Totalt afhænig . Andres synspunkter . {{forumTopicSubject}}
Jaah . Jeg har et "lille" problem . og kune godt tænke mig at høre andres ideer . søger IKKE hjælp Men synspunkter (: smiler
Da jeg er blevet for gammel til at ride pony, har jeg fået en hest til rådighed . Hun er ikke ordentlig tilredet . pænt sagt . den kan sagtens trave på hov slaget ( når hun gider , hehe) , og galopere en smule(hvilket jeg har tænkt mig at vente med . men hun kan det dog) . og rides lidt rundt på en bane . men bremserne virker sku ikke . MEN , nu til mit egentlige problem :
Hun er virkelig totalt afhængi af sin nabo . Som hun har stået sammen med en stor del af hendes liv . De står også på sammen fold . Og har aldrig rigtig været skilt ad .
Hun står på en lille gård uden ride hus . hvilket ikke gør mig noget , da hun kun skal være der i sommer perioden . Hun er simpelthen den sødeste hest i stalden . Mega venlig . og kælen . Men lige så snart jeg tager hende ud ad døren . slår det nærmest klik . Jeg ved godt at hun bare skal vende sig til det med at være alene uden de andre. Men Den ene dag kan hun være virkelig sød meget opmærksom men alligevel sød . men så den næste . Et stort vild dyr . så er det jo ikke ligefrem vildt fedt at sætte sig op på en ikke ordenlig tilredet hest . Hun reagere faktisk okey på benene . Men bremserne virker stidig ikke optimalt .
Jeg har snakket med et par stykker . Og efter min egen og deres mening . blir hun ikke ordenlig uafhængi så længe hun står sammen med den anden . Jeg vil mene at det at få hende væk fra den måske et halvt til et helt år måske kunne forbedre det .
. For ellers hvad så når hun er på sommer fold . ? Det blir da for farligt hvis hun tænder af når jeg skal gå en strækning på lidt over en km fra fold til stald med hende på en vej . godt en lille en med ikke så mange biler men alligevel ?
. Andres synspunkter ? (: jeg lytter skam til alt der måske kunne give mig en god ide ;P
- På forhånd tak (: MVH. Stine .
Og foresten . hvis jeg har skrevet forvirende . så undskyld . og spørg hvis noget mangler . heh
jun 2005
Følger: 140 Følgere: 144 Heste: 33 Emner: 110 Svar: 713
Jeg tror, at hvis du tager hestene fra hinanden (de skal jo have selskab af andre heste) vil hun sikkert bare blive afhængig af en ny hest.
I stedet for vil jeg foreslå /anbefale dig at vænne hende til at blive brugt alene.
Tage hende udenfor stalden (så hun ikke kan se den anden) når du strigler hende. Trække ture med hende - så du er den hun er sammen med.
Hvis hun bliver for "vild" så læg evt. hovedtøj på hende.
Start først med små ture - ex. rundt om stalden og senere hen længere ture, så hun bliver tryg ved at være alene.
Derefter kan du begynde at ride hende alene.
Hav evt. en hjælpende hånd første gang du rider hende alene - evt. til at gå ved siden af, så I undgår ulykker.
(hvis jeg har forstået dig rigtigt er hun lidt ung, og nytilredet - hvilket jeg har besvaret dig udfra).
Jeg arbejder selv med ungheste.
Klittens Katinka er 6 og har være redet siden august måned (jeg købte hende i oktober). Hun kan godt være lidt "varm" hvorfor jeg stadig bruger meget tid på at berolige hende, når vi rider alene.
Minna Faurholt er 3 og er først lige begyndt tilridningen.
Min gamle hest Hannibal tilred jeg selv.
Håber du kan bruge det.
Mvh Lise
www.lisehauge.webbyen.dk
jun 2005
Mvh Lise
aug 2005
Følger: 3 Følgere: 2 Heste: 2 Emner: 178 Svar: 1.141
Ta' hende ud alene for små positive ture, og øg langsomt men gradvist turens længde/tid.
Husk at bevare roen. Snak med hende, og kærtegn hende, men hold igen med lækkerierne - hun skal ikke udvikle en godbidsfiksering, det kan være lige så slemt som angsten for at være alene.
jun 2005
Vis hende at du er afslappet når i er ude sammen, og der dermed ikke er grund til frygt
mar 2005
Følger: 139 Følgere: 132 Heste: 6 Emner: 212 Svar: 1.505
Lise jeg skriver også lige privat til dig senere (;
- Hun er 6 kun . Men der er det ved dert. hun er ikk rigtig bange når hun er uden for og bare forvirret . Men hun løber rundt om mig . Og jeg er ikk så høj (160) eller stærk så det er ikke så fedt jo (: for hun er 163 og oldenborg blanding .hehe . Men der er desvære ikke de vilde tur muligheder uden vej omkring hende , Det er jeg sku ldit ked af . Men tror jeg vil flytte hende ud til en lille går i en skov hvos der er bedre tur muligheder (: heh .
Så vi kan finde bedre ud af det sammen !!
maj 2005
Følger: 114 Følgere: 112 Heste: 3 Emner: 103 Svar: 3.697
står de kun de to sammen eller hvad?? for ellers kunne det godt blive et svært problem at løse....
men prøv det som de andre har forslået... at trække lidt væk med hoppen.. det er klart at hvis de aldrig har lavet andet end at gå sammen.. så er det også underligt for dme at gå hver for sig....
hvis der er andre heste i stalden... så prøv det at skille dem ad.. og lad "din" hest gå med en anden.. for ligesom at vende den til at andre heste også er gode nok...
du kan også trække med hende udenfor.. børste hende uden den anden... osv osv...
mine to heste er også meget glade for hinanden... men de kan dog godt adskilles selvom de står ved siden af hinanden... men man må bare prøve at arbejde med problemet.. til sidst vil det også lykkedes at de kan være hver for sig..:)
mar 2005
: Der er bar lidt det problem . for det er lidt et dumt sted hun står . Der er ikke de store mugliheder hvor hun er - Hverken til strigling uden for . Eller til at trække steder uden biler . For vil sku ikke trækker hende et sted hvor der er det , hvis hun skulle få et flip . Det ville ikke være så rart . og specielt da det i bund og grund ikke er MIN hest . Selvom jeg får hende som min egen ! (:
feb 2006
Følger: 27 Følgere: 49 Heste: 2 Emner: 144 Svar: 1.593
Kender virkelig godt dit problem alt for godt. Min er lige præcis på samme måde. Hvis du ikke har mulighed for gå i naturen så træn lidt med hende alene på en ridebane, eller hvad du har der. Arbejd med hende fra jorden, selvom det kan være meget svært.
maj 2005
Følger: 114 Følgere: 112 Heste: 3 Emner: 103 Svar: 3.697
mar 2005
mar 2005
Følger: 17 Følgere: 16 Heste: 5 Emner: 2 Svar: 8
Jeg tror at det vil kunne afhjælpe dit problem at låne eller købe en bog om horsemanship - eller endnu bedre få en ud og undervis dig lidt i de grundprincipper det bygger på - forståelse mellem hest og rytter, hestens natur som flokdyr og dominansforhold hest og hest - overført til hest og rytter - imellem. Jeg tror, at dit problem er, at din hest ikke accepterer dig fuldt ud som lederen i jeres lille "flok" som du og din hest udgør, når I er sammen alene. Det er meget simpelt og logisk, når først man sætter sig ind i det..
Totalt afhænig . Andres synspunkter .