11. sep 2007 Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Ride til hesten er træt/undring? {{forumTopicSubject}}
Nu har jeg læst det mange gange på videoer at hesten går lidt dårligt fordi den er træt.
Men så tænker jeg... Hvorfor ride hesten til den bliver træt eller hvis den bare er træt fra noget dagen før og træningen evt. dårligere? Bør man ikke slutte af med noget "godt" ?
Hvis jeg forsøger at ride dressur på Maja når hun er træt, får jeg intet ud af det - kun en tvær hest der er svær at få fremmad og ja... Det bliver sq ikke nogen god måde at afslutte det på. Så når jeg kan mærke hun bliver træt bliver der taget ned i skridt og skridtet af.
Hvorfor rider du til hesten er træt? Hvad er fordelen/ulempen ved det? Hvad syntes du om det?
Andre ting du har læst, set, hørt du undre dig over? :o)
jun 2005
Følger: 79 Følgere: 120 Heste: 10 Emner: 270 Svar: 3.642
Det er Swoop fra tid til anden - Og for at få hans kondi op bliver man nød til at presse dem lidt, selv når de er trætte. Det skal selvfølgelig ikke overgøres.
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Kan bare ikke se meningen i at man så skyder skylden på hesten og siger " Det var dårligt.... Fordi hesten var træt " jamen hvis det var så dårligt, hvorfor dælen rider man så videre... Og skyder skylden på hesten.
aug 2008
Følger: 46 Følgere: 49 Heste: 2 Emner: 75 Svar: 1.213
Jeg stopper altid, når det går godt, så jeg slutter altid af med en stadig oplagt og lidt frisk hest, men som har gået godt lige til sidste minut
jun 2005
Følger: 79 Følgere: 120 Heste: 10 Emner: 270 Svar: 3.642
sep 2007
Jeg kan bare ikke se hvad man får ud af en træt hest
Når man er træt at hun ganske umulig at drive fremmad, hun reagere ikke på noget som helst og giver tydeligt tegn til hun ikke kan mere ved at stoppe op ved udgangen eller gå imod den - hvilket jeg undrede mig over en overgang hvorfor hun gjorde, men fandt ud af dyret kun gjorde det når hun var træt, smart.
Så jeg kan ikke bruge en slatten hest til noget
Igen, kan ikke se hvad man får ud af det. Forbedre hestens kondi? Noget intervaltræning evt. istedet for.
apr 2008
Følger: 19 Følgere: 21 Heste: 5 Emner: 9 Svar: 794
Udover det, så synes jeg bestemt ikke man skal ride en træt hest, men istedet skridte en tur for lange tøjler, så den evt. lige kan få blodcirkulationen igang.
Nu er jeg ude og massere en del heste, og jeg ser desværre for ofte, at de er overbelastede både i nogle bestemte muskler, men de er også trætte/matte at se på. Jeg råder altid folk (dressurrytterne) til at give hesten mindst 1 fast fridag om ugen og 1 fast dag, hvor man KUN rider let og løstgørende og 1 dag hvor man laver noget andet end dressur. Derudover er det bedste at ride ca. 1 time i det hele hver gang. 20 min opvarmning i skridt- 10 min letridning/opvarmning i trav- 10 min. seriøs ridning og til sidst 20 min. skridt for lange tøjler.
Det giver mere end man regner med
Jeg kunne blive ved, men skal også lige lave lidt andet jo
jan 2007
Følger: 51 Følgere: 151 Heste: 9 Emner: 48 Svar: 6.181
apr 2008
Følger: 19 Følgere: 21 Heste: 5 Emner: 9 Svar: 794
sep 2007
Kritik er godt, syntes virkelig man lære en masse herinde - fra debatter eller bare når folk giver råd til nogle tråde.
En anden ting er så de der ikke vil tage imod, bliver muggen når man påpeger at sadelen ligger for langt fremme eller prøver at være venlig og komme med råd til ridningen, som jeg altid har set som en positiv ting at få og slf. også ros.
Men jo, syntes også der i mange tilfælde mangler variation i manges ridning - det er 1 times dressur altid, dette ikke hvor opvarmning og afskridtning er indkluderet.
Dette 6 dage om ugen, sidste dag er det skridtbånd - jeg ville selv finde det så kedeligt :o)
sep 2007
Jamen tænker hvis hesten er træt, så går det ikke lige så godt, den reagere ikke lige så godt, arbejder ikke lige så godt?
Kan ikke se det positive i det, så hellere en tur hvor man evt. kan træne lidt interval også nøjes med at skridte hvis man mærker hesten ikke kan mere :o)
jan 2007
Følger: 34 Følgere: 45 Heste: 5 Emner: 318 Svar: 2.898
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.151
Risikoen for skader øges enormt, hvis man rider hesten når den er meget træt, både pga mælkesyre i musklerne, men osse fordi når hesten er rigtig træt, så bliver koordination mm dårligere.
Man kan jo prøve det selv -løb en lang tur, til man er virkelig træt. Så vil de fleste altså opdage at benene bliver lidt "gummi-agtige" og at man lettere træder forkert osv.
Hvis man overtræner bliver muskelopbygningen i øvrigt ikke bedre. Tværtimod nedbryder man musklerne istedet.
Så det er ok at hesten er træt efter træning -men ikke overtræt. Et gammelt ordsprog siger jo at man skal stoppe mens legen er god, og det gælder i høj grad i træningen af hesten.
sep 2007
Følger: 29 Følgere: 45 Heste: 6 Svar: 2.901
mht. det med variation i ridningen, så må jeg da sige at det ikke bliver til så meget turridning, simpelthen fordi ponyen kan bøvle så meget over det. Det virker slet ikke på den som en skridttur i naturen er en nydelse, så derfor træner jeg den heller på ridebanen.
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.151
Men afveksling behøver nu heller ikke nødvendigvis være at man rider tur.
Det kunen være at man trak en tur, eller ganske enkelt at man rider meget varieret (på banen), altså nogen dage primært løsgørende arbejde, andre dage samlende, andre igen små á tempo serier osv.
Variation, osse i den enkelte træningstime er vigtigt. Igen, hvis man gentager det samme hele tiden (f.eks. hvis man har svært ved at få en versade til at lykkedes, og derfor rider netop denne øvelse i 15 min i strag), så nedbryder man muskler istedet for at opbygge dem.
maj 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Heste: 1 Emner: 12 Svar: 1.163
Og hvis den fx er øm/træt fra dagen før kan det få musklerne igang igen.
Men så er det jo ikke tidspunktet hvor man kræver enormt meget og stor samling. Mere noget med at lave lidt løsgørende arbejde, få varmet musklerne igennem.
Men nu kommer det selvfølgelig også an på, hvad man mener med en træt hest.
okt 2004
Følger: 76 Følgere: 77 Heste: 2 Emner: 241 Svar: 1.021
Alle de der undskyldninger kan jeg ikke rigtigt bruge til noget - MEN jeg kan godt forstå folk, for jeg tror de bliver brugt som en stødpude i forhold til de værste kommentarer - "hvis jeg skriver undskyldningen bliver kommentarerne nok ikke helt så slemme"-tankegangen... Brandærgerligt det skal være sådan...
Jaja - jeg skal ikke være en helgen - jeg erkender at min ridning er ikke som jeg ønsker - men jeg har også store forventninger til mig selv, så jeg undskylder jo nok også på forhånd - dog for mine egne mangler frem for hestens
Træthed er et vidt begreb - hvordan definerer I træt?
Kort og godt plejer jeg at sige at min hest skal skridte lige så friskt og glad efter træning, som når vi skridter varm - så er min hest ikke kørt hårdere end dens kondi kan klare Men som Rikke B skriver kan man til tider være nødt til at presse citronen lidt på nogle områder for at udvikle hesten - det kan godt efterlade hesten lidt øm i bagdelen og mavemusklerne dagen derpå og på sådan en dag er min hest som sådan ikke træt, men jeg kan godt mærke det tager længere tid at varme op og hun disse dage kun skal have en meget let og løsgørende træning...
Jeg kunne så personligt aldrig finde på at lægge billeder eller video ind fra de dage, hvor hun er øm fra træningen dagen inden...
Og igen - tror jeg min definition af træthed er forskellig fra den I snakker om... Min hest kan være øm dagen efter en træning, hvor vi virkeligt har været inde og skubbe bagparten under hende - men det er jo sådan man bygger musklerne op (ved at bruge dem, og dagene efter lade dem restituere), men hun er (og har altid været - også i genoptræningsfase efter pause) i fantastisk god kondition og jeg har derfor til gode at opleve hende blive fysisk træt...
Min hest er typen der starter op dagen derpå, hvor man slap sidst - det vil sige er træningen stoppet et godt sted, fortsætter hun der, men er man sluttet med en "konflikt" man ikke har løst, starter hun ud med den igen igen...
Jeg har en enkelt gang fortsat træningen til hun blev mentalt træt inden jeg lærte hendes grænser at kende og hun blev en rigtig hejre (med god grund!) at have med at gøre - derfor stopper jeg altid træningen før hun bliver mentalt træt for netop at stoppe et godt sted... Nogle dage er det efter 20 minutter - andre dage er det efter 40 minutter - det kommer helt an på hvad vi træner og om vi indlærer nye ting... Derudover skridter jeg altid varm i 20 minutter og efter træning en skridttur på mindst 15 minutter - på den måde kan jeg på dage nøjes med at ride intensivt i 15 minutter og stadig holde min hest i fysisk god form og kondi...
Tror desværre mange ryttere ikke kender deres heste godt nok til at mærke hvor de skal stoppe... Og kender en del ryttere, som når hesten er på plads fortsætter med at ride længe fordi den er så dejlig nu - og ender med at få bøvl ud af det...
Balancegangen er at stoppe mens legen er god, men stadig "presse" (bryder mig egentligt ikke om det udtryk) hesten tilpas nok, til at man hele tiden udvikler den og ikke står stille i træningen - men den balance er forbandet svær at finde...
Ride til hesten er træt/undring?