Undervisning tilbydes annoncer? {{forumTopicSubject}}
Hey folkens!
Jeg har "mange" dygtige "veninder" som tilbyder undervisning i ridning og eller jordtræning.
De fleste kan jeg kun sige "Jamen, det kan hun jo godt gøre! Hun har haft med det i en del år nu, og har en hel masse efaring, fordi hun har prøvet med en masse forskellige i en længere periode."
Hvor der er andre, som jeg tænker at jeg synes det er dybt latterligt at de opretter en annonce, fordi de kun har haft hest kort tid, og ikke engang er begyndt på træning, bange for nogle ting, og som siges at have en masse efaringer.
Jeg kan godt nok få grå hår af det. Jeg synes skam på folk der ikke får en rigtig DYGTIG underviser ud som trods har haft med træning og undervisning i et par år, frem for en der aldrig rigtig har.
Er jeg den eneste der kan få lidt grå hår af sådan noget? :o))
Selv har jeg så mange gange ønsket at undervise, men har altid stoppet mig selv og sat mit mål. Jeg skal have trænet RENT (altså ikke slattent og pauser.) i mindst(helst) 1 år og fået undervisning eller været på kurser, før jeg kan give noget efaring væk.
Selv har jeg kun undervist én gang, og det var for morskab og sjov med mine bedsteveninder. Jeg havde trænet i nogle få måneder, og det gik helt kaos. Jeg kunne ikke holde styr på 4 væsner, og vi grinte konstant, fordi jeg lavede hele tiden fejl .. Heehhehe :o)) der indså jeg det så
Ufuf .. jamen :o)) De da selv uden om det :-PP Jeg skal ikke nyde noget.
sep 2004
Følger: 51 Følgere: 107 Heste: 8 Emner: 62 Svar: 442
jeg har selv undervist igennem de sidste år både i dressur og jordtræning. men da jeg blev gravid stoppede jeg og holdte også under min barsel.
nu er jeg så småt ved at gå i gang igen, men slet ikke på samme plan som for en del år siden, dels fordi tiden slet ikke er til så mange elever men også at der er sket meget på de 2 år jeg har været fra det. der er meget nyt der skal tages til sig samt meget skal genopfriskes. hvilket jeg har brugt det sidste 1 1/2 års tid på efterhånden
sep 2008
Følger: 45 Følgere: 43 Heste: 3 Emner: 151 Svar: 3.194
Forstår det simpelt hen ikke.
Efter min mening, skal man først og fremmest MINDST være 18 år, og være meget dygtig.
Jeg synes simpelt hen at alle de små piger på 15 - 16 år, (ligesom mig selv, i øvrigt) skulle tage at FÅ noget undervisning, i stedet for at tro de selv skal ud og undervise..
Jeg vælger mine undervisere ud fra hvor meget erfaring de har, og hvor dygtige de selv er.
jun 2008
Følger: 29 Følgere: 34 Heste: 4 Emner: 132 Svar: 1.767
dec 2008
Følger: 74 Følgere: 248 Heste: 5 Emner: 852 Svar: 9.699
Jeg synes det er fint som 16 årig og opover at tilbyde undervisning i nogle dele af området, hvis de har haft undervisning selv, og har trænet dette "rent" i et laaangt stykke tid :-)))
apr 2007
Følger: 77 Følgere: 69 Heste: 18 Emner: 46 Svar: 529
Derud over undervise jeg en som rider på min pony, hun er også nybegynder, men jeg siger altid at jeg kun vil undervise til det punkt jeg selv ved jeg kan 100% hvis jeg føler jeg ikke kan give mere, henviser jeg til en anden . jeg vil ikke lære dem fejl.
Men ja. at folk tilbyder undervisning og så selv har startet LD1 til stævner kan jeg ikke tage seriøst. Man er nød til at have noget erfaring, det er jo også et stort ansvar. man har jo ansvar for rytteren man undervise, og at hesten bliver reddet rigtigt.
mar 2005
Følger: 165 Følgere: 159 Heste: 8 Emner: 259 Svar: 2.222
jeg har redet siden jeg var 4-5 år gammel og har ikke redet store stævner, jeg er bare godt til at lære fra mig..
men ja der er også nogle useriøse blandt der ude
mar 2005
Følger: 16 Følgere: 27 Heste: 5 Emner: 119 Svar: 8.410
Men fordi de ikke kan ride godt selv, behøver ikke betyde de ikke er gode undervisere, hvis de har fanget ideen med hvordan man rider rigtigt, og forstår og vidreformidle det til andre, så er det ret meget lige meget hvor dygtig man selv er
mar 2008
Følger: 138 Følgere: 121 Heste: 11 Emner: 263 Svar: 7.601
De første mange år var det udelukkende veninder som jeg hjalp når de havde problemer..
Nu underviser jeg også andre, men skriver tydeligt at de intet kan forvente, jeg øver mig blot og derfor er det også gratis..
Vil ikke tage penge for det før jeg har fået undervisning konstant i en lang periode, startet stævner (hvilket jeg sjældent gør pga præstationsangst), og sådan..
Har godt nok en del erfaring bag mig, men føler mig langt fra go nok til at tage penge for det..
Dog plejer jeg at sige, jeg underviser bedre end jeg rider..
maj 2009
Følger: 60 Følgere: 109 Heste: 1 Emner: 312 Svar: 4.406
Jeg tager altid transport penge for det (det er vel ikke andet end fair) men første gang tager jeg ikke noget for selve undervisningen - Da jeg ikke synes nogen skal "snydes" hvis de har for store forventninger
sep 2008
Følger: 260 Følgere: 281 Heste: 1 Emner: 402 Svar: 6.285
Jeg er 16, har undervist i 2,5 år og har selv fået meget undervisning. Jeg underviser både børn og voksne, og det har aldrig været et problem. Tager kun imod "opgaver" som jeg ved jeg kan klare, da jeg synes at andet er uansvarligt.
dec 2008
Følger: 74 Følgere: 248 Heste: 5 Emner: 852 Svar: 9.699
sep 2008
Følger: 260 Følgere: 281 Heste: 1 Emner: 402 Svar: 6.285
maj 2009
feb 2005
Følger: 57 Følgere: 80 Heste: 3 Svar: 3.489
Hvad hvis man har valgt at gøre meget ud af ridning af ungheste og derved ikke kan komme "højt" op i klasserne, er man så ikke dygtig?
Det handler om, om man kan lære fra sig.
Jeg vil hellere undervises af en på 18 som måske ikke har så mange præstationer bag sig, men kan formidle et budskab, end en Gran Prix rytter som måske kan ride, men ikke formidle et budskab
jun 2009
Følger: 159 Følgere: 153 Heste: 2 Emner: 57 Svar: 1.382
Da jeg var 16 fik jeg i nogen tid undervisning af en ung fyr på 19 år. Først havde jeg også mine tvivl, men da jeg prøvede det, fandt jeg hurtigt ud af, hvad den gut havde levet af hele sit liv. Han havde omgås heste hele sit liv og havde redet siden han var lille. Sikkert også fået god skoling. Han red høje klasser i dressur, godt på vej mod S-klasser. Men trods hans alder og ”få års” erfaring så kunne han virkelig sit kram.
Jordtræning erfarer de fleste sådan set også gennem hele sin ’ridekarriere’, det er bare ikke alle, der bider mærke i det. Men man lærer gudskelov også ved at gøre det. Alder er underordnet, hvis man har sat sig ind i det. Og alle har forskellige synsvinkler og forskellige læringsmetoder.
Hvad er der i vejen med ”små 15-16 årige piger,” der udlever deres drøm allerede nu og har sin egen måde at lære tingene på? Man skal starte et sted og så længe de ”små 15-16 årige” piger kan holde deres ”bussiness” kørende, så burde andre da ikke få ondt i røven over det? Jer der ikke er tilhænger af det, kan vel egentlig være ligeglade? I kan jo bare lade være med at støtte det, hvis det er så stort et problem for jer?  Jeg får heller ikke den slags undervisning, men jeg ville ikke have noget imod at give det en chance for sjov og se, om jeg rent faktisk fik noget ud af det.
Man kan jo ikke rigtigt udtale sig om, hvorvidt det er noget lort eller hvorvidt det er godt, hvis man ikke har prøvet det. For nogle gange kan man blive overrasket  Ligesom jeg blev med den 19 årige underviser.
Men nu er der også forskellige områder at undervise i.
Som sagt kan jeg godt følge folk i, at rideundervisning skal gøres af en, der ved, hvad han/hun laver. Det sætter jeg også selv pris på. Jeg kan godt være ret kræsen med undervisere, fordi jeg vil have det bedste af det bedste eller også slet ikke. Men f.eks. undervisning i hestens adfærd og forståelse for hesten, ville jeg ikke have noget imod at sende mine unger ud i hos en, der måske ikke har 10 års erfaring. Og hvis jeg selv stod og manglede hjælp til nogle ting på det område, så ville jeg da heller ikke være bleg for at prøve og se, om det var noget 
Enig med *Fjordlænderen * og JustADreamer < 3
Og igen – man skal jo starte et sted og så vælger kunderne jo selv, om det er værd at prøve eller om de på forhånd vil være kolde overfor noget nyt
Beklager det blev lidt langt
apr 2007
Ja alle skal starte et sted. men man skal også passe på.
maj 2009
Men bare fordi man er ung behøves man ikke være uerfaren - Eller hvad?
apr 2007
Det nytter ikke noget en lære hesten at gå under lod mm. dermed ødelægge hesten. så er det ligemeget om undervisren er 13 eller 56 år
maj 2009
jul 2007
Følger: 209 Følgere: 213 Heste: 11 Emner: 669 Svar: 2.239
Jeg har ikke et problem med at 16årige der har øvet sig hjemmefra forsøger sig lidt, så længe de ikke forventer at få penge/særlig mange penge for det. Er man yngre synes jeg sjældent man er "klar" til det enorme ansvar det jo er at undervise andre. Jeg er kommet ud til rigtig, rigtig mange hvor der er blevet lavet noget rigtigt makværk ved tidligere underviser...
Undervisning tilbydes annoncer?