{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.008 visninger | Oprettet:

Dominans? Er i tvivl :/ {{forumTopicSubject}}

Jeg elsker min pony meget højt, og jeg vil gerne have at han føler sig tryg ved mig og ved at jeg ikke vil gøre ham ondt og at han har tillid til mig.

Vi går altid skulder mod skulder, da jeg gerne vil have at vi har et ligeværdigt forhold til hinanden.

Men problemet er, at jeg ikke ved om det egentlig er det bedste?

I enhver hesteflok er der jo ikke 2 heste der bestemmer ligemeget. Det er jo bygget op af rangorden og der er altid en leder. Den bedste førerhest er vel den de andre kan føle sig tryg ved og har tillid til beskytter dem?

Så jeg er i tvivl om min pony ville føle sig mest tryg og have mest tillid til mig hvis jeg dominerede ham, viste at jeg var lederen (selvfølgelig helt uden nogen form for vold) og at jeg havde magten, eller skal jeg fortsat prøve at få vores forhold til at være ligeværdigt mht magt?

I et venskab mellem to mennesker bør begge jo have ligemeget 'magt' for at man kan have tillid til hinanden, men kan heste også det? Er det overhovedet muligt at en hest og et menneske kan have lige meget magt?

Hvad gør i? Hvad tror i er det bedste?

Håber nogen vil skrive deres mening omkring dette, for jeg er ærlig talt blevet i tvivl mht til dominans/ligeværdighed smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dominans? Er i tvivl :/
  • #1   5. jul 2011 I mit forhold til hestene er det vigtigt at de er klar over at jeg er føren, ikke ved at bruge vold, men ved at bruge det "sprog" heste bruger overfor hinanden. Altså meget på kropssprog.

Hestene skal lære at jeg er stærkere end dem og det er mig der har magten. Det er store dyr og stærke dyr så det kan hurtigt blive farligt hvis de fornemmer at de kan tage magten fra en.

Ville aldrig bruge vold, da det er vigtigt at hesten ikker er bange for dig.

• #2   5. jul 2011 jeg "dominere" mine heste. de går altid bag mig. det er noget jeg har lært af hende der tilred min den ene hest, og det fungere super! især for min islænder. ham kan jeg gøre alt med! intet skræmmer ham når han er sammen med mig.

- men jeg tror hesten har det bedst når den ser en "leder" i sit menneske.

• #3   5. jul 2011 Okay, flere?

• #4   5. jul 2011 jeg er også boss i mit forholdet med min hest, jeg er menneske og ved bedst

• #5   5. jul 2011 Mine heste går altid bag mig, det viser at de accepterer at jeg bestemmer vejen. Det mest naturlige for en hest er at gå begved den der fører an. To heste følger altid hinanden, mens den ene går forrest:)

Er enig i at hestene skal se os som lederen - men de skal selv vælge det. Går ikke ind for dominans, men bruger hestenes eget sprog, "Equus", til at kommunikere med dem og vise at jeg kun vil dem godt. Det virker optimalt for mig og min heste smiley

• #6   5. jul 2011 min hoppe skal slet ikke være itvivl om hvem der bestemmer, hvilket er mig, da hun i forvejen gerne vil være leder og er meeeeget dominerende og siger hun fra - jamen så skal man gøre det 100% klart overfor hende at jeg bestemmer, men samtidig går jeg ikke op i hvordan vi går, giver hende meget fri tøjle så hun kan egentlig gå der hvor hun vil, hvis bare hun vil være sammen med mig og bliver hos mig er jeg glad.. bruger meget stemmen til komando.

• #7   5. jul 2011 Bruger også stemmen meget til min hoppe. Hun er førerhoppen i flokken, så det kræver nogengange lidt overtalelse at huske hende på at jeg bestemmer hvilken vej vi skal smiley Men det virker altid med lidt snak og lidt nussen og ros når hun er på rette vej. Plejer at holde pause så hun kan græsse i vejkanten indimellem, både når vi går tur og rider. Hun ved godt at jeg finder det gode græs til hende hvis hun opfører sig pænt, så hun lader mig bestemme smiley

• #8   5. jul 2011 Jeg bestemmer klart også over de heste jeg omgåes.. De går alle bag ved og havde jeg ikke forklaret dem på en pæn måde at jeg bestemmer ville det have bragt mig i nogle farlige situationer..

ex den anden dag øvede vi trailerlæsning og belle mente hun kunne godt græsse imens den anden hest var i traileren.. nix. Jeg tog kampen og vandt med hms.
    Hendes ejer sagde til mig at hvis jeg havde været en anden hest, havde jeg fået en ordentlig omgang klø, hun var virkelig sur..

• #9   5. jul 2011 Bruger også hms med mine hyppere, kan især godt lide Michael Peace, Monty Robert og Pat Parelli. De går ind for at man opnår et partnerskab med sin hest, hvor den lader en bestemme af fri vilje.

• #10   5. jul 2011 Man kan jo ikke sammenligne venskab mellem to mennesker med "venskab" mellem hest og menneske.

Hesten er jo et flokdyr og i flokke findes altid rangordner og èn leder. Alle hestene i flokekn stoler på lederen, og tror på at dennes afgørelser er korrekte.

Min erfaring er, at en hest klart føles sig mest tryg og tilpas, hvis den domineres - altså at mennesket er lederen i flokken. De giver hesten tryghed og ro.

• #11   5. jul 2011 Det er også det der indirekte sker n¨r man træner hms og hesten selv vælger at følge en. Derved bestemmer hesten sig jo for at lade mennesket betemme, af fri vilje. Man får altså kontrollen, men uden kamp smiley

Kommentér på:
Dominans? Er i tvivl :/

Annonce