1.049 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 30 Svar

Spidsede muler i dressur Spidsede muler i dressur

Har nogle set den seneste video fra Epona.tv?
Her fortæller en professor, at han er ret sikker på, at de ekstremt tilspidsede muler, som vi ser ved en del dressurheste, skyldes, at hesten forsøger at undgå kuldioxidforgiftning grundet den snævre holdning. Den kan ikke udvide næseborene nok til at få ny luft ind (grunet den snævre holdning), så derfor krænger den læben nedad og forlænger næseborene.
Uhyggeligt, men har også tit tænkt på, hvorfor disse ekstrem samlede dressurheste pruster og hiver så lydhørt efter vejret, for der kan jeg altså godt høre forskel på andre dressurheste, der er redet mere klassisk korrekt.

Link for dem der kan se Epona
(link fjernet)
(og for dem der ikke kan.... køb abonnement, det koster en 50'er om måneden, eller 60 kr for en enkelt måned)

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Udskift vandhane 700 kr.
  • lave gyngestativ 700 kr.
  • Opsætning af spejl,vægreol og knagerække 1.096 kr.
  • Samling af MARTINSEN GAS GRILL model 160 002 476 kr.
  • Opsætning af lampe 250 kr.
  • Fjernelse af rødder fra buske. 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Spidsede muler i dressur
  • #1   20. feb 2011 Hov! Det var ikke ment som reklame det sidste der. Skrev det bare på forhånd, da rigtig mange ikke ved hvordan de skal komme fra "jeg har ikke abbonnement, så øv jeg kan ikke se den" til "okay nu har jeg set den, og deraf har jeg fået noget viden eller en mening om emnet, og så skal jeg da lige se nogle af de mange andre indslag".

• #2   20. feb 2011 Ja, har set det.. Uhyggeligt at tænke på!
    Abonnement på epona kan klart anbefales.. Det er en øjenåbner i den grad, af og til..

• #3   20. feb 2011 charmerende... Men desværre kan jeg ikke rigtig chokeres når det kommer til de problemer sportsheste løber rundt med

• #4   20. feb 2011 Tænkte netop på det i dag. Så nemlig en gøre det ekstremt meget da jeg red.

• #5   20. feb 2011 Jeg håber dælme snart, at der kommer nogle seriøse forbud fra FEI, men indtil videre undgår de at tage stilling til mere end at de stadig føjer eliten.

• #6   20. feb 2011 Endnu en negativ-fokuserende tråd.... Kan du se, hvad jeg mener Laura? smiley

• #7   20. feb 2011 Jeg har været medlem hos EPONA, men har opsagt det, da jeg synes, det overvejende er negativt...jeg så hellere overvægt af de positive videoer, de gode eksempler, ideer til konstruktiv problemløsning osv....jeg kan ikke bruge de mange videoer om mishandling og fejlridning til så meget, for det er ikke noget, jeg vil lære af eller se som udvikling.

• #8   20. feb 2011 K A:

det jo bare den frygtelig del af engelsk ridning der bliver taget op, så flere folk bliver opmærksomme

• #9   20. feb 2011 Fair nok K A
    Nu giver jeg dig hermed muligheden for at starte tråden på ny.
    Så - hvordan fortæller du, om en video du vil spørge om andre har set.
    Videoen viser en professor i klinisk etologi, hvor han fortæller at han ikke mener de meget tilspidsede muler, som vi ser ved visse dressurheste, stammer fra at de er i ekstase (som nogle hævder), men at de derimod forekommer, fordi hesten ikke kan få nok ny luft ind, og at den derved forsøger at undgå kuldioxidforgiftning .
    Linket er her (link fjernet)

• #10   20. feb 2011 Ja opmærksomme på det negative, hvilket automatisk og uden man opdager det, ofte bliver en måde at handle på....

Jeg så hellere, at man gav gode ideer og redskaber til at udvikle sig i stedet for at vise det dårlige og sige fy fy fy....Det er så nemt at forarges og kritisere, men det nytter ikke noget og gør ikke verden bedre, hvis ikke man kommer med alternativer og gode forslag til løsninger...

• #11   20. feb 2011 Har godt lagt mærke til de spidsede muler...
    Ude omkring i staldene (nu har jeg ikke set nogen ride dressur på højt plan i mange år), har jeg kun observeret en spidset mule og megen prusten een gang. Og det var ved den mest anspændte og dårligt redne hest, jeg nogensinde har været i nærheden af. Det var en hest, jeg skulle ud at prøve, og ejeren savede den så voldsomt i munden at det var forfærdeligt at se på (hun anede ingenting om ridning, men, som hun sagde, "man skulle bare vise hesten, hvem der bestemte, så den kom ned med hovedet").
    Denne hest gik med spidset mule og prustede voldsomt. Da jeg selv kom op på den, testede jeg den ved at slippe tøjlerne helt. Og den kunne ikke gå lige, gik med sin hals i en skæv bue og holdt hovedet så højt at jeg skulle passe på ikke at blive ramt i ansigtet.
    Ejeren hævdede, at den var udd. til LA niveau. Jeg har personligt redet ryttervante ungheste med mere smidighed og balance.
    Stof til eftertanke.

• #12   20. feb 2011 M P: Hmm...jeg er ikke sikker på, jeg forstår dig helt....Men jeg prøver...

Jeg ku godt tænke mig at finde en video af en velredet og tilpas hest og dermed fremme det gode...fokusere på det gode sådan vi alle kan se, at det sagtens kan lade sig gøre på en god og fair måde - altså arbejde og fokusere på det positive og udvikle mig a den vej...

Desværre synes jeg bare, at ridesporten er så negativ...den ene skræmmekampagne efter den anden .... og det ved man jo, at det IKKE er vejen til forbedring.

• #13   20. feb 2011 Men KA du er jo netop negativ omkring det.
    Du dvæler jo i at det er negativt de du kommenterer på, og det du kommer med er negativt.
    Det er rigtig godt, at du gerne vil se det positive og gerne vil at andre også fokuserer mere på en positiv retning, men du skal lige have vendt bøtten, sådan at du rent faktisk også får udtrykt dig positivt, og at du får fokusset selv på det positive.

• #14   20. feb 2011 KA min sidste kommentar var til din 20-02-2011 18:33:30 kommentar.

• #15   20. feb 2011 M P: Ja, det kan du have ret i....Det jeg bare reagerer på er, at der her på HG stort set kun linkes til negative videoer og presseomtaler...Det er sjældent at nogen opretter en tråd og linker til en positiv omtale....Og det er meget trættende synes jeg....

Jeg synes egentlig at jeg udtrykker mig positivt...jeg linker aldrig til grimme videoer eller skræmmende billieder - tvært i mod. Jeg prøver altid at finde de gode eksempler...det er ikke sikkert det lykkes 100 %, men jeg øver.....

• #16   20. feb 2011 M P : Ok...jeg nåede ikke at se det, inden jeg svarede smiley

• #17   20. feb 2011 Uden negativitet kan intet forbedres. Jo mere oplysning, jo flere hestehoveder vil der sidde rundt omkring og tænke sig om en ekstra gang. Uden sådanne videoer red jeg da stadig rundt med alt for hårde hænder.

• #18   20. feb 2011 Disturbia: Selvfølgelig skal der oplysning til - det er klart. Men der skal også gode eksempler til...

Det er ikke tilstrækkeligt at sige "det må du ikke" - man blir nød til at sige "det må du ikke - prøv sådan her i stedet for " - det giver en langt større udvikling....

• #19   20. feb 2011 Jeg er helt enig - Det er også grunden til at jeg ofte stiller folk i de dér lidt for fanatiske foranlodblablabla-ryttere's form for dressur stadig kun foregår i teoribøgerne og stadig ikke fungerer i praksis. smiley

• #20   20. feb 2011 Jeg tænker lidt at hvis spidsede muler under ridnigen er en dårlig ting. Hvad så hvis man klør den og den så spidser mule?

Jeg er på ingen måde modstander, vil bare gerne vide hvorfor den så gør det når man klør dem? (:

• #21   20. feb 2011 Fordi det ligner det samme er det ikke ens betydende med, at det er det samme. smiley

• #22   20. feb 2011 Men er det noget man ved? Eller blot en tanke? (-:

• #23   20. feb 2011 Jeg tror det løsner endorfiner, når hesten spidser mulen ved nydelse - og den spidser mulen for at forlænge næseborene, når den bliver redet for snævert. smiley

• #24   20. feb 2011 Den med dressur heste puster mere end andre holder altså ikke helt, fordi jeg ser TIT heste og ponyer i god form der puster og pruster helt vildt når de rider, og det er også tit heste som der ikke bliver forlangt noglen form for holdning af.
    Så vil ikke sige man kan høre mere forskel på den ene end den anden.

Har ikke epona, og gider egentligt heller ikke have det, netop af en af de samme grunde som K A har opsagt sin på, alt alt alt der kommer derfra er negativt, og når der endeligt kommer noget positivt eller ''gør sådan her, det er vejen frem'' derfra så har de gange jeg har hørt eller set det så været fra en rytter JEG synes red sine heste helt af røves til, så det blev super dobbelmoralsk.

• #25   20. feb 2011 KA: Jeg synes nu der ligger rigtig mange videoer på Epona.tv, som er meget lærerrige. Lige fra Andreas Helgstrands clinic i Herning (som netop viser at det DE laver absolut ikke er i orden, og det er jo taget ud af FEI's reglement) til Anders Chortzen, Susan Kjærgaard mfl. som forklarer rimelig godt, hvad det er vi SKAL gøre.

Hvis man ikke ser på det man ikke skal gøre kan det jo være at der er nogen der ude der går rundt i den tro at det er helt okay at gøre lige som f.eks. Andreas Helgstrand, Isabell Werth og co.

Og DISTURBIA: Du har fuldstændig ret. Der skal oplysning til. Når man kører kampagner om for høj fart eller husk selen, så viser man jo også skræmmebilleder af hvad der sker hvis man kører for stærkt eller glemmer selen og kører galt.

Det er vel i princippet det samme. Man er da nødt til at have fokus på hvad der sker med hesten hvis du gør sådan eller sådan og at du kan gøre sådan eller sådan i stedet for og så har du måske det samme resultat, men din hest har det måske bare bedre og er mere samarbejdsvillig.

• #26   20. feb 2011 Tja...jeg vil stadig mene, der er klar overvægt af de negative og skræmmende videoer, billeder, pressemeddelselser osv...både her på HG, på EPONA, TV og andre medier.

Irriterende på mange måder....Ikke mindst, at uvidende folk, nærmest opfatter ryttere som mishandlere...men hvad? Man kan jo iikke forvente andet, idet ridesporten stort set altid omtales negativt. Uvidende folk afspejler faktisk meget godt det reelle billeder, fordi de siger, hvad der falder dem ind, hvad de ser og opfatter uden "filteret" som ridesportens medlemmer oftest har....Og ikke mindst fordi, det er svært at rette op på børn og unges oplevelser af ridesporten....I mine snart 12 år som underviser, har jeg massevis af gange, hørt unge ryttere sige,..jamen, sådan gør den og den".

Jeg er enig i, at det usportslige og usmagelige i hestesporten skal frem - men det skal de gode eksempler i langt langt højere grad for at vende møllen.....

• #28   20. feb 2011 Det synes jeg altså virkelig også at de gør...

• #29   20. feb 2011 Der er altså også rigtig mange positive indslag på Epona.
    F.eks. alle dem med klikkertræning, de er bare supergode og inspirerende. Også dem om Colorados forvandling, eller Anders Cortsen, eller den super fede med tøffetravens mirakler. Der er også mange gør det selv opfindelser til forbedring i hesteholdet, og det er da også positivt. Faktisk kan jeg kun se, at hvis der er noget der er negativt, så er det de meget få indslag med barring i Bernsdorfparken, Helgstrands clinic, filming af opvarmningsbane i Herning, Odense, og så et indslag om børn der bruger vold på springbanen til et stævne.
    Men det vil jeg mere kalde journalistik fra den kritiske vinkel, på lige fod med anden journalistik, der bringer noget uacceptabelt på banen.

• #30   20. feb 2011 Kan det igen være for meget fokus på hvad der er negativt, så det fjerner fokus på alt det meget mere, der faktisk er positivt? For tæl engang.... hvor mange "negative" indslag er der på Epona, og hvor mange "positive" er der. Og hvad er positivt og hvad er negativt. Er en kritisk vinkel det sammen som at det er negativt?

• #31   20. feb 2011 og lige et svar til Shella
    Der er ikke noget i indslaget om at de puster, dressurhestene, det er min vurdering.
    Og ja, mange heste puster under ridningen, alt efter hvor god kondi de har o.s.v., men jeg har bare lagt mærke til, at når jeg har set dressur på tv, så hiver hestene (ikke alle, men ret mange) voldsomt efgter vejret. Det lyder meget anderledes end en hest der er forpustet, det lyder... hmmm... meget dybere i lyden.

Kommentér på:
Spidsede muler i dressur

Annonce