991 visninger
|
Oprettet:
Ryttere som kritisere andre???? {{forumTopicSubject}}
Det kan til stadighed undre mig, at hver gang en forholdvis dygtig rytter (hvis man rider landsstævner, kan man altså lidt) ligger noget video herind, ja så er der altid nogen som mener hesten er anspændt, den pisker med halen, den er på forparten, den laver den ene taktfejl efter den anden osv osv....
Hvorfor er det ALTID ryttere som selv måske med lidt held kan trisse igennem en LC dressur???
Jeg er forundret, virkelig... hvis man ved præcis hvordan alt skal være ja så forstår jeg ikke hvorfor man ikke rider højere selv eller for den sags skyld er træner????
mar 2007
Følger: 114 Følgere: 133 Heste: 5 Svar: 6.549
nov 2008
Følger: 80 Følgere: 73 Heste: 7 Emner: 320 Svar: 5.593
selvfølgelig ikke alle men nogen har den mening både bevidst og ubevidst (:
okt 2005
Følger: 18 Følgere: 16 Heste: 5 Emner: 27 Svar: 1.355
mar 2005
Følger: 16 Følgere: 27 Heste: 5 Emner: 119 Svar: 8.410
nov 2008
okt 2005
Men af og til er den kritik bare langtfra reel... alle kan lave en taktfejl, rytteren sidder uroligt et øjeblik, hesten er uopmærksom osv... så fordi der kommer et par taktfejl i en video, hvorfor skal folk så hagle en rytter ned...
Det jeg siger er også bare, at det oftest er de ryttere som ikke rigtig kan noget selv indenfor området, der hakker mest.... forundrende :0)
mar 2005
Karina N - Nu behøver kritik ikke være hakken, men bare at man gør opmærksom på det
apr 2010
Følger: 2 Følgere: 2 Heste: 3 Emner: 38 Svar: 500
Men der er jo også mange heste som er anspændte, går på forparten, har overbyggede muskle fordi de bliver redet forkert, har taktfejl og piske med halen og alle disse 'tegn' er jo bestemt ikke noget positivt!
Og kan man ikke tåle at få kommentarer på de ting man ligger ind på et offwntligt fora, må man jo lade være.
En anden ting, bare fordi man rider landsstævner, gør det ikke en til en god rytter, eller bedre end den som ridder en LC. Ikke alt kan gøres op i klasser.
I dygtig rytter i mine øjne, er en person som selv kan ride sin hest fra ingeting til grandprix - ellere rettere sagt; en rytter som kan lære hesten og ikke omvent!, som formår at have en hest med en god og velbygget muskulatur, som laver sine øvelser for mikroskopiske lette hjælpere. En hest som går afslappet og trygt under rytter og som kan rides uden bid, sporre og pisk til hver en tid og det ville ikke påvrike ridningen. Men som frem for alt, behandler sin hest ordentligt og respekterer grænser og formåen.
apr 2008
Følger: 55 Følgere: 65 Heste: 3 Emner: 14 Svar: 3.182
Og jeg hentyder IKKE til nogen personligt - det er helt generelt ment.
okt 2005
Synes nu ikke det kun er de dygtige og professionelle der ligger videoer herind... langt fra... men det er som hovedregel dem der bliver kritiseret voldsomt og ofte i et meget grimt toneleje.
Kigger man så i deres egen profil er det folk med fjordheste (sorry) hvor den render med snotten lige i vejret... er det rigtig ridning??
Fordi man rider M klasser og mere, er det jo ikke ensbetydende med at man er verdensmester og hvorfor er det så dem der skal stampes på?
Synes bare det er fjollet, at man ikke kan holde det i en pæn tone herinde... dejligt med dem der kan :0) Ikke alle er enige vel.
mar 2005
For at være prof kræver det altså man kan leve af det man laver
apr 2008
S*** du bare....He he :-))
nov 2008
Det ved jeg nu nok (: men det bliver man jo os kritiseret for herinde (:
apr 2008
Jeg undrer mig over, hvorfor de der rider fjordehste, tinkere eller lign altsid skal forsvare sig med næb og klør???
okt 2005
Århus rytter: Måske skal man også huske på at de fejlredne heste ikke altid er fejlredne fra den rytter som rider hesten nu´s side... ofte er det jo de dygtige ryttere som får de dårligt redne heste i ridning og det tager jo tid at får bygget en sådan hest rigti´gt op igen.
Og jo, en rytter der rider landsstævner er jo nok som oftest dygtigere end LC rytteren. Med mindre landsstævne rytteren er ude med en 4 års ;0)
apr 2008
mar 2005
apr 2008
apr 2008
mar 2005
apr 2008
okt 2005
Og des. hvad med den rytter som er kommet til at kunne ride LA6, tror du ikke hun han gør alt for at forbedre sig... vi lærer jo hele livet ikke??
Det er bare så sjovt, at når en rytter ligger en LC1 dressurvideo herind hvor hesten går over lod, rytteren rider upræcist og og hesten laver taktfejl... ja så er der ingen kommentarer... men kommer rytteren så med et MB program på en stor lækker pony/hest, ja så kan selv den mindste spænding blive et kæmpe emne herinde... Måske så den hest bare en fugl???
apr 2008
Jeg holder af alle hesteracer, og når jeg er færdig med at ride konkurrenced, så drømmer jeg om at få en jyde
mar 2005
okt 2005
apr 2008
Jeg elsker at få kritik - det er nemlig det, man blir bedre af....men kun hvis den er konstruktiv! Al anden kritik (deriblandt den usaglige kritik, der tit hænger sammen med misundelse, og som jeg ofter oplever herinde....og andre steder i verden) kan man ikke rigtig bruge til noget.
okt 2005
apr 2008
Jeg kan godt lide fjordhesten - den har charme og en dejlig personlighed.
apr 2008
Jeg har længere oppe prøvet at give min version af kritik - konstruktiv og ikke-konstruktiv. Jeg er fuldstændig enig med Karina44.
apr 2008
okt 2005
Ja en smule foran lod... korrekt :0) Men ikke flere muler foran det lodrette :0)
Og hvorfor er det klart, at de får mere kritik?? I sammeligning stilles der da også store krav i en LC1... der er det bare nemmere at komme igennem uden at hesten er helt inde under hjælperne fordi det er et unghesteprogram.
Da jeg red de højere klasser på min den gamle og for 30 kg siden, da havde jeg en hest som kunne gå et nærmest perfekt program, hvis jeg red ordentligt... Et var sikkert sad jeg og lavede noget deroppe så lavede den taktfejl... min fejl... men det var også den type hest der pludselig kunne blive noget så "bange" for et bogstav. Jeg vil bare hen til, at kritik er rigtig fint, men der er så sandelig langt mellem den brugbare kritik :0)
apr 2008
"Og jeg hentyder IKKE til nogen personligt - det er helt generelt ment."
Og alligevel virker det som om, du tager det meget personligt.
apr 2008
okt 2005
Følger: 32 Følgere: 31 Heste: 1 Emner: 22 Svar: 131
feb 2006
Følger: 22 Følgere: 21 Heste: 2 Emner: 56 Svar: 1.388
okt 2005
Antihero: Det er jo ikke altid så nemt ud fra hvad der kritiseres herinde!!!!
apr 2008
Der hvor det største problem ligger begravet, og det som nok gør, at I føler, i blir nødt til at forsvare de tunge racer er: Forkert valg af hest ift forventninger om ridningen.
Med det mener jeg, at vi bør købe en hest(race), der er egnet til det, vi ønsker. Alle heste uanset race osv kan springe en meter, lave et changement, udføre cirkustricks, løbe trav foran en sulky osv osv - de er bare hver især bedre til noget end noget andet.
Fx min søde trakehner kan trave, strækt endda....men hvis mine ambitioner var at deltage i travløb, ville hans evner ikke række langt. Travhestene vil til enhver tid være ham overlegen og løbe fra ham. Omvendt kan man sige, at travhesten kan trave, men den har svært ved samling som er et krav i dressur. Den samling har min trakehner meget let ved, hvorfor han vil være travhesten overlegen i dressuren.
Jeg mener bare - køb en hest, der er egnet til det, man ønsker at bruge den til - så skal man ikke forsvare noget som helst, man kan bare nyde sin skønne dyr.
Derfor er alle hesteracer ligemeget "værd" - de er bare ikke alle lige egnede til den samme disciplin.
apr 2008
apr 2008
Du misforstår mig også, hvis du har opfattet, at jeg siger "Man kan købe sig til det man vil". Det kan man ikke...der er altid masser af arbejde forude uanset valg af race.
apr 2008
Undskyld mit udbrud...
apr 2008
apr 2008
Karina: Enig i, at alle racer KAN gå dressur eller springe eller noget helt tredje...de er bare ikke allesammen lige egnede til det hele. Jeg ville på min skønne trakehner få SÅ man klø i springning, travløb og galopløb, da han jo med flere hundred års gennemavlet dressurafstamninge ganske enkelt ikke er egnet til disse discipliner....dog KAN han da spring, løbe stærkt i trav og galop - men yndigt - det er det squ ikke!! He he...Han har gode egenskaber til dressur, og det er det, jeg bruger ham til.
apr 2008
Hvem har sagt det, andet end personen, der skriver det om sig selv??
Jeg syens, det er dødærgerligt, at en ellers god debat skal have den slags toner...og jeg blev ærlig talt lidt chokeret, hvorfor jeg skrev som jeg gjorde....
Jeg ikke rider mere svær dressur på min hvide hest (han brækkede sit ben sidste år), men skridter i stedet tur i shorts, lammeskindssadel og rebgrime, og ellers løber vi rundt på ridebanen og øver nogle tricks fra jorden - grimme og i gummistøvler....jeg synes ikke, vi er selvglade...vi er bare glade for hinanden :-))
apr 2008
dec 2004
Følger: 313 Følgere: 289 Heste: 2 Emner: 951 Svar: 10.115
Vi er nørdede nørder herinde og vi NYDER!!! at fortælle når der er noget der ikke passer ind i vores lille verden. Just admit it, det gør vi da?
Men jeg vil dog sige at det ikke kun er "sandkasseryttere" som kan kritisere, de med MB-klasserne kan da ved gud også kritisere tilbage
dec 2004
Følger: 313 Følgere: 289 Heste: 2 Emner: 951 Svar: 10.115
okt 2005
Synes det ville være dejligt, hvis folk satte sig ind i fordringerne før de konstaterer at det er mere tilgiveligt i de små klasser end i de store. Hvis din hest allerede smider ryggen i LC klassen, ja så er grundridningen jo allerede gået galt.
Jeg har ikke sagt, at man er dårlig fordi man rider LC2... aldrig nogensinde...Så pak den sammen. Synes bare man skal være saglig og ikke svine folk til.
Jeg vil give Ka og Karina44 helt ret. Ikke alle racer er bygget til alle disipliner... det er ganske enkelt... En fjordhest eks. bliver bare aldrig så smart som en DSP eksempelvis og på en dressurbane er energi, spændstighed, gangarter osv altså imponerende afgørende.
Jeg vil også lige gøre opmærksom på, at jeg ikke kun snakker om topryttere der bliver haglet ned... det gælder også den rytter som har knoklet sig vej til MB og hvor der stadig sniger sig fejl ind engang imellem... ingen er perfekte, alle kan lære og fordi man kan ride en MB er man altså langtfra toprytter... det er faktisk ikke så vanskeligt at ride en MB kære piger :0) Men det er temmelig svært at ride en perfekt, og helt fejlfri MB og derfor fortjener ingen at blive svinet til... jeg ser bare oftere, at det er de ryttere som rent faktisk rider lidt mere end LC klasser der kommer med den saglige kritik og ikke den ene sviner efter den ande... sørgerligt
nov 2008
Følger: 99 Følgere: 107 Heste: 2 Emner: 43 Svar: 1.725
Generelt en meget underling tendens der efterhånden er herinde - man vil hjertens gerne dele sin video eller billeder med omverdenen, men har lige skrevet som kommentar "at man har en træner der retter en og dumme kommentarer og ens ridning vil blive slettet"
Hvis man i lange tider bare har tullet rundt med sig selv og sin daglige træner - kan friske øjne der ser vel ikke være den største katastrofe. Er kritikken saglig, konstruktiv og med en begrundelse i en ordentlig tone, så er det da noget man kan tage til efterretning, tænke over og måske endda arbejde videre med.
Man sidder og bruger tid på at se en video igennem og ønsker egentlig at komme med en kommentar og en god begrundelse, men nej - den er jo ikke ønsket - hvad har jeg så lige brugt min tid på??
Kan man ikke tåle en sober debat, at få svar på tiltale, modtage konstruktiv kritik osv. burde man slet ikke oprette videoer herinde eller debatindlæg.
Der er da rigtig mange ting jeg er blevet meget klogere på, har fået mere viden om, fået lyst til at søge mere viden om, kunne arbejde videre med og mange andre positive ting ved både at læse med og deltage i debatter herinde, kigge på andres videoer osv. Synd hvis det skulle stoppe fordi det ender i mudderkastning, frysning af brugere, absurde beskyldninger på grund af en ærlig kommentar. Kan man ikke kommentere på en sober og konstruktiv måde bør man bestemt holde sin mening for sig selv, den kan ingen bruge til noget.
Lizet
okt 2005
okt 2005
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
At komme med kritik der er i samme tone som en skideballe man får af sine forældre - nej det høre ingen steder hen og det er der ingen der på nogen måde gider tage til sig.
Men at skrive pænt og venligt at fx " Ærgeligt at hesten går så meget bag lod, synd at den skal rykkes i munden? Er der evt. nogen grund til det? Men det er sørmer ellers en lækker en du har dig! "
Syntes jeg ikke skader nogen. Tit spørger jeg også til hvorfor der bliver gjort som der nu gør af nysgerrighed.
Men af en eller anden grund, så bliver folk mobsede når man stiller det der spørgsmål med hvorfor eller spørger ind til det. Hvilket jeg ikke forstår. Hvis man lægger en video på nettet, så vil jeg mene man vil stå inde for denne ridning man viser og at man ved hvorfor man gør som man gør.
Agumentationen " jeg har en træner " forstår jeg heller ikke.
Jo, det er altid godt at have en træner ( som især er meget klog hvis vedkomne er berider ) som kan rette på en til dagligt og klare de der elendige opstillingsproblemer vi alle har.
Men hvad er der galt i friske øjne? Et andet syn på ridningen? Hvorfor er det kun den ene person der har ret og er gud?
Det med at kommentere noget - også selvom det bare er herinde på forum som måske ikke har noget med ridning og gøre men bare heste - det er kan man til tider få diverse nedværdigende kommentare til fordi man fx. som jeg rider på en 29årig fjordhest og vi ikke gør særligt meget i dressur mere samt at jeg aldrig har startet mere end en LX på en rideskolepony...
Så ved man åbenbart ingenting om noget som helst - har man ikke startet stævner og har man en ældre pony og ingen video der kan bevise noget større dressur, så ved man ikke rigigt noget..
okt 2005
For lige at indskyde noget, så kan en hest altså godt gå bag lod selvom man ikke hiver den i munden. Der jeg vil hen med det, er at man altså ikke altid kan se på hverken billeder eller video, hvad problemet egentlig er.
I forhold til beridere må man da gerne være kritisk i valg af en sådan.
Men må stadig indrømme, jeg har svært ved at tage imod kritik fra en der har redet LX dressur... sorry, men sådan ligger landet. Dog bliver jeg ikke pigesur :0)
jul 2009
Følger: 17 Følgere: 23 Svar: 213
okt 2005
okt 2005
apr 2008
Ryttere som kritisere andre????