Klar til at ride på vej? {{forumTopicSubject}}
Hejsa.
Har fået part på en skøn Irish Cob.
Har kun redet hende 2 gange på banen, ellers nusser og hygger vi bare i stalden.
Hun er rigtig sød på banen. Lidt vågen, men et dejligt temperament. Pga. tidligere uheld, og 2 barnefødsler er jeg en smule nervøs anlagt men har MOD på at overvinde det og blive en sikker rytter igen. Har redet det meste af mit liv, og er en ganske rutineret rytter.
Men HVAD kan jeg gøre for at gøre hende roligere ved hendes omgivelser?
Jeg vil rigtig gerne kunne ride nogle ture på hende osv., men jeg har idag for første gang trukket med hende. En tur på ca. 30 minutter. Havde en masse gulerødder med i lommen som belønning. Hun klarede det fint, hoppede ikke til siden eller noget. Hun stoppede kun op hvis hun blev bange, og satte farten op hvis der kom lastbiler.
Hvor lang tid skal jeg gentage den proces før jeg er sikker på at der ikke sker mig noget på ryggen af hende? Ved godt jeg skal mærke mig frem, men det kunne jo være der var nogen der havde nogle gode råd de ville dele ud af. Har tænkt mig ihvertfald at tage turen med hende min. 5 gange endnu i træktorv, og så evt. have min kæreste med til at gå ved siden af, imens jeg sidder på hende.
Håber i kan læse jer til mit spørgsmål
På forhånd tak.
Isaa
aug 2008
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 14 Svar: 92
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Ville ev.t prøve først med en på jorden hvis du er lidt usikker.
Ellers ville jeg bare begive mig ud i det - en hest kan ikke blive mere tryg ved noget den ikke har set.
aug 2008
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Du kan også tage en idiot sikker hest med der ikke reagere på noget som heslt
aug 2008
aug 2008
mar 2009
Følger: 43 Følgere: 40 Heste: 8 Emner: 37 Svar: 1.141
og så er det vigtigt at du er tryg når I rider ud..din nervøsitet smitter....meget... så bliv fortrolig med hende på banen og vis hende så meget som muligt, så du fjerner nogle af de ting man kunne være usikker på om hun vil reagere på.
hvis du har mulighed for det, så tag hende i grimeskaft når du går rundt i stalden, folden, banen osv tag en plastikpose med i en snor, slå paraplyer op, osv....så får du også set hvordan hun reagere hvis hun bliver usikker/forskrækket..det kan godt berolige en selv at man har en fornemmelse af at hun bare stopper og fnyser af tingene, eller at man ved hun vil snurre rundt og løbe når hun forskrækkes..så kan man tage det i opløbet, eller være rimelig forberedt...
og så har tinkere generelt et cool temperament og vælger oftest at stoppe..men det er jo ikke til at vide hvordan din reagere.
det lader ikke til at det er muligt at få en garvet hest med som støtte, men du kunne måske får en til at trække den pony din datter rider...?
aug 2008
Klar til at ride på vej?