{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.800 visninger | Oprettet:

Hvordan stopper jeg ham?? {{forumTopicSubject}}

Har idag været ude og ride en tur i skoven på min part.. Og det er noget vi begge elsker. Men han er SÅ dejlig afslappet i skridt og trav ( og tølt ), der er virkelig ingen problemer..
Men galop er en helt anden sag. For når jeg sætter i gallop, går det ofte meget hurtigt, og når jeg så prøver at sætte tempoet ned, ved at sætte mig tungt og tage / slipppe i tøjlen, reagere han ved at jae nærmest at panikke..

Og her de sidste par gange ( inkl. i dag ) har jeg simpelt hen været nødt til at zig zagge og virkirkelig tage slippe.. smiley
Det er jo ikke fedt for nogen af os ^^

Skal lige siges at jeg har prøvet at slappe af og slække tøjlen, men det virker IKKE, han øger bare tempoet !

Hvordan stopper i jeres heste / fåår dem ned i kort gallop i skoven?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvordan stopper jeg ham??
  • #1   8. mar 2011
    Tror hesten har fået indlært at galop er = LØØØØB, altså fået aktiveret flugtinstinktet på et tidspuntk, som heste der styrter rundt på en springbane og ikke kan styres.

Ville i skridt og trav øve stop hele tiden, hesten skal vente på dig, gør den ikke bakker du på plads. Husk slf. at give efter når den står stille.
    Så ville jeg så prøve at sætte i galop og næsten lidt når den er sat i galop og har taget 2 skridt så ned i skridt, evt. parade igen - lytter den ikke ville jeg bruge alle midler til at få den til at stoppe, om det så er at tage hårdt fat og evt. tage skiftevis i tøjlerne, men stoppe den så den lytter.
    Også forsætte sådan.

Maja har fx. fået indlært at lang lige åben strækning = WRUUUUUM, altså jorde. Så sætter jeg i galop så spæner den lille dame alt hvad hun kan.
    Kan også være noget der.

• #2   8. mar 2011 Jeg sørger for at være et trin foran hesten, så jeg når at få fat i den og lige fortæller den, at det er altså ikk nu du skal fræse, før den begynder at gallopere.

Hvis det f.eks. er ude på en åben mark, så er mit bedste råd at dreje hesten ind på en cirkel.
    (Har selv prøvet det, og nej, det var ingen rar følelse at hesten var ved at rende med en)

• #3   8. mar 2011 Jeg plejer at dreje hesten i en cirkel smiley

• #4   8. mar 2011 Ja det med cirklen virker på ham smiley Det er på smalle stier han har det med at ,,flygte"

Krikken:

Ok, gode råd du kommer med. Det med at ,, gallopere 2 skridt, og så hurtigt ned igen" vil nok bare blive lidt svært, da det er noget alla' det jeg gør.. altså sætte ham igallop, og så efter et par skridt, prøve at få tempoet ned.Og det tager ca. 100 meter at stoppe ham.. -.-'

Jeg er ikke så glad for at hive ham i munden.. men hellere virkelig få ham til at forstå at en halv parade FØRSTE GANG = tempoet ned. Og så hive igennem et par gange.. Mon så ikke at han lære at reagere hurtigere på den første halveparade?

• #5   8. mar 2011 Eftersom galopanspring er en samlende øvelse, hjælper det IKKE at ride langsomt inden galopanspringet, tvært i mod, husk at ride godt frem så hesten ikke starter med at løbe allerede her. Ellers er der ikke meget andet at gøre en at få galloperet en masse, og evt. ride volter og overgange (overgange gør bare noget psykisk ved hesten, og er faktisk ret krævende for pysken, på nogle heste hjælper det, på andre gør det det værre)

• #6   8. mar 2011 Desuden synes jeg det er forkert at holde fast på hesten og være på forkanten som Katrine siger. man løser ikke noget ved at undgå problemer. Nu ved jeg ikke med islænder, men indenfor dressurens verden bider det en i røven på sigt. problemer skal behandles - ikke undgås smiley

• #7   8. mar 2011
    Melisa M. .
    Heste er nogle ret "simpelt" indrettet dyr. De vil simpelthen gøre ALT for at slippe af med pres - derfor vi kan lære dem så meget med det.

Men jeg ville, når han er kommet i galop få ham ned i en parade hurtigst muligt - måske ikke direkte, der kan godt lige tages nogle skridt trin men hovedsagen er, han får ikke fred i munden m. pres før han står stille.
    Jeg er heller ikke glad for at hive igennem men vil meget hellere tage igennem et par gange så den fiser ind end kæmpe med det længe som du siger.

• #8   8. mar 2011 Ok det vil jeg prøve tak for hjælpen krikken smiley

til Helene Hansen..
    Er ikke helt sikker på hvad du mener.. Man kan jo også lave galop anspring direkte fra parade..

På hvilken måde bider det 'en i røven, hvis man er på forkant, og helt ungår at hesten stikker af, istedet for først at reagere når skaden er sket?

Kommentér på:
Hvordan stopper jeg ham??

Annonce