Uheldig start :( {{forumTopicSubject}}
Hej alle på HG.
I lørdags fik jeg min 6-årige vallak hjem fra Viborg. Han har været super sød og klaret det hele rigtig flot. Kigger lidt osv, men ellers ikke noget..
Men idag var bare en uheldig dag.. Det startede med, at han blev forskrækket over ét eller andet på staldgangen, og uheldigvis stod min ridelærer bag ham, og blev sparket på låret.. Var så flov (selvom det ikke var min skyld), og det var virkelig en træls følelse. Hun sagde selvfølgelig bagefter, at det ikke var min eller hestens skyld, men at hun skulle have været mere OBS på ham, fordi han er forholdsvis ny... Nå... Men så sadlede jeg ham videre op, for jeg regnede med, at jeg idag ville få min første skridtur i ridehallen på ham.
Det skal lige siges, at da jeg prøvede ham i Viborg var han utroligt sød at ride, ingenting der.
Fik min ridelærer til at holde ham, mens jeg steg op. Da jeg landede i sadlen gik han nærmest i panik og begyndte at løbe. Min ridelærer holdte ham så godt hun kunne, men han var helt vild, og jeg røg så til sidst af... Rigtig træls start...
Hun siger, at det lignede gjordkramper, men tidligere ejer har aldrig oplevet ham få dette...
Imorgen skal vi så prøve at longerer ham, og derefter vil en lidt mere erfaren rytter sætte sig op på ham før mig.
Men var virkelig forskrækket, og blev utroligt ked af det, for jeg er lidt nervøs af sind, og fik et kæmpe chok... Puha..
Nogle der har nogle gode råd?
nov 2010
Følger: 69 Følgere: 69 Emner: 195 Svar: 2.553
aug 2009
Følger: 41 Følgere: 42 Heste: 1 Emner: 223 Svar: 2.108
-Er det samme sadel som han blev redet med i Viborg?
dec 2006
Følger: 27 Følgere: 25 Heste: 2 Emner: 11 Svar: 52
men jeg ville være rolig og trække vejret dybt ned i maven, så han kan læse ud fra dine kropssprog at du ihvertfald er rolig, og kan fortælle ham at det her er helt ok.
- måske skal du give ham lov til at udforske stalden uden du har fat i ham også med ridehallen.
måske kan du tage der ud om aftenen når der er helt ro i stalden, hvor han selv kan gå på opdagelse.
nov 2010
Og ja, det er den samme sadel.
nov 2010
Ridehallen har han set før, og været løs i.. Stalden kan det, desværre ikke lade sig gøre, fordi der konstant er mennesker og der ligger hø osv. i stalden..
sep 2009
Følger: 43 Følgere: 53 Heste: 3 Emner: 164 Svar: 2.805
Evt gå et par ture i hallen og området et par gange om ugen, så de kan kigge det hele lidt an.
feb 2006
Følger: 48 Følgere: 47 Heste: 8 Emner: 68 Svar: 215
Jeg ville nok lægge sadlen på også lige longere en smule inden jeg sad op. På den måde undgår du gjorkrampen og for megen overskudsenergi. Det skal dog ikke blive en vane at longere længe hver gang man skal ride. Det giver dem bare en pokkers kondi, som de slet ikke skal bruge til noget.
Min egen får også gjordkramper engang imellem, og ja det kan godt være lidt voldsomt, men det kan altså afhjælpes ved at trække eller longere lidt når gjorden er spændt
nov 2008
Følger: 31 Følgere: 32 Heste: 1 Emner: 437 Svar: 3.968
sep 2007
Følger: 33 Følgere: 50 Heste: 2 Emner: 290 Svar: 3.672
hyg med ham, strigl, gå ture, have ham fri i ridehus/på bane osv.
får han det samme foder og i samme mængde?
er det samme gjord også? find evt. en med elastik i
Uheldig start :(