Ny ridehjelm efter styrt ? {{forumTopicSubject}}
Hej med Jer.
Mit datter på 14 år, er sammen med hendes voksne ridelærer ved at tilride hendes kommende ridehest. Hun har nu været oppe og sidde på ham for anden gang. Men Hesten bukkede med hende i dag, hun greb trøjlen og klembte med benene, Ja det skulle hun jo selvfølgelig ikke have gjort, men hun har aldrigt været med til at tilride en hest før.
Hun blev derfor skudt ud af sadlen og ramte banden med højre side af hoved og kroppen.
Hun kom igen op på hesten og sad på ham. Men hun var fuldstændig groggy. Vi kunne se på hende at hun slet ikke vidste hvad der skete omkring hende og hun havde havde nogle store hudafskrabninger. Hun havde selvfølgelig haft sikkerhedsvest på. Efter en times tid, hvor hun ikke fik det bedre, sagde hendes træner at vi hellere måtte komme en tur på skadestuen.
Hun blev grundigt undersøgt for brud, og fik taget billeder af hende højre arm og skulder, men der var ingen brud. Selv efter 2 timer på skadestuen kunne hun ikke huske at hun var startet tilridningen for en lille uge siden. Ja hun kunne intet huske fra den sidste uge. Meget ubehaglig oplevelse, måske især for os andre, vi talte meget med hende, og vi gentog de samme tign igen og igen.
Hun sover fint nu, men skal vægges hver anden time natten igennem. Hun har fået sin hukommelse tilbage, heldigvis da.
Men nu mit spørgsmål til Jer andre. Skal jeg købe en ny hjelm til hende, når nu den har fået dette voldsomme tryk/slag ? Den virker umiddelbart ikke til at have taget skade. Men uheldet kunne jo desværre indtræffe igen, og hvad så, holder hjelmen ? .
Hun har redet i en årrække og det var anden gang at hun har prøvet at ryge af. Første gang flækkede hendes kraveben.
nov 2010
Følger: 69 Følgere: 69 Emner: 195 Svar: 2.553
Det lyder til, at hendes hoved og hjelmen har fået et ordenligt slag, så den kan sagtens være flækket indeni eller noget, uden du kan se det. For en sikkerhedsskyld, så synes jeg du skal købe en ny hjelm.
Man kan jo aldrig vide - og det er også en grundregel, at hvis man vil være 100% sikker på sin hjelm er iorden, køber man en ny efter hvert slag den har fået...
Mvh Sofie
aug 2009
Følger: 48 Følgere: 78 Heste: 4 Emner: 479 Svar: 4.404
dog har jeg haft en hjelm nu i nok 5 år som har fået mange både store og små fald fra hest og den fejler ikk noget endnu
nov 2010
Følger: 69 Følgere: 69 Emner: 195 Svar: 2.553
Det er jo klart, at den ikke ''fejler'' noget.. En hjelm flækker jo ikke så nemt, at man kan se eller mærke det, selv efter maaange styrt.. Men derfor kan den godt være knækket indeni, uden du kan mærke/se det, og så er den mindre støddæmpende for nye slag...
feb 2004
Følger: 62 Følgere: 60 Heste: 1 Emner: 49 Svar: 153
nov 2006
Følger: 245 Følgere: 292 Heste: 4 Emner: 507 Svar: 1.773
jeg vil virkelig anbefale den nye back on track ridehjelm som er 40% mere sikker end en almindelig 1384 ridehjelm. den tager også de skrå slag ( normale ridehjelme er ikke testet sådan kun i 90 grader)
at investere 2000 på sin fremtid og sikkerhed synes jeg ikk er meget
(link fjernet)
aug 2006
Følger: 130 Følgere: 132 Heste: 9 Emner: 251 Svar: 2.061
feb 2009
Følger: 168 Følgere: 167 Heste: 5 Emner: 6 Svar: 153
okt 2008
Følger: 1 Følgere: 13 Heste: 1 Emner: 3 Svar: 76
Den kan godt se fin ud men så konfus som hun lyder til at ha været har den hjelm fået et ordenligt slag, og der er absolut ingen garanti for den beskytter hende næste gang, så ud og en ny må til. . .
Og så et godt råd, gør det midt i hallen næste gang. mindre volter så der større chancer for i ikk rammer barieren hvis den kyler jer af igen. evt lave en sand sæk og ligge op først.
apr 2007
Følger: 33 Følgere: 30 Heste: 2 Emner: 64 Svar: 1.644
maj 2010
Følger: 87 Følgere: 80 Heste: 1 Emner: 3 Svar: 883
God bedring med hende
feb 2009
Følger: 168 Følgere: 167 Heste: 5 Emner: 6 Svar: 153
Ny ridehjelm efter styrt ?