Spidsede muler i dressur Spidsede muler i dressur
Har nogle set den seneste video fra Epona.tv?
Her fortæller en professor, at han er ret sikker på, at de ekstremt tilspidsede muler, som vi ser ved en del dressurheste, skyldes, at hesten forsøger at undgå kuldioxidforgiftning grundet den snævre holdning. Den kan ikke udvide næseborene nok til at få ny luft ind (grunet den snævre holdning), så derfor krænger den læben nedad og forlænger næseborene.
Uhyggeligt, men har også tit tænkt på, hvorfor disse ekstrem samlede dressurheste pruster og hiver så lydhørt efter vejret, for der kan jeg altså godt høre forskel på andre dressurheste, der er redet mere klassisk korrekt.
Link for dem der kan se Epona
(link fjernet)
(og for dem der ikke kan.... køb abonnement, det koster en 50'er om måneden, eller 60 kr for en enkelt måned)
nov 2006
Følger: 7 Følgere: 6 Heste: 1 Emner: 18 Svar: 144
nov 2008
Følger: 150 Følgere: 180 Emner: 397 Svar: 5.864
Abonnement på epona kan klart anbefales.. Det er en øjenåbner i den grad, af og til..
aug 2008
Følger: 84 Følgere: 86 Heste: 3 Emner: 123 Svar: 4.069
nov 2008
Følger: 83 Følgere: 82 Heste: 3 Emner: 218 Svar: 3.191
nov 2006
apr 2008
Følger: 55 Følgere: 65 Heste: 3 Emner: 14 Svar: 3.182
apr 2008
dec 2007
Følger: 33 Følgere: 134 Heste: 3 Emner: 475 Svar: 5.394
det jo bare den frygtelig del af engelsk ridning der bliver taget op, så flere folk bliver opmærksomme
nov 2006
Nu giver jeg dig hermed muligheden for at starte tråden på ny.
Så - hvordan fortæller du, om en video du vil spørge om andre har set.
Videoen viser en professor i klinisk etologi, hvor han fortæller at han ikke mener de meget tilspidsede muler, som vi ser ved visse dressurheste, stammer fra at de er i ekstase (som nogle hævder), men at de derimod forekommer, fordi hesten ikke kan få nok ny luft ind, og at den derved forsøger at undgå kuldioxidforgiftning .
Linket er her (link fjernet)
apr 2008
Jeg så hellere, at man gav gode ideer og redskaber til at udvikle sig i stedet for at vise det dårlige og sige fy fy fy....Det er så nemt at forarges og kritisere, men det nytter ikke noget og gør ikke verden bedre, hvis ikke man kommer med alternativer og gode forslag til løsninger...
jun 2007
Følger: 11 Følgere: 8 Emner: 304 Svar: 1.450
Ude omkring i staldene (nu har jeg ikke set nogen ride dressur på højt plan i mange år), har jeg kun observeret en spidset mule og megen prusten een gang. Og det var ved den mest anspændte og dårligt redne hest, jeg nogensinde har været i nærheden af. Det var en hest, jeg skulle ud at prøve, og ejeren savede den så voldsomt i munden at det var forfærdeligt at se på (hun anede ingenting om ridning, men, som hun sagde, "man skulle bare vise hesten, hvem der bestemte, så den kom ned med hovedet").
Denne hest gik med spidset mule og prustede voldsomt. Da jeg selv kom op på den, testede jeg den ved at slippe tøjlerne helt. Og den kunne ikke gå lige, gik med sin hals i en skæv bue og holdt hovedet så højt at jeg skulle passe på ikke at blive ramt i ansigtet.
Ejeren hævdede, at den var udd. til LA niveau. Jeg har personligt redet ryttervante ungheste med mere smidighed og balance.
Stof til eftertanke.
apr 2008
Jeg ku godt tænke mig at finde en video af en velredet og tilpas hest og dermed fremme det gode...fokusere på det gode sådan vi alle kan se, at det sagtens kan lade sig gøre på en god og fair måde - altså arbejde og fokusere på det positive og udvikle mig a den vej...
Desværre synes jeg bare, at ridesporten er så negativ...den ene skræmmekampagne efter den anden .... og det ved man jo, at det IKKE er vejen til forbedring.
nov 2006
Du dvæler jo i at det er negativt de du kommenterer på, og det du kommer med er negativt.
Det er rigtig godt, at du gerne vil se det positive og gerne vil at andre også fokuserer mere på en positiv retning, men du skal lige have vendt bøtten, sådan at du rent faktisk også får udtrykt dig positivt, og at du får fokusset selv på det positive.
nov 2006
apr 2008
Jeg synes egentlig at jeg udtrykker mig positivt...jeg linker aldrig til grimme videoer eller skræmmende billieder - tvært i mod. Jeg prøver altid at finde de gode eksempler...det er ikke sikkert det lykkes 100 %, men jeg øver.....
apr 2008
jun 2005
Følger: 79 Følgere: 120 Heste: 10 Emner: 270 Svar: 3.640
apr 2008
Det er ikke tilstrækkeligt at sige "det må du ikke" - man blir nød til at sige "det må du ikke - prøv sådan her i stedet for " - det giver en langt større udvikling....
jun 2005
sep 2007
Følger: 55 Følgere: 48 Heste: 1 Emner: 160 Svar: 816
Jeg er på ingen måde modstander, vil bare gerne vide hvorfor den så gør det når man klør dem? (:
jun 2005
sep 2007
Følger: 55 Følgere: 48 Heste: 1 Emner: 160 Svar: 816
jun 2005
jul 2004
Følger: 79 Følgere: 78 Heste: 5 Emner: 81 Svar: 6.901
Så vil ikke sige man kan høre mere forskel på den ene end den anden.
Har ikke epona, og gider egentligt heller ikke have det, netop af en af de samme grunde som K A har opsagt sin på, alt alt alt der kommer derfra er negativt, og når der endeligt kommer noget positivt eller ''gør sådan her, det er vejen frem'' derfra så har de gange jeg har hørt eller set det så været fra en rytter JEG synes red sine heste helt af røves til, så det blev super dobbelmoralsk.
jan 2011
Følger: 18 Følgere: 14 Heste: 1 Emner: 5 Svar: 40
Hvis man ikke ser på det man ikke skal gøre kan det jo være at der er nogen der ude der går rundt i den tro at det er helt okay at gøre lige som f.eks. Andreas Helgstrand, Isabell Werth og co.
Og DISTURBIA: Du har fuldstændig ret. Der skal oplysning til. Når man kører kampagner om for høj fart eller husk selen, så viser man jo også skræmmebilleder af hvad der sker hvis man kører for stærkt eller glemmer selen og kører galt.
Det er vel i princippet det samme. Man er da nødt til at have fokus på hvad der sker med hesten hvis du gør sådan eller sådan og at du kan gøre sådan eller sådan i stedet for og så har du måske det samme resultat, men din hest har det måske bare bedre og er mere samarbejdsvillig.
apr 2008
Irriterende på mange måder....Ikke mindst, at uvidende folk, nærmest opfatter ryttere som mishandlere...men hvad? Man kan jo iikke forvente andet, idet ridesporten stort set altid omtales negativt. Uvidende folk afspejler faktisk meget godt det reelle billeder, fordi de siger, hvad der falder dem ind, hvad de ser og opfatter uden "filteret" som ridesportens medlemmer oftest har....Og ikke mindst fordi, det er svært at rette op på børn og unges oplevelser af ridesporten....I mine snart 12 år som underviser, har jeg massevis af gange, hørt unge ryttere sige,..jamen, sådan gør den og den".
Jeg er enig i, at det usportslige og usmagelige i hestesporten skal frem - men det skal de gode eksempler i langt langt højere grad for at vende møllen.....
jan 2011
Følger: 18 Følgere: 14 Heste: 1 Emner: 5 Svar: 40
nov 2006
F.eks. alle dem med klikkertræning, de er bare supergode og inspirerende. Også dem om Colorados forvandling, eller Anders Cortsen, eller den super fede med tøffetravens mirakler. Der er også mange gør det selv opfindelser til forbedring i hesteholdet, og det er da også positivt. Faktisk kan jeg kun se, at hvis der er noget der er negativt, så er det de meget få indslag med barring i Bernsdorfparken, Helgstrands clinic, filming af opvarmningsbane i Herning, Odense, og så et indslag om børn der bruger vold på springbanen til et stævne.
Men det vil jeg mere kalde journalistik fra den kritiske vinkel, på lige fod med anden journalistik, der bringer noget uacceptabelt på banen.
nov 2006
nov 2006
Der er ikke noget i indslaget om at de puster, dressurhestene, det er min vurdering.
Og ja, mange heste puster under ridningen, alt efter hvor god kondi de har o.s.v., men jeg har bare lagt mærke til, at når jeg har set dressur på tv, så hiver hestene (ikke alle, men ret mange) voldsomt efgter vejret. Det lyder meget anderledes end en hest der er forpustet, det lyder... hmmm... meget dybere i lyden.
Spidsede muler i dressur