Dominans? Er i tvivl :/ {{forumTopicSubject}}
Jeg elsker min pony meget højt, og jeg vil gerne have at han føler sig tryg ved mig og ved at jeg ikke vil gøre ham ondt og at han har tillid til mig.
Vi går altid skulder mod skulder, da jeg gerne vil have at vi har et ligeværdigt forhold til hinanden.
Men problemet er, at jeg ikke ved om det egentlig er det bedste?
I enhver hesteflok er der jo ikke 2 heste der bestemmer ligemeget. Det er jo bygget op af rangorden og der er altid en leder. Den bedste førerhest er vel den de andre kan føle sig tryg ved og har tillid til beskytter dem?
Så jeg er i tvivl om min pony ville føle sig mest tryg og have mest tillid til mig hvis jeg dominerede ham, viste at jeg var lederen (selvfølgelig helt uden nogen form for vold) og at jeg havde magten, eller skal jeg fortsat prøve at få vores forhold til at være ligeværdigt mht magt?
I et venskab mellem to mennesker bør begge jo have ligemeget 'magt' for at man kan have tillid til hinanden, men kan heste også det? Er det overhovedet muligt at en hest og et menneske kan have lige meget magt?
Hvad gør i? Hvad tror i er det bedste?
Håber nogen vil skrive deres mening omkring dette, for jeg er ærlig talt blevet i tvivl mht til dominans/ligeværdighed
maj 2004
Følger: 53 Følgere: 50 Heste: 3 Emner: 70 Svar: 906
Hestene skal lære at jeg er stærkere end dem og det er mig der har magten. Det er store dyr og stærke dyr så det kan hurtigt blive farligt hvis de fornemmer at de kan tage magten fra en.
Ville aldrig bruge vold, da det er vigtigt at hesten ikker er bange for dig.
mar 2008
Følger: 15 Følgere: 12 Heste: 7 Emner: 35 Svar: 245
- men jeg tror hesten har det bedst når den ser en "leder" i sit menneske.
okt 2008
Følger: 67 Følgere: 63 Heste: 1 Emner: 26 Svar: 89
apr 2007
Følger: 83 Følgere: 81 Heste: 3 Emner: 223 Svar: 4.507
okt 2010
Følger: 1 Følgere: 7 Heste: 6 Emner: 3 Svar: 67
Er enig i at hestene skal se os som lederen - men de skal selv vælge det. Går ikke ind for dominans, men bruger hestenes eget sprog, "Equus", til at kommunikere med dem og vise at jeg kun vil dem godt. Det virker optimalt for mig og min heste
feb 2008
Følger: 73 Følgere: 70 Heste: 1 Emner: 447 Svar: 1.934
okt 2010
maj 2011
Følger: 24 Følgere: 28 Heste: 3 Emner: 101 Svar: 991
ex den anden dag øvede vi trailerlæsning og belle mente hun kunne godt græsse imens den anden hest var i traileren.. nix. Jeg tog kampen og vandt med hms.
Hendes ejer sagde til mig at hvis jeg havde været en anden hest, havde jeg fået en ordentlig omgang klø, hun var virkelig sur..
okt 2010
apr 2008
Følger: 55 Følgere: 65 Heste: 3 Emner: 14 Svar: 3.182
Hesten er jo et flokdyr og i flokke findes altid rangordner og èn leder. Alle hestene i flokekn stoler på lederen, og tror på at dennes afgørelser er korrekte.
Min erfaring er, at en hest klart føles sig mest tryg og tilpas, hvis den domineres - altså at mennesket er lederen i flokken. De giver hesten tryghed og ro.
okt 2010
Dominans? Er i tvivl :/