{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Få hesten samlet
  • #1   26. mar 2011 ved hjælp af undervisning smiley

• #2   26. mar 2011 undervisning, blød hånd, korrekt brug af sæde og schenker og den rette opstilling og brug af balance...
    ikke hverken save eller på anden måde tvinge hesten med dvs. udstyr
    , tøjler osv, - det giver et knæk i nakken, og IKKE en flot samling hvor hesten bære sig korrekt... Det ses desværre bare alt for tit - også ved professionelle...!

• #3   26. mar 2011 Så vil jeg da tilføje muskler til Mia J's forklaring smiley

Ellers kommer man ikke langt med sin samling, hvis hesten ikke er i stand til at bære sig selv smiley

• #4   26. mar 2011 Kan det gøres i skridt?

• #5   26. mar 2011 ork ja, det er som regel der det er nemmest (siger jeg så bare lige he he) smiley

Synes det er en myte det der med at det er nemmest i trav, for så har man mere power med, samling kommer ikke via power, men via bæring og aktivering af bagparten..

Jeg kan nogen gange have nemmere bed at samle min i skridt da jeg har nemmest ved at få sæde, schenkler, vægt og så hænder med i forening..

I trav kan det godt drukne lidt, især nu hvor min har ændret sin trav og har fået en bedre trav, så har jeg fået svære ved at sidde på ham, det er faktisk træls, når han nu gør det godt smiley

Start evt med en lidt lang samling og byg op fra den, til du kan samle i den lidt højre... Det tager tid smiley

• #6   26. mar 2011 Samling (altså rigtig samling) er jo noget der tager flere år.. vejen dertil er først skal hesten være afslappet med rytter og forstå signalerne.. først rider man takten ren (for nogle er dette noget der kommer automatisk).. hesten skal strække sig frem og ned (næsen foran lod) så den får bygget muskler..
    Så kommer løsgjortheden, dvs hesten skal svinge gennem kroppen uden spændinger..
    Derefter kommer kontakt (dvs frem til de 2 første ting er opnået rider man med løse tøjler) kontakten skal være let og blød og hesten skal søge frem imod den ikke krølle tilbage for den.. tøjlen bruges ikke til at "samle" hesten eller pladsere hoved, så ingen pillen/fiflen/legen eller lignende..
    Så kommer fremadsøgning, det vil sige at hesten nu bør være oppe i det rette tempo (i starten skal de gå langsomt, fordi de ikke kan bære et højere tempo) og de skal søge bidet ved at strække hals og hoved efter det..
    Så ligeudretning.. hesten skal gå lige i kroppen, det vil sige at bagbenene altsid skal være på linie med forbenene, de må ikke træde ved siden af så hesten går på flere spor, uanset om du rider ligeud eller volter (sidebevægelser er selvfølgeligt noget andet)..
    Og tada, så er man nået til samling smiley og har dermed opnået hele træningsskalaen smiley

• #7   27. mar 2011 Ligeudretning kan især være en tricky ting, der anbefaler jeg helt klart et man startet fra jorden og kigger på sin hest i longen og retter den ind med skulder og bagpart osv..

Det kræver lidt øvelse, min har haft svært ved det, da han gerne vil gå på den forkerte skulder på den ene volte, han skyder den ikke, men skifter bare snedigt over på den, så er det svært at få ligeudretning smiley

Det er meget arbejde, men det giver meget igen smiley

• #8   28. mar 2011 Korrekte signaler, opstilling og kropssprog. Prøv dig frem og få nogen til at se på dig mens du gør det!

Mvh
    Alexandra

www.siana.dk

Kommentér på:
Få hesten samlet

Annonce