{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.859 visninger | Oprettet:

Stive bagben og vægt på forpart {{forumTopicSubject}}

Min 13 årige hoppe bliver primært brugt til spring og turridning. I forbindelse med turridningen fik hun brug for sko, fordi hun langsomt lagde mere og mere vægt på forbenene og selvf. blev stiv i bagbenene.
Mit spørgsmål er mest, om jeg skal bekymre mig om det? Vil det slide hende så meget, at hun går på forparten på ture, hvor vi mest skridter? Hun bliver selvf også smidiggjort indimellem, men vi rider mest tur. Hun er ikke så svær igen at få aktiveret bagben på, når vi øver smidighed. Hun er dog naturlig stiv og har fra naturen ingen god gangart.
Men skal jeg bekymre mig om det med vægten, når vi bare rider ture? Vil forresten til at overgå til boots, da jernskoenes manglende mulighed for udvidelse bekymrer mig.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Stive bagben og vægt på forpart
  • #1   11. apr 2010
    Nu spørger jeg måske dumt... Men hvordan ligger en hest vægten meget på forparten når den går på tur?

Da jeg går ud fra en hest går afslappet og derfor er i balance med sig selv.

Samt hvordan set du dette?

• #2   11. apr 2010 Jamen, jeg fik det som forklaring på, at hendes hove pludselig ikke kunne klare at gå på grus mere - de flækkede. Selvom de er stærke og sunde. Af min faglærte beslagssmed smiley
    Og så kan jeg se det på, at hun slet ikke træder op i sine spor, når vi skridter. Og så kan jeg se på det hendes skridt på folden

• #3   11. apr 2010
    Det vil jeg bare mene har noget med hovkvaliteten af gøre - hvilket nemt kan ændres pga. vejret, foder, fold og stald forhold mm.

Og at hesten ikke træder op i sit spor i skridt, det skal ikke bekymre dig - det er sådan hestens gang er. Maja træder heller ikke stort over og har aldrig gjort :o) - så længe hun ikke virker stiv er jeg ikke bekymret.

• #4   11. apr 2010 Nej men hvis den slet ikke træder i sine spor eller er i nærheden af, så er der nok noget galt om det er muskel spændinger eller en medfødt skavank er så ikke til at sige...

• #5   11. apr 2010 Jo, det gør hun da, når jeg forlanger det af hende. Hun kan også sagtens træde over dem.
    Men vi nyder begge en særdeles afslappet skridt, når vi rider ture, og der kommer hovene altså ikke op i forhovenes spor
    Det er kun bagbenene, som virker stive. Selve hesten er ikke stiv og MEGET energisk - hun kan simpelthen trave og skridte igennem. Hun virker kun stiv (ingen haseaktion af nogen særlig art), når hun er på fold og når vi tager en særdeles afslappet skridt

• #6   11. apr 2010
    I en afslappet skridt vil jeg mene det er de færreste heste der træder særligt langt over eller er tæt på...

Og som du netop siger, kan hun godt når hun er energisk :o)

Så hvis hesten ikke virker generet eller stiv, ville jeg ikke ligge noget i det - blot at hesten ikke træder meget over når den slapper af og er lige dvask.

At hesten ingen hase aktion har - tjae.... Det har Maja ikke.. Det kaldes manglende gang ;).

• #7   22. apr 2010 når at hesten ligger på forparten er det gerne noget med bygning at gøre, det betyder manken er lavere end det krydset, hesten går "ned af bakke". Det beyder den fra naturens side har mest vægt på forbenene.
    (link fjernet)
    dette er et link med en hest der er bygget så den ligger på forparten.

Når du rider dressur og har hesten til biddet, får du bagbenene ind og bære hesten og det gør du ikke når du rider tur. Så der vil vægten ligge på forbenene (det kan varriere efter hvor meget din hest går på forparen men en vægt fordeling på 60% vægt på forbenene er ikke unormalt) dette kan være grunden til smeden har givet forsko på .
    At hun er lidt sløv i skridt på tur og fold, vil jeg ikke tro du skal bekymre dig om, det er nok bare fordi den er helt afslappet.
    Så længe du ikke mærker den stivhed når du rider dressur. Hvis stivheden også viser sig der skal du have en dyrelæge til at kigge på det.

• #8   23. apr 2010 Maria: Tak, det var lige et svar, jeg kunne relatere mig til. Det er nemlig lige hvad hun er - lavere i for ved manken end i bag smiley
    Smeden sagde netop også, at hun var bygget, så hun gik mere på forparten
    Og din forklaring forklarer netop, hvorfor hun ikke ligger på meget vægt på, når jeg rider dressur

Tusind tak for dit svar

• #9   23. apr 2010 det var så lidt ^^

Kommentér på:
Stive bagben og vægt på forpart

Annonce