{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.595 visninger | Oprettet:

Hvad er det gode ved moderne dressur? {{forumTopicSubject}}

Hej.
Jeg vil slet ikke kritisere den moderne dressur, eller stå og sige min rideart er bedre og skabe et kæmpe drama.

Jeg vil bare høre jer dressur ryttere, fordi jeg gerne vil prøve at sætte mig ind i det, så hvis i vil svare på disse spørgsmål, altså hvad i selv tænker.

Tror i det er behaligt at gå i den holdning?: mener i selv at det er sundt for hesten? Hvorfor? Og hvordan?
Hvorfor vil i have kæmpe afskub?
Hvorfor skal hesten svede, og savle helt vildt før det er god træning?
Tænker i nogensinde over om det er sundt/behagligt?
Har i overvejet at skifte ridestil? Hvorfor?

Jeg siger ikke det er alle, som tænker/træner/handler sådan. Bare det som jeg har hørt og set fra næsten hver dressur rytter..

Hvad tænker i egentlig hvis jeg siger... Det i kan mærke i hånden, er det i mangler i bagparten?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad er det gode ved moderne dressur?
  • #1   25. mar 2014 Hvad er det gode ved alt andet? Bare et sidespørgsmål jeg undre mig over, eftersom det altid kun er dressuren der skal stilles op på skydeskiven.

• #2   25. mar 2014 DD: De såkaldte ''hms ryttere'' har da også fået e del høvl he på det sidste smiley

• #3   25. mar 2014 Syntes da også parelli, og alt det andet der er meget fokuseret på groundwork har da godt nok også fået kritik..
    Men jeg rider selv Akademisk, og har en anden forståelse en dressur ryttere, det var bare for at høre forskellige forståelser, osv. Ikke for at kritisere. Eller begrunde hvorfor dit og dat

• #4   25. mar 2014 Kailie

Nu hentydede jeg ikke så meget til 'hms' jeg hentydede lige så meget til spring, jagt, military, akademisk, islænder ridning, western osv. Syntes altid mest af alt det er dressuren der skal stå for skud og dernæst oftest 'hms'. Det er lidt de 2 grupper der kæmper imod hinanden føler jeg.

TS
    - Jeg har ikke megen erfarring inden for akademisk (desværre, ville gerne).
    Jeg vil da gerne svare mit.
    1: Jeg mener det er usundt hvis hesten ikke går i holdning og har ryggen med.
    2: Tjo den kan jeg ikke svare på, for det stræber jeg egentlig ikke efter.
    3: Savl er jeg personligt ligeglad med. Sved er for mig tegn på arbejde, ligesom når jeg selv dyrker sport. Sport er ikke vellykket uden man sveder lidt.
    4: Ja andet er vist en umulighed nu til dags smiley
    5: Både og. jeg udlever alle de stile jeg vil, så godt jeg kan. Men jeg er aldrig skiftet 100% fordi jeg mangler undervisningsmulighederne til det.
    6: Jeg er enig. Jeg kan tydeligt mærke det hos mine egne, hvis det bliver tunge fortil, så er hele bagparten væk. Er de lette fortil, så har jeg endelig formået en god ridning.

• #6   25. mar 2014 Tror jeg vil vende dine spørgsmål om TS

tror du det er sundt at få hesten til at gå i meget sløvt tempo og støvsuge jorden? Hvorfor og hvordan?
    Hvorfor ønsker du ingen gang overhovedet?
    Hvorfor må hesten aldrig presses under træning?
    Tænker du nogensinde over om det er sundt/behageligt?

Jeg ønsker ikke svar på disse spørgsmål, da jeg ved det er at tage den yderste form, men det er bare for at pointere at det er præcis hvad du har gjort med den måde du har stilt dine spørgsmål på.

ift. til dine spørgsmål næh så tror jeg da egentlig ikke det er videre behageligt at gå i den holdning, men det tror jeg nu ikke det er under rytter uanset holdning. Når folk indøver frem og ned så er det lige så hårdt for hesten som det er at gå samlet, det er et spørgsmål om hvilke muskler der bliver opbygget.
    Min hest behøver absolut ikke svede eller savle for at det har været en god træning, men alt efter hvad jeg har trænet må han gerne være presset lidt og det kommer tit til udtryk sådan. Og pres kan enten være fysisk eller psykisk (udholdenhed eller nye øvelser fx.)
    Jeg har tænkt over om det er sund/behagelig og er gået væk fra den måde jeg først lærte hesten at gå samlet på til gavn for en metode der i mine øjne er bedre, men mit mål er stadig det samme.
    Pt. er jeg i gang med at skifte ridestil til noget der er en blanding af det jeg før har redet og en mere "alternativ" ridestil, hvilket som før beskrevet betyder at jeg prøver nogle andre metoder til at nå samme mål. Og jeg må sige at selvom det føles bedre for mig så tager det væsentlig længere tid og jeg kan desværre godt forstå nogen hælder til de hurtigere metoder, da det desværre er sådan at hestene skal kunne en frygtelig masse meget tidligt i dag

• #7   26. mar 2014 Jeg gider egentlig heller ikke deltage i en "debat" hvor vinklen tydeligvis er at "moderne" dressur er skrækkeligt, og at dressurryttere er onde /uvidende mennesker.

• #8   26. mar 2014 Jeg har aldrig redet 'moderne' dressur, da jeg har redet en pony som var utrolig plaget af konfliktadfærd og stilte sig på bagbenene hvis han fik to modstridende signaler, såsom at holde i tøjlen og trykke med benene.
    hans voldsomme reaktioner har været meget tydelige, men han har også reageret i det små, hvilket gør at jeg er super opmærksom på om jeg giver to modstridende signaler, og derfor rider jeg ikke 'moderne' dressur, da jeg ikke bryder mig om at holde i hesten.
    Men jeg er dog enig med 'dressur-rytterene' i at disse spørgsmål nok ikke er formuleret særlig godt og det lyder mest som om det skal forsvare sig selv smiley

• #9   26. mar 2014 Dine spørgsmål er utroligt flabet og DU LIGGER virkelig op til kæmpe debat med de flabbede formuleringer du har valgt. ALlerede her knækker båndet lidt for mig.... men skal da prøve at svare..

Tror i det er behaligt at gå i den holdning?: mener i selv at det er sundt for hesten?
    Ja jeg tror det er behageligt når man rider korrekt. En korrekt redet hest går frivilligt ned i den holdning fordi det er der dens muskler ligger. Den er ikke trukket der ned!

Hvorfor vil i have kæmpe afskub?
    Fordi det betyder rigtig ridning bag fra og det giver en rigig god op af bakke ridning. Det er klart de bedse forudsætninger for en god dressurhest (fra naturens side)

Hvorfor skal hesten svede, og savle helt vildt før det er god træning?
    Hesten skal hverken svede eller savle for det er en god træning??? aner ikke hvor du har den åndsvage opfattelse fra!! (her bliver jeg en smule provokeret...)

Tænker i nogensinde over om det er sundt/behagligt?
    Ja selvfølgelig gør jeg det? jeg tvinger jo ikke min hest ned i en ubehagelig holdning og rykker den i munden så den bliver der nede med blå tunge og hvad der ellers er mange der mener vi gør os der rider bare en smule seriøs dressur. Tror du ikke vores heste betyder mindst lige så meget sin din? og at vi kun ønsker det bedste for vores heste? ærligt så tror jeg de fleste konkurrence heste har det en del bedre end de heste der futter rundt på marken og løfter en fod engang i mellem... Men i bund og grund gør alle jo blot deres bedste for at passe aller bedst på deres heste! Der er jo forhåbentlig ingen der øønsker at gøre hesten noget ondt eller skade hesten på nogen måde..

Har i overvejet at skifte ridestil? Hvorfor?
    Nej. Fordi jeg brænder for at ride konkurrencer træne op til højere nivuer med svære øvelser og lærer mere og mere og mere sammen med hesten. Det er utrolig svært at arbejde sammen med en hest om s svære øvelser så når det endelig lykkedes er det jo bare fantastisk og det giver en specielle følelse når det hele fungere og spiller og alle øvelserne ligger i skabet smiley

• #10   26. mar 2014
    Bare et hint ikke... Akademikere ønsker også en hest der søger ned i holdning og rider bestemt ikke alle kønt og hestevenligt ;o).

Der udover så er det måske egentligt på tide ordet "moderne dressur " bliver defineret - fordi det er ret mange ting folk mener med det.

• Silje Hagen
    Silje Hagen Tilmeldt:
    okt 2013

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 78
    #11   26. mar 2014 Hold da op, hvor jeg bare synes det er ærgeligt.
    Alle de akedemiske eller akedemisk inspirerede mennesker jeg har mødt, har alle haft meget lidt forståelse for andre rideformer. Måske det er et forsøg på, at forsvare deres egen? Men sagen er, at den måde du lægger spørgsmålene op på, er for mig at se meget forudindtagede. Jeg forstår simpelthen ikke, hvor du vil hen med det her. Hvad er det, du selv ønsker, at få ud af denne debat?

Mht. Spørgsmålene:

1. Nej, jeg er ikke sikker på, at det er sundt for hesten at gå i holdning. Og jeg tvinger den ikke til det. Mit ønske er bare, at den skal bære sig selv og løfte ryggen. For det mener jeg er sundt.

2. Det gør jeg ikke.

3. Hesten må gerne svede lidt, det gør mig ikke noget. Men jeg kan ikke lide, at den skal svede meget. Det er begrænset, hvor meget jeg vil presse den. Savlen er ikke noget jeg er herre over - hverken sved eller savl er mål i min ridning.

4. Ja, tanken har da strejfet mig. Men mit mål med min ridning er, at det skal være så begageligt som muligt for os begge - vi skal begge føle succes i træningen. Og det mener jeg sagtens, man kan i moderne dressur. Og nu skal jeg selvfølgelig ikke lyde som en engel, for jo, jeg presser da også hesten.

5. Nej. Jeg red i en periode lidt sammen med en veninde og hendes mor. De red begge akedemisk, specielt hendes mor. Det var meget omstændigt arbejde, en del foregik fra jorden. Det passede simpelthen ikke til mig, jeg ville op og ride min hest og samarbejde på den måde. Have nogle fif til hvordan jeg fik den til at gøre de forskellige ting, istedet for at vente på, at den fandt ud af, hvad jeg ville have den til. Det er også derfor jeg har respekt til akedemiske ryttere, jeg synes simpelthen det er utroligt, så meget tålmodighed de kan have til hesten. Og de indrømmede det gerne, " hesten er jo nærmest død før den mestre det nogenlunde." Men de havde heller ingen forståelse for andre ryttere, de så dem som uvidende - nærmest onde og dumme. Og det var det jeg simpelthen ikke havde lyst til at være en del af. Men jeg kan se, at det passer du måske meget fint ind i.

• #12   26. mar 2014 Nu ville jeg ikke kalde mig dressurrytter... mere hygge-rytter der dog godt kan lide lidt dressurpræget baneridning. Ved at hesten går i holdning og kommer ind under sig, bruger den ryggen. Ved at bruge ryggen bygger den muskler på overlinien, hvilket den har et behov for, for at kunne bære sin rytter, uden at blive svejrygget med alderen.
    Om det er god træning at den sveder og savler, kan du sammenligne lidt med når du går i motionscenteret... Hvis du ikke træner hårdt nok til at svede, så har du heller ikke forbrugt ligeså mange kalorier og energi, som hvis du bare er lettere forpustet (det skal så siges at jeg ikke rider til hesten sveder og savler).
    Mht til at skifte ridestil, så har jeg altid overvejet det, alt efter hvilken hest jeg havde. Da jeg havde min DV-dreng overvejede jeg om han skulle tilrides i western, for det tror jeg han ville egne sig godt til. Min hoppe er dressurpræget, men elsker at springe, så hun blev ofte løssprunget. Min lille shetter, er der også overvejet western, men der er langt imellem så små ryttere der kan tilride i western uden det koster en formue. Min ismule skal være hyggehest - turhest - små dressurstævner-hest og små-ismule-stævner-hest. Mht til at vælge ridestil behøver man jo ikke at tage alt fra genren, man kan jo nøjes med det, som man selv synes er ok at ens hest bliver udsat for. Jeg har bla. tænkt at hvis nogle af mine blev western heste, ville sådan noget som sliding stop blive pillet fra.
    Der er jo ikke nogle der køber en hest for at være ond ved den. Man gør som oftest det man selv synes er bedst og rigtigt for sin hest. Og tænk på hvor langt vi er kommet, bare i forhold til for 20 år siden, hvor alle savede hestene i munden.

• #16   26. mar 2014 TS - Jeg som BBH-rytter/hyggerytter kan godt se hvor du vil hen med dit emne men må sige mig enig med de andre..Dine spørgsmål var meget lukkede og dømmende..Synd da jeg håbet på at finde svaret selv i emnet... Nu har jeg aldrig været den store dressurrytter men fik undervisning for mange herrens år siden i klassisk dressur (dengang anede jeg ikke at der fandtes andet smiley ) Begyndte at få undervisning under BBH da de ikke er så retningsfokuseret men bruger det bedste af alle grene for at tage hensyn til hestens biomekanik og indlæring. Og det er det der for mig er det vigtigste! Hestens ve og vel fordi hos mig kommer hesten først selv om der kræves timevis, og månedsvis med jordarbejde for bare at klargøre min hest til at være klar til mig som rytter. Når jeg til August sætter mig op på min hest og skal tilride ham så har jeg trænet min hests ryg i 1år. Det har været en langsommelig affære og jeg har tænkt mange gange at havde jeg været som tidligere (før jeg blev klogere, som det var i gamle dage) så havde min hest blevet tilredet sidst år på ca 1 mdr og jeg havde nu redet rundt. Men nu handler det heldigvis om hestens ve og vel smiley
    Ift. "moderne" dressur så tror jeg det er godt nok for hesten at gå rigtig SÅLÆNGE man bruger tiden til at styrke hesten på naturlig vis så den naturlig går rigtig. Der hvor jeg står af er når det hele skal klaret på 1,2,3 og så smækker man på hjælpemidler osv. Men hver sin smag.
    Og en ting I gerne må forklare mig her er:
    Hvis hestens ryg er stærk nok til at bære rytter (jeg har trænet min hest så han skal være klar og kommer til at fokusere på at blive ved med at styrke den når jeg begynder at ride ham) hvorfor er det usundt for hesten at gå i den holdning som den selv søger med rytteren på ryggen?
    Burde ikke hesten selv mærke og vide hvordan den bedst bærer den vægt den får ovenpå sig?
    Man ser jo ikke indianere, cowboyer m.m. ride deres hest i holdning..Der går hesten som den selv føler det bedst..
    Bare en tanke og forklar mig gerne hvorfor...
    Mvh TT

• #17   26. mar 2014 Maja S: Du modsiger virkelig dig selv i dit indlæg.

Du skriver at du ikke vil sige at din rideart er bedre og skabe en kæmpe debat.
    Men det er jo lige præcis hvad du gør.
    Dine spørgsmål om "moderne dressur" er meget negativt ladet, og det viser jo tydeligt din holdning til dressur.

Jeg er så træt af at skulle forsvare min rideart overfor for folk som dig, der ikke rider dressur og tydeligvis ikke har en dyt forstand på hvordan det skal gøres.

Ja selvfølgelig er der nogen der bruger rollkür og LDR, men det er langt fra alle.
    Min hest der kan enkelte S øvelser, har jeg redet og trænet målrettet i 7 år, for at få den op på det niveau. Det har jeg gjort for at forme og træne hesten så dens muskler og sener mm. kan bære at skulle de meget svære øvelser. Og jeg sætter stor ære i at mine heste rides så de er lette i hånden, det er jo nemlig det der er hele humlen i dressur. hvis det er gjort korrekt, så er hesten let på hånden, og har bagparten inde under sig, så den derved får et større afskup og kommer til at gå op af bakke.

Om det er sundt for hesten, syns jeg svare lidt til at spørge om fitness er sundt for et menneske.
    At træne og tone muskler og sener så man får styrke og udholdenhed til at lave de svære øvelser.

Og hvad er det præcist der er så sundt ved at ride hesten på den måde du gør??

Og ang. din sidste kommentar med hvad man mærker i hånden er det man mangler i bagparten.
    Ja så siger du det her ret godt selv. Når man rider på den måde du gør hvor hesten går med snotten nede i jorden og hænger på tøjlen, så er det fordi den ikke har bagparten med sig.

Om jeg vil skifte ridestil?! Nej hvorfor skulle jeg dog det? Jeg lever og ånder for dressuren. og for at mine heste er stærke og veltrænede.

Og jo mindre hesten sveder og savler jo bedre, så hvor du har den opfattelse fra, forstår jeg slet ikke. (igen viser det at du ikke har forstand på hvad det er du snakker om).

• #19   26. mar 2014 Team Tindur jeg har tænkt meget over det samme spørgsmål som du skriver. Men jeg synes jeg har indtrykket af at indianer/cowboy heste faktisk går højt med halsen og faktisk hverken er i holdning eller "støvsugeridning", mest i trav og galop, når de så skridter tager de hovedet ned.
    Vi har fundet ud af at vi mener at der er noget andet der er sundere for hesten, men har vi egentlig overhovedet ret?

Min hest søger selv den holdning der hedder hovedet højt, han er en frieser blanding, det er noget jeg så rider ud af ham og han er blevet meget bedre til at få halsen ned i vandret i stedet.

Jeg ligger vel lidt imellem de to rideformer, jeg ser ingen gavn af at hesten går og snuser til jorden i et snegletempo og slet ikke bliver presset, men jeg ønsker heller ikke at sidde og holde min hest i holdning. Dvs. at det jeg gør nu er at jeg arbejder med tøjlen og får hans hoved i lod og så får jeg ham til at strække halsen ned til vandret. Dermed er det mig som rytter der "bestemmer" hvor han går, men jeg sidder ikke og holder ham der og i min optik så arbejder han mere her end når jeg slipper tøjlerne og han bare går og tuller.

• #21   26. mar 2014 Mette S: At hesten ikke arbejder med bagparten bare fordi hasen ikke er i holdning bryder jeg mig ikke om at høre. Jovist, Findus (mig med ridebilleder) har noget bygningsmæssige udfordringer der gør at han fra naturens side har svært ved virkelig at aktivere sin bagpart, men at det er sådan for alle hesten er jeg bestemt ikke enig i. En hest kan sagtens aktivere sin bagpart selvom det er 'afslappet'/løsgjort og selv bestemmer hvor den vil holde halsen (Det er min holdning). - Bare lige noget der skulle ud smiley

• #23   26. mar 2014 Birkelund - Tak for svaret smiley Det høres jo også fornuftig ud, også ift. BBH metoden og den undervisning de også giver smiley Dog ved jeg ikke om løsningen for enhver hest er at gå i holdning smiley
    Det begrunder jeg med en reaktion heste med KS giver (smider ofte ryttere af der forsøger at tage de ind) de kan rides frem og ned hvor de får strækket tordentapperne fra hinanden hvor holdningen presser disse sammen smiley

• #24   26. mar 2014 Louise H, selv bestemmer hvor den vil holde halsen? Dvs. at fra første dag du satte dig op på hesten gik den dernede med hovedet? Eller har den helt selv arbejdet det derned?
    Du har ALDRIG gjort noget for at få den til det? Ikke engang rosende ord?

Dem jeg har set har i hvert tilfælde lært deres heste det, på et par forskellige måder.

Min pointe er bare at jeg simpelthen ikke tror på jeres heste selv vælger den holdning, det er noget I har lært den. Og det er det samme vi gør, vi får bare vores heste til at gå et andet sted end jer.

• #27   26. mar 2014
    Lone H - Nogle heste falder der ret naturligt for :o)
    Fx ham her gjorde det helt af sig selv - hans bygning er en der har let til det.
    http://www.hestegalleri.dk/fotoalbum/diverse_hest/343801-dressur_m__zolo_d__1811_11

Hvor imod min egen pony, en araberblanding slet ikke fra naturens side er bygget hen af fjordhesten. Hendes krop og hals er fra naturens side sat til at bære hovedet højt - lidt alla en frieser.
    Hvorfor jeg har skulle lære hende det og nu hvor hun har luret idéen i det, er blevet fikset fysisk ( havde skævt bækken, stramt overlinje og jeg ved ikke hvad så hele kroppen skreg før at hovedet skulle op ) så søger hun fint selv ned uden min indblanden :o)

Så det er ret forskelligt fra hest til hest, alt efter bygning mm. :o)

• #28   26. mar 2014 Birkelund - Nu var frem og ned måske lidt for overdrevet til disse heste da de ikke går med hovedet i knæhøjde men mere i brysthøjde, hovedet er dog godt strukket frem. Det sidste eksemplar jeg ser dagligt af KS hest, rides 2-3 x ugentlig i skridt og trav. Rytter blev en smule overivrig da træningen gik meget godt for nogle uger siden så hun bad om lidt mere tempo der resulterede i at han sprang i luften og smed hende af hvor hun gik sygemeldt i nogle dage...
    Du må meget gerne sende mig dit speciale så jeg kan få det videreformidlet så hun måske kan nå længere med sin hest smiley
    Mvh TT

• #29   26. mar 2014 Min hest går selv der nede med hovedet når han er på fold. Dette før jeg lærte ham det i træningen... Her var det meget at holde øje med (har ikke ridehus) så det tog lidt tid før han turde gå sådan rundt i verdenen og nu vælger han ofte frivillig at gå der også når det ikke forlanges smiley
    Mvh TT

• #31   26. mar 2014 Ok. Jeg skal nævne det for hende.. Dog tror jeg desværre ikke hun er interesseret i at sende den nogle steder, men kan jo henvise til dig og sige du ønsker at stille nogle sp.mål i forhold til dit speciale smiley Hun er selv veterinærsygeplejerske så hun er nok meget interesseret i at få nogle mere viden smiley
    Vil du sende mig dit navn og mobil nr. i PB så skal jeg give det til hende smiley
    Mvh TT

• #35   26. mar 2014
    Hesten skal vel starte et sted? Man starter jo fra jorden i akademisk dressur, hvor hesten ikke er meeeeget samlet fra starten jo.

• #36   26. mar 2014 Akademisk er en træningsstil og ikke en betegnelse for de svære øvelser.
    Den er baseret på den viden man har om træningen omkring 1800-tallet og flere hundrede år før.

Man kan godt starte let i akademisk. Der starter du fra jorden med at bøje hesten på volte og udvikle det til versader og traversader osv.
    Mange af øvelserne findes også i den engelske dressur, der er bare endnu flere øvelser i det akademiske, da man havde nogle specielle og krævende øvelser, som man brugte i krig som terre à terre, kapriole, levade osv.

• #37   27. mar 2014 Jeg ser som sagt ikke noget galt i at man gerne vil træne sin hest så dens fysik bliver i top og den får muskler og styrke til at kunne gå S dressur.

Og det der er nogen der skriver med at cowboy og indianere ikke rider deres heste i holdning, har jo ikke en disse med det her at gøre.
    Selvfølgelig gør de ikke det, det gør distance ryttere jo heller ikke.
    Her handler det om udholdenhed og kondition, fordi hestene skal kunne tilbagelægge store distancer. Derfor skal den jo selvfølgelig ikke bruge unødigt krudt på at gå i holdning.
    det svar lidt til at sammenligne crossfit med maraton løb.... Det giver jo ingen mening.

• #38   27. mar 2014 Så det vil så sige at hesten ikke tager skade af at ikke bruge sin krop som den gør i dressuren...? smiley

• #39   30. mar 2014 Mit svar smiley

profilbillede
  • #40   30. mar 2014 Tror ikke det er ubehageligt... Hvis man selvfølgelig sidder og er hård i munden og hesten skummer og sveder så ja.

Men hvis den går helt afslappende og er sammenarbejdsvillig. Så tror jeg ikke det gør ondt

• #41   30. mar 2014 Synes startindlægget er enormt negativt ladet og flabet. Det lugter lidt af "Jeg er egentlig fløjtende ligeglad, min opfattelse kan ikke ændres" og det synes jeg faktisk er ærgerligt.

Og så synes jeg også det er ærgerligt at folk skal blande deres egne "skideballer" ind i et emne der har nul og niks med dem at gøre. Men jaja.

DÉN holdning? Den skal gå i korrekt holdning med næsen lidt foran eller i lod. Nej, det er da helt sikkert ikke behageligt for hesten at blive hevet ind til bringen og en overbøjning af den kaliber skal da i den grad heller ikke ses som positivt.

Hesten skal da bestemt heller ikke svede som et svin og fråde løs. Lidt sved ved sadel og gjord er ganske fint og lidt læbestift ser jeg som positivt, men skum i hele skærmen og langt ned ad benene ser jeg slet ikke som positivt. Ligeledes er en plask våd hest der knap kan få vejret heller ikke liiiige noget jeg stiler efter.

Og selvfølgelig tænker jeg da på hvordan min hest har det når jeg arbejder med den. Nej, jeg vil ikke skifte ridestil. Jeg kan godt lide det jeg laver og går så afgjort op i om min hest kan lide det jeg beder den om.

• #42   30. mar 2014 Det er nok svært at svare når "den holdning" ikke er nærmere defineret. Ikke at jeg er moderne dressurrytter, men jeg bruger da dressur i min ridning.

Kommentér på:
Hvad er det gode ved moderne dressur?

Annonce