{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.323 visninger | Oprettet:

Ridning uden sadel? {{forumTopicSubject}}

Hej HG:)
Jeg vil meget gerne til at ride uden sadel på den hest jeg rider på. Jeg har dog et problem som er at min balance ikke er så god:). Så jeg vil gerne høre om der er nogen af jer der har nogen gode ideér til nogen balance øvelser og hvordan man bliver sikker i det med at ride uden sadel.
Jeg har også et andet spørgsmål og det er om man kan ride letridning uden sadel? Har hørt fra nogen at det er skadeligt og fra andre er det ikke. Hvordan rider man i det hele taget letridning uden sadel og kan det skade hesten? smiley
PS: Ved ikke helt om det er det rigtige forum jeg har lagt det ind under ? smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ridning uden sadel?
  • #1   25. feb 2010 ja man kan godt ride letridning uden sadel smiley men ved ikke om det anbefales.
    men ang din balance kan du evt tage et træktov rundt om halsen. det hjælper lidt til at holde en på plads smiley

• #2   25. feb 2010 Hvordan filan vil du ride letridning uden sadel?

• #3   25. feb 2010 Det var til <b>Stald Guf</b>

• #4   25. feb 2010 Du kan starte med at ride uden stigbøjer - det giver udemærket balance.
    Så kan du få nogle til at longerer dig, mens du smider bøjler og tøjler. Så kan du lave nogle af de klassiske øvelser, som at svinge armene og nå hestens ører og hale, røre fod (højre hånd på venstre fod og omvendt), letridning og let sæde i alle tempi!

Har aldrig hørt at letridning skulle skade hesten og man kan sagtens uden sadel, hvis man har benmusklerne til det smiley

• #6   25. feb 2010 Jeg kan altså sagtens lave letridning uden bøjer og uden sadel. Det er hårdt men kan lade sig gøre smiley
    Man skal bare klemme sammen med knæene!

• #7   25. feb 2010 Jogge: klem med knæene.. den gang jeg gik på rideskole, rd vi nogle gange uden sadel og skulle lave letridning, og hver ridetime startede med en quiz mens vi skridtede varm og hvis man svarede forkert skulle man enten ride uden bøjler eller tøjler igennem ridetimen

• #9   25. feb 2010 Damesadel i skridt, trav og galop kan også være et sjovt input og giver også lidt balance smiley

• #10   25. feb 2010 ligesom man skal med en sadel på man skal nemlig ikke bruge stigebøjlerne når man laver letridning som man desværre gør

du kunne evt starte med at ride uden stigebøjlerne hvor de bare hænger ned langs siden på hesten

• #11   25. feb 2010 Okay tak smiley Det vil jeg prøve smiley

• #12   25. feb 2010 Er der nogen af jer der ved hvor man kan købe sådan en gjord med stigbøjler? smiley

• #13   25. feb 2010 Tak smiley

• #14   25. feb 2010 I tattersall har de en bog der hedder: I balance på hesteryg, eller sådan noget d; Den er VILLDT god! ;D

• #15   25. feb 2010 Rider du uden stigbøjler, så vil jeg foreslå at du tager dem af, eller ligger dem op foran sadlen, så de ikke hænger og "sparker" hesten i siden. Det kan den godt blive lidt livlig af smiley

Men vil helt klart anbefale dig at blive longeret, hvor du skal ride uden tøjler, for der kan man virkelig mærke og man hænger sig og holder balancen i hestens mund! Og det vil vi jo gerne undgå at man gør smiley

Held og lykke smiley

• #16   25. feb 2010 Det jeg startede med at gøre, var at tage en ridegjord eller en elastik gjord, og så sætte et alm, sadel underlag inden under .. sådan lærte jeg det, det hjælper på balancen (:

• #17   25. feb 2010 Har ikke læst alle kommenterene ^^

Altså ridning uden sadel er jo super god for din balance - men alt med måde, og hesten får/kan få ondt i ryggen hvis du udelukkende rider uden sadel og rider ofte :b
    Hvis du har dårlig balance kan du lave lidt yoga-øvelser, dette hjælper meget og så er det en god ide at starte med bare at skridte og så begynde at trave så småt når du er klar - vent med at springe og jorde ture uden sadel til du er klar :b

Du kan sagtens ride letridning - men ikke alt for meget, så er det ikke godt for hestens ryg. Igen "alt med måde" - men bare prøv, det er super skægt smiley

• #18   25. feb 2010 der er allerede kommet mange foreslag til balance træning uden sadel, men din balance bliver styrket SÅ meget ved at ride uden. du kan sagtens ride uden sadel uden at der sker noget med hestens ryg. jeg har aldrig sadel på min og hendes ryg fejler ikke noget. hestens muskler har rigtig godt at ikke at have det tryk som en sadel giver, plus at det giver mere plads til at de enkelte muskler (i hele området) bedre kan arbejde, da der ikke sidder noget og hæmmer bevægelsen... (og det vil den gøre selvom sadlen passer). jeg er igang med hestemassør uddannelsen, så jeg har det ikke kun fra mine praktiske erfaringer med at massere heste der bliver redet med og uden sadel, men også fra undervisningen i min uddannelse...

• #19   25. feb 2010 Jeg smed bare sadlen :b Jeg har ikke redet med rigtig sadel de sidste par år, kun hvis jeg lige ville prøve og se :b Men jeg rider med lammeskindssadel og trykfordelende for at skåne Charlies ryg :b

• #20   25. feb 2010 Hov jeg snakkede om Charlie, jeg har redet på andre heste med sadel :b

• #21   26. feb 2010 Sådan en ridegjord med bøjler på bør man absolut ikke ride letridning i, da den ligger hele rytterens vægt på et meget lille sted..
    Jeg synes så egentligt heller ikke at letridning uden bøjler/sadel er en god øvelse.. for det første skal man klemme voldsomt med knæene hvilket må være genereden for hesten og nogle heste ser det som tegn til at stoppe og bliver forvirret.. samt man lære at sidde og spænde i sine ben hvilket jo ikke er en god ting..

• #22   28. feb 2010 Hvis hesten ikke er vanvittig spids, glat eller lignende og stopsignalet er på plads ville jeg bare smide sadlen uden så meget forberedende arbejde! måske glider du lidt ned i hjørnerne i starten men så må du jo bare tage hesten ned i skridt og sætte dig op igen og videre smiley
    Som Signe siger er det ikke godt at lave letridning i en ridegjord fordi den ikke fordeler trykket over hele rygstykket.

Kommentér på:
Ridning uden sadel?

Annonce