Nogle råd? {{forumTopicSubject}}
Jeg trænger til lidt råd vedr. Jakes og min træning..
Jake har siden Marts haft ondt i ryggen. Aller bagerst nede ved lænnen. pga. for lang sadel, diverse spændinger fordi han bukker og stejler i boksen når han for mad, også pga. han blev tilredet forkert.
Vi har så haft massør på ham 4 gange, som virkelig hjalp. Hun gav rigtig mange gode råd. Så her i Maj begyndte jeg at genoptræne ham med en lammesadel. Vi skridtede de første 7 dage, også derefter har vi travet. Hvor jeg red i lammesadel uden bøjler. Vi har galopperet en gang, som var min fejl. Det skulle jeg aldrig ha' gjort. Her i sidste Lørdags gik det så helt galt. Han bukkede og stejlede med mig, og jeg blev virkelig bange. For det havde virkelig gået godt indtil nu. (det skal lige siges at Jake er sådan en der virkelig kan drille dig, mens han stadig er vild følsøm)
Når. Men så startede genoptræningen jo igen! Siden den Lørdag har jeg kun skridtet hvad 2.dag både uden sadel og med lammefætteren. Det går sådan nogenlunde. Men han gør sådan noglegange, at han stopper op og virkelig ikke gider frem og ligesom lægger op til noget.
- Her i går blev jeg så så sur, for nu gad jeg ikke det pis mere! Så jeg lagde benene til ham, og tog i tøjlerne! Så gad han at gå frem! og frisk frem.. Sådan som han plejer at gøre når vi skridter varm til alm. træning.. Det var virkelig godt at få ham godt frem...
Jeg overvejer at smide en rigtig sadel på ham i morgen... en jeg ved han ikke for ondt i ryggen af, da det ikke var den der gjorde så han fik ondt i ryggen =)
Hvad mener i? Har i oplevet noget lignende?
Jeg er virkelig ved at køre fast, for jeg mærker ingen fremskridt mere.
jul 2008
Følger: 44 Følgere: 41 Heste: 2 Emner: 1 Svar: 26
får ham tjekke igen af massøgeren, få evt nogle øvelser du selv kan lave med ham hvor han får strukket ud og spændt af når du har skridte.
træn ham lidt i longe hvor han arbejdes med langt ned og derved får ryggen op.
Ved hvor hård en tid det er hende vi havde gik ned i januar og er netop for en uge siden erklaret helt færdig i ryggen og hun har bare skidte i den periode.
Brug back on trak, hot and cool blue hors til at smøre rygge ind i når du har haft ham ude.
Der er mange små ting man kan gøre for at hjælpe det igen men jeg vil helt klart vente 2-3 uger endnu med sadel hvis han virkelig har haft ondt og så havde den tjekket af sadelmager inden jeg bruger den.
mvh
Lotte
feb 2008
Følger: 212 Følgere: 201 Heste: 5 Emner: 710 Svar: 3.897
jun 2009
Følger: 20 Følgere: 22 Heste: 1 Emner: 90 Svar: 505
men ja jeg vil også anbefale det samme som Lotte A... bare øv at ejeren ikke kan se at der stadig er lang vej før han er god igen. og ikke gider gøre noget ved det. at sælge ham med dette problem får hun jo ikke noget ud af? ud over at hun kan risikere at den nye ejer sender den tilbage pga ryg porblemet. synes virkelig det er dybt uansvarligt det ejeren har gang i. men det er super dejligt at se hvor langt du er villig til at gå, slev om det ikke engang er din egen hest. dejligt!!
feb 2008
Ejeren driver en rideskole. Men den jeg rider går ikke rideskole
Så jeg forstår ham egentlig godt... det er bare den måde han siger det bare. Men ellers har jeg selv lært lidt fif af massøren :b
jun 2009
men som sagt dejligt at se at der er nogen der tager ansvar for hesten, da den jo ikke slev kan sige fra og bede om behandling. dejligt med lidt fif, så man da trods alt kan gøre noget...
feb 2008
jun 2009
feb 2008
Tror heller ikke det hjælper med mere massør. Så bliver han bare ligepludselig afhængig af det.. også når hun stopper, så går det galt igen.
feb 2008
haha, jeg bor på sjælland, så det er nok liiidt langt at køre
feb 2008
Eller hvad?
feb 2008
og hvad skal man så gøre med hesten efterfølgende?
Nogle råd?