næsten alle indlæg og glæder mig til at høre om det lykkedes for dig.. jeg har desværre ingen godt råd, havde selv en pony der maste mig, bed mig, sparkede mig når hun kunne komme til det, hun løb også af med mig flere gange, løb væk fra mig når jeg skulle hente hende på fold ovs. og jeg fik aldrig vænnet hende af med det... Så du må meget gerne skrive hvis du finder en god løsning, hvis jeg nu skulle få sådan en hest el. pony igen smiley Held og lykke...

• #46   18. jan 2009 ALLE SAMMEN:

Har lige været ude at træne med hende i dag, og for fanden da - tror sgu de sidste par uger med intens HMS har hjulpet smiley Hun var virkelig overdrevent rar idag, både i longen, og mens min kæreste red hende (sætter mig først op, når jeg er tryg ved hende igen). MEN - hun søgte hele tiden ind mod mig, mens min kæreste red hende. Men så prøvede jeg at gå foran hende, så fulgte hun efter, travede når jeg løb, stoppede når jeg stoppede. Alt i alt - hun gjorde hvad mit kropssprog sagde smiley Og INGEN bukkespring, stejl eller noget mens jeg longerede hende!!! Ej heller, da min kæreste red hende smiley

Startede nemlig også ud med at ignorere hende, så meget menneskeligt muligt - vendte ryggen til hende, og sådan noget; og det hjalp også; hun viste pludselig interesse i det jeg foretog mig, og gjorde meget for at få min opmærksomhed.

Da hun til sidst skulle ind fra ridebanen, fulgte hun bare troligt efter mig (og gik endda lige forbi fodret :D), stod helt stille, mens jeg tog sadel, trense af og dækken på smiley

Men er spændt på at se på tirsdag - hun får lov til at hvile i morgen, fordi hun har fået skudt alt sit krudt af de sidste par uger. Måske trængte hun bare til at komme af med overskydne energi smiley

Trine C og Røsle - jeg får også en hestekyndig person ud her om en uges tid, så kan hun få lov til at "lege" lidt med hende smiley

Christina R - Du skal i hvert fald være velkommen til at følge med smiley

Pernica - mente også bare at Shane måske ikke lige var det rette for min pony smiley

• #47   18. jan 2009 Hun får lucerne og vitaminer - tror næppe det kan gøre en forskel smiley

• #48   18. jan 2009 Synes det er så ærgerligt for dig Kristina, at hun er sådan!
    Men nu må vi se hvad Betina siger når hun kommer ud, og så kan du evt tage på kursus med hende, så I kan finde melodien sammen igen.
    Og så kunne det måske være en god ide at kigge lidt på de urter jeg snakkede om her i aften.

Håber virkelig at du får løst problemerne, for ved jo hvor glad du er for hende!

• #49   18. jan 2009 Linda - synes også det er brandærgeligt, for synes jo selv vi er et super godt team, når det lige falder hende ind smiley .. Hun kan være den rareste, men hun kan også være decideret ond.

Ja, vi må lige have kigget på de urter, du snakkede om - måske er det bare fordi hun har for meget krudt, og er pms smiley ..

• #50   18. jan 2009 Vi andre bliver jo også lidt hysteriske den tid på måneden LOL

Du må sige hvis jeg kan hjælpe med noget! Selvom jeg nok er ret begrænset pt, højgravid som jeg er hehe.
    Men du ved jo at du altid kan ringe hvis der er noget, jeg vil altid gerne opmuntre osv =0)

• #51   19. jan 2009 Du må i hvert fald meget gerne komme md ud i morgen smiley .. Regnede godt nok med, at jeg måske ville lave lidt flere smidighedsøvelser fra jorden af i aften smiley

Kommentér på:
Jeg opgiver snart..

Annonce