{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.123 visninger | Oprettet:

Til biddet i trav? {{forumTopicSubject}}

Hey HG

Jeg rider Krumme for en veninde og han er bare gude skøn, han har sin særheder men han er herlig :o)

Det er først nu her i 2011 (har redet ham siden september) at vi har taget fat på dressuren, fordi jeg synes vi skulle lærer hinanden at kende ;D Nå, men altså får godt nok undervisning en gang i mellem, men da jeg ikke har mulighed for at få undervisning hver uge, ville jeg se om jeg kan hente lidt erfaring eller ideer til mine 'problemer'
Når jeg skridter på, får han lige løse tøjler en runde eller to og så samler jeg ham, laver måske nogle schenkelvigninger osv og prøver at få ham blødgjort, og det skal lige siges han har går rigtig flot i skridt mht holdning og brug af ryggen.
Når så jeg sætter i trav, er det som om vi ikke kan finde hinanden, jeg kan godt få ham til at gå okay i 2 sek og så tager han hovedet op... Nogen ideer til hvad jeg kan, jeg slapper af, sidder stille når han går rigtig og synes selv jeg gøre alting rigtig..... Så nogle ideer?

OBS det her skal ikke tages som om i skal undervise mig, for selvfølgelig kan i ikke det, men det kunne være skønt at hører om der er nogle der har prøvet det samme og kan komme med, ja nogle gode ideer smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Til biddet i trav?
  • #1   3. maj 2011 Vær sikker på, at du har en god og konstant kontakt til hestens mund.

    Rid frem for sæde og schenkler til den konstante støtte til biddet. Husk eftergivenhed og følsom hånd, men mist ikke kontakten.Rid en masse overgange mellem skridt og trav og arbejd gerne med bøjninger.


  • #2   3. maj 2011 "Nuller" lidt med tøjlerne.. Pas på ikke at rive hesten i munden.

  • #3   3. maj 2011
    Jeg ville modsat k A starte med løse tøjler - gerne slaske tøjler også ikke for højt tempo, men et tempo hvor du kan mærke han slapper af i. Måske du lige skal bruge 15-20min på at få ham til at køle af og slappe af og ikke sprinte afsted. Er han en der gerne vil løbe lidt så ville jeg endda måske nok sætte undertempo, noget "slakse" tempo.

    Når han slapper af så burde han søge frem og ned - han behøves ikke stikke snuden i jorden, overhovedet ikke. Nogle heste holder hovedet med snuden i sandet andre i bringe højde men pointen er egentligt bare at hesten er afslappet.

    Jeg tænker at når han nu ikke har redet dressur særligt meget så har han ikke nogen muskler overhovedet til at gå i holdning og slet ikke i "kort tøjle" holdning. Så jeg vil derfor som oven over starte i en længere ramme.

    Når han kan søge ned selv i trav og gå afslappet rundt på store volter ( 20 m. ) og en hel bane rundt så ville jeg korte tøjler lidt - ikke voldsomt meget, men lidt, måske starte at tage noget kontakt og sådan hele tiden rejse hesten mere og selvfølgelig huske de halve parader til at forberede hesten med og flytte vægten om.

    Det er slf. super svært at forklare over nettet men sådan ville jeg gøre smiley


  • #4   3. maj 2011 "Vær sikker på, at du har en god og konstant kontakt til hestens mund.

    Rid frem for sæde og schenkler til den konstante støtte til biddet"

    Latterligt.


  • #5   3. maj 2011 Hvorfor Tullamore?? Kan du komme med en voksen saglig begrundelse, somvi andre kan lære noget af?

  • #6   3. maj 2011 Krikken: Jeg synes, det er bedst at støtte hesten og give den "rammer" i stedet for at overlade alt til den...Jeg synes samtidig man skal ladeden bestemme formen - altså holdningen og der er ingen, der siger, den skal være kort. Man kan sagtens støtte sin hest i den holdning, den selv placerer sig i.

    Jeg synes også, at samling og dermed rejsning af halsen skalkomme bagfra, fra fremdriften og bagparten og ikke blot halve parader...men jeg tror nu, vi er enige nok på det område...


  • #7   3. maj 2011
    k A - På en hest uden muskler der ikke har gået dressur og mangler muskler ville jeg ikke starte med kontakten men starte med at få hesten afslappet OGSÅ tage kontakten når den var på plads smiley


  • #8   3. maj 2011 Krikken: Ja det ved jeg...der har jeg jo så bare den opfattelse, at hesten netop i dèn fase, har brug for lidt støtte i den form, den selv vælger...

    Jeg tænkte nu også mere på det sidste i dit indlæg....


  • #9   3. maj 2011 Siden september har jeg redet meget i skoven og marker, hvor der både er bakker og som der jo er i en skov og ude på marker! Og siden jan har vi når vi har redet ud haft ikke helt vildt fokus, men fokus på holdningen, så han er blevet 'varmet' stille op :o)

  • #10   3. maj 2011 Det er SÅ menneskeligt og dyreVELFÆRDS logisk at jeg nægter forklare grunden til at man IKKE driver en hest frem med schenkler og bruger sine tøjler på den måde du beskriver, med en god konstant kontakt. Det er IKKE dressur. Det er tvang.

  • #11   3. maj 2011 k A

    Vil faktisk gerne lige kaste en rose til dig, for ikke at flippe helt ud, efter at dit indlæg er blevet kaldt latterligt...
    Det er der alligevel ikke mange der ville....


  • #12   3. maj 2011 Må lige bryde ind, altså jeg ved at med en god konstant kontakt at man som regl mener yoyo-kontakten, altså at tøjlen er der og støtter, men stadig at hesten mere eller mindre kan gøre hvad den har lyst til..

    Det er i hvert fald hvad jeg har lært/hørt


  • #13   3. maj 2011 Tullamore: Jeg er ikke enig i, det er tvang. Selvom støtten er konstant,er den naturligvis redet med en følsom og eftergiven hånd, der tillader hesten at placere sig i den holdning, som den lyster. Der er jo ikke tale om at forholde hesten og tvinge den i en bestemt holdning. Der er tale om, at støtte den konstant og konstant indebærer jo også eftergivenhed og at følge hestens bevægelser, eftersom den naturlig bevæger hovedet, når den skridter. Jeg kan på ingen måde se, at det har noget med tvang at gøre.

    Kan du forklare mig, hvorfor du synes, det er tvang? Jeg er nemlig så umenneskelig ulogisk, at jeg ikke kan se det....?



  • #14   3. maj 2011 Jeg har også altid lært konstant kontakt. Ikke at man skal sidde og hive i tøjlerne, så hestens mund bliver ødelagt, men at den kan mærke at man er i den anden ende. Tøjlerne skal være som skrøbelige elastikker, sagde min underviser :o)

  • #15   3. maj 2011 Ditte: Præcis! Tak fordi, du sætter de ord på, som jeg har svært ved at finde.

    MLC: Tark smiley


  • #17   3. maj 2011
    k A - Hmm tja, jeg vil da prøve at forklare smiley

    Jeg mener ikke at det skal komme bag fra, fra fremmaddriften - driver man så driver man på forparten. Måske du ikke mener at man bare skal sidde og drive fremmad men at hesten går fremmad. Jeg vil dog helst på en hest uden så mange muskler ikke have den til at gå fremmad men til at gå i et tempo hvor den er i balance, slapper af og selv søger ned - så kan et bedre tempo komme på..

    Men tror lidt vi er enige men formulere det forskelligt.

    Hesten rides lidt fremmad og der laves en halve parade for at flytte vægten om på bagparten - dog ikke bremse og speeder samtidig.


  • #18   3. maj 2011 k A: Rigtig god beskrivelse af en BLID måde at ride en hest korrekt ind under sig...
    Stor ros til dig:-)


  • #19   3. maj 2011 Hvorfor den konstante kontakt?
    Er det ikke bedre at man har en selvbærende hest der selv bære sin samling?


  • #20   3. maj 2011 K A. Du er langtfra latterlig.. smiley Der var vidst bare en der ikke forstod hvad du mente... smiley eller hvad??

    Men ja må også lige tilslutte mig til det her med støtten på tøjlen.. Det er jo ikke konstant sidde og holde ved i den anden inde.. Men have en blød og eftergivende hånd, hvor hesten stadig kan få lov at bestemme hvor hovedet skal være.. Ikke noget med at tvinge den i en bestemt holdning..



  • #21   3. maj 2011 MLC: Det er jo under ingen omstændigheder meningen, at man skal BÆRE hesten...det skal den sørme selv klare. Man skal bare støtte den ganske let. Og jow, man skal gå efter en selvbærende hest, der er 100% i balance og bæring, men det kræver altså meget meget træning...

  • #22   3. maj 2011 k A

    Synes bare det kan lyde sådan, når det formuleret at man skal kunne mærke hesten i tøjlen osv...
    feks som MHF skriver.... Synes også selv det er svært at tolke, når man skal være eftergivende, men samtidig må man ikke miste kontakten til hesten mund/biddet...


  • #23   3. maj 2011 MLC: Det er jo netop den hårdfine og følsomme egenskab, der er med til at gøre en god rytter. At man evner at være så meget i balance med sig selv og have så meget selvkontrol, at man er i stand til at følge hestens bevægelser 100'% og derved kan tilbyde den en konstant støtte og ramme fra hjælperne...fx sæde, vægt OG tøjle uden at begrænse den eller "holde balance i den"....

    Håber, du forstår, hvad jeg mener....


  • #24   3. maj 2011 MLC det er noget man lærer at kunne mærke med tiden:-) Jo bedre trænet hesten bliver jo mere selvbærende skulle den gerne blive:-)

  • #25   3. maj 2011 ¤ Stald Esmann ¤

    Jo tak det er jeg udmærket klar over, det er slet ikke den part jeg sætter spørgsmålstegn ved eller søger forklaring om smiley


  • #26   3. maj 2011 k A

    Ja, men kan også godt se, hvordan mange kan misfortså det smiley


  • #27   3. maj 2011 k A

    Nå ja og misbruge den...
    Men det er der jo også så mange andre ting der kan i rideverdenen, så det kan du trods alt ikke stå til regnskab for smiley


  • #28   3. maj 2011 Hvis man rider "moderne" dressur burde man ride efter fordringerne... dressur fordringerne er bygget på den tyske træningsskala og der er kontakt (altså til hesten mund) først 3 trin.. dvs man bør opnå trin 1 + 2 (som er tak og løsgjorthed) før man opsøger kontakten... så dem der skriver at den helt unge eller utrænede hest skal have støtte af tøjlen rider jo faktisk ikke "moderne" dressur (følger i hvert fald ikke fordringerne)... hvornår hesten er klar til kontakt er så meget individuelt, da nogle nærmest går taktrent og afslappet (løsgjort) fra dag 1, mens andre har brug for kortere eller længere tid..
    Men omtalte hest lyder jo ikke til at gå løsgjort i traven og jeg ville derfor også ride for løse tøjler til den går taktfast og fuldt afslappet og den kan rides frem til kontakten..


  • #29   3. maj 2011 Helt og aldeles enig med k A

  • #30   3. maj 2011 200% enig med K.A.

    smiley

    jeg tænker på hestens mund og tøjlen, som når jeg tager mormors antikke og meget dyre krystalglas ned fra hylden.
    det gøres forsigtigt, og roligt, og med en blid hånd, dog uden risiko for at tabe det.
    Dvs. konstant støtte, eftergivenhed og følsomhed.


    det er udvendige tøjle der angiver samlingen. Den kan både lægge halsen dyb og frem, frem, eller op. Uanset hvilken samlingsgrad du ønsker, er det den udvendige der bestemmer det. Det gøres ved at man støtter op på tøjlen (let kontakt til munden, med en blød hånd)., og hele tiden har kontakt, så hesten kan mærke du er der.

    hesten skal selvfølgelig bære sig selv 100%, men lægge sig til tøjlen, uanset hvor du beder halsen om at være. Dette demonstreres meget fint, ved at en hest der bærer sig på bagparten, bruger ryggen rigtigt, og smidigt følger den udvendige tøjles støtte, i kortere eller længere tid FORTSAT holder den angivede samlingsgrad, selv når støtten på tøjlen fjernes, og der rides for løse tøjler. smiley

    husk at der er milevid forskel på at have konstant støtte på tøjlen, til at tvinge den i holdning, hive den i munden, eller lægge pres på laderne.
    konstant støtte på tøjlen gives med en vedvarende men smørblød hånd, der følger med i hestens bevægelser. smiley


  • #31   4. maj 2011 Folk glemmer at her er tale om en hest der først er ved at blive uddannet idressur.. ja det man stiler efter når hesten er samlet er en blød stabil kontakt.. men når man starter træningen af hesten og den skal lære det hele, så starter man ikke ud med kontakt.. der er ting der skal være på plads først..
    Og så mener jeg så at kontakten skal være blid og stabil på begge tøjler.. og ikke kun på udvendige (hvorfor holde et skævt træk ?) desværre støder man ofte på den ide at udvendige skal være stabil mens indvendige skal pille/nykke (what ever folk nu kalder det) hesten ned..


  • #32   4. maj 2011 Jeg spørger af nysgerrighed: Signe hvilke ting skal være på plads først?
    Så længe den kan gå med en blød kontakt til hånden og har snuden foran lod, er der vel ikke de stor problemer?


  • #33   4. maj 2011 Charlotte: Læs mit første indlæg, der står det jo klart og tydeligt smiley trin 1+2 (som er takt og løsgjorthed) skal være på plads før man kan opnå trin 3 (som er kontakt).. Nogle heste er ikke ret langt tid om at opnå de ting, andre længere tid..

  • #34   4. maj 2011 Beklager det havde jeg overset:-)

  • #35   4. maj 2011 Signe: Hvem har lært dig det? Jeg har altid fået at vide, at træningsskalaen er sammenhængende og deles i faser, hvor trinnene overlapper hinanden. Den skal ikke ses, som "et skridt af gangen", men i faser, hvor flere trin indgår samtidigt.

    Jeg spørger bare af nysgerrighed smiley


  • #36   4. maj 2011 Ka: Trinene kan godt overlappe hinanden, fx kan man jo nærmest ikke undgå at træne trin 2 (løsgjorthed) med det samme.. men man kan ikke opnå den "fuldkomne" og korrekt løsgjorthed før man har takten på plads.. lige som man godt kan begynde med lidt kontakt på nogle heste før takten og løsgjorheden er perfekt, men du kan ikke opnå korrekt kontakt før de 2 første trin er på plads (håber det giver mening smiley ) men kontakten er en af de lidt farlige.. for der skal ikke ret store fejl til før man får "blokeret" for trin 1 og 2 hvis kontakten er for hård eller for tidlig på en følsom hest.. Man ser rigtig ofte heste selv i halvhøje klasser hvor de 2 første trin på skalaen ikke er på plads, ofte fordi kontakten (og formen på hesten) er vægtet som noget af det første...
    Håber det gav mening..
    Nu rider jeg jo efter læringsteori og klassisk remonte og der venter man med kontakten til de 2 andre er opnået, for så kan man let mærke at hesten er klar og den kan drives frem til den helt lette kontakt og selvbæring med det samme smiley


  • #37   4. maj 2011 Signe: Ja, det havde jeg gættet du gjorde...det afspejler din opfattelse meget klart smiley

    Vi er enige så langt, at der kan være overlap og vi er enige i, at Kontakten kan være en "farlig" en, hvis den ikke rides korrekt.....Men jeg er ikke enig med dig i, at trin 1 og trin 2 kan skal opnåes fuldstændig før der tages hul på trin 3 (Kontakt) Jeg har lært det som "faser", hvor i der indgår 2 trin....altså arbejder trinnene sammen i de forskellige faser og ikke som trin på en stige.


  • #38   4. maj 2011 Signe *spider-pig* Nu som Jesus L

    du har helt ret i at jeg ikke skriver noget om indvendige.
    vi er enige i at der skal være støtte på begge tøjler. Men det er stadig udvendige der styrer samlingsgraden.

    jeg skriver vist heller ikke noget om at der skal pilles/nykkes i nogen af tøjlerne?

    der skal overhovedet ikke nulres eller noget som helst. en STILLE/ROLIG hånd, der konstant men blidt har kontakt på tøjlen.

    personligt når jeg samler op på tøjlerne, så jeg går fra at have løs og slap tøjle, til kontakt til munden, driver med sædet, lægger hesten sig frem på bidet, og giver efter. Så rider jeg med lige meget støtte på begge tøjler. når jeg ønsker at stille hesten, i en vilkårlig øvelse, er det INDVENDIGE der "styrer", og udvendige der bevarer den ønskede samlingsgrad. Ønsker jeg at ændre på samlingsgraden, er det den udvendige der justeres. hesten følger det konstante støtte på tøjlen, og lægger sig der hvor den bliver bedt om det. Det foregår uden nogle nøk eller pilleri, og den er smidig og afslappet.
    og på trods af at Georg er en stor og tung dreng, har jeg INGEN vægt i tøjlerne smiley


  • #39   4. maj 2011 Ka: Jeg tager det nu også som faser... fx hænger trin 1+2 jo ret meget sammen.. jeg mener bare de skal være rimeligt på plads før man tager trin 3 med.. især hvis man har en hest hvor de 2 første ikke er noget der bare kommer af sig selv.. og hvis man som de fleste alm ryttere let får "glemt" at give efter på kontakten hvis det er nødvendigt.. netop den fejl at hesten støder imod tøjlen og ikke kan strække sig når musklerne syre til giver mange bag lod heste som så undskyldes med at hesten mangler muskler.. derfor vil jeg hellere vente lidt længere med kontakten, så jeg ved hesten kan bære det..
    Men har man en hest der forære en masse og man er super dygtigt med super timing, ja så kan man godt starte kontakten lidt før, for så får man altid fulgt med når hesten har brug for at strække sig... men da man jo aldrig ved om folk formår det (og det er ikke let smiley ) så er det lettere at råde til at vente lidt med kontakten..
    Men mange tror jo at hesten har brug for tøjlen at støtte sig til (ved ikke om de tror den ellers vælter smiley ) og det mener jeg er den forkerte vej at gå... hesten skal jo netop lære at bære sig selv.. og det kan den sagtens, hvis man ikke beder om mere samling end den er klar til, så dumt at starte med at lære den at man bære den for det skal så aflæres senere..

    Marie-Louise: Jeg skrev skam heller ikke at du sagde noget om at pille på indvendige... skrev blot at det støder man tit på.. har selv haft undervisere der mente man skulle ride frem til en stabil udvendige og "lokke" hesten med indvendige til den bukkede nakken..


  • #40   4. maj 2011 Marie-Louise: Forresten så er det altså en super lækker hyps du har smiley og de ridebilleder du har ser rigtig fornuftige ud smiley

Kommentér på:
Til biddet i trav?

Annonce