{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
852 visninger | Oprettet:

Træne at løfte hove på plag {{forumTopicSubject}}

Ja nu er tiden så til at Baldur på 2, snart skal til smed..
Så ville det jo klart være en fordel at man kan løfte hans hove

Så vi er så gået i gang med træningen,, indtil videre er det dog kun blevet til at løfte hove på folden, da vi ikke har noget sted herude til at binde ham..

Jeg har flere gang hørt, at man bare skal løfte hoven lidt, og holde i nogle få sekunder og så sætte hoven ned igen,, Jo flot.. Når man tager fat i hoven, så løfter han selv benet ret højt, men så begynder han enten at spjætte med benet, eller så kaster han sig tilbage.. Jeg har dog heldigvis ikke oplevet at han har sparket eller sådan noget

Så nu blev jeg lidt nysgerrig..
Hvordan lære i jeres heste at få løftet hove ?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Træne at løfte hove på plag
  • #1   16. jun 2010 Jeg brugte træktov til at starte med, nu bruger jeg ikke træktovet til det mere (Breezer er 3 år og havde ikke ritig været i hænder da jeg fik ham) forbenene går okay nu, bagbene har han lidt svært ved at hodle oppe, tror muligvis det er et balance problem smiley

• #2   16. jun 2010 Hvad var grunden til du brugte et træktov ?
    Var det nemmere at holde benet eller ?
    Hvor lang tid skulle han have det oppe, før du satte det ned igen ?

• #3   16. jun 2010 J. P .
    Haha, ja okaay, så heldig var Baldur så ikke (:

• #4   16. jun 2010 Så har jeg bedre balance og har derved bedre fat i hesten.. plus jeg ved forbenene kunne stå med ansigtet mod hans hovede istedet for mod bagdelen indtil han var mere tryk ved det (for heste er en bagdel jo truende hvis det er fra en man ikke kender)

• #5   16. jun 2010 *Fjordlænderen * .
    ja okay.. (:

Men hvor lang tid holder du benet oppe ?
    Hvordan reagere din, da du begyndte på det ?

• #6   16. jun 2010 Til det er renset smiley og så hvis han har en god dag banker jeg også lidt på det med hovrenseren (ikke fordi han skal have sko på, men for at der også bliver lavet andet end kun rense) Jeg er også begyndt at holde benet forlæns og sætte det på mit lår, for sådan kommer han også til at stå ved smeden smiley

FØrste gang Breezer havde smed blev han nødt til at blive bedøvet, men med den trænning vi har gjort nu håber jeg at jeg slipper for bedøvelsen smiley

• #7   16. jun 2010 Ja okaay (:

Ja det ville være surt, at have en dyrlæge med hvergang man skal have ordnet deres hove (:

• #8   16. jun 2010 Jeps smiley Men han er meget sødere nu, så jeg venter lige og ser om smeden "tør" prøve uden bedøvelse smiley

• #9   16. jun 2010 Haha ,, ja det jo lige det (:
    Jeg håber virkelig ikke at Baldur skal bedøves .. (:

• #10   16. jun 2010 jeg har haft en del som ik har ville løfte hove - jeg har haft tov i grimen for så har man fat i den -
    Jeg har børstet og kælet/kløet på benet - til de er vant til det - VIGTIGT også bagbenene
    Så løfter man kort og sætter benet ned igen - ikke ret meget løft, du skal nå at sætte det før hesten.
    næste gange lidt højere men kun kort - og men et lille bank med hovrenseren eller flad hånd.
    Det fortsætter du med - også gerne flere gange om dagen. eller før og efter han er striglet.
    HUSK meget ros og ikke råben men et DYBT argh-nej eller stop. hvis han er uterlig ;o)

Mange gange er det ik det store problem når smeden er der, hvis han er en godt typesmed som hesten kan lide - jeg har haft en smed (da min egen ik kunne) hvor hesten bestemt ik ku lide ham, og hun gik helt i baglås, så kom min egen og så var der intet.

• #11   16. jun 2010 smiley Du kan jo træne med traktovet og så når han står nogenlunde begynd at vende numsen til ham (stadig ved brug af træktov) og hvis han acceptere det, så gør det uden traktov smiley

• #12   16. jun 2010 L W .

Jeg har trænet det med at kunne tage rundt om hoven, og rører osv.. han siger intet til det (:

Jeg roser altid, - når han ikke spjætter osv (: råber ALDRIG af ham .. Men som du os beskriver, så et dybt argh og stop,, smiley

Jeg har fået anbefalet en smed, som skulle være super med ungheste, som ikke lige er helt med på det at få beskåret hove (:

*Fjordlænderen * . Jaa smiley

• #13   18. jun 2010 det med at spjætte - sæt den ned, inden den begynder på det. Og du skal aktivt sætte hoven i jorden, den må ikke selv gøre det, da den så ikke forstår, hvad du beder om.

Men har selvfølgelig ikke set den. Spørg evt. smeden, nogle af dem har gode tips.

Kommentér på:
Træne at løfte hove på plag

Annonce