3.855 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
12 Svar
Firehjulet ponyvogn eller Sulky?? Firehjulet ponyvogn eller Sulky??
Hej derude!
Jeg kan ikke finde ud af hvad der er bedst. SÅ jeg vil gerne bede alle jer med kørselserfaring om at skrive et indlæg her.
Jeg skal til at købe vogn til min pony (shetlænder/welsh), men ved ikke om det skal være en vogn med 4 hjul eller en sulky?
Oprindeligt skulle det være en sulky, men har nu hørt at de er farlige at køre med - nogle der har erfaringer her?
Hvor farligt er det egentlig at begive sig ud med vogn bag den lille hest??
Skriv endelig :o)
0 synes godt om
jul 2008
Følger: 297 Følgere: 299 Heste: 16 Emner: 211 Svar: 4.053
Jeg ville til hver en tid vælge en firhjulet vogn MED bremser (se evt. Melle og Paddy), fordi jeg er en kylling, som ikke tør at køre mere med en sulky.. Der ligger en grum video herinde et sted, hvor en hest bliver stukket at en bi, hvorefter det går heeeelt galt..
Desuden bliver vores også kørt med et kørebid (postkandar eller Liverpool).. Bidet er ikke hårdere end hånden, der holder tømmen, men HVIS der skulle ske lidt panik, så har du lidt mere kontrol end med et almindeligt trensebid..
maj 2009
Følger: 9 Følgere: 8 Heste: 1 Emner: 118 Svar: 1.043
apr 2009
Følger: 46 Følgere: 40 Heste: 7 Emner: 73 Svar: 625
men du skal have lært ponyen til og stå stille når du beder den om det og det skal den kunne.
har haft en pony der ikke kunne stå stille og det gjorde til jeg skulle limes i hånden, da jeg fik den tøjle dornen i hånd fladen.
også er det godt og være nogle stykke de første mange gange, for ligesom sehvordan det går og hvis der skulle ske noget er der nogen til og hjælpe en.
maj 2009
Følger: 9 Følgere: 8 Heste: 1 Emner: 118 Svar: 1.043
Men når vi køre med gårdens haflingere bliver de kørt i en fire-hjulet med bremser.
jul 2004
Følger: 124 Følgere: 195 Heste: 17 Emner: 170 Svar: 684
hun kan godt gå med sulky men synes bare det er hyggeligst med en vogn så man kan være to eller 3.
Der er billeder på hendes profil Merian.
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.141
Kørsel er som ridning -farligt hvis ikke man ved hvad man laver. Så få hjælp til tilkørslen og få noget køreundervisning inden du begiver dig ud på gader og stræder.
apr 2009
Følger: 27 Følgere: 24 Heste: 3 Emner: 27 Svar: 242
Tak for alle jeres beskeder!
Tror jeg kan konkludere at det er en holdningssag ;o)
Så jeg må se hvad jeg beslutter mig for med tiden...men det er rart at høre at det ene ikke givetvis er farligere end det andet - bare man har hovedet og fornuften med sig.
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 18 Heste: 3 Emner: 128 Svar: 1.550
Jeg ønsker mig en rigtig hestevogn med 4 hjul reflekser lygter og bremse til at køre en tur i. Indtil jeg får råd, nøjes jeg med at ride ture på vejene, for jeg tør simpelthen ikke køre i de tohjulede på vejene.
Måske er det anderledes med en pony foran, men hestenes hove sprøjter tonsvis af snavs lige op i hovedet på en, man får pisket deres haler ind i ansigtet, og hvis man er rigtig uheldig også deres bagben.....
Jeg bliver også altid træt i ryggen af at køre sulky, og mine ben er i øvrigt for korte til de fleste modeller, så jeg sidder både elendigt og usikkert når ikke jeg kan få rigtigt fodfæste, heldigvis har jeg da fundet én jeg kan passe, men...det er faktisk også ret koldt at køre sulky om vinteren, man pakker ikke lige benene ind i et tæppe... og man kan ikke have noget eller nogen med på tur, med mindre man har en vogn til 2 personer, hvor man kunne have nogen eller noget med sig på den ekstra plads...
Jeg vil kun bruge sulky eller langvogn til travtræning, ikke til længere hyggeture. Det er for ukomfortabelt.
Men det er selvfølgelig ikke kun dårligt med sulky, for det er da helt vildt sjovt at køre om kap og se sin hest nyde farten og gøre sig umage for at vinde. det er også lækkert at tage med sulky og hest med på stranden.
og som andre har skrevet, er sulkyer og langvogne meget lettere at mannøvrere med, og sikkert også billigere, og de kan let transporteres fastspændt udenpå hestetraileren og de fylder heller ikke ret meget når de står op ad en væg når de ikke er i brug.
jeg er glad for min lille sulky når vi træner, men jeg ønsker mig altså en rigtig hestevogn til hyggeturene.
apr 2009
Følger: 27 Følgere: 24 Heste: 3 Emner: 27 Svar: 242
Tak for dit lange indlæg.
Jeg kan sagtens følge dig med den klassiske sulky og en stor hest, den skulle jeg heller ikke en tur i skoven med.
Jeg tror ikke at det er sådan at køre med en lille pony i den anden type sulky (med almindelig sæde) - det håber jeg i hvert fald ikke! :o)
nov 2007
Vi har en gig til pænt brug og Axel er tilkørt med en tohjulet træningsvogn. Begge dele fungerer fint og sikkert, og ingen ødelagte rygge e.l. af den grund (omend en 4-hjulet ER mere behageligt, men det er mere fordi den er mere "rolig" bag hesten)
maj 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Heste: 2 Svar: 8
nov 2007
Firehjulet ponyvogn eller Sulky??