{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.231 visninger | Oprettet:

Uheldig start :( {{forumTopicSubject}}

Hej alle på HG.

I lørdags fik jeg min 6-årige vallak hjem fra Viborg. Han har været super sød og klaret det hele rigtig flot. Kigger lidt osv, men ellers ikke noget..

Men idag var bare en uheldig dag.. smiley Det startede med, at han blev forskrækket over ét eller andet på staldgangen, og uheldigvis stod min ridelærer bag ham, og blev sparket på låret.. Var så flov (selvom det ikke var min skyld), og det var virkelig en træls følelse. smiley Hun sagde selvfølgelig bagefter, at det ikke var min eller hestens skyld, men at hun skulle have været mere OBS på ham, fordi han er forholdsvis ny... Nå... Men så sadlede jeg ham videre op, for jeg regnede med, at jeg idag ville få min første skridtur i ridehallen på ham.

Det skal lige siges, at da jeg prøvede ham i Viborg var han utroligt sød at ride, ingenting der.

Fik min ridelærer til at holde ham, mens jeg steg op. Da jeg landede i sadlen gik han nærmest i panik og begyndte at løbe. Min ridelærer holdte ham så godt hun kunne, men han var helt vild, og jeg røg så til sidst af... smiley Rigtig træls start...
Hun siger, at det lignede gjordkramper, men tidligere ejer har aldrig oplevet ham få dette...

Imorgen skal vi så prøve at longerer ham, og derefter vil en lidt mere erfaren rytter sætte sig op på ham før mig.

Men var virkelig forskrækket, og blev utroligt ked af det, for jeg er lidt nervøs af sind, og fik et kæmpe chok... Puha..

Nogle der har nogle gode råd?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Uheldig start :(
  • #1   1. apr 2011 Ja, hvad kan det være, der er sket, hvis det f.eks. ikke har været gjordkramper? smiley

  • #2   1. apr 2011 Viser gjordkramper sig med opstigning?
    -Er det samme sadel som han blev redet med i Viborg?


  • #4   1. apr 2011 en urolig hest? fik han lov til at se ridehalle før du steg op?
    men jeg ville være rolig og trække vejret dybt ned i maven, så han kan læse ud fra dine kropssprog at du ihvertfald er rolig, og kan fortælle ham at det her er helt ok.
    - måske skal du give ham lov til at udforske stalden uden du har fat i ham også med ridehallen.
    måske kan du tage der ud om aftenen når der er helt ro i stalden, hvor han selv kan gå på opdagelse. smiley


  • #5   1. apr 2011 Ja altså, det var jo første gang, jeg skulle ride ham idag, og han reagerede sådan ved opstigningen..
    Og ja, det er den samme sadel. smiley


  • #6   1. apr 2011 Emilie: Altså, jeg købte ham som en hest der aldrig har smidt nogle af og har generelt bare været utrolig rolig.. Men han er selvfølgelig stadigvæk ny og lidt anspændt engang imellem..
    Ridehallen har han set før, og været løs i.. Stalden kan det, desværre ikke lade sig gøre, fordi der konstant er mennesker og der ligger hø osv. i stalden..


  • #7   2. apr 2011 Jeg har altid gået efter den regl, at man ikke arbejder med hesten før der er gået 14 dage, når den er blevet flyttet, så de kan nå at vænde sig til det nye sted, inden man begynder at arbejde med dem.
    Evt gå et par ture i hallen og området et par gange om ugen, så de kan kigge det hele lidt an. smiley


  • #8   2. apr 2011 Jeg kan ikke lade være med at tlnke at det er længe den ikke har lavet noget, hvis du fik den lørdag ogfg ikke har redet den endnu?
    Jeg ville nok lægge sadlen på også lige longere en smule inden jeg sad op. På den måde undgår du gjorkrampen og for megen overskudsenergi. Det skal dog ikke blive en vane at longere længe hver gang man skal ride. Det giver dem bare en pokkers kondi, som de slet ikke skal bruge til noget.
    Min egen får også gjordkramper engang imellem, og ja det kan godt være lidt voldsomt, men det kan altså afhjælpes ved at trække eller longere lidt når gjorden er spændt smiley


  • #9   2. apr 2011 Giv hesten 2 uger til at falde til før du rider den. I mine ører lyder det som om den har følt sig presset. Så brug noget tid på at vise den stedet, trække med den og lær hinanden at kende.

  • #10   2. apr 2011 longer ham et par dage (det kan være han har for meget energi)
    hyg med ham, strigl, gå ture, have ham fri i ridehus/på bane osv.

    får han det samme foder og i samme mængde?

    er det samme gjord også? find evt. en med elastik i smiley


Kommentér på:
Uheldig start :(

Annonce