{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.043 visninger | Oprettet:

Stædig Pony {{forumTopicSubject}}

Jeg har en 5 års hoppe som er lettere tilredet, hun kender til alle 3 gangarter, men gider ikke. Er jeg på tur med hende alene kan hun være så stædig at hun ikke gider gå frem, og jo mere jeg tvinger hende jo mere sur og tvær bliver hun, men lige så snart man vender snuden hjem, han hun både trav og gallop og er fyldt med eneri. Det er helt vildt irriterende, da det ikke altid har været sådan. Dog er hun sødere når vi er to heste afsted, så kan hun lige overkomme at trave selvom det er på vej hjemfra.

Nogle der har noget erfaring med det ?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Stædig Pony
  • #1   8. dec 2010 Tror du skal træne en del fra jorden, start med at longere en del.

• #2   8. dec 2010
    Hesten kan ikke være stædig smiley

Men tilgengæld lyder det meget som om din lider af noget seperationsangst eller at den er utryg ved at gå ud i noget "ukendt"...
    Eller at den forbinder tur med dårligt men hjem med godt.

Ville prøve og se hvordan hun reagerede hvis der er en hest med - vil hesten gerne frem kan du konkludere at du må træne på at være alene på tur smiley

• #3   8. dec 2010 som de andre siger lyder det somom hesten er utryk i den situation du sætter den i jeg har selv oplevet det, jeg trænede med denfra jorden giik desamme ture hver gang og så gik jeg med den altså ikke på ryggen af hesten for så kan den stadig se dig og føler sig ikke så alene men ser dig som fører hest vi skiftede også tempo når vi gik

efter jeg havde brugt et par måneder på det var der ingen problemer

• #4   8. dec 2010 heste er aldrig stædige smiley den vil ikke gøre noget for bare at gøre din dag sur. Dens væremåde er den eneste måde den kan kommunikere med dig på, så den prøver højst sandsynligt at fortælle dig noget.
    Det kan også være at når du presser den tikl at gå frem, så misforstår den dine signaler og vælger derfor at være passiv, dvs slet ikke at bevæge sig. Syntes du skal starte lidt forfra så hun ved hvad du forventer af hende og hvornår, og husk at være præcis og konsekvent når du installere disse signaler i hende, for hesten elsker tryghed og følelsen af at den kan stole på dig. Det kan hun ikke hvis du ikke er konsekvent HVER gang

• #5   8. dec 2010 Hun går fint hvis min anden hest er med, men hvis hun bliver trukket (lige meget af hvem) gør hun det samme med at ikke ville gå og vil vende om .

I går red jeg en tur, der er rigtig meget sne så hun har svært ved at genkende hvor hun er, og der var tåget så man kunne ikke se langt frem. I starten var hun lidt træls og ville ikke gå og stopped op for at vende om, men da vi kom ned for enden af vejen og drejede kom ørene frem og hun ville gøre alt (hun troede vel kun var på vej hjem) og vi red af forskellige veje og det gik rigtig godt, og da jeg vende hende og red tilbage havde hun endnu mere energi smiley

• #6   8. dec 2010
    Så må du jo træne det at være alene smiley

Altså fx. ride lidt ud inden du ved hun stopper også ride hjem igen. Eller begynde at belønne hende ud på rideturen m. godbidder når hun udviser god adfærd.

• #7   8. dec 2010 Med hensyn til Longe smiley den vil hun ikke gå i når jeg "jager" med hende bliver hun sur og tager jeg en pisk frem vender hun det hvide ud af øjnene , så den er smidt væk, det er for synd for hende smiley

• #8   8. dec 2010 Ja tror også det er det med alene ture hun skal trænes i, men det hjælper ikke a jeg vender om når hun ikke gider gå mere, er det ikke vigtigt atjeg vender om når hun er dygtig og går frem af? smiley

• #9   8. dec 2010 eller starte hjemme. Sæt dig i sadlen og gør det du gør for at få hende frem. Når hun ikke vil, så bliver du ved med at give samme signal og slipper ikke dette pres, før hun træder bare ét skridt fremad. Så ved hun at hun kan komme af med pressen for dine ben osv, ved at gå fremad. Træn dette med hende og efterhånden få hende til at gå længere. Husk, lge så snart hun går fremad, så slipper du med at presse hende overhovedet og belønner hende i form af rosende ord, eller hvad der er muligt fra ryggen af. Så når i rider ud og hun muligvis gør det igen, så vær stædig og bliv ved at pres, indtil hun gør det du forventer af hende

Så vil hun lære at ved at slippe for dit pres, så skal hun gå frem ad, så det bliver som et signal for hende. smiley

• #10   8. dec 2010 Okay smiley Skal jeg så bare starte på marken med at lære hende det ? og er det godt at variere mellem tur og hjemme smiley

• #11   8. dec 2010 ja det ville være en god ide smiley du skal helst starte det sted hvor du forventer det er nemmest, så du tager det fra "bunden" af. Men det tager ikke langt tid at lærer henstene noget, med denne metode smiley da hesten er flugtdyr, lærer den hurtigt hvordan den skal slippe for de pres den bliver udsat for, og samtidig finde sig i det efterhånden smiley

• #12   8. dec 2010 Okay super smiley

Kan det også have lidt at gøre med at jeg er for tung for hende, hun er jo kun en 2'er smiley ? hvor meget må hun bære på?

• #13   8. dec 2010 det kommer an på hvilken type hun er, men umiddelbart ville jeg sige nej. hvis hun til tider virker frisk og glad, så burde det ikke have noget at sige.

Hvis du var for tung, ville hun være sådan med det samme når du satte dig op på hende smiley

• #14   8. dec 2010 Okay smiley hun er lige glad med jeg sider på hende når hun spiser , står bundet, er er på marken, hun er 1.36 normal bygning og jeg vejer 50 kg. Udover hun bliver sur når jeg vil have hende frem, er der slet ingenting hun er kærlig og nussehoved , kommer når jeg kalder og skal helst altid slikke mig i hoved eller i hænderne smiley så det er ikk fordi hun ikke stoler på mig

• #15   8. dec 2010 Jeg vil ikke sige du er for tung til hende nej smiley tror bare hun ikke helt ved hvem af jer der bestemmer og hvad du forventer af hende smiley

• #16   8. dec 2010 Tak for hjælpen , nu har jeg noget at arbejde ud fra smiley

• #17   8. dec 2010 det var så lidt smiley

• #18   8. dec 2010 - Asterix ville i starten af jeg fik ham ikke gå i galop.

Min mor sagde "gå i galop, eller lad vær".

Man skal ikke udføre noget halvt smiley

Men metoder ved jeg ikke lige smiley

Med Asterix var det noget med at slå ned i skridt hvis han ikke gik direkte i galop.

- Og ja, det var jo mig der var problemet smiley da jeg ikke sad ordenlidt på ham fordi jeg var lille i forhold til hans store vom og red uden sadel, kunne jeg ikke give ham de rigtige tegn.

Nå men altså, ja ville mene du skal starte fra jorden.. måske lokke med mad?

Kommentér på:
Stædig Pony

Annonce