{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
537 visninger | Oprettet:

Løfte Hove {{forumTopicSubject}}

Hej..
Jeg er igang med at passe og træne en 5-årig vallak. Da han var føl var han den bedste til at få løftet hove, og der var intet problem.. men efter en skade i venstre bagben (knæet) vil han ikke have løftet hove mere. Begge forben, og højre bagben, sætter han bare direkte i jorden, men når man prøver med venstre bagben, hopper han bare rundt for at undgå det, som om det gør ondt.. OG nej.. det er ikke bare at holde fast i benet, da han er 1/3 belgier, og 2/3 shire.. så han er en stor dreng !
Men spørgsmålet er - Er der nogen der har gode trænings metoder til at kunne få ham til at blive bedre? Bare med helt små babyskridt!

PS: der er ikke noget at se på ham i nogen gangarter!
På forhånd tak!:-).

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Løfte Hove
  • #1   14. jan 2013 Smid et trækketov rundt om hoven også hold fast. Det er nemmere og mere sikkert for dig. smiley

Det gjorder jeg på min venindes som man slet ikke kunne kommer til og den har været god lige siden smiley

• #2   14. jan 2013 Har fået tjekket om han har ondt i knæet, han reagere ikke når dyrelægen trykker på det, og intet at se i gangarterne :).

Kristine - Smeden har prøvet, da vi knapt nok kan få ordnet hans hove, og det har ikke hjulpet smiley

• #3   14. jan 2013 Hvis han ikke er bange for det, kan du lære ham at løfte benet ved at prikke til det med en pisk. Vi har lært alle vores heste at løfte alle fire ben, ved hjælp af små prik med pisken. Den gør det både lettere at løfte hove og du kan også gøre det til et lille godbid-trick:)

• #4   14. jan 2013 Måske kan du bruge samme taktik, som jeg brugte, da min hvide hest skulle lære at gå spankse skridt. Du skal naturligvis kun bruge den første del af træningen smiley

Jeg brugte en lang dressurpisk, som jeg kildede ham med bag på forbenet nede ved pibestykket. I samme øjeblik, som han flyttede/løftede benet bare få cm fra jorden, roste jeg ham meget og gav en godbid. Hurtigt fandt han ud af, at piskens kilden betød "løft benet". Efterhånden som han blev mere sikker, bad jeg om løft af benet i længere og længere tid, før han fik sin godbid.....

Måske kan du bruge det...

• #5   14. jan 2013 Tusinde tak, jamen det vil jeg da gerne prøve.. ville helst kunne gøre det til en leg, og noget sjovt for ham smiley

• #6   14. jan 2013 Du skal bare vide at det godt kan udvikle en rigtig træls vane, med at skrabe for at få en godbid....

• #7   14. jan 2013 Det gir ingen godbid UDEN forudgående kommando. Hvis du husker det, så har jeg endnu ikke oplevet skraberi.

• #8   14. jan 2013 Jeg har oplevet et par heste skrabe, selv om de ikke fik godbid, men bare så du er opmærksom på at det kan ske:)

• #10   14. jan 2013 bare han kan få renset hove, og blive beskåret.. så er jeg skam tilfreds:)

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
    #11   14. jan 2013 Det kan sagtens være han har ondt - uden at det jan ses på gangarterne eller når dyrlægen trykker.

Min gamle heste havde spat - sås ikke på gangarterne, og den reagerede ikke på at man trykkede. Men så snart smeden var der, og løftede ben blev det irriteret, og udviste ubehag. Dette gjorde den, hvis smeden bøjede benet en smule for meget (smerte)

• #12   14. jan 2013 jamen, det sjove er at han hverken lægger ørerne tilbage eller bliver mullen. Han hopper bare rundt, og det er alle benene han ikke gider, bare kun lige det tidligere skadet ben, han hopper sådan ved smiley

Kommentér på:
Løfte Hove

Annonce