{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
597 visninger | Oprettet:

genoptrænings program... {{forumTopicSubject}}

hej jeg har endelig efter 2 fødsler fået taget mig sammen op hoppet på hesten igen, og skal lige hesten har ikke været redet i 5 år.. og har nu været oppe på hende 2 gange smiley

men ville spørge om nogle herinde ku lave et genoptrænings program..

(vil ikke høre fra småtøser der ikke har erfaring inden for området, er tidligere selv LA rytter og har haft tilredet hest efter compact, så er ikke nybegynder men mangler bare lidt ideer eller et sammenlagt program, da jeg er lidt ivrig hvis jeg ikke har et program, og vil helst ikke få min øjesten skadet.... håber nogle kan hjælpe)

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  genoptrænings program...
  • #1   22. jul 2010 hihi ja er sku lig før vi skal have et fælles program hi hi smiley hehe ej bare til hende,jeg er i fuld sving, jeg er igang med fitness og amning og en på 15 mdr får man rigelig motion hihi

• #2   22. jul 2010 oki tja den ku jo godt virke, har aldrig brugt dyrægens da jeg ikk har haft sådan skadet heste smiley 7-9-13 og bank under bordet

• #3   22. jul 2010 Har denne liggende. Måske kan det bruges til inspiration?
    Genoptræningsplan

1. uge:
    Skridt lige ud på hårdt, plant underlag eller evt skridtbånd uden belastning. Start med 20 minutter dagligt og øge med 5 minutter hver anden dag. Du kan med fordel dele i 2 skridtperioder pr. dag (eks 10 minutters skridt 2 gange dagligt den første dag) .
    2. uge:
    Skridt lige ud på hårdt, plant underlag eller evt skridtbånd uden belastning. Start med 35 min og øg med 5 minutter hver dag.
    3. uge:
    Skridt lige ud på hårdt, plant underlag eller evt skridtbånd uden belastning. Start med 75 min og øg med 5 minutter hver dag.
    Skridtperioden kan med fordel øges med 2 uger, således at man i alle uge kun øger med 5 min skridt hver anden dag.
    4.-5. uge:
    Træningen fortsætter på hårdt plant underlag, og nu lægges der efter opvarmning i skridt travintervaller á 2 minutter ind i træningen. Der startes med 5 intervaller med skridtperioder mellem travintervallerne. Herefter lægges 1 interval på hver anden dag i første uge og hver dag i anden uge, indtil man når 15 stk. (ca. 30 minutters trav sammenlagt).
    6.-7. uge:
    Nu er hesten klar til at blive arbejdet med i lidt mere samlet travarbejde på store volter på bane eller i ridehus. Start med 15 minutters travarbejde og øg gradvis til 30-40 minutter dagligt over 1-2 uger. Herefter kan galoparbejde påbegyndes.
    8. uge:
    Normalt arbejde påbegyndes og indrettes efter hestens brugstype (spring, dressur eller væddeløb). Start langsomt op med de lette øvelser og øg kravene gradvist over de næste uger. Forlang aldrig mere af hesten, end dens træningsniveau kan bære.
    Ovenstående genoptræningsprogram er minimumstider afhængig af evt skades karakter.
    Ved at følge programmet øges hestens styrke i ledbånd, ledbrusk og ledkapsel samt sener og seneskeder. Desuden opbygges en optimal bevægelseskoordition hos hesten.

Kommentér på:
genoptrænings program...

Annonce