at tæmme et føl.... {{forumTopicSubject}}
hej alle sammen .
jeg fik for en uge siden 2 dejlige føl hjem ,
de er ik arbejdet med , så vil gerne høre hvordan i har gjort jeres føl tam ? og hvor lang tid det ca tog?
tror nu det går fint for efter 2 dage kunne jeg stå med noget hø som de så kom og spiste , nu har de lært at spise gulerødder og er vilde med dem ... kan lokke den ene af dem til at gå med mig hvis jeg viser hende guleroden , men hvis jeg prøver at røre dem , ja så løber de , jeg bruger selvfølgelig rolige bevægelser.
de er 6 mdr og har ik fået vac, ormekur eller smed , det får de selvfølgelig når jeg kan tage fat i grimen og trække dem ind til deres spiseplads.
håber at i har nogle erfaringer i vil dele .
mar 2007
Følger: 35 Følgere: 41 Heste: 2 Emner: 284 Svar: 6.321
Brug en masse tid på folden så de finder ud af at du er en del af flokken.. og godbider er en rigtig god ting så de altid forbinder dig med noget positivt.
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 4.437
maj 2005
Følger: 66 Følgere: 59 Heste: 12 Emner: 62 Svar: 2.010
metoderne er mange og meningerne lige så
Selvfølgelig skal man lytte til hesten og hvor langt de er mentalt, men jeg mener også at man kan forhale tillidsprocessen så meget at det gør mere skade end gavn.
Jeg har haft adskillige heste og ponyer, og i foråret overtog jeg mit seneste "problembarn" - en et års hingst, der hverken ku stå bundet, trækkes med, havde tillid, og ej kunne få grime af og på,
Der er kun een ting at gøre; lær dem alle tingene fra en ende af, men lad vær med at fokusere for meget på deres manglende tillid. Snak med dem - hele tiden, og ja, giv dem gerne godbidder (igen - smagssag).
Når du har taget dem ind, så gå og nus om dem - strigl, nus, giv godbidder, rør dem over alt. Deres uro bliver hurtigt aflæst af deres stigende nysgerrighed og lyst til "mere".
Det er selvfølgelig forudsat at du kan udvise en ualmindelig naturlig ro - også når tingene ikke går helt efter planen.
Men - på med modet, og bare igang. Du bliver overrasket
maj 2005
maj 2005
at tæmme et føl....