{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.572 visninger | Oprettet:

Alene på tur - hesten bakker.. {{forumTopicSubject}}

Halløj smiley

Jeg har fået en problem med Kavello, at jeg har svært ved at ride tur alene på ham lige pludselig.
Det er sket, efter jeg skiftede opstaldningssted.

Når jeg nu rider Kavello alene på tur, forsøger han at vende om (jeg skal have virkelig fat i tøjlerne, for at vende ham om igen) han bakker også. Det endte sidste tur med 2 gange i en grøft.. smiley

Jeg giver self ikke op - og vender ham om hver gang.
Men har I nogle gode idéer? Det skulle jo gerne være hyggeligt at ride tur..

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Alene på tur - hesten bakker..
  • #1   29. jul 2010 Gradvis tilvænning til at forlade flokken. Evt gå ture med den i starten

• #2   29. jul 2010 Det er to måneder siden vi flyttede..
    Der er ingen problemer, når jeg rider sammen med andre..
    Det er kun alene jeg har et problem.

• #3   29. jul 2010 så er det netop bare 10 meter ned at vejen til at starte med.. så 15 meter den næste dag osv.. Vend altid om inden problemerne opstår og når det går godt! Hvis han bakker er du gået for hurtigt frem

• #4   29. jul 2010 Det må jeg jo prøve så smiley

• #5   29. jul 2010 Jeg har haft samme problem med min.. Jeg startede med at gå ture med ham.. Bare 50 m af gangen og masser af ros og godebidder.. Og så blev turen længere for hver gang..
    Første gang jeg red selv trak jeg 50 m væk fra stalden, hoppede op og red afsted uden problemer.. smiley

• #6   29. jul 2010 Jeg har havde engang problemer med min pony Melissa ville gøre det samme. Ligesom din pony ville hun også også bakke ned i grøfter osv., hvilket er meget ubehageligt, da man jo godt er klar over, at det kan blive en farlig situation. Specielt, da min ridesti går over en å, hvor der bare går lodret 50 m ned på hver side. Det var bare for farligt. Jeg valgte bare at stå af hver gang hun begyndte, trække forbi og så stige op igen - og så ride så langt man kan, indtil hun gjorde det igen - stige af og igen, trække forbi osv. Det er dybt fustrerende de mange første gange, da jeg tror jeg steg af over 20 gange den første gang, jeg bestemte mig for at prøve det smiley Men det hjalp, da hun fandt ud af, at der ikke var nogen vej udenom og til sidst var der ingen problemer smiley

Ellers kunne jeg også bakke hende forbi farlige steder smiley

• #7   29. jul 2010 Det gjorde min også på et tidspunkt, efter jeg havde købt ham. Tog korte ture, og når han gik på bagbebene, red jeg rundt på stien, så han ikke kunne finde ud af, hvilken vej han kom fra.
    Nu er der ingen problemer.

• #8   29. jul 2010 Min gør det også, jeg kan simpelthen ikke komme væk fra de andre heste smiley
    Men det er pga. utyg- og usikkerhed, rid en masse på tur med nogle andre heste først til han vender sig til de steder i rider, samtidligt tag ham med alene fra jorden af smiley
    og prøv så igen, og i starten kun små turen så det dig der vender om og ikke ham ..

• #9   29. jul 2010 Hej Maja!

Vi er selvfølgelig alle forskellige, menjeg ville ike påbegynde en træningsproces med 10-15 meter af gangen for hver dag (på baggrund af hestens tidligere stabilitet med alene-ture).

Jeg er sikker på, at er du målbevidst og konsekvent ved at vende hesten om, og blive ved (til nøds hoppe af, trække og op igen) og ved og ved.

Jeg har selv haft problemet - lige pludselig - hesten vendte rundt, løb, og løb - den ville tilbage til de andre. Jeg kæmpede en brav kamp - 200 meter tog mig over 2 timer, men efter to-tre gange var problemet altså ikke længere et problem.

Som sagt - vi er forskellige - og vi træner på hver vores måder, men at starte forfra hver gang hestes adfærd afviger fra den ønskede er ikke optimalt. Det er i orden at kræve noget at hesten - sørg for at dine signaler er og blir de gældende.

Louise

• #10   29. jul 2010 For mig lyder det som om den er fræk, det gjorde min gamle pony også.
    Jeg havde bare en god lang dressurpisk med, og så fik de ellers en bag i. Det plejede at hjælpe. For den var ikke bange for noget, Og efter ca 5 gange, så holdt den op smiley

• #11   29. jul 2010 Lyder som Axel -bortset fra at han kan finde på at rejse sig når han vender omkring.

Jeg købte mig et fulmerbid (sådan et alm trensebid, men med stænger i siden). Det hjalp mig til at kunne holde hans næse i den ønskede retning.

Og så satte jeg ellers laaaaaang tid af til at ride på tur. Mit eneste krav var at næsen skulle vende i den ønskede retning. Om han så stod stille og gloede i et kvarter før han gad gå videre, var jeg ligeglad med.
    Med tiden har han så fundet ud af at det ikke er en mulighed at vende om, så istedet går han afsted.
    Det sker stadig at han af og til stopper og ikke vil videre, men så tager vi bare den tid det nu tager at overbevise ham om at det er ok at gå videre.

• #12   29. jul 2010 SJL -heste gør ikke noget kun for at genere rytteren. Hvis hesten nægter at gå videre, er der en grund. Om den er bange, "savner" sin flok eller hvad det nu måtte være, så er der en grund.
    Så at slå den fordi den er utryg, er efter min mening uhensigtsmæssigt.

• #13   29. jul 2010 Mange tak for hjælpen alle sammen smiley
    Vi skal vidst igang med at træne smiley

Kommentér på:
Alene på tur - hesten bakker..

Annonce